895 628 läst · 10 396 svar
896k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Nej, SVK ska inte utreda ny kärnkraft. De ska svara på om det finns förutsättningar att ansluta ny produktion till elnätet.J jawen skrev:Vattenfall har enligt Aftonbladet lämnat in en ansökan om att det statsägda stamnätsbolaget Svenska kraftnät ska utreda ny kärnkraft vid Ringhals.
Målet är att den nya anläggningen, som går under namnet ”Nucelerate west”, ska anslutas till elnätet om nio år, det vill säga år 2032.
Anläggningen ska ha en totalkapacitet på 2 800 megawatt, vilket är betydligt större än effekten på de två befintliga Ringhalsreaktorerna 3 och 4, vars sammanlagda elektriska nettoeffekt ligger på knappt 2 200 megawatt.
Från aftonbladet:D Daniel 109 skrev:
Vattenfall själv tonar ner nyheten. Ansökan till Svenska kraftnät görs inom ramen för den förstudie bolaget redan har igång. Ansökan görs för att ta höjd för långa handläggningstider.
– Vi har inte beslutat om någon ny kärnkraft, säger Markus Fischer och tillägger att det inte heller finns några beslut om vilken teknik som ska användas.
Är elkrisen över nu och vad har vi lärt oss de här senaste månaderna? Å hur ska man göra för att inte hamna i det här läget igen?
Gäst: Andreas Cervenka, Aftonbladets ekonomiska kommentator.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/351651
Själva elmarknaden dialog Från 10:50 in i podden
Gäst: Andreas Cervenka, Aftonbladets ekonomiska kommentator.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/351651
Själva elmarknaden dialog Från 10:50 in i podden
Det är mer det att du tappar bort en faslig massa bollar. Men det är väl praktiskt när man inte har något svar att ge.
Så du tycker det?D Daniel 109 skrev:
Jag tycker jag svarar på saker, & det skulle aldrig falla mig in & ducka medvetet ( som en del gör)
Men alla har rätt till sin åsikt, så din är noterad
100% är ju VÄLDIGT lite idag. Tänk om vi bara haft elpris på 1 kr hela vintern.Z Zodde skrev:
Senare ser vi ju 2-400%.
Du har inget stöd för att det skulle varit så utan kriget.
Ni har många lobbyister. Folk tror ju det är dyrt är duscha dagtid också.Z Zodde skrev:
Skulle varit vad?K karlmb skrev:
Gasprisets uppjuck är alla marknadsanalytiker eniga om att orsaken är strypt import från Ryssland
Att Elprisets rally i hela Europa samtidigt beror på gaspriset råder heller ingen oenighet om.
Så vad du försöker säga förstår jag inte?
Skulle varit bara 100% upp på nordiska elpriserna utan kriget.Z Zodde skrev:
Det vi har problem med är inte gasberoendet på kontinenten utan kopplingen mellan deras elpris och vårt.
Men det förnekar du utan närmare stöd.