86 519 läst · 179 svar
87k läst
179 svar
En övervåning blir till (Älvsbyhus lodur)
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
När man som du bara ska isolera till stödbensväggen så skulle jag absolut köra med board. Vi har ett Höner som sedan några månader är isolerat. Dock hela vägen ut till takfot. Jag skulle dock inte fästa något ut genom takplasten. Vet att vissa sätter den mittersta 45x45 regeln i varje fack genom plasten ut i bärläkten. Själv skruvade jag 45x45 på vardera sidan i facket mot takstolarna. Sen satte jag en tvärgående 45x45 längst upp och en längst ner och i dessa skruvade jag sedan den mittersta. Har alltså inte perforerat plasten någonstans. Skulle också bli vansinnig på mig själv om jag skulle behöva lägga om taket någon gång och luftspaltskivorna åker med när man river bärläkten. Här är en halvdålig bild på hur jag fäst den mittersta regeln:
Vad gäller att kapa upp spånskivan så har jag kapat upp mellan takstolarna ute vid takfoten så att lösullen har kontakt med bjälklagets isolering. Dock har jag bara tejpat plasten mot golvspånskivan. Har nog studerat minst 30 ÄH-övervåningar byggda av både proffs och amatörer aldrig sett någon som gjort det det mer komplicerat än så. En till mörk mobilbild på det hela (kortsidans plast var inte färdigtejpad här):
Spånlådan är enligt en av Älvsbyhus konstruktörer till för kunna dra vattenrören i stödbensväggen utan att riskera frysning. När instruktionen skrevs så levererades Älvsbyhusen med färdiga blåa stålrör dragna i bjälklaget. Dessa kom då upp i stödbensväggen och man kunde där skarva på rören för den vidare dragningen till radiatorerna. Men de tog bort rören för ett antal år sedan då de flesta drar PEX rör-i-rör hela vägen från tvättstugan ändå. Och drar man dem som de flesta gör i golvet istället eller i ett installationsskikt på den varma sidan väggen så är det inget problem med frysning. Själv fick jag precis hem min beställning på alla rör och rördelar som behövs för värme- och tappvatten på övervåningen och ska börja med detta i helgen. Dock helt enligt eget huvud efter mycket (ohälsosamt mycket) efterforskningar och lite beräkningar så att man får ett tyst och lättdrivet system. Detta är en punkt där de flesta som bygger övervåningar i Älvsbyhus slarvar (oftast pga okunskap dock och inte medvetet) och bygger med en enda ettrörsslinga med 15mm eller 16mm pex vilket ger högt mottryck och risk för missljud och onödigt slitage på cirkulatonspumpen.
Kul att du dokumenterar så vi får följa bygget!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad gäller att kapa upp spånskivan så har jag kapat upp mellan takstolarna ute vid takfoten så att lösullen har kontakt med bjälklagets isolering. Dock har jag bara tejpat plasten mot golvspånskivan. Har nog studerat minst 30 ÄH-övervåningar byggda av både proffs och amatörer aldrig sett någon som gjort det det mer komplicerat än så. En till mörk mobilbild på det hela (kortsidans plast var inte färdigtejpad här):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spånlådan är enligt en av Älvsbyhus konstruktörer till för kunna dra vattenrören i stödbensväggen utan att riskera frysning. När instruktionen skrevs så levererades Älvsbyhusen med färdiga blåa stålrör dragna i bjälklaget. Dessa kom då upp i stödbensväggen och man kunde där skarva på rören för den vidare dragningen till radiatorerna. Men de tog bort rören för ett antal år sedan då de flesta drar PEX rör-i-rör hela vägen från tvättstugan ändå. Och drar man dem som de flesta gör i golvet istället eller i ett installationsskikt på den varma sidan väggen så är det inget problem med frysning. Själv fick jag precis hem min beställning på alla rör och rördelar som behövs för värme- och tappvatten på övervåningen och ska börja med detta i helgen. Dock helt enligt eget huvud efter mycket (ohälsosamt mycket) efterforskningar och lite beräkningar så att man får ett tyst och lättdrivet system. Detta är en punkt där de flesta som bygger övervåningar i Älvsbyhus slarvar (oftast pga okunskap dock och inte medvetet) och bygger med en enda ettrörsslinga med 15mm eller 16mm pex vilket ger högt mottryck och risk för missljud och onödigt slitage på cirkulatonspumpen.
Kul att du dokumenterar så vi får följa bygget!
Redigerat:
Då hänger jag med..kulle skrev:
Körde själv på Masonit och läkt ( lyckades få ihop hälften på jobbet) så blev billigast att fortsätta så och går fort och smidigt att få upp..... Jobbiga med övervåningar är att bära upp allt ser inte fram imot all osb,isolering och gips som ska konkas upp
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ja många tejpar bara plasten mot golvspånet. Men jag ska försöka så gott det går att tejpa ihop plasten. Sedan spånlådan har också en annan fördel, att manE Erik_Johansson skrev:När man som du bara ska isolera till stödbensväggen så skulle jag absolut köra med board. Vi har ett Höner som sedan några månader är isolerat. Dock hela vägen ut till takfot. Jag skulle dock inte fästa något ut genom takplasten. Vet att vissa sätter den mittersta 45x45 regeln i varje fack genom plasten ut i bärläkten. Själv skruvade jag 45x45 på vardera sidan i facket mot takstolarna. Sen satte jag en tvärgående 45x45 längst upp och en längst ner och i dessa skruvade jag sedan den mittersta. Har alltså inte perforerat plasten någonstans. Skulle också bli vansinnig på mig själv om jag skulle behöva lägga om taket någon gång och luftspaltskivorna åker med när man river bärläkten. Här är en halvdålig bild på hur jag fäst den mittersta regeln:
[bild]
Vad gäller att kapa upp spånskivan så har jag kapat upp mellan takstolarna ute vid takfoten så att lösullen har kontakt med bjälklagets isolering. Dock har jag bara tejpat plasten mot golvspånskivan. Har nog studerat minst 30 ÄH-övervåningar byggda av både proffs och amatörer aldrig sett någon som gjort det det mer komplicerat än så. En till mörk mobilbild på det hela (kortsidans plast var inte färdigtejpad här):
[bild]
Spånlådan är enligt en av Älvsbyhus konstruktörer till för kunna dra vattenrören i stödbensväggen utan att riskera frysning. När instruktionen skrevs så levererades Älvsbyhusen med färdiga blåa stålrör dragna i bjälklaget. Dessa kom då upp i stödbensväggen och man kunde där skarva på rören för den vidare dragningen till radiatorerna. Men de tog bort rören för ett antal år sedan då de flesta drar PEX rör-i-rör hela vägen från tvättstugan ändå. Och drar man dem som de flesta gör i golvet istället eller i ett installationsskikt på den varma sidan väggen så är det inget problem med frysning. Själv fick jag precis hem min beställning på alla rör och rördelar som behövs för värme- och tappvatten på övervåningen och ska börja med detta i helgen. Dock helt enligt eget huvud efter mycket (ohälsosamt mycket) efterforskningar och lite beräkningar så att man får ett tyst och lättdrivet system. Detta är en punkt där de flesta som bygger övervåningar i Älvsbyhus slarvar (oftast pga okunskap dock och inte medvetet) och bygger med en enda ettrörsslinga med 15mm eller 16mm pex vilket ger högt mottryck och risk för missljud och onödigt slitage på cirkulatonspumpen.
Kul att du dokumenterar så vi får följa bygget!
Bävar också.Softish 4 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
16-17 rullar gick det åt för min del. Men det går enormt mycket extra när man isolerar ut till takfot. Beställde dock från Tyskland dock så priset var lite mer humant där.
Och jag tycker såklart inte att det är dumt att tejpa ihop plasten mot nedervåningens. Men för min del ute vid takfoten så hade jag aldrig kunnat få det bra. Och då såg jag det som att det var bättre i mitt fall att behålla golvspånskivan intakt och tejpa tätt mot den samt se till att alla genomföringar för ventilationsrör, etc är så täta som möjligt mot spånskivan.
I ditt fall så hamnar ju alla genomföringar på den kalla sidan väggen och du har ju med dina snygga uppkapade hål goda möjligheter att få ihop plasten rätt bra mot nedervåningens plast så det kan nog bli kanon!
Och ja, att bära upp material är ingen höjdare. Reglar, etc går ju bra att ta genom gavelfönstren men skivmaterial är dessto värre. 60 skivor oljehärdad board gick det åt till luftspalten i mitt fall. Och snart är det dags för plywood + gips. Men först VVS och regla innerväggar.
Och jag tycker såklart inte att det är dumt att tejpa ihop plasten mot nedervåningens. Men för min del ute vid takfoten så hade jag aldrig kunnat få det bra. Och då såg jag det som att det var bättre i mitt fall att behålla golvspånskivan intakt och tejpa tätt mot den samt se till att alla genomföringar för ventilationsrör, etc är så täta som möjligt mot spånskivan.
I ditt fall så hamnar ju alla genomföringar på den kalla sidan väggen och du har ju med dina snygga uppkapade hål goda möjligheter att få ihop plasten rätt bra mot nedervåningens plast så det kan nog bli kanon!
Och ja, att bära upp material är ingen höjdare. Reglar, etc går ju bra att ta genom gavelfönstren men skivmaterial är dessto värre. 60 skivor oljehärdad board gick det åt till luftspalten i mitt fall. Och snart är det dags för plywood + gips. Men först VVS och regla innerväggar.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ojdå. Råkade visst skicka iväg ett lite för snabbt svar...norrbottenssnickaren skrev:
Menar att spånlådan hjälper att bryta köldbryggan som annars uppstår då man ofta har en liggande regel med endast syllisolering emellan den och golvspånet. Observera att jag inte har ngn koll på hur stor inverkan detta har i praktiken.
När man gjuter platta så är det ju ganska vanligt att bara ha syllisolering och sedan regla vägg direkt på den.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ja alltså bärandet fasar jag för. Som du säger så läkt, reglar osv går att ta genom fönstret men Osb gips mm det kommer bli jobbigt. Speciellt som man inte vill skada nya trappan osv.E Erik_Johansson skrev:16-17 rullar gick det åt för min del. Men det går enormt mycket extra när man isolerar ut till takfot. Beställde dock från Tyskland dock så priset var lite mer humant där.
Och jag tycker såklart inte att det är dumt att tejpa ihop plasten mot nedervåningens. Men för min del ute vid takfoten så hade jag aldrig kunnat få det bra. Och då såg jag det som att det var bättre i mitt fall att behålla golvspånskivan intakt och tejpa tätt mot den samt se till att alla genomföringar för ventilationsrör, etc är så täta som möjligt mot spånskivan.
I ditt fall så hamnar ju alla genomföringar på den kalla sidan väggen och du har ju med dina snygga uppkapade hål goda möjligheter att få ihop plasten rätt bra mot nedervåningens plast så det kan nog bli kanon!
Och ja, att bära upp material är ingen höjdare. Reglar, etc går ju bra att ta genom gavelfönstren men skivmaterial är dessto värre. 60 skivor oljehärdad board gick det åt till luftspalten i mitt fall. Och snart är det dags för plywood + gips. Men först VVS och regla innerväggar.
Ska nog inte köra på 1200mm skivor utan set blir nog snarare 600mm gips och 900mm osb på sin höjd.
Kör nog på 90 skivor jag kommer bli så mycket extra pill med spackling (som är det tråkigaste som finns) med 60gips tänk på detnorrbottenssnickaren skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 96 inlägg
Jag beställde tejpen nedan. Det var någon som testat olika varianter för några år sedan och då var Tacoflex (eller T-Emballage T-Flex som den säljs som i Sverige) överlägsen om man hade ställen där man skulle fästa mot trä, vilket ju jag hade en del. Men ska man bara ha några rullar så kanske det inte lönar sig. Jag beställde 20 rullar då jag skulle ha ett par extra till plasten i krypgrunden.Softish 4 skrev:
https://www.befestigungsfuchs.de/Ba...-Dampfsperre-Klebeband-50-mm-25-m?action_ms=1
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Grymt tips! Jo det blir ju en hel del tejpande.E Erik_Johansson skrev:Jag beställde tejpen nedan. Det var någon som testat olika varianter för några år sedan och då var Tacoflex (eller T-Emballage T-Flex som den säljs som i Sverige) överlägsen om man hade ställen där man skulle fästa mot trä, vilket ju jag hade en del. Men ska man bara ha några rullar så kanske det inte lönar sig. Jag beställde 20 rullar då jag skulle ha ett par extra till plasten i krypgrunden.
[länk]
Medlem
· Blekinge
· 10 507 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Ska faktiskt göra det mesta av vvsen själv... och nu börjar man inse hur lite man kan.T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det några bra resurser för att lära sig mer? Tänkte dra ngt billigt rör-i-rör system med en pexslang inuti ett flexrör. Gelia verkar prisvärt.