Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Skulle det vara en retorisk fråga? Det är inte relevant...
Det är definitivt relevant. Förstår man inte den frågan är det svårt att diskutera marknadsekonomi.
Svaret är att priset skulle bli 15öre/kWh. Men volymen såld el skulle gå ner.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
MaxHugo
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och vad hade hänt om alla värderade elen till 15 öre/kWh?
"Alla" är ett ganska brett utsträckt. Men går vi tillbaka 3år, så var "alla" överens gällande elpriset.
Ungefär som alla är överens om "vattenpriset" idag. Inte många som bryr sig om kubikpriset idag eftersom det är så lågt.

Jag kan tänka mig det var ungefär så här förr:
Produktions priset för tillverkad kWh: 45 öre
Påslag från elbolagen: 10 öre kWh (personal kostnader m.m)
Totalt 55 öre/kWh för kunden.
Förmodligen för att efterfrågan var mindre än tillbudet.

Idag när tillbudet är (ibland) större än efterfrågan (hela EU). Så kommer det in en ny spelare (nord pool).

Så idag är det svårare att köpare och säljare inte är överens om värdet, eftersom Nord pool går imellan.

Detta är väl den förenklade förklaringen jag fick av Eons fd "kraftledningplanerare"
 
Ett intressant youtube snack

 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Nordpool påverkar inte värdet. Elpriset är det köpare och säljare värderar elen till den timmen.
 
Z Zodde skrev:
Fakta är alltid A och O, nåt du borde lära dig
När den passar dig, ja.
Fakta som inte har med saken att göra kan ignoreras och behöver inte nagelfaras av petimetrar. Ta du fram dina 20 exempel så går jag igenom dem.
 
MaxHugo
D Daniel 109 skrev:
Nordpool påverkar inte värdet. Elpriset är det köpare och säljare värderar elen till den timmen.
Kan man inte se Nordpool är som en mäklare vid en fastighet försäljning? Fast nu är elproducenten lagligt bundna att följa Nordpools värdering?

När man säljer sitt hus vill man oftast ha priset man själv betalade plus underhålls kostnader. Precis som el producenterna vill ha för "tillverkning" och personal kostnader.

Men kommer en mäklare till mig och säger att jag kan få 25% mer pga marknaden, så är det inte många som tackar nej.

Kanske ett dåligt exempel eller förklaring ( där av mina '??"), men när jag sitter på dass på mitt klinkergolv (utan värme) så var de bästa förklaringen :crysmile:
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kan man inte se Nordpool är som en mäklare vid en fastighet försäljning? Fast nu är elproducenten lagligt bundna att följa Nordpools värdering?

När man säljer sitt hus vill man oftast ha priset man själv betalade plus underhålls kostnader. Precis som el producenterna vill ha för "tillverkning" och personal kostnader.

Men kommer en mäklare till mig och säger att jag kan få 25% mer pga marknaden, så är det inte många som tackar nej.

Kanske ett dåligt exempel eller förklaring ( där av mina '??"), men när jag sitter på dass på mitt klinkergolv (utan värme) så var de bästa förklaringen :crysmile:
Jag tycker det är lättare att jämföra med aktier. Om du har ett eget aktiebolag så har de aktierna ett värde, men det är troligen svårt att uppskatta, ändras kanske inte så ofta och speglar inte alltid vad andra skulle kunna tänkas vilja köpa dem för. Börshandlade aktier har ett mycket mer uppdaterat värde, som speglar vad köpare och säljare är villiga att betala för dem just nu.

Sen är inte värdet på el konstant för en enskild konsument, och det ser vi hela tiden i det här forumet. T.ex. så finns det ju många som inte tycker att det är värt 5 kr/kWh att hålla 23 grader inomhus, men samma personer tycker nästan garanterat att det är värt 5 kr/kWh att hålla temperaturen över 0.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Kan man inte se Nordpool är som en mäklare vid en fastighet försäljning? Fast nu är elproducenten lagligt bundna att följa Nordpools värdering?

När man säljer sitt hus vill man oftast ha priset man själv betalade plus underhålls kostnader. Precis som el producenterna vill ha för "tillverkning" och personal kostnader.

Men kommer en mäklare till mig och säger att jag kan få 25% mer pga marknaden, så är det inte många som tackar nej.

Kanske ett dåligt exempel eller förklaring ( där av mina '??"), men när jag sitter på dass på mitt klinkergolv (utan värme) så var de bästa förklaringen :crysmile:

Nordpool gör ingen värdering.
Nordpool är en marknadsplats där köpare/säljare lägger in sina intressen och en algoritm räknar ut jämviktspriset timme för timme.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det absolut viktigaste är att vi inte lägger nwrvmer kraftproduktion för det är den absolut snabbaste utbyggnaden. Ja, jag tänker på vattenkraften som miljövänstwrn vill lägga ner.

Sedan det där med att energibehovet stiger. Det stämmer inte riktigt. Det är efterfrågan på planerar energi som avses för utan sådan kan ingen industri fungera utan landet kommer avindustrialiseras.

Att bara satsa på vindkraft de närmaste åren leder till blackouter och det kommer ingen industri att acceptera.

Men vi vet redan vänsterns svar och det kallas efterfrågeanassning, dvs att Svensson tvingas avstå el långa perioder, antingen genom höga priser eller genom blackout. Detta är samhället vi har att se fram emot med mer vindkraft.
lite udda matematik där och domedagsprofetior för svensk industri...

i fjol producerade Sverige 168 TWh el, Svenska kraftnät pekar i sin marknadsanalys som kom förra månaden på att elbehovet år 2027 kan landa runt 188 TWh – alltså en uppgång på 20 TWh (och bara tre år senare kan elbehovet vara ytterligare 30 TWh högre) – skulle man kunna lösa det genom att inte lägga ner vattenkraftverk?

Svenska kraftnät säger att det kan komma att lösa sig med en fortsatt utbyggnad av vindkraft

ungefär 70 procent av det ökade elbehovet kommer från nya industrietableringar – jag antar att de som ansöker om effektuttag känner till förutsättningarna, och många gånger har de nya industrierna viss efterfrågeflexibilitet (exempelvis inom järn- och stålindustri eller e-bränsleproduktion)

och våra stora företagarorganisationer (Svensk Näringsliv, Teknikföretagen...) som efterfrågar utbyggnad av vindkraft för att a) överhuvud taget ha tillgång till elenergi och b) få tillgång till billig elenergi – de är förstås helt vänstervridna...
 
  • Gilla
  • Älska
Perha och 6 till
  • Laddar…
De vattenkraftverk som är aktuella att lägga ner är i allmänhet små eller väldigt små. De har inte en signifikant påverkan på elförsörjningen.
De mindre har i allmänhet inte synkrongeneratorer, så de levererar inte svängmassa till nätet. Inte heller är reglerbara.

Så samhällsförlusten att lägga ner dem är väldigt liten.
 
  • Gilla
Perha och 3 till
  • Laddar…
Många bäckar små…
Ja, bara att lägga ner och göra oss beroende av el från Europa i framtiden, blir säkert bra detta
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
Små är de, men inte så många att det i slutändan blir mycket. Titta på siffrorna så förstår du nog.
 
  • Gilla
Perha och 4 till
  • Laddar…
Visst, men då elbehovet på sikt så blir matematiken svårare och svårare att få ihop om vi ständigt lägger ner produktion, eller tänker jag fel?
 
Ett enda nytt vindkraftverk kan ersätta 100 av de små vattenkraftsverken. Så lite energi handlar det om. Ofta gamla kvarndammar dom blivit kraftverk. De producerar när det finns flöde. Dvs, sällan särskilt mycket på vintern, även om det milda vädret nu har gett höga flöden på många håll.
 
  • Gilla
Zodde och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
lite udda matematik där och domedagsprofetior för svensk industri...

i fjol producerade Sverige 168 TWh el, Svenska kraftnät pekar i sin marknadsanalys som kom förra månaden på att elbehovet år 2027 kan landa runt 188 TWh – alltså en uppgång på 20 TWh (och bara tre år senare kan elbehovet vara ytterligare 30 TWh högre) – skulle man kunna lösa det genom att inte lägga ner vattenkraftverk?

Svenska kraftnät säger att det kan komma att lösa sig med en fortsatt utbyggnad av vindkraft

ungefär 70 procent av det ökade elbehovet kommer från nya industrietableringar – jag antar att de som ansöker om effektuttag känner till förutsättningarna, och många gånger har de nya industrierna viss efterfrågeflexibilitet (exempelvis inom järn- och stålindustri eller e-bränsleproduktion)

och våra stora företagarorganisationer (Svensk Näringsliv, Teknikföretagen...) som efterfrågar utbyggnad av vindkraft för att a) överhuvud taget ha tillgång till elenergi och b) få tillgång till billig elenergi – de är förstås helt vänstervridna...
Vad är det för konstig matematik i att planerbar el är bättre än oplanerbar el?

Att inte lägga ner vattenkraft hjälper till att ge planerbar energi, sedan krävs det mer.

Men de som förespråkar billig vindeln har inte svarat på frågan om vad som händer när det inte blåser, utan då är det någon annan som skall avstå.

Frågan är hur mycket plsnerbarhet är värt. Det är inte intressant hur mycket el vi producerar om elen inte finns när vi behöver den.

Och argumentet att industrin vill ha vindkraft för att överhuvudtaget få el baseras ju på det gfsktum att vi lagt ner kärnkraft, att kärnkraft tar oerhört lång tid att få tillstånd för och att vindkraft går relativt snabbt att bygga, dvs man har riggat marknaden.

Jag tycker vi skall införa att varje person som känner sig kränkt av ett vindkraftverk kan överklaga tillstånd gratis så skall vi se vad folk vill ha.

Vindkraft handlar till stora delar om ideologi och jag har fortfarande inte sett hur någon kan garantera ett lågt maxpris mitt i vintern för vindkraft.

En gång i tiden byggde man ett elsystem som skulle samverka men nu handlar allting om blind ideologi som syftar till att folk skall tvingas leva med ständiga strömavbrott.
 
  • Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.