889 268 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Ja man köper på termin, men köper upp all producerad som finns att tillgå med kontrakt som levereras löpande vid senare tillfällen.D Daniel 109 skrev:
Nej det har inte hänt på flertalet marknader och ivartfall inte sista 40åren och inget av försöken har lyckats nåt vidare.J jawen skrev:
JP Morgan och silver/guld är rykten som svirrat i decennier men aldrig bekräftats. Konspirationsteorier finns överallt
Cacao som nämndes tidigare hade Ward 7% (näst största pos någonsin) men fick kasta in handduken
https://www.businessinsider.com/armajaro-releases-stocks-as-cocoa-bet-melts-2010-12?amp
Borde ju fungera på exakt samma sätt som att för ex vis ICA konsörnen, som 2022 gör ett avtal med en större majsproducent att dom köper upp all producerad majs under för ex vis år 2023 & 2024 beräknat på skörd.Z Zodde skrev:
Du snackar om löjliga "filmmanus", ryck upp dig ett snäpp!
Hur många framtida termin avtal tror du Mc Donalds har för ex, du kommer aldrig se "helheten" när du blundar för vissa ingredienser.
McDonalds? Ica?J jawen skrev:Borde ju fungera på exakt samma sätt som att för ex vis ICA konsörnen, som 2022 gör ett avtal med en större majsproducent att dom köper upp all producerad majs under för ex vis år 2023 & 2024 beräknat på skörd.
Du snackar om löjliga "filmmanus", ryck upp dig ett snäpp!
Hur många framtida termin avtal tror du Mc Donalds har för ex, du kommer aldrig se "helheten" när du blundar för vissa ingredienser.
Vi snackar om att kontrollera HELA marknaden och det finns mig veterligen inga lyckade exempel på men överbevisa gärna.
Men kontraktet oavsett produkt säger ju leverans vid en viss tidpunkt till ett bestämt pris, någon lagring sätter inte priset.Z Zodde skrev:
Det som påstås är att just produkten el har helt egen prissättningsmekanism eftersom den ej kan lagras, men det mesta i dag är ju producerat "just-in-time" så SÅ himla stor skillnad är det väl inte?
Skillnaden är att du kan lägga dessa varor på lager så att de inte är tillgängliga på marknaden, och därigenom tvinga upp priset. Just de varor du nämt finns dock i så stormängd att det i praktiken är omöjligt. Men för varor som finns i mindre mängd är det möjligt att manipulera priset.
Tex när Anthony Ward köpte 15% (204000ton) av all kakao 2010. Något som drev upp priset.
El kan inte lagras, så där blir det svårare.
Tex när Anthony Ward köpte 15% (204000ton) av all kakao 2010. Något som drev upp priset.
El kan inte lagras, så där blir det svårare.
Det räcker med en tillräckligt stor del.Z Zodde skrev:
Volvo dömdes till 6,4 miljarder kronor i böter, och Scania – som ännu inte fått sin dom – har lagt 3,8 miljarder åt sidan för ett väntat straff. Så ser de svenska tillverkarnas facit ut efter den kartell av europeiska lastbilstillverkare som i 14 år ska ha riggat priser och försenat ny avgasreningsteknik.
De berörda företagen har tillsammans över 90 procent av EU:s marknad för lastbilar med vikt över 6 ton.
Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som låg bakom en rekordstor lastbilskartell har fortsatt skjuta i höjden och kommer sannolikt att landa på över 40 miljarder kronor.
Jag har aldrig sagt HELA marknaden, utan jag sa att den kan manipuleras.Z Zodde skrev:
Köp upp 20-30-40-50% av något så är det lätt att manipulera.
Så det behöver absolut inte vara hela marknaden
Tillförlitlig information från Tyskland när det pågick var tämligen begränsad. Det var inte konstigt att sådana uppgifter sågs som konspirationsteorier. Det var när lägren kunde befrias som information kom ut.
När det gäller elmarknaden finns det ingen brist på information. Påstår man då saker som inte kan visas trotts tillgång till information, så är det sannolikt så att det inte stämmer.
När det gäller elmarknaden finns det ingen brist på information. Påstår man då saker som inte kan visas trotts tillgång till information, så är det sannolikt så att det inte stämmer.
Ju längre bort från marknaden man är desto mer fuffens tror man förekommer.J jawen skrev:
Sista 30-40åren har vi haft extrem hårt övervakade marknader där prissamarbete, karteller och manipulationer avslöjas tidigt så att det förekommer i på reglerade marknader idag kan du nog glömma. Straffen är så hårda och vinstchanserna så små så ingen tar risken.
Priskarteller mellan företag finns, det har ingen förnekat. Nu pratar vi om reglerade marknader/börser.D Dilato skrev:Det räcker med en tillräckligt stor del.
Volvo dömdes till 6,4 miljarder kronor i böter, och Scania – som ännu inte fått sin dom – har lagt 3,8 miljarder åt sidan för ett väntat straff. Så ser de svenska tillverkarnas facit ut efter den kartell av europeiska lastbilstillverkare som i 14 år ska ha riggat priser och försenat ny avgasreningsteknik.
De berörda företagen har tillsammans över 90 procent av EU:s marknad för lastbilar med vikt över 6 ton.
Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som låg bakom en rekordstor lastbilskartell har fortsatt skjuta i höjden och kommer sannolikt att landa på över 40 miljarder kronor.
Nordpool var utgångspunkten…