Snailman
Z Zodde skrev:
Stoppa å starta KKverk gör man inte på dygnsbasis så du kan nog glömma vad du skriver. Ligger isåfall närmare till hands att hålla igen vattenkraft, kanske är det ”misstaget” som nu ska utredas…??
Jag menar de två kärnreaktorer som skrotades för några år sedan, den ena var väl dessutom nyrenoverad.


Att man inte kan starta upp och stänga ner kärnkraftverk titt och tätt vet väl alla, jag har tom ritat en del ritningar på Forsmark och varit inne i reaktorinneslutningen (innan den var laddad) när jag jobbade på ASEA i Västerås.
 
  • Gilla
  • Wow
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Snailman Snailman skrev:
Jag menar de två kärnreaktorer som skrotades för några år sedan, den ena var väl dessutom nyrenoverad.


Att man inte kan starta upp och stänga ner kärnkraftverk titt och tätt vet väl alla, jag har tom ritat en del ritningar på Forsmark och varit inne i reaktorinneslutningen (innan den var laddad) när jag jobbade på ASEA i Västerås.
Det har väl visats många gånger om att nedläggningen av KKverken INTE påverkat priset på el. Vi har snarare ökat vår export av el, trots nedläggningen. Sista 2års elprisrally har vi haft i hela Europa så näppe nåt 2 nedlagda svenska KKverk kan beskyllas för.
 
Äh, bara lägga ner resterande KKv också så låter vi vatten/vind/sol förse oss alla med el ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Öckeröhus och 6 till
  • Laddar…
Snailman
Z Zodde skrev:
Det har väl visats många gånger om att nedläggningen av KKverken INTE påverkat priset på el. Vi har snarare ökat vår export av el, trots nedläggningen. Sista 2års elprisrally har vi haft i hela Europa så näppe nåt 2 nedlagda svenska KKverk kan beskyllas för.
Har väl ingen betydelse, alla kärnkraftverken vi har har ju inte oändlig livslängd utan nån gång ska de stängas ner och det har våra styrande stoppat huvudet i sanden i stället för att ha planer för hur de ska ersättas (mer än fantasier om opålitlig vindkraft)

Om jag inte tar fel så låg väl dessa två kärnkraftverk i södra delen av Sverige dessutom, så det gjorde ju att när de las ner så blev den befintliga överföringskapaciteten från norr plötsligt otillräcklig, så att fabriker i söder inte längre fick byggas ut då det var lokal elbrist.
https://www.di.se/nyheter/elbrist-hindrar-pagens-expansion-nagot-man-hor-talas-om-i-u-lander/
 
Redigerat:
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och naturligtvis är de ensamma om det.:crysmile:
Rent misstag!
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Energimyndighet: Vattenfall kan ha manipulerat marknadspriset | SVT Nyheter
Borde betalas tillbaka till folket...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det har väl visats många gånger om att nedläggningen av KKverken INTE påverkat priset på el. Vi har snarare ökat vår export av el, trots nedläggningen. Sista 2års elprisrally har vi haft i hela Europa så näppe nåt 2 nedlagda svenska KKverk kan beskyllas för.
Priset på el har ju bevisligen påverkats av tillgången på el. Det säger ju energiforsk också. Kan jag få en referens på att priset inte påverkats av nedläggningen?

Här får du en källa på att priserna påverkades av nedläggningen:
- https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/...YQFnoECBQQBQ&usg=AOvVaw0zmba9eK7RkF1FvxTE1-dU
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Priserna har trissats upp av önsketänkande.

Det ena tänkandet är att förnyelsebar energi enkelt kan ersätta fossil energi. I verkligheten är det en enorm skillnad mellan att gräva upp material ur marken som är laddat med miljontals år av solenergi jämfört med att minut för minut samla in den på jordytan över ett stort område.

Vissa dagar är naturen dessutom helt energifattig med noll megawatt/kvadratmeter att skörda.

I samma veva som man som man presenterat en intermittent energikälla som huvudsaklig lösning har man straffat ut fossiler och kärnkraft.

Med den planerbara baskraften reducerad får man då ett system som växlar mellan överskott och underskott. Då den förnyelsebara utrustningen vissa tider inte kan göra någon nytta alls måste man fortfarande och alltid ha motsvarande extra utrustning i ladorna med generatorer, ställverk, transformatorer, bränsle, mark, byggnader, personal mm.

Det är just det lilla momentet, när alla fina vindkraftverk och solceller inte ger något som gör att ett komplett extra system som kan driva länder i veckor, som kostnaderna kommer in.

Ett system som kräver dubblerad hårdvara, tar mer plats, är krångligare att sköta är dyrare och gör att fler timmar av medborgarens arbetade tid går åt för att rekvirera energi. Resurser som måste tas från något annat man höll på med under den blomstrande fossilåldern och sjukvård, vägar, försvar mm. Levnadsstandarden sjunker.

Det gamla icke förnybara systemet var mer kompakt och krävde mindre resurser per producerad kilowattimme.

Att Tyskland och Europa kunnat anfalla fossilsamhället och inbilla befolkningen att det pågår en omställning är för att man undvikit att kalla naturgas för fossil energi och kunnat importera enorma mängder energi från Ryssland via Northstream. 2021 levererades 59.2 bcm gas. Brutto motsvarande energin från 70 st 1000 MW kärnreaktorer. Energi med många användningsområden som man märker om den försvinner från Europa.

När man inledde konflikten med Ryssland underpresterade redan samhället på grund av brist på och dyrare energi. När livlinan för att hålla den förnyelsebara drömmen vid liv kapades när den ryska gasen stängdes av hamnade Europa i energifattigdom. För att inte gå under övergav man den hårda linjen mot kol som man ändå fortfarande hade standby som reservkraft för den förnyelsebara. I nöden har man som bekant även blivit väldigt intresserade av kärnkraft. Något som ändå hade kommit senare när fossilerna fortsatt att tryta och bli dyrare.

Här finns en intervju med analytikern Louis Gave som i juli 2022 gav sin syn på den dåliga taktiken.

How the West brought economic disaster on itself

Generellt tycks samhället också gå mot att man löser problem genom ädla dygder, indignation, upprördhet, skam & skuld, sanktioner och uteslutning. En omställning i mindset kan man säga.

Sådant språk talar också många journalister i media flytande och tillämpar på de flesta problem i samhället. Det är därför naturligt att vi överger diplomati och samarbete med den stora grannen i öst och byter till ett stormaktskrig.

Inte så bra att dra ut i krig med bara toppluva och ett dussin ägg i famnen.
Som grädde på modet manipulerar Vattenfall elpriserna"av misstag hävdar man". Ett formidabel skitsnack. Även sådana misstag är straffbara. Hoppas dom kläms åt så ögonen blöder. De som vurmar för den fria marknaden måste väl vara nöjda nu när girigheten visar sitt groteska tryne. Om EU fungerade skulle man fastställa att alla medlemsländer måste sörja för sin egen energitillgång. Tramset med att " flytta energi bort och fram" på en sk marknad är ren idioti.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
Energimyndighet: Vattenfall kan ha manipulerat marknadspriset | SVT Nyheter
Svenskt statligt ägt företag kan tvingas betala miljardbelopp till Finland.

Vem betalar? Du och jag.

Precis som vanligt. Det är alltid du och jag som betalar. Överhögheten har inga pengar, bara sina undersåtars pengar.
 
  • Gilla
Öckeröhus och 4 till
  • Laddar…
Det kommer inte att hända. Så du kan sluta spekulera om det.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kommer inte att hända. Så du kan sluta spekulera om det.
Jag skulle inte satsa pengar på att det blir miljardbelopp.

Men jag skulle inte satsa pengar emot det heller.

Skrämselpropagandan (det teoretiska maxbeloppet) ligger ju på en bra bit över 20 miljarder kronor.

Kan det bli 5 % av det, d.v.s. 1 miljard? Kanske?
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det kommer inte att hända. Så du kan sluta spekulera om det.
Självklart inte, precis som när andra myndigheter utreder sig själva så kommer det ju gå bra men ändå oerhärt roligt när det läcker ut, jag vet flera i denna tråden ;) , som hållit det för helt omöjligt.

Tror det händer hela tiden men att de hamnat i en situation där de insåg att detta ändå skulle läcka ut, denna gången.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Z Zlatje skrev:
Borde betalas tillbaka till folket...
I fallet Vattenfall ska det tydligen inte ha påverkat svenska priserna...
 
G Guzzen1 skrev:
Som grädde på modet manipulerar Vattenfall elpriserna"av misstag hävdar man". Ett formidabel skitsnack. Även sådana misstag är straffbara. Hoppas dom kläms åt så ögonen blöder. De som vurmar för den fria marknaden måste väl vara nöjda nu när girigheten visar sitt groteska tryne. Om EU fungerade skulle man fastställa att alla medlemsländer måste sörja för sin egen energitillgång. Tramset med att " flytta energi bort och fram" på en sk marknad är ren idioti.
Synd bara att om de fälls så blir det vi svenska skattebetalare som får punga ut till Finland där priset tydligen bara ska ha påverkats.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Priset på el har ju bevisligen påverkats av tillgången på el. Det säger ju energiforsk också. Kan jag få en referens på att priset inte påverkats av nedläggningen?

Här får du en källa på att priserna påverkades av nedläggningen:
- [länk]
Källan är Nordpool. Huruvida KK nedläggningen betyder några ören dyrare är väl irrelevant när priset nåt år senare drog från 25 öre till flera kronor.
Av en prisökning på 1000% kanske 5% förklaras av nedläggningen, ointressant imho.

Sen kan man ju lägga in en fungerande länk när man ändå länkar till något...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.