6 678 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Eluttag slutade fungera efter tillkoppling av sågmaskin.
Stopp och belägg. De skall inte bara sticka in någon millimeter, utan hela den avisolerade delen skall ligga inne i skruvklämman med bara någon millimeters utstick. Titta som sagt på hur de övriga trådarna är inkopplade.S Sundaan skrev:
Se till att skruven är ordentligt uppskruvad innan och skruva åt ordentligt efter.
Precis som cpalm skriver. Du måste lätta på skruven innan du sticker in trådarna. Med tanke på hur mycket koppar som syns så sitter de inte rätt eller ens fast om du drar i dem.
Bara en reflektion från en "liknande" händelse som jag råkade ut för.
Dvärgbrytarna kan vara riktigt förrädiska när som börjar bli till åren. Vår LLVP la plötsligt av utan att dvärgbrytaren markerad frånslag. När jag "trixade" lite med den så fick LLVP ström igen. Händelsen upprepades flera ggr, men senaste vintern har det inte hänt (jaja jag ska byta den
Så vicka flera ggr på varje dvärgbrytare för att se om något vaknar till liv
Dvärgbrytarna kan vara riktigt förrädiska när som börjar bli till åren. Vår LLVP la plötsligt av utan att dvärgbrytaren markerad frånslag. När jag "trixade" lite med den så fick LLVP ström igen. Händelsen upprepades flera ggr, men senaste vintern har det inte hänt (jaja jag ska byta den
Så vicka flera ggr på varje dvärgbrytare för att se om något vaknar till liv
Det skal göras idag oroa dig inte, ville bara testa om det var något glapp som flera misstänkte. Inget resultat dock, så ska jag sätta tillbaka sladdarna som de var innan jag började pilla kanske och ringa elektriker direkt eller kan de sitta kvar på den andra skruven, kanske inte spelar någon roll eftersom det är strömlöst..?
Problemet löst. Elektriker öppnade upp dosan över dörren, skruvade till lite och plötsligt var allt fungerande igen. Tog inte ens en timme, 4000:- aja nu är det ordnat iaf. Men undrar om jag ska behålla de svarta sladdarna så som jag installerade dem eller ändra tillbaka som det var..? Vill inte det ska börja brinna liksom. Iofs såg elektrikern på det och nämnde inget och jag sa även att jag ändrat på dem.. konstigt att det är sak samma vart de satt fast vänster eller höger..?