Hoppas också att ni får ordentligt med flis för huset. För att få dina tankar på något annat en stund så kan jag berätta vad som förhoppningsvis är en solskenshistoria. Som kattägare vet du att man lätt fäster sig vid de små kräken :)

Vi har en hittekatt, Svea, som fanns på en gård där vi hyrde ett hus. Hon hade blivit lämnad och övergiven två gånger. Först när hennes första familj flyttade utan att ta med henne och sedan igen när nästa ägare (som tagit hand om henne) flyttade han också. Det var mitt i vintern och närmare -20 när denna jätteskygga katt till slut gav upp och närmade sig oss, trots att hon var livrädd för vår hund och vår egna katt. Hon kom springande rakt fram till mig och hunden och bara skrek och jamade. Efter det flyttade hon in på vår veranda och vägrade lämna den. Inne ville hon inte vara. När vi sedan flyttade kunde vi ju inte lämna henne utan tog henne med oss. Övergiven en tredje gång fanns inte på kartan för oss.

Detta är nu 5 år sedan och katten (som ingen vet hur gammal hon är) har blivit en kär familjemedlem. Till förra veckan. Då försvann hon bara. Hon har aldrig varit borta mer än en knapp dag så vi blev oroliga. Vi var ute och letade och ropade varje kväll. När en vecka gått var vi säkra på att hon var död. Så igår morse blev hon återfunnen! Vi hade trott att hon var död och det var inte långt från sanningen. Hon hade blivit inlåst i en grannes garage och varit utan mat och vatten i 8-9 dagar. Hon var mycket illa däran, kunde inte gå, låg bara och skakade, kroppstemp på 35 grader och vägde bara 2,3 kg. Veterinären sa att katter inte brukar överleva sånt eftersom både lever och njurar tar stryk redan efter ett par dagar utan mat.

Vi bestämde oss (trots att hon inte är försäkrad) för att hon var värd en chans till. Gamla skruttkatten fick en akuttid på djursjukhuset med provtagning, dropp och värmefilt. Veterinärerna var förvånade att hon överlevt så länge och över hur relativt snabbt hon återhämtade sig. Igår kväll fick vi hämta hem henne och nu imorse hade hon både ätit mat och kissat i lådan och var riktigt kelig. Så om allt fortsätter såhär bra kan gamla Svea hänga med ett tag till. IMG_8773_s.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS och 24 till
  • Laddar…
(Tips: mosade fiskbullar i buljong är mums för svultna kattmagar som behöver snäll mat!
När magen kommit igång och man vill satsa på lite snabbare viktökning funkar äggula blandad med lite laktosfri grädde. Eventuellt med lite köttfärs, leverpastej eller fiskbulle i för smakens skull. Ingen äggvita.)

Tittade på huset. Om jag gick i husköpartankar och barnen hade flyttat hemifrån hade jag absolut varit intresserad av ett sådant hus (just nu prioriterar jag närhet till allt), det är nog bara färgen på fasaden jag skulle ändra på sådär direkt.
 
Liten kort uppdatering bara.
Har varit mycket upp och ner senaste dagarna. En dag sov jag hela dagen och var vaken hela natten efter.
Sedan har vi försökt röja och fixa. Idag gjorde vi rent pannrummet. Det var äckligt smutsigt där efter att svärfar blandat massa bruk där som fastnat överallt! Blir så kladdigt segt dam av cementbruk.

Positivt med visningen av huset. 10 anmällda hittils. Mäklaren var tvungen att beställa fler prospekt. Så det är ju kalas. Tror inte på något budgivningskrig men vi hoppas på att priset kan gå upp lite... Det är ju ett väldigt fint hus med en härlig tomt. FÖr oss är den värd mer, rent ekonomiskt, eftersom vi lagt ner så mycket på den. Men nu ligger ju huset där det gör. Egentligen hade jag viljat ha 3 mille för det, för att inte gå back om man säger så. Men det kan vi glömma :)

Tänkte bara säga eftersom jag länkat till annonsen här. Om någon härifrån går på visningen bara för att titta, skicka gärna ett pm så att vi kan räkna bort er. Antalet anmälda drar ju upp förhoppningarna och är hälften vänner härifrån så kan ju det bli lite knepigt :) (nu tror jag inte att det är så alls, men uti fall att)

Mina fingrar är helt förstöra efter caprelsan. Blir värre och värre. 6 fingrar nu har stora (1cm) blåsor vid nagelbandet som inte läker. Därför jag inte skriver så nycket inlägg eller svarar på pm just nu, Gör förbannat ont för att utrycka det fint.
Har börjat en kur med aloe vera kräm. Det kan vara något? Eller vad tror ni? Uttorkande och anti-bakteriellt.

Skoj att ni gillar huset. Utan Byggahus hade det aldrig sett ut som det gör. För varje rum vi renoverat har BH stått för kunskaperna bakom. Förutom bion kanske. Den fick jag uppfinna själv :p

Fick reda på att en vän till familjen gick bort i levercancer i dagarna. Skrämande historia. Handlar om ett öde om tre tjejer som träffades på vårt lantställe i lysekil. Alla hade familjer där. Umgicks i många tiotals år. Det var min kompis mamma (barndomskamrat till pappa också), min mamma och den nära kompisen till familjen (min brors fd:s mors samt barndomskamrat till pappa). Alla tre har nu gått bort. 2 i cancer och en i hjärnblödning... Känns overkligt. Träffat dem under hela mitt liv, och upplevt så många middagar, fester, bjudningar och oändliga dagar på stranden med dem. Och alla försvann i förtid. Att det kan bli så, att en nära grupp människor helt kan försvinna före sin tid. Ibland känns det som att något större styr när statistiken ljuger. Enligt den borde detta vara nära omöjligt, Att alla tre går bort innan de är fyllda 60.

Har fortfarande inte hittat någon som tar katterna. Men vi har gott om tid kvar. Ska sätta upp en skylt vid kyrkan i byn också. Många fler som ser den, än skylten jag satt på vår lilla anslagstavla.
 
Redigerat:
  • Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Testa att smörja in nagelbanden med jod. Jag använder jod som jag köpte i Thailand när jag skar mig på en poolkant en gång. Joden är väldigt effektiv mot bakterier men de undviker den nuförtiden i vården då den är cancerframkallande - främst då för personalen kan man tro.

...på egen risk - jag är betongbagare inte läkare.

Sköt om dig - följer dina inlägg. All styrka till dig och din familj.
 
Håll dig du till aloe vera - kuren, den plantan är helt grym på att läka sår av olika slag. Skärskador, brännskador och blåsor löser den lätt. Inte jätteskönt att lägga i ett öppet sår men läker gör det och med mycket mindre ärr än utan.

Hoppas ni får massvis med pengar för huset, det är superfint ju. Stor kram på dig!
 
Tack Locke och Dalbotös.
Ja, tänkte försöka hitta en mer koncentrerad variant av den bara. Den salvan jag har nu är väldigt utspädd. Nästan så jag borde köpa en liten planta.

Tog bort skämtet om lillen från mitt inlägg där uppe. Det passade inte in bland allt ledsamt. Lägger in det här istället så känns en tumme upp mer lämplig :)

Och en rolig historia om vår lilla grabb 2½ år. Min fru och svärmor lekte med honom idag. Min fru satt hukad bredvid honom, hon har mjukisbyxor på sig. Lillskiten klämmer och bonkar på hennes mage, men missar och träffar "lite längre ner". Han fryser till och säger "Mamma, är det en grotta där? Vem bor där? En liten mus?". Underbara barn smile.gif
 
  • Gilla
Riggen och 11 till
  • Laddar…
Jag har inte följt tråden sedan du startade den men går ofta in här och letar fram den. Jag tänker mycket på dig och önskar dig och din familj all lycka som ni kan få.
 
Jag har en planta, funkar hur bra som helst. Man skär av en liten bit från ett blad och trycker sen ut gelen inuti. Finns massor i bara en liten bit! Synnerligen ekonomiskt då den bara gör fler blad och aldrig tar slut.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
och nu var huset färdigt... 6 år har vi bott här, och med stor hjälp av alla här fått det perfekt. Sista listerna sattes upp igår.
Hade en städfirma här och våra familjer, jag var ledsen och orkade inte vara med... På eftermiddagen tog jag dock på mig snickarbyxorna och hjälpte till att kapa upp en ekskiva och fissla lite. Kändes bättre.
Men det är fruktansvärt jobbigt. Kanske inte att släppa huset, inte heller läget. Men drömmen och hoppet. Alla säger att det är så fint här. Mäklaren tar dit en bankman till och med för att det kommer så många. Fått massa intressenter redan. Och det är ju just det, detta var vår dröm. Och ny tvingar sjukdomen oss att släppa den.
Kommer säkert kännas bättre nu när värsta biten är över och i kan börja rota efter ett nytt ställe. Ska på visning senare idag.
Vill bara få klart allt. Så vi kan gå vidare. Men jag vill på något sätt försöka finna möjigheten att se tillbaka på denna platsen med glädje, och inte sorg som jag känner nu. Kanske bara är tiden som läker detta såret. Och det faktum att det trots allt, hur jävligt det än är, är rätt beslut.

Varje gång jag ser någon person, på tv eller i verkliga livet så tänker jag samma sak. Varför jag? Och varför så illa? Det är en tanke jag inte kan släppa. Tror inte jag kommer släppa den heller. Det är ett hemskt tungt ok. Gör mig alltid nedtryckt för att den mörka tanken finns där.

Det känns trots allt som att medicinen gör nytta. Har mindre ont och tycker att tumörerna krympt något. Men jag vågar inte tro något än. Har inte fått något positivt sedan sjukdomen startade. Och jag har svårt att våga hoppas. Blir så ledsen när det inte blir som jag tänkt mig.

Har inte sovit i natt. Varit uppe och tittat på x-files och förköpt mig på datordelar. Dags att gå upp om 45 minuter. Packa ihop det sista. Dra igång hemmabion och sätta igång avatar som får rulla tills intressenterna kommer. Bör bli en bra testfilm för dem.

Hör av mig efter visninen,

Mvh
Stefan
 
Lycka till med visningen!
 
Lycka till!
 
Gokväll!

Idag har vi ju både varit på visning och haft visning.
Efter en väldigt stressig morgon, som vi trodde var skulle vara helt lugn efter allt planerande. Så kom vi iväg på en visning på en kåk i furulund. Var inget för oss. För liten och väldigt dåligt renoverad. Kaklet i duschen hade stora hål efter pluggar, som ingen lagt silikon i. Snacka om att den väggen snart är förstörd. Men området var ganska ok.
Kommenterade hålen i duschen för den käcka 20 åriga tjejen, att det där blir en fuktskada. Nejdå! Badrummet är byggt innan 2007. DÅ behövde man bara måla på tätskiktet. Goddag yxskaft.

Sedan var vi hos min frus föräldrar medans båda våra visnignar var. Mäklaren hade delat upp intressenterna i två grupper som kom om lott om man säger så.
Det kom sammanlagt 12 par, varav två inte hade anmällt sig i förtid. Knepigt när det var krav på att man ska anmäla sig.
Mäklaren ringde vi halvfyra typ. Och hon var nästan lyrisk. Alla som hade varit här var jätteimponerade av allt. Jag hade kört igång avatar på bion. Skulle varit skoj att varit en fluga som kunnat se alla.

Det var flera som direkt var intresserade. Och ingen av de tolv paren sa att de inte var det.
Trodde inte att det skulle gå så snabbt. Men det är ju väldigt tydligt att det är ett väldigt speciellt hus.
Budgivningen startar i veckan. Ny visning i morgon och nästa helg.

Så det verkar gå snabbt detta. Lika bra att få det gjort när besluten är tagna.
Känns bättre idag när vi förstått att det inte behöver bli en långdragen process. Det hade bara sårat oss mer. Nu kan vi börja tänka framåt istället. Vad vi har råd med, vilka områden som är aktuella osv. Sådan vågar vi knappt tänka på innan vi vet att vårt hus blir sålt för en vettig peng.

De som köper huset, kommer med största sannolikhet göra en kanonaffär, med tanke på hur mycket hus de får för pengarna. Hoppas de förvaltar "arvet" väl. Betyder mycket för oss att de som tar över inte plöjer över alla odlngar och gör sovrum av biorummet. Hade gråtit hejdlöst om någon slitit upp den fina röda mattan.

Vi ska på två visningar nästa helg.

http://www.hemnet.se/bostad/bostads...artille-kommun-bjorndammsterrassen-50-5891616
http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-5rum-savedalen-partille-kommun-utakravagen-12-5887563

Vad tror ni om dessa?

Känns så löjligt att flytta ifrån denna kåken som har allt, till en pytteliten lägenhet/par/radhus i partille och betala mer per månad. Location location location.

Mvh

Stefan
 
Redigerat:
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas att visningen gick bra. Håller tummarna att det blir en vass budgivning!
 
Hej Stew!
Jag å min fästmö var på visningen idag. kan bara säga att det va ett fantastiskt hus ni har.
har som du ett maniskt intresse för bio, vi en av de intresserade.
Hittade din byggblogg här å har läst den och kan bara säga STARKT gjort!!
om vi blir eran köpare så kan jag garantera att jag kommer ta hand om det!!
å malawi har jag med...
Hoppas det löser sig för er
Mvh Roine
 
  • Gilla
namor och 2 till
  • Laddar…
Stew: Jag råkade visst posta precis samtidigt som dig. Nu har jag läst om visningen. Förstår att folk blev imponerade. Många hus tas inte om hand, än mindre renoveras eller byggs om av någon som är kompetent nog att utföra arbetet väl. Det syns - även för ett otränat öga - när hantverket är ypperligt. Antar att det var det som gav intressenterna känslan av att huset var i deras smak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.