891 784 läst · 10 396 svar
892k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Elmarknaden är ju avreglerad sedan 1996 ??Z Zodde skrev:
Enormt många utredningar tyder på att många marknader är manipulerade via aktierna, och antalet insideraffärer på jordklotet är gigantiskt!
Så sluta försök övertyga mig om att marknader INTE är manipulerade någonstans.
Istället verkar det bli nordisk industri som går i konkurs. Men det gör kanske inget.Z Zodde skrev:
Elmarknaden är avreglerad men marknadsplatsen (Nordpool) är reglerad. Sorry, borde skrivit marknadsplats/börsJ jawen skrev:
Insiderhandel är nåt annat. Det handlar om information som inte är offentlig. Behövs inte köpa många tusen aktier för att det ska bli lönande. Tvärtom, köper du för mycket ökar risken och bli upptäckt.
På Nordpool finns inte risk för den typ av manipulation
Det räcker att några vattenkraftsägare tycker att elpriset är för lågt. Så de tvingar gaskraften att starta genom att dra ner lite så det blir brist. Kostar dem ingenting eftersom de säljer mindre för totalt mer pengar den timmen.Z Zodde skrev:Elmarknaden är avreglerad men marknadsplatsen (Nordpool) är reglerad. Sorry, borde skrivit marknadsplats/börs
Insiderhandel är nåt annat. Det handlar om information som inte är offentlig. Behövs inte köpa många tusen aktier för att det ska bli lönande. Tvärtom, köper du för mycket ökar risken och bli upptäckt.
På Nordpool finns inte risk för den typ av manipulation
Redigerat:
Funkar inte så.K karlmb skrev:
Enda möjliga sättet det i teorin hade kunnat funka är att en aktör får se alla köp och säljorders från ALLA andra aktörer INNAN matchning och agerat utifrån den infon. Då hade vi igen snackat insiderhandel men där kommer vi aldrig ens i närheten
Varför måste jag se alla bud? Jag lägger helt enkelt egna bud som är så höga att ingen köper.Z Zodde skrev:
Om inte om funnits.K karlmb skrev:
Priser vi ser nu, strax över kronan trots att vi är i januari klarar alla. ”Dessa priser” syftar nog på när vi låg på 3-5kr! och skulle vi se sådana priser över tiden drabbas inte bara industrin utan hela samhällsekonomin
Men du är ganska liten i totalen så att ingen köper din el blir du bara själv lidande av, finns andra producenter som skruvar upp sin produktion nån %…K karlmb skrev:
För att det ska funka måste du veta hur alla andras intressen ser ut
Det resulterar ju bara i att du inte får sälja. Den metoden fungerar bara om du känner till övriga bud så att du vet att du får en stor förändring med en liten utbudsförändring. Den typen av manipulering skulle dessutom upptäckas tämligen lätt. Den förekommer helt enkelt inte.K karlmb skrev:
Jag vet deras intressen för de sammanfaller med mina. Vi kan sakta men säkert höja buden överlag tills gaskillen vaknar.Z Zodde skrev:
Får jag inte sälja en enskild timme så har jag ju vattnet kvar. Och när han väl tänt i pannan så får vi alla mycket mer.
Och vi vet också rätt väl vid vilket pris han slutar producera. Så vi kan lätt styra mot optimalt pris.
Redigerat:
Som du sedan tvingas sälja billigt? Vattenkraften ser till att tappa sitt vatten när det ger bäst betalt. Om du aktivt försöker manipulera priset så lär det upptäckas.