Z Zodde skrev:
Självklart är det lättare för en polis att skydda en kollega som använt lite övervåld mot en alkis än att skydda en annan kollega som systematiskt tar mutor.

Men ni som är så säkra att det förekommer får gärna ge exempel på omfattande och systematisk manipulation och olagligt samarbete på en reglerad och övervakad börs/marknad.
ETT enda… För det måste ni väl kunna komma upp med…???
https://sv.wikipedia.org/wiki/Liborskandalen
 
Kilrain Kilrain skrev:
[länk]
Yes, den minns man. Stor skandal när den kom. Jobbade själv på bank då. Alla bankers interna regler skärptes flera 100pct efter det.
Men detta var ändå 15 år sen. Mycket har ändrats sen dess. Här gick ledningen av fastän det var först en bit ner i hierarkin som vetskapen om detta fanns.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Väderberoende el ger alltid större variationer i pris. Ju mindre väderberoende el, desto stabilare pris. DÄrmed inte sagt att priset blir lägre, men...
...eftersom hävstången i elhandeln gör att priserna drar iväg uppåt när det blir brist så skulle jag vilja påstå att det blir lägre medelpriser också.
Mer intressant vore om de kunde simulera hur priserna blivit utan de tillkommande nya kablarna från Sydnorge.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
D djac skrev:
Detta är med stor sannolikhet toppen på ett isberg, inom detta företaget och alla andra företag i branschen men det finns nog många som är intresserade av att det inte grävs för mycket, på bägge sidor, även tillsynsorganen är nog intresserade av att inte tappa ansiktet.

Att tro ngt annat är naivt, ungefär som att tro att kändisen som åker fast för sexköp gör så den första och enda gången han begick brottet.. hehe
Jo. Tills alldeles nyss fanns det inte på Z:s karta.
 
D
Z Zodde skrev:
Yes, den minns man. Stor skandal när den kom. Jobbade själv på bank då. Alla bankers interna regler skärptes flera 100pct efter det.
Men detta var ändå 15 år sen. Mycket har ändrats sen dess. Här gick ledningen av fastän det var först en bit ner i hierarkin som vetskapen om detta fanns.
Det döms folk för diverse överträdelser på de finansiella marknaderna varje dag, det har blivit bättre men det är mest småfolk som åker dit, de stora är väl så väl integrerade i systemet, som Bernie Madoff var och därför också kunde köra på länge. Gör man det bara som del av systemet så är det lugnt.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Jo. Tills alldeles nyss fanns det inte på Z:s karta.
Du fantiserar eller kommer med direkta faktafel igen.
Skulle du förresten inte igga mig som du gör med alla som påtalar dina fel ?
 
D djac skrev:
Det döms folk för diverse överträdelser på de finansiella marknaderna varje dag, det har blivit bättre men det är mest småfolk som åker dit, de stora är väl så väl integrerade i systemet, som Bernie Madoff var och därför också kunde köra på länge. Gör man det bara som del av systemet så är det lugnt.
Döms varje dag…? Tror jag inget på.
Att det finns rötägg i alla organisationer är självklart.

MEN nu var det systematisk manipulation som efterfrågades. Alltså sån som flera tror VF bedriver..,
 
K karlmb skrev:
säg nu att gaskillen får ordern pga konsumtionen överstiger tillgången på vanlig el, då spelade ju mitt bud ingen roll ändå, alla får ju hans pris.
Om jag tror det är risk att det blir så, ja då kan jag ju välja att lägga så höga bud att det blir verklighet. Dvs jag lägger bud på bara min halva kapacitet och pga det går gaskillen igång och jag får dubbla priset för hälften av mitt vatten.
Ja, och så sker ju redan. I en parallelltråd kan vi nu läsa att den finska kärnkraften drar ner för att de tycker att priset är för lågt. De har säkert höga bud på resten av kapaciteten som inte faller ut.

Grejen är ju att alla andra än den som håller på sin kapacitet tjänar mer än man själv på att priset blir artificiellt lågt. Det är sådant som driver karteller, att man i hemligt samförstånd håller inne x procent av kapaciteten för att pressa upp priset. Sånt räknas dels som marknadsmanipulation och är dels svårt att hålla redan vid en handfull inblandade.

Att en enskild aktör skulle kunna både driva upp priset genom minskad produktion och tjäna på det tror jag är ytterst osannolikt.
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och så sker ju redan. I en parallelltråd kan vi nu läsa att den finska kärnkraften drar ner för att de tycker att priset är för lågt. De har säkert höga bud på resten av kapaciteten som inte faller ut.

Grejen är ju att alla andra än den som håller på sin kapacitet tjänar mer än man själv på att priset blir artificiellt lågt. Det är sådant som driver karteller, att man i hemligt samförstånd håller inne x procent av kapaciteten för att pressa upp priset. Sånt räknas dels som marknadsmanipulation och är dels svårt att hålla redan vid en handfull inblandade.

Att en enskild aktör skulle kunna både driva upp priset genom minskad produktion och tjäna på det tror jag är ytterst osannolikt.
Vilket ju inte var poängen med mitt exempel, utan att det kan förekomma och att det tom händer i producenter som Vattenfall av misstag eller ej.

I en marknad med lite mindre efterfrågan är det knappast speciellt riskfyllt för en enskild producent att dra ner på produktion som kan sparas till nästa dag. Så sker ju även öppet i Norge när priset är lågt på kontinenten numera.
 
D
Z Zodde skrev:
Döms varje dag…? Tror jag inget på.
Att det finns rötägg i alla organisationer är självklart.

MEN nu var det systematisk manipulation som efterfrågades. Alltså sån som flera tror VF bedriver..,
Det blir svårt när du inte tar del av nyhetsflödet, bara i Sverige åker folk dit för enpetare,’pump and dump, kursmanipulation av diverse slag, insiderhandel osv , konstant, det pågår konstant på alla börser i alla länder. Precis som när du kör för fort med bilen så åker du för det mesta inte fast, även om folk brukar lipa om det, enda gången de fuskat, annars är de alltid överärliga, ;)
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
D djac skrev:
Det blir svårt när du inte tar del av nyhetsflödet, bara i Sverige åker folk dit för enpetare,’pump and dump, kursmanipulation av diverse slag, insiderhandel osv , konstant, det pågår konstant på alla börser i alla länder. Precis som när du kör för fort med bilen så åker du för det mesta inte fast, även om folk brukar lipa om det, enda gången de fuskat, annars är de alltid överärliga, ;)
Privatpersoner yes, men vi snackar om större företag/organisationer. Insider Trading och pump n dump har inte riktigt med kursmanipulation att göra så det är inte jämförbart. Det faktum att folk ÅKER dit pekar väl snarare på att övervakningen funkar…??
Att då sitta å tro att VF m fl manipulerar elmarknaden men att är kontrollorganen är så dumma att dom inte ser vad medelskribenten på BH gör blir bara infantilt imho.
 
Redigerat:
D
Z Zodde skrev:
Privatpersoner yes, men vi snackar om större företag/organisationer. Insider Trading och pump n dump har inte riktigt med kursmanipulation att göra så det är inte jämförbart. Det faktum att folk ÅKER dit pekar väl snarare på att övervakningen funkar…??
Att då sitta å tro att VF m fl manipulerar elmarknaden men att är kontrollorganen är så dumma att dom inte ser vad medelskribenten på BH gör blir bara infantilt imho.
Ok men du förnekar det ju även nu efter att det hänt
 
D djac skrev:
Ok men du förnekar det ju även nu efter att det hänt
Vad förnekar jag..?
 
D
Z Zodde skrev:
Vad förnekar jag..?
Vi har pratat om det här innan och då sa du med säkerhet att det absolut inte kan hända, sen händer det och då verkar du inte acceptera detta, alternativt att det nu har hänt och därför aldrig kan han hänt innan och aldrig kan hända igen, kanske för att det finns någon slags gräns på en gång, för att nån som inte vill att det ska hända skulle kolla? Jag tycker det låter helt knasigt, såklart att det händer så mycket det bara går och eftersom det är en mycket liten nischhandelsplats så lär ju alla, inklusive granskarna, känna varandra bra och kontrollen är därför sannolikt obefintlig.

Detta fallet är förmodligen så pinsamt flagrant att alla kom överens om att -detta får vi nog läcka!
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Har någon påstått att misstag inte kan hända?
Det jag och flera påpekat är att är att en utbredd manipulation inte sker. Det ären stor skillnad. Men ändå tycks vissa tro att hela marknaden är riggad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.