Den vattenkraft som nu planeras att läggas ner är inte planerbar. Det finns inga stora magasin, de producerar när det rinner vatten i vattendraget där de finns.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den vattenkraft som nu planeras att läggas ner är inte planerbar. Det finns inga stora magasin, de producerar när det rinner vatten i vattendraget där de finns.
Preliminär prognos på producerad (inte installerad) vattenkraft som skulle behöva lägga ner på grund av nya miljöprövningarna var väl 2,3% medan vissa hävdar att det kan bli bra mycket mer än så.

A Anders_Nilsson skrev:
Vad är det för konstig matematik i att planerbar el är bättre än oplanerbar el?

Att inte lägga ner vattenkraft hjälper till att ge planerbar energi, sedan krävs det mer.

Men de som förespråkar billig vindeln har inte svarat på frågan om vad som händer när det inte blåser, utan då är det någon annan som skall avstå.

Frågan är hur mycket plsnerbarhet är värt. Det är inte intressant hur mycket el vi producerar om elen inte finns när vi behöver den.

Och argumentet att industrin vill ha vindkraft för att överhuvudtaget få el baseras ju på det gfsktum att vi lagt ner kärnkraft, att kärnkraft tar oerhört lång tid att få tillstånd för och att vindkraft går relativt snabbt att bygga, dvs man har riggat marknaden.

Jag tycker vi skall införa att varje person som känner sig kränkt av ett vindkraftverk kan överklaga tillstånd gratis så skall vi se vad folk vill ha.

Vindkraft handlar till stora delar om ideologi och jag har fortfarande inte sett hur någon kan garantera ett lågt maxpris mitt i vintern för vindkraft.

En gång i tiden byggde man ett elsystem som skulle samverka men nu handlar allting om blind ideologi som syftar till att folk skall tvingas leva med ständiga strömavbrott.
Så, du har ständiga elavbrott. Det måste vara väldigt ovanligt. Jag har aldrig haft något avbrott pga brist, utan det har varit av andra orsaker.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Så, du har ständiga elavbrott. Det måste vara väldigt ovanligt. Jag har aldrig haft något avbrott pga brist, utan det har varit av andra orsaker.
Lugn du bara, det kommer, det kommer.

• Haha
djac
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Nej för andelen oplanerbar el är ännu ej så hög. Men varför varnar myndigheterna för att risken för strömavbrott är reell?

I höstas blev man i princip idiotförklarad när man påstod att landet inte skulle vara svart nu.

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
För att vi ska dra ner på förbrukningen ...

Nu när stöden börjar närma sig finns det en stor risk att folk börjar återgå till det normala ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
För att vi ska dra ner på förbrukningen ...

Nu när stöden börjar närma sig finns det en stor risk att folk börjar återgå till det normala ...
Naturligtvis inte. Den totala kostnaden för vinterns elräkningar ligger fortfarande högt över tidigare år även inkluderat stöden.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
a.o.f a.o.f skrev:
Naturligtvis inte. Den totala kostnaden för vinterns elräkningar ligger fortfarande högt över tidigare år även inkluderat stöden.
Näha? Varför varnar man för risken för avbrott då?

Varför lägga ner elproduktion när behovet kommer att öka, alla prognoser pekar på det.

Eller finns det något jag har missat?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Stöd, det är ju pengar som vi redan betalat som vi kommer få tillbaka.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Näha? Varför varnar man för risken för avbrott då?
Jag hörde om risken för avbrott i december men har inte hört någon varning för februari.

Tillägg. Vi skall ju fortfarande spara, inte bara för vår egen ekonomi, utan för att hålla nere elpriset och därmed också den del av inflationen som elpriset orsakar. Ett tillägg till. Så att inte inflationen ökar och därmed ökande räntor. Mer. Och om räntorna ökar minskar många sin konsumtion och då får detaljhandelsföretagen det svårt och avskedar personal vilket ökar antalet arbetslösa. Och där är vi nu, recession . Förstår att du inte är keynesian.

Typo.

Redigerat:
a.o.f a.o.f skrev:
Jag hörde om risken för avbrott i december men har inte hört någon varning för februari.

Tillägg. Vi skall ju fortfarande spara, inte bara för vår egen ekonomi, utan för att hålla nere elpriset och därmed också den del av inflationen som elpriset orsakar. Ett tillägg till. Så att inte inflationen ökar och därmed ökande räntor. Mer. Och om räntorna ökar minskar många sin konsumtion och då får detaljhandelsföretagen det svårt och avskedar personal vilket ökar antalet arbetslösa. Och där är vi nu, regression. Förstår att du inte är keynesian.

Inflationen påverkas näppe av om svensken minskar sin elförbrukning med 10%
Sen heter det recession men där är vi absolut inte ännu.

a.o.f a.o.f skrev:
Enligt artikel i SR är prognosen för 2023 recession. Åtminstone en bank tror det.
[länk]
Det ör skillnad på prognos och ”där är vi nu”

Nån hade 5kr i prognos för elpriset 2023…

Men huvudpoängen var att inflationen inte påverkas av att svenska hushåll drar ner förbruk så att elpriset går ned. Elpriset påverkas av andra mer betydelsefulla faktorer. Snarare är det väl indragen köpkraft som väger tyngre i samma vågskål.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.