K karlmb skrev:
Nej. Men när priserna började skena så var det ju först efter någon månad eller 2 som man med säkerhet kunde veta om marknafen gått in i en ny prisnivå eller om det bara var något tillfälligt.
Det håller jag med om, förändrar dock inte nivån på elpriset Augusti 2021
 
Z Zodde skrev:
Du behöver inte kalla dig själv ”folk” Jag förstår nästan alla i tråden mycket gott. Däremot ör det många som inte förstår vad du menar.

Säger du Augusti 2021 utgår jag från att du menar Augusti 2021
Ska vi göra en undersökning menar du?
Du är helt hopplös. Riktigt otrevlig typ.
 
K karlmb skrev:
Ska vi göra en undersökning menar du?
Du är helt hopplös. Riktigt otrevlig typ.
K karlmb skrev:
Ska vi göra en undersökning menar du?
Du är helt hopplös. Riktigt otrevlig typ.
Men förklara vad du menar då?

Di skrev
”Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.

Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.”
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris" de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris"


Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då (Augusti 2021 lr nån annan tidsperiod?)
 
Z Zodde skrev:
Men förklara vad du menar då?

Di skrev
”Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.

Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.”
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris" de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris"


Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då (Augusti 2021 lr nån annan tidsperiod?)
Alla andra fattar. Gå och lägg dig
 
K karlmb skrev:
Alla andra fattar. Gå och lägg dig
Nej. Du blir ifrågasatt lite högre upp. Sen har jag förstått att de flesta inte orkar tjöta med dig längre.
Såg du pudlade i den andra tråden så vi lägger ner.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
I en volativ marknad är det ju knappast enskilda dagar det handlar om, eller hur?
Och så bajsar vi på då. Man kan ju skriva svängningar så alla förstå.
Volatilitet används ju i finansvärlden men men
 
K karlmb skrev:
Alla andra fattar. Gå och lägg dig
Nej, alla fattar inte vad du menar.
Att jag inte skriver att jag inte förstår beror på att Zodde redan skriver de relevanta frågorna. Jag är nog inte ensam. Kan du svara vettigt på Zoddes fråga?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ska vi göra en undersökning menar du?
Du är helt hopplös. Riktigt otrevlig typ.
Tror tyvärr du skrämt bort de flesta från denna tråd

Daniel å Kortis förstår dig heller inte, vill du försöka dig på en förklaring.

Att jmf gas och els respektive pris aug21 och idag är relevant. De visar hög korrelation och båda är på samma nivå då som nu.

Sen vill du byta ut elpriset Aug 21 mot en vad du kallar ”generell prisnivå”. Nåt som du inte kan förklara men en annan skribent föreslog vara snittpriset sista 10åren (cirka 40ö)

Om vi gör det hoppas jag du förstår att vi även måste göra det med gaspriset och VIPPS så mer än halveras det jmf med nivån på mätpunkten DU godtyckligt satt till AUG21.

Summa summarum är korrelationen hög och utan att ha detaljstuderat den så står det klart att en mycket stor del av elprisets rörelse sista nästan 2 åren förklaras av förändringar i gaspriset.
 
Z Zodde skrev:
Tror tyvärr du skrämt bort de flesta från denna tråd

Daniel å Kortis förstår dig heller inte, vill du försöka dig på en förklaring.

Att jmf gas och els respektive pris aug21 och idag är relevant. De visar hög korrelation och båda är på samma nivå då som nu.

Sen vill du byta ut elpriset Aug 21 mot en vad du kallar ”generell prisnivå”. Nåt som du inte kan förklara men en annan skribent föreslog vara snittpriset sista 10åren (cirka 40ö)

Om vi gör det hoppas jag du förstår att vi även måste göra det med gaspriset och VIPPS så mer än halveras det jmf med nivån på mätpunkten DU godtyckligt satt till AUG21.

Summa summarum är korrelationen hög och utan att ha detaljstuderat den så står det klart att en mycket stor del av elprisets rörelse sista nästan 2 åren förklaras av förändringar i gaspriset.
Som vanligt ett helt förvirrande inlägg. Tidigare ifrågasatte du att jag valde augusti 21 för jämförelse men nu skriver du att det är relevant. För nu har du hittat stöd för dina egna ideer om koppling till gaspriset.
Sedan återgår du till till att jag godtyckligt valt ett datum (istället för vadå?) och det är dåligt igen att använda.
Vem vågar göra några jämförelser alls med sådan feedback. Bara mothugg whatever folk skriver.
Du är farligt nära samma öde som Daniel nu; total ignorans.
 
K kortis skrev:
Och så bajsar vi på då. Man kan ju skriva svängningar så alla förstå.
Volatilitet används ju i finansvärlden men men
Var det nån som inte förstod volatilitet? Är väl mer ordbajs att kommentera ordvalet?
 
K karlmb skrev:
Som vanligt ett helt förvirrande inlägg. Tidigare ifrågasatte du att jag valde augusti 21 för jämförelse men nu skriver du att det är relevant. För nu har du hittat stöd för dina egna ideer om koppling till gaspriset.
Sedan återgår du till till att jag godtyckligt valt ett datum (istället för vadå?) och det är dåligt igen att använda.
Vem vågar göra några jämförelser alls med sådan feedback. Bara mothugg whatever folk skriver.
Du är farligt nära samma öde som Daniel nu; total ignorans.
Sluta ignorera folk då får du kanske med dig att det är fler som inte förstår dig…


Trodde du hade pudlat efter detta felet.

”””Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.

Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.”
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris" ”””


Vi HAR sista veckorna HAFT samma elpris som augusti 21 så hela ditt citat har fel utgångspunkt

Att diskutera elpris utifrån fel fakta blir meningslöst. Det hoppas jag verkligen du ser själv.


När du blev varse om felet lämnade du AUGUSTI 21 och började använda det förvirrade begreppet ”generell prisnivå ” istället (vad det nu är har du inte förklarat trots flera frågor i tråden)
Är det 10års snitt som nån föreslog?

Isåfall måste man jmf med 10års snitt för gas också, man kan inte godtyckligt bara ändra ena sidan i en jmf för att få resultatet man först claimade…
 
  • Gilla
OverAndOut
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Var det nån som inte förstod volatilitet? Är väl mer ordbajs att kommentera ordvalet?
Jag fick kolla upp det och det används i finansvärlden jovisst så varför man skulle veta det om man inte arbetar där.
Jag kan ju slänga mig med en massa tekniska ord inom kylteknik men då skulle få förstå, ganska meningslöst
 
Det är väl trevligt för Karlmb att få briljera med att kunna ett svårt ord. I ämnet som diskuteras har han ju inte något att briljera med.

Det är ett korrekt svenskt ord, så låt honom använda det. Det finns nog de som behöver bredda sina ordkunskaper.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är väl trevligt för Karlmb att få briljera med att kunna ett svårt ord. I ämnet som diskuteras har han ju inte något att briljera med.

Det är ett korrekt svenskt ord, så låt honom använda det. Det finns nog de som behöver bredda sina ordkunskaper.
Är skapligt bra på svenska och har väl egentligen inga problem med ordförståelse men rätt ord på rätt plats är ganska bra då förstår alla
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag fick kolla upp det och det används i finansvärlden jovisst så varför man skulle veta det om man inte arbetar där.
Jag kan ju slänga mig med en massa tekniska ord inom kylteknik men då skulle få förstå, ganska meningslöst
Det var inte min mening att verka överlägsen, det är det andra som är bättre på här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.