889 525 läst · 10 396 svar
890k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Det var inte vad jag menade. Vår export, och därmed minskningen av utsläpp i Europa är väldigt mycket mindre än Karlshamnsverket släpper ut. Även Karlshamnsverket är bättre än kolkraft.
Att man ökat produktionen från 2021 säger inte mycket. Då gick det väldigt lite. Att det gick 2022 var på grund av höga priser i Europa, inte för att det var nödvändigt för elförsörjningen.
Det har beordrats att producera en gång, då för att Polen behövde stöttning. Det har även legat infasat på hög beredskap några gånger.
Att man ökat produktionen från 2021 säger inte mycket. Då gick det väldigt lite. Att det gick 2022 var på grund av höga priser i Europa, inte för att det var nödvändigt för elförsörjningen.
Det har beordrats att producera en gång, då för att Polen behövde stöttning. Det har även legat infasat på hög beredskap några gånger.
Ja blir alltid lite full i skratt när det sägs, där i Europa. Sverige är Europas femte största land inget litet lilleputt visserligen inte så stort till befolkningen men ändå ganska stortD djac skrev:
Hur definierar du viktig? De producerade på kommersiell grund på grund av höga elpriser.
Är du dum på riktigt, eller låssas du bara?
Nu pratar vi alltså om 140 000 liter olja i timmen. Du har dina undanflykter. Men det kommer du inte långt med.D Daniel 109 skrev:
Som du förstår är det förnybar energi som ökar konstant och i princip gått om din kolkraft. Sen spelar det i min värld noll och ingen roll hur de gör i staterna, Sydamerika, afrika eller Kina.
Men vi förbrukar ca tre gånger så mycket bensin/diesel på personbilstransporter varje timme, 24x7, om det fördelas ut jämnt över året. Och det är utan lastbilar, bussar, flyg och sjöfart. Så Karlshamnsverket är en ganska liten del av tillförda utsläpp i Sverige på årsbasis om det går några timmar per år.E El-Löken66 skrev:Nu pratar vi alltså om 140 000 liter olja i timmen. Du har dina undanflykter. Men det kommer du inte långt med.
Som du förstår är det förnybar energi som ökar konstant och i princip gått om din kolkraft. Sen spelar det i min värld noll och ingen roll hur de gör i staterna, Sydamerika, afrika eller Kina.
//Ulf