Eftersom alla uttag är döda så ligger inte felet i det där uttaget, utan i någon dosa på vägen där strömmen fördelas till de olika uttagen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Men du sa att flera i köket är strömlösa. Detta uttag har ingen vidarekoppling så felet kan inte ligga här. Du får leta dig bakåt.

Här är det första som verkar komma från centralen sen går det vidare till de två andra som förlorat ström. Här ser det inte heller konstigt ut eller? Ska fota det sista uttaget också! Tack för att ni hjälper uppskattas

• Elcentral med anslutna kablar, utan synliga tecken på skada eller ovanligheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det borde förenkla att det är utanpåliggande installation. Borde gå att hitta dosan där det förgrenas.

Aa jag ser dosan där det förgrenas den sitter ovanför dörren till köket men är helt övermålad, borde jag öppna och kolla i den eller i de två andra uttagen först :)?

tommib
Kolla de två uttagen först men jag ser inte att du kommer undan att kolla dosan eftersom du beskriver att lampan fungerar men att uttagen är döda.

Här är dosan som kommer från centralen, ledningen uppåt till lampan, och neråt till brytaren till lampan får ström iaf det är det som är sjukt.. ska kolla sista uttaget nu sen får jag väl försöka skrapa bort färgen på den där och öppna den..?

• Elledningar löper längs vägg och tak med kopplingsdosa, brandvarnare och en ljusbrytare.
    Skapa konto
Mät spänningen. Utan att mäta är du i bästa fall bara halvblind...

Felet måste ju finnas på någon gemensam del av installationen.
Men det känns lite långsökt att du får glapp sådär spontant. Om det hade varit i uttaget du kopplade in dig i, så skulle man kunnat tänka sig att inkopplingen rubbade någonting en aning, så bryts förbindelsen.
Jag undrar om det inte iallafall är en huvudsäkring som gått. Det kan finnas fler huvudsäkringar före lägenheten. Här i Sverige brukar det finnas vid elmätaren.
Om en huvudsäkring löser ut, så kan den brutna fasen få ström bakvägen via någon apparat.

Här ser det inte heller konstigt ut eller? Nu har jag öppnat alla tre uttag och kollat.. allt förutom dosan som leder ned till dem. Men den ger som sagt ström till lampan i varje fall ^^

• En öppen elektrisk uttagsdosa med en synlig skruvanslutning och kopplade kablar vid en vitmålad vägg.
    Skapa konto
Vet inte hur jag ska öppna den förgreningdosan, vet inte vart skruvarna sitter och når knappt ut och försöka skrapa bort den extremt gamla färgen som sitter överallt

S Sundaan skrev:
Här ser det inte heller konstigt ut eller? Nu har jag öppnat alla tre uttag och kollat.. allt förutom dosan som leder ned till dem. Men den ger som sagt ström till lampan i varje fall ^^
Det sitter 2, en svart och en brun, under samma skruv nere till höger. Den svarta är barskalad väldigt långt vilket kan tyda på att den inte är riktigt intryckt under skruven. Sitter den fast bra?

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Menar du på fotot jag lade upp av det öppnade uttaget längst med golvet? Ska den svarta lilla sladden där bara tryckt in under vilken skruv menar du? Du får ursäkta att jag låter som en idiot men har aldrig hållit på med någon typ av el förut så allt är nytt för mig.. :)

S Sundaan skrev:
Menar du på fotot jag lade upp av det öppnade uttaget längst med golvet? Ska den svarta lilla sladden där bara tryckt in under vilken skruv menar du? Du får ursäkta att jag låter som en idiot men har aldrig hållit på med någon typ av el förut så allt är nytt för mig.. :)
Den inringade ser ut att sitta dåligt.
Eluttag med lösa ledningar inringade i rött, indikerar potentiell risk.
Skapa konto

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Okej aa, hur ska den sitta då? Extremt tacksam för alla svar, en elektriker här i Oslo vill ha 3000:- för att felsöka problemet sen är det väl några tusen till för att fixa det, samt typisk mygel i arbetstimmar osv haha, kan svida ordentligt så hoppas verkligen det är så enkelt som att rätta till den sladden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.