S Sundaan skrev:
Okej aa, hur ska den sitta då?
Som den blåa ovanför. Antingen är kablarna skalade extremt långt, eller så är dom inte instoppade under skruven. Båda sakerna är fel.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
C
Testa först och främst att dra i den och se om den sitter löst.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Aha okej så under den stora skruven i mitten och mellan de två mindre skruvarna alltså? Isåfall ser den ut att hänga lite ja, hur hårt ska den sitta? Ska testa dra i den snart. Är det bara att lossa på de skruvarna och föra in den så den sitter som den blå om den inte gör det :)? Det är ju glapp någonstans menar jag eftersom fläkten spontant sattes på mitt i natten efter att ha varit strömlös i 10+ timmar.

Även lampan vid fläkten sprakade till och slogs av när jag försökte tända den efter att strömmen gått, samt att jag hade strömmen tillbaka under en längre tid och den dog plötsligt efter att jag satt på diskmaskinen.

S Sundaan skrev:
Aha okej så under den stora skruven i mitten och mellan de två mindre skruvarna alltså? Isåfall ser den ut att hänga lite ja, hur hårt ska den sitta? Ska testa dra i den snart. Är det bara att lossa på de skruvarna och föra in den så den sitter som den blå om den inte gör det :)? Det är ju glapp någonstans menar jag eftersom fläkten spontant sattes på mitt i natten efter att ha varit strömlös i 10+ timmar.

Även lampan vid fläkten sprakade till och slogs av när jag försökte tända den efter att strömmen gått, samt att jag hade strömmen tillbaka under en längre tid och den dog plötsligt efter att jag satt på diskmaskinen.
Glöm inte stänga av strömmen innan du ger dig på o skruva.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
S Sundaan skrev:
Här ser det inte heller konstigt ut eller? Nu har jag öppnat alla tre uttag och kollat.. allt förutom dosan som leder ned till dem. Men den ger som sagt ström till lampan i varje fall ^^
Var tar den svarta ledaren från den undre vänstra kabeln vägen? Den övre går ju som sagt över till höger sida och är ansluten ihop med brun ledare från den högra kabeln, men den undre ser jag inte.

S Sundaan skrev:

Du ska först felsöka, hitta felet, sen rätta till felet och inte skruva lite på måfå!

Eluttag med markerade ledare och pilar som visar på potentiella fel och instruktioner om installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börja med att dra i den svarta ledaren. pil 1. Sitter den fast?
Om den bruna och den svarta ledaren är skalade lika lång borde den skalade delen ligga under skruven 2. Se orange streck.

Kan du dra ut ledaren? Sitter alla ledare fast!?
Har någon varit varm? Ser någon ledare bränd ut?

Sitter den fast och har bra kontakt har du inte hittat felet.
Då är det bara en ful installation som borde ha rättats till.

Har kabeln skalats lagom mycket borde den skalade delen in i hålet och fästas under skruven.
Lossa skruven 2 tryck in max 2 ledare under 1skruv.

R RoAd skrev:
Var tar den svarta ledaren från den undre vänstra kabeln vägen? Den övre går ju som sagt över till höger sida och är ansluten ihop med brun ledare från den högra kabeln, men den undre ser jag inte.
Jag tror det alla 3 enkelledare går till den högra anslutningen. Man kan se ett lite svart streck nere vid skruven som hållet själva uttaget. Därmed borde den kunna sitta löst.

@Sundaan, sitter det 3 ledare i samma hål, under samma skruv?

• Gilla
Lassh och 1 till
  • Laddar…
R
blackarrow blackarrow skrev:
Jag tror det alla 3 enkelledare går till den högra anslutningen. Man kan se ett lite svart streck nere vid skruven som hållet själva uttaget. Därmed borde den kunna sitta löst
Ja du har nog rätt, jag ser att det går två svarta ledare där. Då kan nog anslutningen på högersidan vara problematisk.

Undrar varför man valt att dra alla tre dit och inte anslutit de från vänster till samma skruv på vänster sida. Som man gjort med nollan.

Är detta något jag får lov att skruva i själv? Tänkte ta hit elektriker imorgon och skriva mejl till mäklare att om något är felkopplat ( farligt ) så sk jag reklamare för dolt fel vid köp av lägenhet.

problemet är att lagen inte var lika strikt i Norge som Sverige fram till detta året.. köpte 31 dec ifjol dessvärre så osäker om jag kan få ett eventuellt fel täckt av försäkring men hoppas på det bästa!

Har du mätt spänningen än?

Hej! Nej fick inte gjort det igårkväll då jag inte hade någon spänningsmätare. Tänkte köpa en idag och kolla efter jobb, däremot så börjar jag tänka att det kan vara smart att ha dit en elektriker och inte pilla själv om det nu ska täckas av försäkring / dolt fel vid köp av lägenheten. Min pappa tyckte även att kopplingen såg väldigt oprofessionell ut, kanske t.om olaglig.. fått prisförslag på 3957:- att felsöka och reparera

Om detta vore i Sverige. Och om vi håller oss till den där tråden som ser ut att vara lös, eventuellt.
Då skulle det faktiskt vara lagligt att åtgärda själv. OM man vet hur det skall göras. Men det är inget man som lekman förväntas kunna fixa själv. Inte som att byta en glödlampa.

Vore detta i Sverige skulle du knappast kunna åberopa dolt fel.

De satt väl inte direkt hårt, lossna när jag drog lite lätt i dem. De båda satt framför den bruna sladden. Vad borde jag göra?

• Ett öppet eluttag med lossnade kablar framför en brun sladd på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
koppla dom på nedre skruven till vänster som är tom

Du får ursäkta min tröghet, men hur gör jag det? Har inga riktiga verktyg att böja dem med men ska jag bara köra in dem där eller? Försökte få bort den röda plattan, skruvade på alla de 4 och försökte lossa men fick fan inte bort den

S Sundaan skrev:
Du får ursäkta min tröghet, men hur gör jag det? Har inga riktiga verktyg att böja dem med men ska jag bara köra in dem där eller? Försökte få bort den röda plattan, skruvade på alla de 4 och försökte lossa men fick fan inte bort den
Röda plattan skall inte bort. Kablarna sticks in från vänstersidan. Titta hur de andra kablarna sitter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.