86 044 läst · 179 svar
86k läst
179 svar
En övervåning blir till (Älvsbyhus lodur)
Har gjort så på hela min övervåning har dock inte lagt in spångolvet där badrummet ska vara än då jag håller på att klura på lite saker där... Jag blev rekommenderad att skära lite hål i spärren ner mot undervåningen just i badrummet någon som har lite tankar om det?
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Det är säkert helt enligt regelboken men jag undrar ändå om inte det är overkill. Man försöker väl att åstadkomma undertryck i huset, hur kan då fuktig luft leta sig ut genom golvet till externa konstruktioner?norrbottenssnickaren skrev:
Och så finns det ju alltid springor. Hur mycket man än plastar tejpar mm så finns det alltid spikhål, tejpsläpp, annat där fukten kan blåsa ut med inneluften.
För mig är det obegripligt extra-arbete.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jag har mekanisk frånluft så det borde som du säger bli ett undertryck... men det ställer ganska höga krav på att luft inte letar sig in på massa ställen för att du ska kunna ställa in friskluftsventiler osv rätt? Aja vet inte riktigt vad som är värt att göra men man är ju lite rädd att göra fel så jag kör på både hängslen och livrem.T Thomas_Blekinge skrev:Det är säkert helt enligt regelboken men jag undrar ändå om inte det är overkill. Man försöker väl att åstadkomma undertryck i huset, hur kan då fuktig luft leta sig ut genom golvet till externa konstruktioner?
Och så finns det ju alltid springor. Hur mycket man än plastar tejpar mm så finns det alltid spikhål, tejpsläpp, annat där fukten kan blåsa ut med inneluften.
Det är ju därför man provtrycker ett hus men det blir ju aldrig 100% tätt som du säger.... Men ganska lite extra arbete mot vad det gör om du frågar mig, och lägger man ner x antal timmar på en oinredd övervåning så kan man nog lägga några till på denna del av arbetet.T Thomas_Blekinge skrev:Det är säkert helt enligt regelboken men jag undrar ändå om inte det är overkill. Man försöker väl att åstadkomma undertryck i huset, hur kan då fuktig luft leta sig ut genom golvet till externa konstruktioner?
Det är alltid bra att följa manualen tycker jag, känns tryggare som glad amatör Men det är klart att det är kul att diskutera. På smålandsvillan så sitter det en vindduk svept runt om hela bjälklaget som är klämd med plasten på nedervåningen och kommer upp vid takfoten. Denna ska enligt instruktionerna klämmas samman med plasten. På detta sätt blir det vindtätt hela varvet runt.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Man önskar ju att ä-hus gjorde samma sak men men )murak skrev:Det är alltid bra att följa manualen tycker jag, känns tryggare som glad amatör Men det är klart att det är kul att diskutera. På smålandsvillan så sitter det en vindduk svept runt om hela bjälklaget som är klämd med plasten på nedervåningen och kommer upp vid takfoten. Denna ska enligt instruktionerna klämmas samman med plasten. På detta sätt blir det vindtätt hela varvet runt.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Tråkig uppdatering, har idag demonterat golvet färdigt på en långsida, och det är verkligen inget trevligt att arbeta när det är så kallt :/
Men men. Nästa steg blir att göra samma sak på nästa långsida och efter detta måste jag demontera golvet längs kortsidorna på huset, antar att ångspärren ska tejpas ihop även där.
Men men. Nästa steg blir att göra samma sak på nästa långsida och efter detta måste jag demontera golvet längs kortsidorna på huset, antar att ångspärren ska tejpas ihop även där.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Logga in
Skapa konto
När det börjar bli dags för isolering så tänker jag mig en liten specialare där jag slår fast 45x95 stående i takstolen enligt bild (röd detalj). Sedan en läkt emellan dessa och på det en vindpapp.
Då får man enkelt facken för isolering och man tappar inte ngt utrymme inåt i rummet och det blir dessutom ganska billigt då man inte behöver Sala så mycket.
Precis vad jag ska börja med ikväll +öl tillnorrbottenssnickaren skrev:[bild]
När det börjar bli dags för isolering så tänker jag mig en liten specialare där jag slår fast 45x95 stående i takstolen enligt bild (röd detalj). Sedan en läkt emellan dessa och på det en vindpapp.
Då får man enkelt facken för isolering och man tappar inte ngt utrymme inåt i rummet och det blir dessutom ganska billigt då man inte behöver Sala så mycket.
Och gör precis lika dock tar jag nog 2 läkt och en 120 salning.
PS glöm inte att luftspalten ska förbi innan vindpapp åker upp (om du ska ha någon). Jobba lugnt
Medlem
· Blekinge
· 10 455 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Jo precis... funderar även på om man ska köpa kartong till luftspalten. Dyrare men lättare att kånka än fiberboardSoftish 4 skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg