D
V videopac skrev:
Men det vet du ingenting om. Och om man nu tror det är så, kan man nog lugnt säga att driva en agenda att stänga ner fullt fungerande utsläppsfri kraftproduktion och ersätta det med slumpkraft är kanske något av det dummaste man kan göra. En verklighet som vi tyvärr lever i.

Visst släpps det ut mycket sk*t via förbränningsmotorer och kol-, olje- och gaskraftverk men koldioxid är inte det som förstör vår natur.
Jaha du är kvar i gammelsverige, där det finns en inbillad konflikt mellan kärnkraft och förnybart, det får du släppa så kommer du se tydligare! Konflikten är påhittad occh inte funnits på mycket länge, nu är verkligheten inne i en ekonomisk optimeringsfas.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är du dum på riktigt, eller låssas du bara?
Föredömligt, en lektion i god ton och respektfullt bemötande.
 
baal baal skrev:
Föredömligt, en lektion i god ton och respektfullt bemötande.
Nej det var det definitivt inte. Det var frustration över folk som avsiktligt missförstår.
 
  • Älska
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
baal baal skrev:
Föredömligt, en lektion i god ton och respektfullt bemötande.
Nej det var det definitivt inte. Det var frustration över folk som avsiktligt missförstår.
 
D djac skrev:
Jaha du är kvar i gammelsverige, där det finns en inbillad konflikt mellan kärnkraft och förnybart, det får du släppa så kommer du se tydligare! Konflikten är påhittad occh inte funnits på mycket länge, nu är verkligheten inne i en ekonomisk optimeringsfas.
Inbillat? Är det den senaste taktiken? Men det skulle vara trevligt att höra någon från svenska MP eller tyska de gröna som öppet inser behovet av kärnkraft!!

Skärmdump av tweet; någon kommenterar kärnkraftspolitik och skuldbeläggande i en ironisk ton.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Inbillat? Är det den senaste taktiken? Men det skulle vara trevligt att höra någon från svenska MP eller tyska de gröna som öppet inser behovet av kärnkraft!!

[bild]
Ja, och, att du kan hitta människor som har extrema åsikter i politiken är nog inget nytt, don't get us started please... det innebär inte att det är där "slaget står", precis som i de andra frågorna som är långt mindre rumsrena än denna. Släpp det, du är lurad.
 
K kortis skrev:
Såg Föresten den hör i forumet så hyllade Ebba i Agenda och är nu av en del högerpress utsedd till Sveriges i dag sämsta minister,
Jag tittar inte själv på public service men en bekant ringde och var irriterrad över att två av de tre företagsledarna sa att det behövdes mer planerbar kraft (kärnkraft) men att Svt istället bara ställde frågor om vindkraft.

En släkting som jobbar inom kärnkraft är förövrigt mycket nöjd då de nu fått betydligt mer pengar och börjat anställa. Jag vet inte om det är för att bolaget själv satsar eller om det är staten som lovat pengar men jag tror det är ganska dumt att bilda sig en uppfattning om ministrar utifrån media. Svt/sr är väldigt anti-kärnkraft/pro vindkraft så deras vinklingar lär bli därefter.
 
Z Zodde skrev:
Ska svara på det när du visar var jag sagt det du blåljuger om.
Sen kommer vattenfalls årsbokslut om 7 timmar så vi kan väl lugna oss till dess. Då kommer facit på hur fel ute du är. 5ggr intäkter hade inte ens en grundskoleelev kommit fram till …
Du har alltså ingen aning. Sist vi tittade på bokslut så kunde du inte förklara hur de fått LÄGRE inkomster pga fasta terminer. Så det blir väl samma visa igen.
 
R Riverground skrev:
Jag tittar inte själv på public service men en bekant ringde och var irriterrad över att två av de tre företagsledarna sa att det behövdes mer planerbar kraft (kärnkraft) men att Svt istället bara ställde frågor om vindkraft.

En släkting som jobbar inom kärnkraft är förövrigt mycket nöjd då de nu fått betydligt mer pengar och börjat anställa. Jag vet inte om det är för att bolaget själv satsar eller om det är staten som lovat pengar men jag tror det är ganska dumt att bilda sig en uppfattning om ministrar utifrån media. Svt/sr är väldigt anti-kärnkraft/pro vindkraft så deras vinklingar lär bli därefter.
Fast...det kanske är helt fel väg att gå.
 
K karlmb skrev:
Du har alltså ingen aning. Sist vi tittade på bokslut så kunde du inte förklara hur de fått LÄGRE inkomster pga fasta terminer. Så det blir väl samma visa igen.
https://group.vattenfall.com/se/sit...nans/delarsrapporter/2022/q4_2022_rapport.pdf

Läs å begrunda hur fel du hade, 5 ggr ökade intäkter? Tur DU inte har ansvar för nåt företag...
Om du inte klarar av att läsa bokslutsrapporter bör du ta en grundkurs i företagsekonomi. Inte be BH om hjälp-


Men istället för att ställa massa nya frågor hela tiden kan du väl svara på den där jag hävdar du blåljuger?
Var har jag påstått att elindustrin öht inte gör övervinster??
Svara eller erkänn att du ljuger.
 
Z Zodde skrev:
[länk]

Läs å begrunda hur fel du hade, 5 ggr ökade intäkter? Tur DU inte har ansvar för nåt företag...
Om du inte klarar av att läsa bokslutsrapporter bör du ta en grundkurs i företagsekonomi. Inte be BH om hjälp-


Men istället för att ställa massa nya frågor hela tiden kan du väl svara på den där jag hävdar du blåljuger?
Var har jag påstått att elindustrin öht inte gör övervinster??
Svara eller erkänn att du ljuger.
Njau, Vattenfalls Q4 bokslut berkräftar väl den mycket sjuka elmarknaden.
Citat"
Eftersom priserna har varit så skakiga det senaste året har det lett till så kallade ”marknadsvärdesförändringar” för Vattenfall på minus 34,9 miljarder kronor under kvartalet och på minus 20,1 miljarder för helåret
Man ökade omsättningen med nästan 60 miljarder jmf 2021 och kvar blir en bokförd förlust??
Kommer nog att diskuteras hur man fick till den här posten i bokföringen!
https://www.svd.se/a/y6m30e/vattenfall-delar-ut-fyra-miljarder
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, Vattenfalls Q4 bokslut berkräftar väl den mycket sjuka elmarknaden.
Citat"
Eftersom priserna har varit så skakiga det senaste året har det lett till så kallade ”marknadsvärdesförändringar” för Vattenfall på minus 34,9 miljarder kronor under kvartalet och på minus 20,1 miljarder för helåret
Man ökade omsättningen med nästan 60 miljarder jmf 2021 och kvar blir en bokförd förlust??
Kommer nog att diskuteras hur man fick till den här posten i bokföringen!
[länk]
Nettoomsättning exkl valuta ökade med 28% på helåret,
Tänk att det fanns folk här på BS som trodde på 5dubblade intäkter... :rofl::rofl:
Och många hundra miljarder i vinst för VF :rofl::rofl::rofl:

Nu, om inte tidigare, ser man hur verklighetsfrånvända vissa är..
 
Z Zodde skrev:
Nettoomsättning exkl valuta ökade med 28% på helåret,
Tänk att det fanns folk här på BS som trodde på 5dubblade intäkter... :rofl::rofl:
Njau... jag tror fröken Borg kan ha gjort ett stort misstag med det här "friserade" bokslutet.
Det är nog hög tid att möblera om inom Vattenfall!

(men jag vill även se de andra boksluten i "oligopolet", dvs Statkraft, Fortum samt EON/Uniper.)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau... jag tror fröken Borg kan ha gjort ett stort misstag med det här "friserade" bokslutet.
Det är nog hög tid att möblera om inom Vattenfall!

(men jag vill även se de andra boskluten i oligopolet, dvs Statkraft, Fortum samt EON/Uniper.)
Bokslutet är nog inget fel på.
Men för den som inte kan grundläggande redovisningsprinciper blir det förvirrande.
 
Z Zodde skrev:
Bokslutet är nog inget fel på.
Men för den som inte kan grundläggande redovisningsprinciper blir det förvirrande.
Jo nu tror jag det är ett stort fel på posten "marknadsvärdesförändringar".....
Hög tid för ny styrelse samt VD!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.