Ja, det har nog blivit mer acceperat. Jag vet inte själv vilket ben jag ska stå på. Vid denna försäljningen var det självklart att vi skulle hitta den bästa mäklaren. Oavsett pris. Men det är ju inte en normal situation.
Hade jag sålt en enklare bostad, och kunnat den. Så hade jag tekniskt sett kunnat lägga ut den själv på blocket. Men frågan är hur slutpriset hade ändrats? Säg att mäklaren tar 70.000. Hade priset blivit 70k högre om mäklaren utannonserat den i alla sina väl etablerade kanaler. Tidningar, reklam på aftonbladet, eniro, hitta, hemnet, blocket, kontakter osv.
Ser själv på statistken för vårt hus. Kolla denna tjänsten, xxl heter den. Låg ute på xxl i en vecka och fick nästan en halv miljon visningar.
Datum

Antal exponeringar

2013-11-12
61 077

2013-11-13
61 247

2013-11-14
61 308

2013-11-15
61 156

2013-11-16
59 553

2013-11-17
60 052

2013-11-18
64 327

Totalt
428 720

Vet att åtminstone 2-3 spekulanter hittat oss genom annonser som vi själva inte kunnat skapa. Typ denna xxl. eller reklam på blocket.

Det går ju bara att spekulera i. Men undrar vad en bra mäklare egentligen är värd? 5000? 20000? 100000?

Jag hade reagerat annorlunda på bostaden som jag beskrev ovan om "mäklaren" varit transparent i vad de var för sort. Nu läste jag inte igenom annonsen grundligt direkt, utan fick direkt bilden av att det var en normal mäklare som inte la ner tid eller engagemang på bostaden. Utan bara ville ha bort den så snabbt som möjligt.

Som min lägenhet som jag pratade om innan. Jätteattraktiv, nyrenoverad 3:a precis vid kajjen i eriksberg. Nya fyra personers hus med träfasad. Jättelätta att sälja. Stod i valet och kvalet om en vanlig mäklare och en 5000:- mäklare. Till slut valde jag den mäklaren som sålt mest i området. Och där kan jag gjort fel. Han kom dit, fick ingen bra bild av honom (backslick och lite dryg). Var där en timma, skrev på papper. Fotograf kom. Tog dåliga bilder som jag kunnat ta bättre själv. 3 annonser kom ut. Ett tråkigt prospekt på vanligt billigt papper. En visning och fick sålt för lite mer än utgångspriset. Tror han fick runt 60.000 för det. Gissar på MAX 20 timmars jobb. Dvs 3000:-/timma. Och då tror jag jag räknat lågt.
Här hade jag med facit i hand kunnat göra ett bättre jobb själv. Men det var ett enkelt objekt. Och jag hade sett till att annonsen varit så bra som den kunnat och att den beskrivit på något sätt att jag inte använder mig av mäklare, eller att den bara förmedlas av en mäklare som inte svarar på frågor.

Hur resonerar alla? Hur köpte/sålde ni?

Våra grannar köpte via blocket. Men det var en kåk som var ganska billig. Tror till och med att det var ett fast pris på den. Vilket nästan helt tar bort anledningen till att ha en mäklare. Hela budgivningsbiten faller ju bort.
 
Jo. Du har nog rätt KoW. Min fru sa precis samma sak idag då vi tittade runt.
I början tittade vi bara på markplans-bostadsrätter. Men så börjar vi bli lite stressade. Du vet hur det är. Vi behöver hitta något någongång. Och då utökade vi sökningen, och helt plötsligt så tänker vi att kanske en liten balkong i söderläge räcker. Men. Ärligt. Jag gillar inte balkonger. Får känslan av att vara instängd. De är hopplösa att möblera, fasligt varma och ofta fasanfullt tråkiga.
Min fru sa, en större enplansvåning i markplan. Håller med. Men tyvärr går ju priset upp. Så nu får vi hoppas på att vi får lite mer. För varje säg 100.000:- vårt hus går upp, så kommer vi en våning längre ner. (Ingen exakt uträkning gjord!)

Jag vill helst ha en mindre villa, eller friköpt gavel på radhus. Slipper vi den dyra avgiften. Men vi båda resonerar så att då kommer karusellen starta igen. Tråkiga vitvaror, dålig uppvärmning, ingen ekparket, den väggen ska inte vara där, större altan, mer odlingar, fukt i grunden, dålig ventilation, färgen släpper från fönster och grund. osv osv osv. Hade vi hittat en välrenoverad eller nyare friköpt kåk så kanske. Men då springer det iväg en bra bit över 3mille.
Så chockerande. Vi bor 35min från ullevi, i laglig fart. Och hade vi bara bott 15 min närmre så hade priset fördubblats. Eller åtminstone landat på 5 mille. Nu är det ju därför vi köpte här. För att få mycket mark och hus. Så hade vi inte lagt ner så mycket pengar på det så hade det i slutändan blivit plus minus noll. Nu var det tron att vi skulle bo här tills vi blev gamla som fick oss att renovera och pysssla som vi gjorde. Uppgradera boendet skulle nog vara rätt ord. När vi flyttade in var mark och hus windows 3.0. Nu är det ubuntu 13.0 istället. (Eller windows 8.1 för de som har den läggningen).
 
Av den halva miljonen visningar får du nog plocka bort en stor del som är trafik från nyfikna byggahusmedlemmar. ;)
Som jag själv tex fast jag har haft förmånen att få besöka dig irl och gå husesyn så var jag ju ändå såpass nyfiken på bilderna att jag ville titta på hemnet.

Håller alla tummar och tår för dig Stefan, både med husförsäljningen och annat.
 
Dalbotös skrev:
Av den halva miljonen visningar får du nog plocka bort en stor del som är trafik från nyfikna byggahusmedlemmar. ;)
Som jag själv tex fast jag har haft förmånen att få besöka dig irl och gå husesyn så var jag ju ändå såpass nyfiken på bilderna att jag ville titta på hemnet.

Håller alla tummar och tår för dig Stefan, både med husförsäljningen och annat.
Tack vännen, och ursäkta att jag inte svarat på ditt senaste pm. Har varit berg och dalbana här det senaste.

Jag älskar statistik. Hade varit så intressant att se vad som påverkar antal visningar och i slutändan priset på huset.
* Information här
* Val av mäklare
* Rykten
* Vilka annonser som leder till vad
och massa mer.

Synd att man inte är gud ibland. Det första jag hade gjort hade varit att ta bort sjukdomen, men sedan hade det varit att ta fram siffror för detta (och efter det rädda världen).

Skulle vara skoj om du kunda masa dig hit igen för en fika (som ej glöms i en kokhet bil). Karl-Alfred pratar fortfarande om dig :)

Stor kram
 
För varje säg 100.000:- vårt hus går upp, så kommer vi en våning längre ner. (Ingen exakt uträkning gjord!)
Är det verkligen så, det visste jag inte!

Ungdomar nu för tiden vågar ju ofta inte bo i markplan.

Allt möjligt hemskt kan hända i Göteborgstrakten, från molotovcocktails och gangsterkirg till SvP och AfA.
Nej, minst andra våningen verkar vara regeln.
 
KnockOnWood skrev:
Är det verkligen så, det visste jag inte!

Ungdomar nu för tiden vågar ju ofta inte bo i markplan.

Allt möjligt hemskt kan hända i Göteborgstrakten, från molotovcocktails och gangsterkirg till SvP och AfA.
Nej, minst andra våningen verkar vara regeln.
Det beror nog på läget. Vi mellanlandade i en takvåning i en kriminell förort på hisingen. Hjalmar brantings platsen (vågmästeplatsen). Vi bodde där i 3-4månader innan all skit gjorde oss rädda. Som tur var så hade vi en stor svart hund med "tufft" utseende som hindrade de flesta från att gå fram. Men efter flera incidenter där jag bla såg ett pack stena en ensam kille så förbjöd jag (fel ord, men va ska man säga. La in mitt starka önskemål) att ingen av oss skulle gå ut ensama längre. Och då bodde vi ändå på takvånigen, och hade parkering precis runt hörnet.
Där hade nog en våning i markplan sänkt priset.
Men jag tror att i presentabla området att det höjer priset. Så länge som det inte är massa insyn.
Lägenheten i eriksberg som jag nämde tidigare låg i markplan. Hade en liten terass, lite rosor och en regnmätare. Samt en 199 kronors klotgrill.
Bilden med luftballongen är tagen några meter ifrån på ett ställe som heter slottsberget. De enda villorna som finns kvar i eriksberg/lindholmen finns där. Inte helt billiga.

Mvh

Stefan
 
  • lindholmen2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • lindholmen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
Lägenheten som vi flyttade ifrån låg då mitt i skottlinjen för alla kriminella gäng som bestämt skulle ta kål på varandra. Minns inte vad de hette. (men goglade lite. Backa boys, pantrarna x-team verkar vara några).
Det gick inte en dag då vi gick ut som i alla fall inte jag kände mig lite rädd.

Idag har de rustat upp hela området och som jag förstår det så har gängen flyttat sina aktiviteter till andra områden.

Har lärt oss läxan. Om man är en ensam sökande på en jättefin takvåning på 120kvm, nära stan med en hyra på 8000 kronor i månaden så är det för bra för att vara sant. Det finns en hund begraven.
Så denna gången har jag föreslått att vi åker dit efter solen gått ner och tar oss en promenad. För att se det mäklarna inte vill visa. (Men det är kanske lite extremt, nu när vi är medvetna om hur illa man kan hamna. Räcker kanske med att veta att området är respektabelt genom google och information från vänner)

Mvh
Stefan
 
Stefan, det var en fin bild från Eriksberg!

Jag har en historia därifrån (var inte själv närvarande som tur var):

Den enorma bockkranen användes under några år endast som plattform för bungyjump.
Det är ju ca 80 meter ner till vattnet under kranen.
En svåger till mig skulle under något "event" hoppa. Hans vikt bedömdes, repen och gummicorden beräknades och fästes vid hans anklar, och han kastade sig ut i tomheten.
Och hamnade till midjan ner i vattnet. Beräkningen hade gått snett. Tur att det inte var asfalt under!

Och hur löste de detta pinsamma misstag?
Killen fick en T-shirt som plåster på såren :)

Här är en fin berättelse om bock-kranen:
http://media1.vgregion.se/vastarvet/BM/MVG/PDFbibliotek/EriksbergskranenWeb.pdf
 
En t-shirt :p Tja. Vad är ett liv värt?
Hur tusan kan man räkna fel på något sådant? Har de ingen våg och litar på hopparens egna över/under-drivna viktuppgifter?

Hoppas det fortfarande därifrån? Har för mig att det lades ner då jag bodde där. Såg aldrig någon hoppa.
Vet att flera på förra jobbet hoppade. Har för mig att det var det högsta hoppet i göteborg.
 
Jag kan tänka mig att de drog ner på verksamheten sedan.
Tänk om det varit vinter och ett par decimeter is!
Då hade min syrra plötsligt blivit änka :(
Eller i alla fall fått hem en väldigt kort gubbe.

Förresten har jag en arbetskamrat som bor där på Eriksberg.
Jag brukar småretas med honom och säga
-Ja du bor ju på Hisingen eller hur?
Varpå han svarar
-Nej då, jag bor på Norra Älvstranden :D
 
Det är väldigt viktigt! Vi vill inte förknippas med hisingen på något sätt! Jag var likadan när jag bodde där. Dumt så här i efterhand. Men frågade någon mig vart jag bodde, så svarade jag aldrig aldrig hisingen. Inte ens till folk som inte ens visste vart hisingen låg. Det var alltid eriksberg, lindholmen eller norra älvstranden.
Vet inte vad det säger mest om. Snobberiet på "norra älvstranden" eller ryktet kring övriga delen av ön.

Skulle vara mäktigt att hoppa från någon av broarna i nya zeeland. Det är väl där bungeyjump kommer ifrån va? Undrar vilket rikspucko det var som hoppade första gången. "Detta gummibandet är starkt nog, eller???".
 
Ja, det är synd att hela denna stora fina ö har fått så dålig klang.

Båda mina barn bor faktiskt där, den ena i Södra och den andra i Norra Biskopsgården.
Och jag tror inte de skäms för det. De har lärt sig att se sanningen i vitögat.

Men de bor inte på första våningen :)
 
Har en kompis som bodde vid, var det vårväderstorget. Ligger jättefint, med nära till natur och skog. Men hon trivdes ok. Kände sig säker sa hon. Men hon valde ändå att flytta till en annan lägenhet i ett lugnare område. Pratat lite om det och även om hon säger att det inte berodde på oro, så tror jag att delar gjorde det.
Sedan var det iofs en skruttig lägenhet med gas-spis som alltid brände våra kanarellsås-toats i ugnen. En gång brände hon sig och vippade över gallret så att alla dyrbara (hemmaplockade gula kantareller) svampar brände ftast i ugnen.

Det handlar nog mycket om inställning, och otur. I vårt fall hade vi oturen att se de krimiella gängen. Men de misshandlade mest varandra. Fanns ju en risk att hamna i löpelden så klart. Men deras primära mål är ju inte oss normala människor. Utan den där andra gruppen med sin egna fräcka handsignal.
Vår hund skrämde ändå bort ett par som blev närgånga. Jag var påväg att bli attackerad av en en gång. Men han trodde jag var ensam.Sedan kom linea och hunden ut från bilen och det räddade mig. Vet inte om han hade kniv eller värre. Hög som ett hus, och ville visa sin manlighet.
 
Stew skrev:
Ja, det har nog blivit mer acceperat. Jag vet inte själv vilket ben jag ska stå på. Vid denna försäljningen var det självklart att vi skulle hitta den bästa mäklaren. Oavsett pris. Men det är ju inte en normal situation.
Hade jag sålt en enklare bostad, och kunnat den. Så hade jag tekniskt sett kunnat lägga ut den själv på blocket. Men frågan är hur slutpriset hade ändrats? Säg att mäklaren tar 70.000. Hade priset blivit 70k högre om mäklaren utannonserat den i alla sina väl etablerade kanaler. Tidningar, reklam på aftonbladet, eniro, hitta, hemnet, blocket, kontakter osv.
Ser själv på statistken för vårt hus. Kolla denna tjänsten, xxl heter den. Låg ute på xxl i en vecka och fick nästan en halv miljon visningar.
Datum

Antal exponeringar

2013-11-12
61 077

2013-11-13
61 247

2013-11-14
61 308

2013-11-15
61 156

2013-11-16
59 553

2013-11-17
60 052

2013-11-18
64 327

Totalt
428 720

Vet att åtminstone 2-3 spekulanter hittat oss genom annonser som vi själva inte kunnat skapa. Typ denna xxl. eller reklam på blocket.

Det går ju bara att spekulera i. Men undrar vad en bra mäklare egentligen är värd? 5000? 20000? 100000?

Jag hade reagerat annorlunda på bostaden som jag beskrev ovan om "mäklaren" varit transparent i vad de var för sort. Nu läste jag inte igenom annonsen grundligt direkt, utan fick direkt bilden av att det var en normal mäklare som inte la ner tid eller engagemang på bostaden. Utan bara ville ha bort den så snabbt som möjligt.

Som min lägenhet som jag pratade om innan. Jätteattraktiv, nyrenoverad 3:a precis vid kajjen i eriksberg. Nya fyra personers hus med träfasad. Jättelätta att sälja. Stod i valet och kvalet om en vanlig mäklare och en 5000:- mäklare. Till slut valde jag den mäklaren som sålt mest i området. Och där kan jag gjort fel. Han kom dit, fick ingen bra bild av honom (backslick och lite dryg). Var där en timma, skrev på papper. Fotograf kom. Tog dåliga bilder som jag kunnat ta bättre själv. 3 annonser kom ut. Ett tråkigt prospekt på vanligt billigt papper. En visning och fick sålt för lite mer än utgångspriset. Tror han fick runt 60.000 för det. Gissar på MAX 20 timmars jobb. Dvs 3000:-/timma. Och då tror jag jag räknat lågt.
Här hade jag med facit i hand kunnat göra ett bättre jobb själv. Men det var ett enkelt objekt. Och jag hade sett till att annonsen varit så bra som den kunnat och att den beskrivit på något sätt att jag inte använder mig av mäklare, eller att den bara förmedlas av en mäklare som inte svarar på frågor.

Hur resonerar alla? Hur köpte/sålde ni?

Våra grannar köpte via blocket. Men det var en kåk som var ganska billig. Tror till och med att det var ett fast pris på den. Vilket nästan helt tar bort anledningen till att ha en mäklare. Hela budgivningsbiten faller ju bort.
Denna funderingen hamnade långt ner när vi började prata om andra saker så här mitt i natten :)
Skulle vara intressant att få höra vad ni andra har för åsikter i frågan.
Har fått bra kotantk med mäklaren. Kanske till och med kan be henne utveckla lite i ett i mail som jag kan klistra in. Kan det vara av intresse? Tror jag inte hon skulle ha något imot.

Fram med era historier och erfarenheter nu. Och vad ni tror om mäklare respetive förmedlares utveckling.

Det fanns lite mer tankar och info längre upp också. Blev för mycket för att klistra in här.
 
Redigerat:
Haha, Stew - vi har visst samma dygnsrytm men nu skall jag gå och knyta mig. Har varit ute och rest hela veckan men kom hem idag, suttit och jobbat tills nu... Sköt om dig nu - jag hoppas din frossa håller sig borta! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.