D djac skrev:
Vi har pratat om det här innan och då sa du med säkerhet att det absolut inte kan hända, sen händer det och då verkar du inte acceptera detta, eller att det nu har hänt och därför aldrig kan han hänt innan och aldrig kan hända igen, kanske för att det finns någon slags gräns på en gång, för att nån som inte vill att det ska hända skulle kolla. Jag tycker det låter helt knasigt, såklart att det händer så mycket det bara går och eftersom det är en mycket liten nischhandelsplats så lät ju alla, inklusive granskarna, känna varandra bra och kontrollen är därför sannolikt obefintlig.

Detta fallet är förmodligen så pinsamt flagrant att alla kom överens om att -detta får vi nog läcka!
Det jag sagt inte kan hända är systematisk manipulering. Ingen av någorlunda storlek tar den typen av risker.
Är det något spelarna på marknaden lär sig tidigt ör risk/reward tänkande. Hur stor risk tar jag i förhållande till förväntad vinst. Systematisk kursmanipulation framstår som extremt oattraktivt.
Du kommer med exempel om enpetare , pump n dump och insiderhandel av privatpersoner och det har absolut noll å nada med vad vi diskuterar. Om det är ett misstag eller finns ett rötägg i VF vet vi inte. Skulle bli mycket förvånad om VF ljuger om orsaken då sanningen ändå kör komma fram.
Snacket om att alla känner varandra och skulle hålla varann bakom ryggen visar väl tyvärr bara att du lever kvar på 80talet då mycket konstigt hände, övervakningen var bristfällig och reglerna slappa.

Att ”alla kom överens om att detta måste vi läcka ” er en konspirationsteori långt bortom sunda förnuftet.
 
S
Z Zodde skrev:
Det jag sagt inte kan hända är systematisk manipulering. Ingen av någorlunda storlek tar den typen av risker.
Vattenfall hade spekulerat fel i framtida priser, vill jag minnas. Alltså bundit sig att betala högt pris i sina framtida elkontrakt. Alla hushåll rekomenderades låna minst 50.000 kr för att betala sin hushållsel. Frestande i det läget att göra en fuling och strypa tillgången på el.
 
S styren skrev:
Vattenfall hade spekulerat fel i framtida priser, vill jag minnas. Alltså bundit sig att betala högt pris i sina framtida elkontrakt. Alla hushåll rekomenderades låna minst 50.000 kr för att betala sin hushållsel. Frestande i det läget att göra en fuling och strypa tillgången på el.
När menar du detta skulle ha skett ?Betala? VF är stor nettosäljare.
VF är också extremt konservativa/lågrisk med huvuddelen av produktionen såld 1-2-3 år fram i tid till vad som en privatkund kan uppfatta som låga priser.
 
D
Z Zodde skrev:
Det jag sagt inte kan hända är systematisk manipulering. Ingen av någorlunda storlek tar den typen av risker.
Är det något spelarna på marknaden lär sig tidigt ör risk/reward tänkande. Hur stor risk tar jag i förhållande till förväntad vinst. Systematisk kursmanipulation framstår som extremt oattraktivt.
Du kommer med exempel om enpetare , pump n dump och insiderhandel av privatpersoner och det har absolut noll å nada med vad vi diskuterar. Om det är ett misstag eller finns ett rötägg i VF vet vi inte. Skulle bli mycket förvånad om VF ljuger om orsaken då sanningen ändå kör komma fram.
Snacket om att alla känner varandra och skulle hålla varann bakom ryggen visar väl tyvärr bara att du lever kvar på 80talet då mycket konstigt hände, övervakningen var bristfällig och reglerna slappa.

Att ”alla kom överens om att detta måste vi läcka ” er en konspirationsteori långt bortom sunda förnuftet.
Japp, vi kommer nog inte till samma slutsats, avundsjuk på din positiva syn, jag bara önskar att resten av samhället hade fallit in i samma anda.
 
D djac skrev:
Vi har pratat om det här innan och då sa du med säkerhet att det absolut inte kan hända, sen händer det och då verkar du inte acceptera detta, alternativt att det nu har hänt och därför aldrig kan han hänt innan och aldrig kan hända igen, kanske för att det finns någon slags gräns på en gång, för att nån som inte vill att det ska hända skulle kolla? Jag tycker det låter helt knasigt, såklart att det händer så mycket det bara går och eftersom det är en mycket liten nischhandelsplats så lär ju alla, inklusive granskarna, känna varandra bra och kontrollen är därför sannolikt obefintlig.

Detta fallet är förmodligen så pinsamt flagrant att alla kom överens om att -detta får vi nog läcka!
Om man på kommersiella grunder kan minska produktion utan att numera ens anmäla det, så ser jag inte varför det inte skulle hända regelmässigt faktiskt. Var VF äventyr i Finland kanske innan regeln om anmälan togs bort?
 
D
K karlmb skrev:
Om man på kommersiella grunder kan minska produktion utan att numera ens anmäla det, så ser jag inte varför det inte skulle hända regelmässigt faktiskt. Var VF äventyr i Finland kanske innan regeln om anmälan togs bort?
Ja men självklart optimerar man sin produktion och det man ställer till marknadens förfogande efter intjäning, det är liksom en no-brainer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Om man på kommersiella grunder kan minska produktion utan att numera ens anmäla det, så ser jag inte varför det inte skulle hända regelmässigt faktiskt. Var VF äventyr i Finland kanske innan regeln om anmälan togs bort?


Vattenfall either offered less electricity than it could have to the Nordic power exchange or otherwise bought less than it would have needed, according to Finnish public broadcaster YLE, which first reported the news.”

Du svamlar igen och har missat att det INTE rör sig om minskad produktion utan Trading.

Alltså snarare tryckt på fel knapp på tradingterminalen än att av misstag stängt produktion på några vattenkraftverk en enskild dag
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Japp, vi kommer nog inte till samma slutsats, avundsjuk på din positiva syn, jag bara önskar att resten av samhället hade fallit in i samma anda.
Har nog inte med positiv syn att göra. Snarare att människor i stor utsträckning är rationella när de väger förtjänst av å manipulera mot kostnad av att åka dit (böter/renommé)

För du tror väl inte de som en gång rånade snabbköp/kiosker/post/bank har blivit snällare/mera positiva?

Risken för å åka fast är minst lika stor som tidigare men framförallt så är vinsten väsentligt lägre då cashhanteringen är en bråkdel mot förr. Även skurkar längst ned på stegen kan sitt risk/reward tänkande.
 
Z Zodde skrev:
Det jag sagt inte kan hända är systematisk manipulering. Ingen av någorlunda storlek tar den typen av risker.
Är det något spelarna på marknaden lär sig tidigt ör risk/reward tänkande. Hur stor risk tar jag i förhållande till förväntad vinst. Systematisk kursmanipulation framstår som extremt oattraktivt.
Du kommer med exempel om enpetare , pump n dump och insiderhandel av privatpersoner och det har absolut noll å nada med vad vi diskuterar. Om det är ett misstag eller finns ett rötägg i VF vet vi inte. Skulle bli mycket förvånad om VF ljuger om orsaken då sanningen ändå kör komma fram.
Snacket om att alla känner varandra och skulle hålla varann bakom ryggen visar väl tyvärr bara att du lever kvar på 80talet då mycket konstigt hände, övervakningen var bristfällig och reglerna slappa.

Att ”alla kom överens om att detta måste vi läcka ” er en konspirationsteori långt bortom sunda förnuftet.
Nu är det ju inte bara ett elbolag som misstänks ha manipulerat marknaden.
Ett antal oljebolag åkte ju dit för just det.
Kursmanipulation på aktiemarknaden ökar ju markant enligt Svenska Dagbladet och är ett stort problem.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Nu är det ju inte bara ett elbolag som misstänks ha manipulerat marknaden.
Ett antal oljebolag åkte ju dit för just det.
Kursmanipulation på aktiemarknaden ökar ju markant enligt Svenska Dagbladet och är ett stort problem.
. OPEC har ”manipulerat” oljepriset i ett halvt sekel (olja som handlas på reglerad börs är försumbar i sammanhanget) så jmf blir helfel.
(Vilka oljebolag har ”åkt dit”?)
Att kursmanipulation av privatpersoner ökar när man kan handla direkt via nätet istf måste gå via börsmäklare är naturligt. Jmf blir också helfel då vi med VF Snackar om stora players (ej småsparare)

Hade det varit SEB fonder (el motsvarande) som manipulerat så hade du haft ett case men visa ett enda exempel på nån av lite storlek som systematiskt kursmanipulerat så tar vi det därifrån.
 
Hur gör vi (SvK) för att garantera att det finns tillräckligt med reglerkraft i nätet?

Orsaken till att jag frågar är att jag ser att man i Nederländerna inte kör solenergin på max utan behåller reglerkraft i nätet trots att solpanelerna kan leverera mer billig el (de har överskott på solel). Hur kan man blockera försäljning av mer solenergi? Hur mycket kostar den garanterade reglerkrafen? Vem betalar för den?

Jag har både vissa kunskaper och i övrigt mina aningar om hur det fungerar, men istället för att göra kvalificerade gissningar så vore det bra om någon som verkligen vet kan förklara detta...
 
Man köper in reglerkraft på den öppna marknaden. Solkraft kan vara med och bjuda på det även här. När priset är negativt borde det ju vara av intresse.
 
D Daniel 109 skrev:
Man köper in reglerkraft på den öppna marknaden. Solkraft kan vara med och bjuda på det även här. När priset är negativt borde det ju vara av intresse.
Ja, nu tänkte jag mer på hur detta relaterar till våra vanliga spotpriser, det är ju en separat marknad, eller hur? Vem är det som köper in detta? Vart kommer de pengarna ifrån?
 
Det är SVK. Pengarna tas ut i form av en balanskostnad.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.