D Daniel 109 skrev:
Det har hänt på mindre råvarumarknader. Kakao tror jag är ett exempel. Men då handlar det om varor som man kan köpa upp och hålla på. Det går inte med el.
Ja man köper på termin, men köper upp all producerad som finns att tillgå med kontrakt som levereras löpande vid senare tillfällen.
 
D Dilato skrev:
Vad är skillnaden mellan att köpa vete, olja eller gas eller annat (som inte är skördat, raffinerat eller uppumpad ännu) på kontrakt för leverans senare och el som inte heller är producerad ännu?
Det kan lagras efter det producerats om man vill vänta på att priset ska gå upp
 
J jawen skrev:
Ja man köper på termin, men köper upp all producerad som finns att tillgå med kontrakt som levereras löpande vid senare tillfällen.
Funkar inte i praktiken men som filmmanus kanske…
 
Z Zodde skrev:
Vilka marknader menar du det har”hänt ” på?
Hänt på flertalet genom tiderna, men ett exempel är JP Morgan som länge har anklagats för att ha manipulerat silverpriset
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Hänt på flertalet genom tiderna, men ett exempel är JP Morgan som länge har anklagats för att ha manipulerat silverpriset
Nej det har inte hänt på flertalet marknader och ivartfall inte sista 40åren och inget av försöken har lyckats nåt vidare.
JP Morgan och silver/guld är rykten som svirrat i decennier men aldrig bekräftats. Konspirationsteorier finns överallt
Cacao som nämndes tidigare hade Ward 7% (näst största pos någonsin) men fick kasta in handduken

https://www.businessinsider.com/armajaro-releases-stocks-as-cocoa-bet-melts-2010-12?amp
 
Z Zodde skrev:
Funkar inte i praktiken men som filmmanus kanske
Borde ju fungera på exakt samma sätt som att för ex vis ICA konsörnen, som 2022 gör ett avtal med en större majsproducent att dom köper upp all producerad majs under för ex vis år 2023 & 2024 beräknat på skörd.

Du snackar om löjliga "filmmanus", ryck upp dig ett snäpp!
Hur många framtida termin avtal tror du Mc Donalds har för ex, du kommer aldrig se "helheten" när du blundar för vissa ingredienser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jawen skrev:
Borde ju fungera på exakt samma sätt som att för ex vis ICA konsörnen, som 2022 gör ett avtal med en större majsproducent att dom köper upp all producerad majs under för ex vis år 2023 & 2024 beräknat på skörd.

Du snackar om löjliga "filmmanus", ryck upp dig ett snäpp!
Hur många framtida termin avtal tror du Mc Donalds har för ex, du kommer aldrig se "helheten" när du blundar för vissa ingredienser.
McDonalds? Ica?
Vi snackar om att kontrollera HELA marknaden och det finns mig veterligen inga lyckade exempel på men överbevisa gärna.
 
Z Zodde skrev:
Det kan lagras efter det producerats om man vill vänta på att priset ska gå upp
Men kontraktet oavsett produkt säger ju leverans vid en viss tidpunkt till ett bestämt pris, någon lagring sätter inte priset.
Det som påstås är att just produkten el har helt egen prissättningsmekanism eftersom den ej kan lagras, men det mesta i dag är ju producerat "just-in-time" så SÅ himla stor skillnad är det väl inte?
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Skillnaden är att du kan lägga dessa varor på lager så att de inte är tillgängliga på marknaden, och därigenom tvinga upp priset. Just de varor du nämt finns dock i så stormängd att det i praktiken är omöjligt. Men för varor som finns i mindre mängd är det möjligt att manipulera priset.

Tex när Anthony Ward köpte 15% (204000ton) av all kakao 2010. Något som drev upp priset.

El kan inte lagras, så där blir det svårare.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Konspirationsteorier
Vissa sa också att utrotningsläger under förintelsen var Konspirationsteorier.
Men du är korkad om du inte tror att vissa marknader är manipulerade, även om det är svårt att bevisa för "rättssystemet"

Cash is king as always på vårt jordklot
 
Z Zodde skrev:
McDonalds? Ica?
Vi snackar om att kontrollera HELA marknaden och det finns mig veterligen inga lyckade exempel på men överbevisa gärna.
Det räcker med en tillräckligt stor del.

Volvo dömdes till 6,4 miljarder kronor i böter, och Scania – som ännu inte fått sin dom – har lagt 3,8 miljarder åt sidan för ett väntat straff. Så ser de svenska tillverkarnas facit ut efter den kartell av europeiska lastbilstillverkare som i 14 år ska ha riggat priser och försenat ny avgasreningsteknik.

De berörda företagen har tillsammans över 90 procent av EU:s marknad för lastbilar med vikt över 6 ton.

Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som låg bakom en rekordstor lastbilskartell har fortsatt skjuta i höjden och kommer sannolikt att landa på över 40 miljarder kronor.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vi snackar om att kontrollera HELA marknaden och det finns mig veterligen inga lyckade exempel på men överbevisa gärna.
Jag har aldrig sagt HELA marknaden, utan jag sa att den kan manipuleras.
Köp upp 20-30-40-50% av något så är det lätt att manipulera.

Så det behöver absolut inte vara hela marknaden
 
Tillförlitlig information från Tyskland när det pågick var tämligen begränsad. Det var inte konstigt att sådana uppgifter sågs som konspirationsteorier. Det var när lägren kunde befrias som information kom ut.

När det gäller elmarknaden finns det ingen brist på information. Påstår man då saker som inte kan visas trotts tillgång till information, så är det sannolikt så att det inte stämmer.
 
J jawen skrev:
Vissa sa också att utrotningsläger under förintelsen var Konspirationsteorier.
Men du är korkad om du inte tror att vissa marknader är manipulerade, även om det är svårt att bevisa för "rättssystemet"

Cash is king as always på vårt jordklot
Ju längre bort från marknaden man är desto mer fuffens tror man förekommer.


Sista 30-40åren har vi haft extrem hårt övervakade marknader där prissamarbete, karteller och manipulationer avslöjas tidigt så att det förekommer i på reglerade marknader idag kan du nog glömma. Straffen är så hårda och vinstchanserna så små så ingen tar risken.
 
D Dilato skrev:
Det räcker med en tillräckligt stor del.

Volvo dömdes till 6,4 miljarder kronor i böter, och Scania – som ännu inte fått sin dom – har lagt 3,8 miljarder åt sidan för ett väntat straff. Så ser de svenska tillverkarnas facit ut efter den kartell av europeiska lastbilstillverkare som i 14 år ska ha riggat priser och försenat ny avgasreningsteknik.

De berörda företagen har tillsammans över 90 procent av EU:s marknad för lastbilar med vikt över 6 ton.

Kraven mot fordonstillverkaren AB Volvo och de övriga företagen som låg bakom en rekordstor lastbilskartell har fortsatt skjuta i höjden och kommer sannolikt att landa på över 40 miljarder kronor.
Priskarteller mellan företag finns, det har ingen förnekat. Nu pratar vi om reglerade marknader/börser.
Nordpool var utgångspunkten…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.