895 403 läst · 10 396 svar
895k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Jo, men det beror ju på de volatila svängningarna på Nordpool. En elhandlare som säljer vidare elen till rörligt pris tar ju knappast större risker idag än 2021.S sandos skrev:
Du skrevK karlmb skrev:
”En elhandlare som säljer vidare elen till rörligt pris tar ju knappast större risker idag än 2021.”
Jo, volymrisken har blivit dyrare att hedga.
INGEN risk minskar vid högre volatilitet (högre osäkerhet)
Om han säljer vidare spot +påslag hedgar han väl inte så det påverkar slutpris mot kund? Ev hedgning som lyckas blir ju bonus men misslyckats den så kan han ju inte vältra över förlusten på sina kunder.Z Zodde skrev:
Du verkar inte förstå volymrisken…K karlmb skrev:
Elhandlaren vet först i efterhand hur mycket kunden med rörligt pris konsumerat. (Dvs hur mycket el elhandlaren själv har sålt )
Elen har han själv köpt in tidigare (typ day ahead)
Han kan ha köpt in alldeles för lite lr alldeles för mycket el jmf med vad hans kunder konsumerar.
Denna risk ökar med större volla/osäkerhet och att hedga bort volymrisken kostar mer desto högre vollan är.
Visst , men hur bryr jag mig som kund om det?Z Zodde skrev:Du verkar inte förstå volymrisken…
Elhandlaren vet först i efterhand hur mycket kunden med rörligt pris konsumerat. (Dvs hur mycket el elhandlaren själv har sålt )
Elen har han själv köpt in tidigare (typ day ahead)
Han kan ha köpt in alldeles för lite lr alldeles för mycket el jmf med vad hans kunder konsumerar.
Denna risk ökar med större volla/osäkerhet och att hedga bort volymrisken kostar mer desto högre vollan är.
Kund i detta fallet har ingen nämnt.K karlmb skrev:
Det var DU som skrev
”En elhandlare som säljer vidare elen till rörligt pris tar ju knappast större risker idag än 2021.”
DET ÄR FEL.
Och med det visar du att du inte förstått volymrisk som jag förklarar ovan.
Du påstod att priset dras upp av ökad risk.Z Zodde skrev:
Jag frågar hur. På spot alltså. Handlaren kan ju inte vältra över volymrisken på sina kunder. Eller?
Priset på derivat (hedge) ökar med höjd volla Inte elpriset i sig.K karlmb skrev:
Du skrev”
Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris.”
Varför påstår du att elpriset idag INTE är på samma nivå som Aug2021?? Ser du ”glömde” å kommentera den biten
Redigerat:
Så varför blandar du in derivat då?Z Zodde skrev:Priset på derivat (hedge) ökar med höjd volla Inte elpriset i sig.
Du skrev”
Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris.”
Varför påstår du att elpriset idag INTE är på samma nivå som Aug2021?? Ser du ”glömde” å kommentera den biten
Den generella prisnivån är inte nere på samma som i 2021, det är lite för tidigt att säga det efter 2 blåsiga veckor. Vi får väl se.
Generell prisnivå?K karlmb skrev:
Vi pratar elpriset SE4 och inte några ”generella priser” (vad är det förresten??)Nordpools priser vecka 6-8 visar circus 8 cent/kWh och det var precis Aug21 snitt också.
Vet du inte vad generell prisnivå är så är du ju helt inkompetent.Z Zodde skrev:
Alla andra fattar ju att det jag menar är att man inte kan jämföra enskilda veckor, utan måste se det över en längre tid när priserna är så kopplade till andra faktirer, i detta fall vädret bla.
Du säger elpriset men menar generell prisnivå. Jag vet inte var det är för generell prisnivå du syftar till där priserna ska ned igen (deflation?)K karlmb skrev:
Du kan jmf en hel månad. Feb 23 mot Aug 21. Priserna är lila. Du är lika faktaresistent som vanligt