889 525 läst · 10 396 svar
890k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Så det är de låghängande frukt. Där ska vi ha åtgärder. Det var något mp förstod, men nya regeringen tar flera steg tillbaka och då blir det en hel annan verklighet.O OverAndOut skrev:
Hur mkt tjänar de då?Z Zodde skrev:Var skrev jag det?
Citera eller sluta sprida osanningar ?
Du tillför tråden nada med ditt ständiga ljugande på vad andra skribenter skrivit.
Självklart tjänar kraftbolagen multum, det har nog ingen förnekat.
Men det är när du kommer med fantasier om att vattenfall kommer tjäna hundratals miljarder i 2022 (ett av dina 20 faktafel du efterlyste) som du måste korrigeras.
Det är inte vägen framåt. Den modellen fungerar helt enkelt inte. Något jag har försökt förklara för dig många gånger.
All el säljs ju inte på spot.B b8q skrev:Så länge vi har extremt volatila elpriser så lär ingen vilja bygga ut kommersiella vindkraft- eller solkraftverk i någon större skala. För de producerar i princip bara när priset är lågt, och får inte del av vinsterna när priset är högt. Därför blir intresset att investera i dessa anläggningar lågt.
Ska vi ha en ökad produktion baserad på dessa kraftslag krävs en annan marknadsmodell där man kanske har garanterade minimi- och maximipriser, eller fast avtalade priser.
Du glömde bilhat.V videopac skrev:I verkligheten kanske?
Deras politik har ju inte i första hand varit inriktat på miljön utan på andra saker. Kärnkraftsmotstånd och massinvandring tycks ligga dem varmast om hjärtat. Och det är väl ok, men att sedan påstå att man bryr sig om miljön i första hand är ju rent bedrägeri.
Men många går på den lätta, tydligen.
Överallt förnekar du ju när jag gör överslag på 5 ggr tidigare intäkter.Z Zodde skrev:
Så ta nu och visa hur lite tex Vattenfall kommer att tjäna på sin produktion 2023.
Och förklara även hur.
Ska svara på det när du visar var jag sagt det du blåljuger om.K karlmb skrev:
Sen kommer vattenfalls årsbokslut om 7 timmar så vi kan väl lugna oss till dess. Då kommer facit på hur fel ute du är. 5ggr intäkter hade inte ens en grundskoleelev kommit fram till …
Redigerat:
Men det vet du ingenting om. Och om man nu tror det är så, kan man nog lugnt säga att driva en agenda att stänga ner fullt fungerande utsläppsfri kraftproduktion och ersätta det med slumpkraft är kanske något av det dummaste man kan göra. En verklighet som vi tyvärr lever i.harry73 skrev:Inte den verklighet jag vill se.
När hag var yngre jobbade jag extra hos en entreprenör med betongarbeten, och där lärde hag mig att det var mycket enklare att lösa problem så snabbt som möjligt, för när betongen var hård, var det mycket svårare.
På samma sätt är det med miljön och klimatet. Desto längre vi väntar, desto svårare blir det att fixa problemet.
Hade vi ändrat vårt samhälle så att vi är mindre bilberoende och att vi mindre konsumerar, hade vi idag inte behövt genomföra så stora förändringar för att rädda världen
Visst släpps det ut mycket sk*t via förbränningsmotorer och kol-, olje- och gaskraftverk men koldioxid är inte det som förstör vår natur.
Jo, koldioxid orsakar definitivt problem.
Jo koldioxid är huvudorsaken till den globala uppvärmningenV videopac skrev:Men det vet du ingenting om. Och om man nu tror det är så, kan man nog lugnt säga att driva en agenda att stänga ner fullt fungerande utsläppsfri kraftproduktion och ersätta det med slumpkraft är kanske något av det dummaste man kan göra. En verklighet som vi tyvärr lever i.
Visst släpps det ut mycket sk*t via förbränningsmotorer och kol-, olje- och gaskraftverk men koldioxid är inte det som förstör vår natur.
OK, ja om du nu plötsligt är vi med både tyskarna och danskarna, så faller ju allt på plats, då borde vi verkligen bygga ut vår elproduktion i Tyskland och Danmark.G OMathson skrev: