6 660 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Eluttag slutade fungera efter tillkoppling av sågmaskin.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 516 inlägg
Men du sa att flera i köket är strömlösa. Detta uttag har ingen vidarekoppling så felet kan inte ligga här. Du får leta dig bakåt.
Här är det första som verkar komma från centralen sen går det vidare till de två andra som förlorat ström. Här ser det inte heller konstigt ut eller? Ska fota det sista uttaget också! Tack för att ni hjälper uppskattas
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Det borde förenkla att det är utanpåliggande installation. Borde gå att hitta dosan där det förgrenas.
Här är dosan som kommer från centralen, ledningen uppåt till lampan, och neråt till brytaren till lampan får ström iaf det är det som är sjukt.. ska kolla sista uttaget nu sen får jag väl försöka skrapa bort färgen på den där och öppna den..?
Moderator
· Stockholm
· 52 531 inlägg
Felet måste ju finnas på någon gemensam del av installationen.
Men det känns lite långsökt att du får glapp sådär spontant. Om det hade varit i uttaget du kopplade in dig i, så skulle man kunnat tänka sig att inkopplingen rubbade någonting en aning, så bryts förbindelsen.
Jag undrar om det inte iallafall är en huvudsäkring som gått. Det kan finnas fler huvudsäkringar före lägenheten. Här i Sverige brukar det finnas vid elmätaren.
Om en huvudsäkring löser ut, så kan den brutna fasen få ström bakvägen via någon apparat.
Men det känns lite långsökt att du får glapp sådär spontant. Om det hade varit i uttaget du kopplade in dig i, så skulle man kunnat tänka sig att inkopplingen rubbade någonting en aning, så bryts förbindelsen.
Jag undrar om det inte iallafall är en huvudsäkring som gått. Det kan finnas fler huvudsäkringar före lägenheten. Här i Sverige brukar det finnas vid elmätaren.
Om en huvudsäkring löser ut, så kan den brutna fasen få ström bakvägen via någon apparat.
Det sitter 2, en svart och en brun, under samma skruv nere till höger. Den svarta är barskalad väldigt långt vilket kan tyda på att den inte är riktigt intryckt under skruven. Sitter den fast bra?S Sundaan skrev:
Menar du på fotot jag lade upp av det öppnade uttaget längst med golvet? Ska den svarta lilla sladden där bara tryckt in under vilken skruv menar du? Du får ursäkta att jag låter som en idiot men har aldrig hållit på med någon typ av el förut så allt är nytt för mig..
Okej aa, hur ska den sitta då? Extremt tacksam för alla svar, en elektriker här i Oslo vill ha 3000:- för att felsöka problemet sen är det väl några tusen till för att fixa det, samt typisk mygel i arbetstimmar osv haha, kan svida ordentligt så hoppas verkligen det är så enkelt som att rätta till den sladden?