Okej så bara trycka in dem där och försöka göra så de sitter liksom? Förstår inte varför de var satt på högra sidan eller ens varför där är två :/ men ska prova köra in dem där ned till vänster då

Bägge eller den ena?

Okej nu sitter de väl där, vågar jag slå på strömmen? Är tanken att båda ska nudda skruven? Tror de gör det nu iaf

• En öppen anslutningsdosa med ordentligt anslutna blå och brun elledningar samt jordslinga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om de sitter fast när du drar i de svarta trådarna så kan du slå på strömmen efter att kåpan över uttaget är monterad.

C
S Sundaan skrev:
Okej nu sitter de väl där, vågar jag slå på strömmen?
Stopp och belägg. De skall inte bara sticka in någon millimeter, utan hela den avisolerade delen skall ligga inne i skruvklämman med bara någon millimeters utstick. Titta som sagt på hur de övriga trådarna är inkopplade.
Se till att skruven är ordentligt uppskruvad innan och skruva åt ordentligt efter.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Sundaan skrev:
Är tanken att båda ska nudda skruven?
Dom ska inte bara nudda skruven, dom ska klämmas fast av skruven. Jag skulle tro att dom ska längre in.

Precis som cpalm skriver. Du måste lätta på skruven innan du sticker in trådarna. Med tanke på hur mycket koppar som syns så sitter de inte rätt eller ens fast om du drar i dem.

Mats-S
Bara en reflektion från en "liknande" händelse som jag råkade ut för.

Dvärgbrytarna kan vara riktigt förrädiska när som börjar bli till åren. Vår LLVP la plötsligt av utan att dvärgbrytaren markerad frånslag. När jag "trixade" lite med den så fick LLVP ström igen. Händelsen upprepades flera ggr, men senaste vintern har det inte hänt (jaja jag ska byta den :)

Så vicka flera ggr på varje dvärgbrytare för att se om något vaknar till liv :)

Grejen är ju att lampan i taket i köket fungerar och de sitter på samma säkring.. samt att det spontant kom tillbaka ström 2 gånger, men nu har den varit frånvarande sen söndagsmorgon.. :/

Ingen tur, fortfarande ingen ström. Ska jag sätta tillbaka dem svarta som det var till en elektriker kommer och ser på det eller spelar det ingen roll? Vill helst inte ha någon brand / att han ska tro jag pillat på det.. :)

S Sundaan skrev:
Okej nu sitter de väl där, vågar jag slå på strömmen? Är tanken att båda ska nudda skruven? Tror de gör det nu iaf
Du driver med oss eller hur? Om inte kanske du ska ta dit en elektriker för din och alla andras säkerhet.

Det skal göras idag oroa dig inte, ville bara testa om det var något glapp som flera misstänkte. Inget resultat dock, så ska jag sätta tillbaka sladdarna som de var innan jag började pilla kanske och ringa elektriker direkt eller kan de sitta kvar på den andra skruven, kanske inte spelar någon roll eftersom det är strömlöst..?

Pilla inget mer utan låt det vara som det är och tala om för elektrikern vad du har gjort så slipper han leta efter det om det inte skulle fungera

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Problemet löst. Elektriker öppnade upp dosan över dörren, skruvade till lite och plötsligt var allt fungerande igen. Tog inte ens en timme, 4000:- aja nu är det ordnat iaf. Men undrar om jag ska behålla de svarta sladdarna så som jag installerade dem eller ändra tillbaka som det var..? Vill inte det ska börja brinna liksom. Iofs såg elektrikern på det och nämnde inget och jag sa även att jag ändrat på dem.. konstigt att det är sak samma vart de satt fast vänster eller höger..?

Låt det vara som det är, skruvarna är internt sammanbundna så det spelar ingen roll.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.