896 971 läst · 10 396 svar
897k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Trustor var jag själv med på resan, hann ut i god tid, men har inget minne av att Öhrlings på nåt sätt uppträdde klandervärdigt. Tvärtom var de väl ganska kritiska till LordMoyne mfl..D Dilato skrev:
De övriga fallen har jag inte koll på (Prosolvia är obvious)
Är övertygad om att de företagen som faktiskt gått i Kk där det startats med en revisoranmärkning är mångdubbelt större än där revisorerna varit försumliga innan KK
Nu är elderivat oftast mycket enkla att värdera/svårt att dölja ev negativt värde så har svårt att se att nån revisor skulle sätta sitt rykte på spel för nåt litet elbolag.
Redigerat:
Precis, så kan man också göra, eller sikta på. Poängen är att hela systemet driver upp priserna när man har stor andel producenter med vattenkraft som kan välja när man vill sälja, till stor del.K krfsm skrev:I teorin kan förstås alla de stora producenterna i små steg minska sina bud, så att de säljer lite mindre var, tills att gaskillen startar sina kraftverk. Dvs att priset går upp tillräckligt för att täcka den minskade försäljningen.
Det ger dock ett stort incitament till producenterna som har kapacitet över att lägga ett stort bud en liten bit under priset som gaskillen kan tänkas vilja ta. Då får du ju inte bara bra pris för det du ursprungligen hade tänkt sälja, utan du korpar också åt dig hela gaskillens försäljning. Dina kumpaner på de andra storbolagen förlorar lite (priset blir ju lite lägre och de säljer fortfarande lika lite) och gaskillen startar inte kraftverket. Efteråt kan alla se att något av bolagen blåste de andra, men inte vem.
(Det här ignorerar förstås alla andra eventuella faktorer, som att det helt plötsligt börjar blåsa och bli milt i en månad och vindkraftbranschen äter upp elbehovet så att man har mycket kvar i slutet på säsongen etc)
Det enda som tidigare hindrade denna effekt från att bli överhängande var begränsad överföringskapacitet från Norden där all vattenkraft finns.
När det nu är utbyggt och den godtyckliga 70%-regeln måste följas så sitter vi där vi sitter, oavsett andel gas i systemet. Även utan några gaskraftverk aktiva så drivs priserna uppåt på samma sätt eftersom något annat alltid kommer att finns med högre pris än vattenkraft.
Ja, en risk för mkt billig vindkraft finns onekligen, men hittills har det inte varit fullt i så många magasin att man behövt spilla.
Titta på budkurvorna så borde du inse att det inte stämmer.
Ser det ut som att en liten justering skulle medföra ett annat pris eller att man hel enkelt inte får sälja?
https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf
70% regeln är ett undantag från frihandel. Strunta i den typen av specialregler tills du förstår grunderna.
Ser det ut som att en liten justering skulle medföra ett annat pris eller att man hel enkelt inte får sälja?
https://aggregated-market-data-latest.nordpoolgroup.com/AggregatedOrder_PriceCurves_SE.pdf
70% regeln är ett undantag från frihandel. Strunta i den typen av specialregler tills du förstår grunderna.
Oj vad mycket fel det blir.K karlmb skrev:Precis, så kan man också göra, eller sikta på. Poängen är att hela systemet driver upp priserna när man har stor andel producenter med vattenkraft som kan välja när man vill sälja, till stor del.
Det enda som tidigare hindrade denna effekt från att bli överhängande var begränsad överföringskapacitet från Norden där all vattenkraft finns.
När det nu är utbyggt och den godtyckliga 70%-regeln måste följas så sitter vi där vi sitter, oavsett andel gas i systemet. Även utan några gaskraftverk aktiva så drivs priserna uppåt på samma sätt eftersom något annat alltid kommer att finns med högre pris än vattenkraft.
Ja, en risk för mkt billig vindkraft finns onekligen, men hittills har det inte varit fullt i så många magasin att man behövt spilla.
Som sagt, i teorin, där alla bud är kända, kan man manipulera. Nu när alla bud är okända, ingen av de 140 medlemmarna vet vad någon annan gör , blir det ointressant vad som eventuellt hade kunnat uppnås om reglerna varit annorlunda
Du menar på fullt allvar att du upptäckt något med Nordpools prissättning som INGEN annan på marknaden känner till ? Att stor andel vattenkraft på börsen driver upp priset?
Varför skulle jag ha upptäckt det, det är ju bara att göra? Tom du borde ju fatta det och tjäna pengar.Z Zodde skrev:Oj vad mycket fel det blir.
Som sagt, i teorin, där alla bud är kända, kan man manipulera. Nu när alla bud är okända, ingen av de 140 medlemmarna vet vad någon annan gör , blir det ointressant vad som eventuellt hade kunnat uppnås om reglerna varit annorlunda
Du menar på fullt allvar att du upptäckt något med Nordpools prissättning som INGEN annan på marknaden känner till ? Att stor andel vattenkraft på börsen driver upp priset?
Men det funkar inte så som du säger.K karlmb skrev:
Och varför har ingen annan öht tagit upp detta ”lätta” sätt att tjäna pengar och som sätter traditionella supply/demandkurvor ur spel?
Kan du inte svara på Daniels fråga ovan?
Det funkar inte så säger du.Z Zodde skrev:
Vad vet du egentligen?
Varför ska någon lyssna på dig då?
Vem är Daniel?
Där försvann sakargumenten, undrade när det skulle ske.K karlmb skrev:
Du kan gå tillbaka i tråden så ser du ivartfall 10 gånger där jag korrigerat dina direkta faktafel.
Har du glömt vilka det är kan jag lista upp dem.
Själv vet du fortfarande inte hur Nordpool fungerar. Alldeles nyss trodde du man la nya prisbud varje timme när man EN gång om dagen lägger bud för 24timmar i stöten.
Daniel skrev i denna tråd för kort tid sen, det ser man om man läser vad andra skriver
Det är inget sakargument att bara skriva det funkar inte så.Z Zodde skrev:Där försvann sakargumenten, undrade när det skulle ske.
Du kan gå tillbaka i tråden så ser du ivartfall 10 gånger där jag korrigerat dina direkta faktafel.
Har du glömt vilka det är kan jag lista upp dem.
Själv vet du fortfarande inte hur Nordpool fungerar. Alldeles nyss trodde du man la nya prisbud varje timme när man EN gång om dagen lägger bud för 24timmar i stöten.
Daniel skrev i denna tråd för kort tid sen, det ser man om man läser vad andra skriver
Du har inte sakligt beskrivit varför det inte funkar så. Jag betackar mig för dina projiceringar av egna problem.
Daniel ignoreras sedan länge.
Fö var det han som lade en länk med informationen om handel varje timme, en förenklad beskrivning som du nog bör ta med honom om du har problem med den.
Alldelew nyss så förklarade jag för dig att det inte har någon betydelse för mitt resonemang men du fastnade där, för det är så du funkar.
Det blir nog snart samma sak med dig. Du har fått många chanser nu.
Jag har förklarat men du klarar inte ta åt dig information.K karlmb skrev:
Upprepar vad jag skrev häromdagen.
Om du inte vet de andra buden räcker det med att EN ENDA medlem gör precis motsatsen av vad du gör. Det enda som då sker är att du blivit lurad och sitter med ström du inte fått sålt.