623 538 läst · 1 579 svar
624k läst
1,6k svar
En historia om bygge, biorum och cancer
Har haft en väldigt bra dag idag förresten. Försöker gå igenom dagen och varför den blev bra.
Den började bra med att lillen sov länge och vi alla 3 gosade lite i vår dubbelsäng innan vi gick upp. Sedan dippade jag lite, petade i mig lite mer mediciner och tittade på ett avsnit anime. Sedan blev det bättre. Bakade pepparkakor, sjöng visor, lekte. Var ute och gick. Sedan var jag nere hos min goda granne och hjälpte honom med ett "litet" datorproblem. Tog 3 timmar. Han hade lyckats installera både ati och nvidia drivare samtidigt. Samt använder en tv som datorksärm. När jag kom tillbaka hade lillen 39 graders feber, så nu är ni oroliga att vi ska bli sjuka inför jul. Men vi har bestämt att vi flyttar jul ett par dagar, och köra hela partajjet tex på annandag. VIll inte att någon av oss ska vara utslagen i influesna. Inte värt det i år. Hela familjen samlad för första gången på 15-20 år. Och sista julen ihuset.
Sedan har jag städat och fisslat här inne. Kommit ikapp med lite smsaker. Tittat på en mysig serie som heter From larkside to candleford. VÄldigt like Downtown Abbey.
Måste få flera dagar som denna. Dagar som för en icke-sjuk är helt normala dagar, och för mig får jag kanske en så här bra dag på 2-3-4 månader.
Jag bryter upp inlägget här för jag tänkte skriva lite om sjukdomen också. Och vill inte besulda ett postivt inlägg med sådant.
Den började bra med att lillen sov länge och vi alla 3 gosade lite i vår dubbelsäng innan vi gick upp. Sedan dippade jag lite, petade i mig lite mer mediciner och tittade på ett avsnit anime. Sedan blev det bättre. Bakade pepparkakor, sjöng visor, lekte. Var ute och gick. Sedan var jag nere hos min goda granne och hjälpte honom med ett "litet" datorproblem. Tog 3 timmar. Han hade lyckats installera både ati och nvidia drivare samtidigt. Samt använder en tv som datorksärm. När jag kom tillbaka hade lillen 39 graders feber, så nu är ni oroliga att vi ska bli sjuka inför jul. Men vi har bestämt att vi flyttar jul ett par dagar, och köra hela partajjet tex på annandag. VIll inte att någon av oss ska vara utslagen i influesna. Inte värt det i år. Hela familjen samlad för första gången på 15-20 år. Och sista julen ihuset.
Sedan har jag städat och fisslat här inne. Kommit ikapp med lite smsaker. Tittat på en mysig serie som heter From larkside to candleford. VÄldigt like Downtown Abbey.
Måste få flera dagar som denna. Dagar som för en icke-sjuk är helt normala dagar, och för mig får jag kanske en så här bra dag på 2-3-4 månader.
Jag bryter upp inlägget här för jag tänkte skriva lite om sjukdomen också. Och vill inte besulda ett postivt inlägg med sådant.
Stew, ta din makt som moderator och deleta alla katthatarinlägg. Som motiv kan du hänvisa till https://www.facebook.com/pages/Alla-vi-som-hatar-katter/323158604946 så får dom hålla till där istället.
Låt oss hålla oss positiva i din tråd istället.
Låt oss hålla oss positiva i din tråd istället.
Ska in till sjukan i morgon få en infussion på något som heter Someta. Det är för stärka skelettet. Fick just reda på mitt högkostnadsskydd måste förnyas. Jobbigt! Brukar ta ett tag. Men icke. Denna someta ska hämtas på apoteket, och ger mig ett nytt skydd direkt. Kostar tydligen en bra slant. Typ 5000-7000. Hade jag ingen aning om. Nu när jag vet att den är dyr så känns den lite mer riktig direkt, Problemet är att jag borde tagit prover inför infussionen, något jag inte gjort pga missförstånd. Så jag hoppas de kan ge mig den ändå... Det är viktigt att jag får en varje månad. Och nu med jul och nyår så kan tiden snabbts springa iväg och det är negativt..
Tycker att minskningen av knölarna avtagit. Hoppas att det går i peioder och att de fortsätter krympa snart.
Ska ju göra tester i början av året. Nervös för dessa, och mer nervös kommer jag bli när det närmar sig. Om de inte ser svart på vitt att caprelsa gör nytta, så drar de in den. Och med det släcks mitt sista hopp. Visst det finns nya preprat på ingång. Men hur många år bort är dessa? För många är jag rädd för.
Mer nervös för dessa prover än vad jag är för en stor operation.
Vill förövrigt inte bli operrad mer. Nu när de inte kan intubrea mig ordenlgit då hela min hals är svullen (inte av tumörer, utan strålning och ärrvävnad). De måste öppna upp mitt track-hål varje gång de operrar. Har fortfarande ett stort jobbigt hål efter förra omgången. Tog bort den för 3månader sedan. Fortfarande inte läkt. Svinjobbigt. Dels att ha tracken. Men sedan att inte kunna bygga upp tryck i munnen. Hur snyter man sig tex när all luft åker ut ur hålet på halsen om man håller för näsan för at få ut något slemmigt?
Nä. Inga mer operationer. Nu få vi köra på mediciner och kanske strålning istället
Här en litet problem
Har fått hudproblem (bieffekter av bromsmedicin, caprelsa). 2 tår och 4 fingrar har fått ganska stora sår. Först blir det ömt, sedan blir det en blåsa. Som blir större tills den spricker. Sedan börjar det vara sig och blöda om vartannat.
Jag har försökt prata med alla läkare och sjuksköterskorr som jag kommer i kontakt med. Och det är ett par. De kan inte komma på något bra för att hjälpa mig få ordning på det. Men det gör fruktansvärt ont. Har svårt att gå och använda fingrarna. Bifogar ett par bilder, tyvärr ser de otäcka ut. Så blunda om ni inte vill se
Jag har haft det så här nu i 2-3 månader. Har försökt följande behandlingar:
1, alosolgel, samt saltvatten (tänkte torka ut såren). Fungerade inte. Försökte i 2v
2. Aloevera creme. Försökte i 1 vecka
3. Inotyol salva, kletade på lagom mycket och sov med sockor / handskar på mig. Det kladdar för mycket för att jag ska kunna ha på det på dagen. Gjorde ingen nytta. Testade det dock bara i någon vecka.
4. Min fru pratade med en hälsobutik som rekomenderade Tea Tree oil, samt bi vax. Detta är det jag kör på nu. Och det har fungerat hyffsat på fingrarna. Men inte på tån. Den ser värre ut än någonsin. Lägger på ordentligt med olja i koncentrerad form 3-5 gånger per dag. Låter detta torka, och lägger sedan på bi-vaxet. Utöver detta försöker jag tvätta mig ofta samt smörja in mig med handcreme av hög kvalitet. Detta har jag gjort i säkert 6-7 veckor nu. Men som sagt det har inte fungerat helt.
Vad har ni för några förslag? Försökte få till en bra bild, men det är svårt när jag inte kan använda fingrarna så bra. Nu är såret just rentvättat. Har tagit bort massa vitt slem, blod och ludd från mina sockor (därför det är svart här och där). Luddet fastar i kladdet.
Hjälp! Har ni några kurer, naturvård eller modern-medicin som skulle kunna hjälpa?
(Oljan har gjort nagel lite gul. Samt att jag har nagelsvamp också . Såret är precis rengjort. Normalt ligger det ett tjockt lager kladd på av var och blod (och ludd från sockan))
Jag valde att lägga en länk till bilden istället för att man ser den direkt. Så de lläsare inte vill se en läbbig tå ska slippa det. (Vilket för övrigt är ett stort problem på internet, man ser för mycket skit som man inte vill se. Bara för att "det är där". Går inte att surfa med stängda ögon)
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=iyn1w9&s=5#.Urd7oKoWVTg
Godnatt gott follk. Tack för allt!
Tycker att minskningen av knölarna avtagit. Hoppas att det går i peioder och att de fortsätter krympa snart.
Ska ju göra tester i början av året. Nervös för dessa, och mer nervös kommer jag bli när det närmar sig. Om de inte ser svart på vitt att caprelsa gör nytta, så drar de in den. Och med det släcks mitt sista hopp. Visst det finns nya preprat på ingång. Men hur många år bort är dessa? För många är jag rädd för.
Mer nervös för dessa prover än vad jag är för en stor operation.
Vill förövrigt inte bli operrad mer. Nu när de inte kan intubrea mig ordenlgit då hela min hals är svullen (inte av tumörer, utan strålning och ärrvävnad). De måste öppna upp mitt track-hål varje gång de operrar. Har fortfarande ett stort jobbigt hål efter förra omgången. Tog bort den för 3månader sedan. Fortfarande inte läkt. Svinjobbigt. Dels att ha tracken. Men sedan att inte kunna bygga upp tryck i munnen. Hur snyter man sig tex när all luft åker ut ur hålet på halsen om man håller för näsan för at få ut något slemmigt?
Nä. Inga mer operationer. Nu få vi köra på mediciner och kanske strålning istället
Här en litet problem
Har fått hudproblem (bieffekter av bromsmedicin, caprelsa). 2 tår och 4 fingrar har fått ganska stora sår. Först blir det ömt, sedan blir det en blåsa. Som blir större tills den spricker. Sedan börjar det vara sig och blöda om vartannat.
Jag har försökt prata med alla läkare och sjuksköterskorr som jag kommer i kontakt med. Och det är ett par. De kan inte komma på något bra för att hjälpa mig få ordning på det. Men det gör fruktansvärt ont. Har svårt att gå och använda fingrarna. Bifogar ett par bilder, tyvärr ser de otäcka ut. Så blunda om ni inte vill se
Jag har haft det så här nu i 2-3 månader. Har försökt följande behandlingar:
1, alosolgel, samt saltvatten (tänkte torka ut såren). Fungerade inte. Försökte i 2v
2. Aloevera creme. Försökte i 1 vecka
3. Inotyol salva, kletade på lagom mycket och sov med sockor / handskar på mig. Det kladdar för mycket för att jag ska kunna ha på det på dagen. Gjorde ingen nytta. Testade det dock bara i någon vecka.
4. Min fru pratade med en hälsobutik som rekomenderade Tea Tree oil, samt bi vax. Detta är det jag kör på nu. Och det har fungerat hyffsat på fingrarna. Men inte på tån. Den ser värre ut än någonsin. Lägger på ordentligt med olja i koncentrerad form 3-5 gånger per dag. Låter detta torka, och lägger sedan på bi-vaxet. Utöver detta försöker jag tvätta mig ofta samt smörja in mig med handcreme av hög kvalitet. Detta har jag gjort i säkert 6-7 veckor nu. Men som sagt det har inte fungerat helt.
Vad har ni för några förslag? Försökte få till en bra bild, men det är svårt när jag inte kan använda fingrarna så bra. Nu är såret just rentvättat. Har tagit bort massa vitt slem, blod och ludd från mina sockor (därför det är svart här och där). Luddet fastar i kladdet.
Hjälp! Har ni några kurer, naturvård eller modern-medicin som skulle kunna hjälpa?
(Oljan har gjort nagel lite gul. Samt att jag har nagelsvamp också . Såret är precis rengjort. Normalt ligger det ett tjockt lager kladd på av var och blod (och ludd från sockan))
Jag valde att lägga en länk till bilden istället för att man ser den direkt. Så de lläsare inte vill se en läbbig tå ska slippa det. (Vilket för övrigt är ett stort problem på internet, man ser för mycket skit som man inte vill se. Bara för att "det är där". Går inte att surfa med stängda ögon)
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=iyn1w9&s=5#.Urd7oKoWVTg
Godnatt gott follk. Tack för allt!
Tjena KoW. Förstår och håller med. Men nu bjöd ju trots allt jag upp till dans. Men nu är dansen slut, och jag hoppas inte att antalet kattinlägg ska störa tråden för mycket. Eller vad tycker ni? Blir förtroendet och läsbarheten lägre/sämre pga dessa inlägg redan nu?Nimajneb skrev:
Jag tycker som samt att de kan ligga kvar, men att det räcker nu.
Ville mest berätta hur vi tänkt med vår katt. Som vi troligen kommer ha inne, just för att slippa kontreverser. Och släpper vi ut den så kommer vi göra vad vi kan. Kan rensa närmsta sandlåda. Sedan finns det inget mer en kattägare kan göra. Så för min del var det inget jag ville älta eller fråga om. Bara berätta om vårt sätt att hantera en delikat situation, särsilkt i vår nya förening, där det ägnas en helsida åt hur illa kattägarna sköter sig.
Lite roligt med Kiddo. Katten vi har kvar. Hon är ju en hittekatt. Och kom till oss som ett benrangel. Nu är första gången hon får vara inne hos oss så mycket hon vill. Dörren till pannrumet där de normalt brukar vara står öppen. Så hon kan komma och gå som hon vill.
Tror att hon den senaste veckan varit ute i hmmm 20 minuter? Hon har inte bajsat på lådan, så det kan vara så att hon går ut för att göra det. Men här är den perfekta innekatten. Snacka om att vi har tur, och att vi valde att ha kvar rätt katt.
Ska skämma bort henne med lite bekväma möbler sedan, där hon kan sitta högt upp. Och en sovpåse som man hänger över elementet. Det gillar hon.
Men snacka om att hon blivit tjock. Honr rör sig ju inget nu! Ger henne bara matrester, pytteportioner. Men ändå tigger hon hela tiden och hon börjar bli lite väl rund och go. Svältkatter är ofta skadade för livet vad det gälller synen på mat. Kiddo har fått fri tillgång till mat ett par gånger, hon äter tills hon spyr, sedan äter hon tills hon spyr och sedan håller hon på. Då passar de övriga katterena på att äta hennes spyor. Och de härliga munnarna pussar jag ibland
KoW. Sista. Ser du något katthatar inlägg här? Kan du pm:a mig om det isf så tittar jag närmare på det.
Mvh
Stefan
Testa med jod på en tå. Det tar kål på alla baciller. Sen gäller det att hålla det torrt. Själv är jag helt negativ till alla dessa oljor och salvor. Torrt och rent!
...men detta är som sagt out of my league.
...men detta är som sagt out of my league.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Hej Stefan, jag tror att du blandar ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit ett ord om katter.Stew skrev:
Men jag är lite sugen att skaffa en.
Vi har > 100 meter till närmaste grannar. Men vi har själva frigående höns.
Fråga 1: Hur stort revir har katter? Det är väl ett par kilometer har jag för mig.
Fråga 2: Kan de bli så pass civiliserade så de låter hönsen vara ifred, och kanske till och med skyddar dem?
God Jul Stefan!
Pelle /KoW
PS
Fötter har vi fått för våra synders skuld. Vi får vara glada så länge vi kan stå och gå.
Hoppas dina läker snart!
Husägare
· Skåne
· 1 511 inlägg
Angående händer och tår: Baddning med kaliumpermanganatlösning, dränk in kompress och låt ligga ca15 minuter på sårytan eller gör ett hand/fot-bad, en gång om dagen. Torkar ur, minskar klåda och dräper bakterier. Standard sårbehandling på hudkliniker. Finns att skriva på recept eller be ansvarig doktor prata med en hudkonsult.
Det är starkt färgande (lila) och naglarna blir bruna, men det kan nog hjälpa.
God jul!
God jul!
Låter som sådant man har till vattenfilter..fredrik.johansson skrev:Angående händer och tår: Baddning med kaliumpermanganatlösning, dränk in kompress och låt ligga ca15 minuter på sårytan eller gör ett hand/fot-bad, en gång om dagen. Torkar ur, minskar klåda och dräper bakterier. Standard sårbehandling på hudkliniker. Finns att skriva på recept eller be ansvarig doktor prata med en hudkonsult.
God jul!
Som jag kan intyga just nu ( igen ) att man blir lila av
God Jul
Dagen har varit jättetrevlig! Var lite jobbigt med rösten. Blev frustrerad ibland för att jag inte kan göra mig hörd. Krävs mycket arbete från alla inblandade för att pratet ska fungera bättre.
Första julen på 15-20 år då hela familjen (förutom msmma så som gick bort för några pr sedan) var samlade. Betyder mycket.
Ville bara önska alla god jul. Vet att det är lite sent nu dagen har varit intensivt.
Ni är en verklig styrkekälla för mig. Tack för allt stöd, roliga historier och allmän snack. Betyder oerhört mycket.
Mvh Stefan
Första julen på 15-20 år då hela familjen (förutom msmma så som gick bort för några pr sedan) var samlade. Betyder mycket.
Ville bara önska alla god jul. Vet att det är lite sent nu dagen har varit intensivt.
Ni är en verklig styrkekälla för mig. Tack för allt stöd, roliga historier och allmän snack. Betyder oerhört mycket.
Mvh Stefan
Förlåt. Blandade ihop ditt namn. Förstår att du blev förvirradKnockOnWood skrev:Hej Stefan, jag tror att du blandar ihop mig med någon annan. Jag har inte skrivit ett ord om katter.
Men jag är lite sugen att skaffa en.
Vi har > 100 meter till närmaste grannar. Men vi har själva frigående höns.
Fråga 1: Hur stort revir har katter? Det är väl ett par kilometer har jag för mig.
Fråga 2: Kan de bli så pass civiliserade så de låter hönsen vara ifred, och kanske till och med skyddar dem?
God Jul Stefan!
Pelle /KoW
PS
Fötter har vi fått för våra synders skuld. Vi får vara glada så länge vi kan stå och gå.
Hoppas dina läker snart!
Läste vad jag skrev nu och hoppas inte det lät mästrande eller tyket. Skriftspråket är svårt ibland. Något som skriva med hjärtat på rätt ställe kan komma ut hel fel.
1. Beror helt på viken katt det är. Visa stryker bara runt huset medans avdra rör sig många kilometer. Tror att runt 300-700 m är ganska rimligt. De brukar hålla sig till dem som matar.
2. Det tror jag kan. Gå bra. Absolut om ni skaffar en kattunge. En vuxen katt kan reagera hur som helst på hönorna. Och ett jaktbeteende kan vara svårt att träna bort.
Hoppas ni haft en trevlig dag
Mvh Stefan