Har börjat titta på en serie som heter Merlin förresten
http://www.imdb.com/title/tt1199099/?ref_=nv_sr_1

Inte alls så bra. En sådan riddarserie där man verkligen ser att inget är akta. Alla är rena och prydliga. Kläderna helt nya. Vapen och sköldar ser ut som leksaker och fajtiningsenare klipps efter varje slag/parering för att de som fajtas inte kan fajtas.
Men det är ett bra sömnpiller :)
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Lycka till imorgon Stefan,
 
Ja, verkligen! Håller tummarna blå för att medicinen funkar för dig!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Var det kontroll imorgon? I så fall håller jag också alla tummar!
 
Tänker på dig Stew!
 
  • Gilla
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
Hej Gott folk,

Och tack för alla lyckönskningar. Är fortfarande lite illamående efter all kontrast. Men nu är det gjort i alla fall..

Mycket idag. Vintern har kommit. Trodde det inte skulle bli någon i år. Men nu har det snöat flera gånger senaste veckan. Och vi har nog 20cm snö i alla fall. Har dock sålt snöslungan till vår penionerade granne. Men han är en så härlig person så att han skottar åt oss. Så idag när vi kom hem från sjukhuset var hela uppfarten skottad. Snacka om att man kommer sakna en del här.
Som i går när vi satt och åt middag. Då blev vi besökta av ett rådjur som smaskade på solrosfrön 3-4m från fönstret. Den stod där säkert i 20 minuter innan den försvann in i skogen. Det var en mysig middag, med en väldigt annorlunda utsikt. Synd att det inte var en älg.

Jo. Var på röntgen idag. Ska göra röntgen och ta lite prover för att kolla hur bromsmedicinen, Caprelsa fungerar. Oroar mig mycket för resultaten. Tänk om de inte visar någon skillnad. Eller till och med en försämring. Och jag som har kämpat i ett och ett halvt år för att få starta med caprelsa. Får svar på röntgen om en månad ungefär.
Men jag ringde till min ssk på SU i ett annat ärende. Och tydligen hade jag tagit ett blodprov för 3-4 veckor sedan. Där mäter de bland annat min cancermarkör. Kalcitonin i mitt fall. Ju lägre värde desto mindre celler har jag i kroppen som gör att det kan sprida sig. Jag ville knappt veta vad jag hade nu, för att denna siffran bara stigit sedan jag blev sjuk. Men jag vågade fråga ändå. Svaret var så här (fast i listform bara för er!)
När jag opererades första gången. Över 10.000
Bästa värdet någonsin, efter de öppnade bröstkorgen. 79
Baselinen, dvs provet innan start av caprelsa. 270
Provet som jag tog för en månad sedan. 117!!!!!! :) :) :) :)
Det kanske finns en Gud ändå!

Och nu tycker jag att knölarna fortsatt minska, så det är inte omöjligt att värdet minskar ytterliggare till nästa prov som jag får svar på om någon månad. Så jag behöver nog inte oroa mig för att läkaren ska ta bort mina mediciner.

Sedan verkar det som att jag äntligen hittat en anti-depp medicin som jag kan ta. Har provat 3-4 sorter innan. Och har varit tvungen att sluta med alla efter 3 dagar för att de gett mig magproblem och tagit bort min sista saliv (har väldigt lite normalt, men det går ändå. När jag förlorar lite till så är jag torr hela tiden. Hemskt). Men nu har jag provat en tablett i en vecka utan att märka av någonting egentligen. Kanske att jag är lite ledsnare. Men det är naturligt i uppstartsfasen. Positiva effekter märks först efter en månad.
Har det psykogiskt väldigt tufft. Tappat all vilja och lust. Orkar inte gå upp. Ta tag i saker. Gå ut. Träffa kompisar. Behöver nu att de runtomkring mig bokar upp och tar tag i mig istället. Så jag kommer ut från huset. Tänkte bo hos farsgubben i helgen när frun är borta. Slipper jag vara ensam hela helgen.

Såren på fingrar och tår VERKAR (inte helt säker än) bli bättre. Fick förskrivet cortison i tablettform. Men det ville jag inte ta för att biverkningarna är otäcka. Usch. Tänkte att jag kunde testa en starkare kortisonkräm istället. Fick en kräm utskriven som heter Betnovat 0.1%. Stark steriod. Funderar på att äta lite också och se om jag kan bygga lite muskler :p
Tar på den morgon och kväll. Och det har inte blivit värre i alla fall. Stortån som var värst innan ser mycket bättre ut. Varar sig knappt något. Det värsta fingret är fortfarande inte alls bra. Gör riktigt ont och jag går imot saker med det hela tiden, det gör så ont så att jag nästan svär ibland. Men här verkar det börja vända också. Hoppas det håller i sig. Krämer fixar tyvärr inte grundproblemet, det löser ju inte problemet. Utan kan på sin höjd dämpa effekten av problemet. Cortisontabletter kan ju ta bort problemet. PRoblemet är som vanligt att kroppen är duktig på att hitta vägar runt. Som med denna krämen. Snart duger inte den längre. Samma sak med bromsmediciner (min största rädsla nu nästan, och det jag funderar mest på, hur länge tar det innan kroppen vant sig vid caprelsan???). Samma sak med smårtstillande (märker knappt av morfin längre, ger knappt någon smärtlindring. Suck). Sömntabletter (tar nog 2-3 dubbel dos mot när jag började. För att kroppen vant sig). Tråkigt med en nedåtgående spiral på det sättet

Nog om sjukdomen för nu. Lite annat.
Håller på att ta in offerer på takbyte uppe på stugan. Det är 140kvm tak, det är två olika tak. I en "L" form. Har använt olika offert-förfrågnings-tjänster på internet och jag vet att man kan få tag på många skojjare där. Den värsta (som troligen ville göra det svart för övrigt) tyckte att vi skulle köpa in material, montera ställningar och ta hand om allt gammalt tegel, papp och virke. Han kunde inte förstå att jag ville ha ett paket. Där de ansvarar för allt.
Sedan så är det skrämmande vad det skiljer i offerterna. En säger att jobbet (allt som allt) går på 90.000 och tar 2 veckor för 2 gubbar. En annan (som verkar vara väldigt proffsig) säger att det går på 35.000-40.000 och tar 2-3 veckor för 2 gubbar. Snacka skillnad! Vi har prata pratat med den sistnämda via telefon, fått ett väldigt gott intryck. Hoppas vi får en offert snart, som ser korrekt ut. Då bokar vi nog upp honom ögona bums! (ögona böjs??)
Behöver fixa skorstenen samtidigt. Rökdansaren har dansat ner efter höststormarna. Så nu läcker det in. Vi sätter kanske bara på en kupa tillsvidare. Men ska kolla på vad det kostar att sätta in ett nytt rör och kamin. Den vi har är effektiv men inte så vacker. Har bara ett litet hål som man kan se elden genom. Och den rutan är åt fel håll. Vi ser oftast någon av kaminens granitsidor.

Packningen inför flytten rullar på. Får hjälp av vår städfirma på måndag att hjälpa till med att packa.
Det som jag känner mentalt är tuffast är att sortera upp verkstad samt garage i 4:a högar. Ta med, ge bort, sälj och släng. Alla saker som jag samlat på mig under åren. Är lite av en hamster och tänker alltid att "Det där kan vara bra att ha i ett framtida projekt". Nu blev det inte så. Och det är jobbigt.

Har inte lyckats få tag på en flyttfirma än. Även om vi haft en firma som vi fått rekomenderade här på plats. Gått 2 veckor nu och ändå inte fått en offert! Blir så trött på oproffsiga företag. Allflytt heter det företaget. De har inte skött detta snyggt. Har mailat dem 3 gånger utan att få ett ända svar.
Nu börjar det änna dra ihop sig, så vi måste hitta någon bra. Har fått in en offert som landade på runt 8k. lite i överkant samt att det är hmm, vad ska man säga, ett företag där språket kommer vara ett problem. Absolut för mig med röstsvårigheter. Vill hellre ha en välrenumerad firma som varit med ett tag.

Nu blir det lite dålig serie (Merlin, urkass) och försöka sova.

MÅNGA TUMMAR UPP NU. LÅT OSS SLÅ REKORD :) Ska fira på fredag. Är inte frisk, alls. Men inte lika sjuk längre.

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 47 till
  • Laddar…
Hurra, låter som alla tiders om det är så att knölar minskar och värden förbättras! Kämpa på!
 
Det var ju fantastiska nyheter! Kom igen nu kompis, du löser det här! (y)
 
Kanonbra!!!
 
Grymt! Fortsätt så, jäkligt starkt jobbat!
 
Se där ja! Då kanske det där ämnet fortsätter sjunka. Det hade ju varit fint!
 
Å, vad det gläder oss dessa resultat som verkar gå i positiv riktning. Jag har haft fått goda råd av Stew i hur man förhåller sig till någon (och hans familj), i detta fall en granne i byn, som fått cancer. Tyvärr gick det väldigt fort utför för honom och han dog 7 veckor efter att ha fått sin diagnos. En insamling till cancerfonden är startat av en fd elev till honom, han var lärare, och Stew har uppmanat att lägga ut länk till insamlingen här. Här kommer den:
http://www.cancerfonden.se/sv/Stod-oss/insamlingar/?collection=8860
Viktigt att veta är att statisktiskt set kommer 30 % av männen och 28 % av kvinnorna ha haft cancer innan man fyller 75. Det är viktigt att vi hjälps åt att stöda forskningen kring cancer, det är vi alla betjänta av. Att som Stew öppna alla portar och berätta hedrar honom och kommer att hjälpa många andra.
 
Redigerat:
Härligt! :)

Betnovat har jag använt under ett par år nu på vintrarna. Jag har atopisk hy och får riktigt svårt på vintern med torr luft när knogarna på fingrarna spricker och även armbågarna brukar jag få blödande sprickor på... Betnovat'en brukar hålla det i schakt rätt bra men sen när det blir mer bygg, tvättande av händer, etc. glömmer jag ofta att smörja tyvärr så det gäller att smörja ofta och med jämna intervall. Glömmer man någon gång så blir det snabbt sämre men det är det bästa jag haft (och jag har testat många krämer...).
Jag äter dubbeldos Omega-3/6 på vintrarna också, vet inte egentligen om det tillför något men jag har alltid inbillat mig att det hjälper... :surprised:
 
anders07 skrev:
Härligt! :)

Betnovat har jag använt under ett par år nu på vintrarna. Jag har atopisk hy och får riktigt svårt på vintern med torr luft när knogarna på fingrarna spricker och även armbågarna brukar jag få blödande sprickor på... Betnovat'en brukar hålla det i schakt rätt bra men sen när det blir mer bygg, tvättande av händer, etc. glömmer jag ofta att smörja tyvärr så det gäller att smörja ofta och med jämna intervall. Glömmer man någon gång så blir det snabbt sämre men det är det bästa jag haft (och jag har testat många krämer...).
Jag äter dubbeldos Omega-3/6 på vintrarna också, vet inte egentligen om det tillför något men jag har alltid inbillat mig att det hjälper... :surprised:
lite off topic.

Men varför omega 6?
omega 3 förstår jag då de bla blir till ämnen som dämpar inflammation, medans omega 6 är tvärtom dvsa ökar inflammation. omega 6 får man ju i sig mycket av genom typ mjöl o pasta mm.
 
Sorry, lite luddigt där... Bara omega-3, 6st. kapslar per dag... :surprised: 3 kapslar är max. dos men jag tar 6... Inser ju nu också att det förstås skiljer mellan olika fabrikat... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.