D djac skrev:
Ja, det har publicerats tidigare, vet inte varför det var en nyhet igen men jag tycker det är en bra påminnelse om hur det faktiskt ligger till, fossilbranschen är mäktig och de har satt och sätter enorm press med sina påverkanskampanjer. Inser att när vi debatterar de andra energislagen mot varandra så är det precis vad de arbetar för, det tar uppmärksamheten från deras verksamhet.
Det är precis som du säger exakt vad dom vill, dvs flytta focus från "kärnämnet/kärnfrågorna".
& med "dom" menar jag mäktiga kapitalister/ägare runt om i världen.

Dessa kapitalisterna har "älskat" & kommer alltid älska "misär i världen", och över 2 år´s Corona "med flyttade focus & misär" gjorde dessa människor dubbelt så rika eller ännu rikare.
Kapitalisterna älskar kaos på jordklotet, så "världens ögon" tittar åt ett annat håll, medans dom sakta utarmar jordens resurser & småfolkets kapital.

Sedan har vi mini-"kapitalisterna".....stater & regeringar runt om i världen som oftast är väldigt välbetalda men inte alls "arbetar" för folkets bästa.
Dessa är också väldigt tacksamma för dem olika "kaos" som sker på jordklotet & att fokuset flyttas, för småfolket matas konstant med det mest "aktuella/viktiga" problemet, och politiker mm slipper i det stora hela ta ansvar för "helheten" i landet.
 
  • Gilla
  • Haha
TommyC och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Det är precis som du säger exakt vad dom vill, dvs flytta focus från "kärnämnet/kärnfrågorna".
& med "dom" menar jag mäktiga kapitalister/ägare runt om i världen.

Dessa kapitalisterna har "älskat" & kommer alltid älska "misär i världen", och över 2 år´s Corona "med flyttade focus & misär" gjorde dessa människor dubbelt så rika eller ännu rikare.
Kapitalisterna älskar kaos på jordklotet, så "världens ögon" tittar åt ett annat håll, medans dom sakta utarmar jordens resurser & småfolkets kapital.

Sedan har vi mini-"kapitalisterna".....stater & regeringar runt om i världen som oftast är väldigt välbetalda men inte alls "arbetar" för folkets bästa.
Dessa är också väldigt tacksamma för dem olika "kaos" som sker på jordklotet & att fokuset flyttas, för småfolket matas konstant med det mest "aktuella/viktiga" problemet, och politiker mm slipper i det stora hela ta ansvar för "helheten" i landet.
Återigen är det tvärtom mot vad du skriver
Kapitalister hatar kaos.
Osäkerhet är det absolut VÄRSTA kapital och aktiemarknaderna vet. Hellre bekräftade dåliga nyheter än osäkerhet (eller det du beskriver som kaos)
Klara spelregler så man kan skapa värden med minsta möjliga risk är vad som gäller.
 
J jawen skrev:
Det är precis som du säger exakt vad dom vill, dvs flytta focus från "kärnämnet/kärnfrågorna".
& med "dom" menar jag mäktiga kapitalister/ägare runt om i världen.

Dessa kapitalisterna har "älskat" & kommer alltid älska "misär i världen", och över 2 år´s Corona "med flyttade focus & misär" gjorde dessa människor dubbelt så rika eller ännu rikare.
Kapitalisterna älskar kaos på jordklotet, så "världens ögon" tittar åt ett annat håll, medans dom sakta utarmar jordens resurser & småfolkets kapital.

Sedan har vi mini-"kapitalisterna".....stater & regeringar runt om i världen som oftast är väldigt välbetalda men inte alls "arbetar" för folkets bästa.
Dessa är också väldigt tacksamma för dem olika "kaos" som sker på jordklotet & att fokuset flyttas, för småfolket matas konstant med det mest "aktuella/viktiga" problemet, och politiker mm slipper i det stora hela ta ansvar för "helheten" i landet.
Jo men kapitalister vill ju ha kontroll och oljeindustrin med Exxon i spetsen är det mest usla vi drabbats av, sen har de då ersatts av arabländer, ryssland mfl....
Vi hade kunnat gjort oss av med mycket av det här "oket" om vi varit så smarta att inte lägga ner kärnkraft samt även satsat på havsbaserad vindkraft. Men det fattade inte den "röd-gröna" rörelsen och det är bara sorgligt.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Återigen är det tvärtom mot vad du skriver
Kapitalister hatar kaos.
Osäkerhet är det absolut VÄRSTA kapital och aktiemarknaderna vet. Hellre bekräftade dåliga nyheter än osäkerhet (eller det du beskriver som kaos)
Klara spelregler så man kan skapa värden med minsta möjliga risk är vad som gäller.
Du talar om "vissa investerare" i just särskilda "miljöer", jag talar om det större perspektivet & "helheten" i vad "kaos" skapar....ex Corona

https://omvarlden.se/nyheter/varldens-tio-rikaste-fordubblade-sina-inkomster-under-pandemin

https://arbetet.se/2021/12/22/ojamlikheten-skenar-under-pandemin/

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...-annu-rikare-kapitalet-har-flodat-till-borsen
 
K
Rolig teori.
Vi gör hela världen fattig, sen handlar gör vi affärer med dom så blir vi rikare...
Men,hade inte inga stora förhoppningar
 
K Klacken skrev:
Rolig teori.
Vi gör hela världen fattig, sen handlar gör vi affärer med dom så blir vi rikare...
Men,hade inte inga stora förhoppningar
Jo korkat är det att lägga ner fungerande kärnkraft!
 
J jawen skrev:
Du talar om "vissa investerare" i just särskilda "miljöer", jag talar om det större perspektivet & "helheten" i vad "kaos" skapar....ex Corona

[länk]

[länk]

[länk]
Pratar inte om ”vissa investerare ”. Pratar om marknaderna som är summan av ALLA investerare.
Daytraders vill ha hög volla men de ”stora” kapitalisterna vill ha lugn och ro, med det följer låg risk.
 
Z Zodde skrev:
Pratar inte om ”vissa investerare ”. Pratar om marknaderna som är summan av ALLA investerare.
Daytraders vill ha hög volla men de ”stora” kapitalisterna vill ha lugn och ro, med det följer låg risk.
Jo men Exxon vill ha makt!
 
P paralun skrev:
Jo men kapitalister vill ju ha kontroll
Ja, småkapitalisterna vill ha total kontroll, men dessa påverkar "knappt" världen.
Utan jag talar om dom mäktigaste stora kapitalisterna & dom har ALLTID "kontroll" även under "kaos"
 
P paralun skrev:
Jo men Exxon vill ha makt!
Exxon vill tjäna pengar. Makt är sekundärt och inget självändamål.
 
Vänta bara, snart är Qanon här...
 
  • Wow
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo korkat är det att lägga ner fungerande kärnkraft!
Hajar inte sambandet med den"stora konspirationen"
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vänta bara, snart är Qanon här...
Jaha, nu vart det Trump också.
Du kanske kan ha en åsikt om exempelvis länkarna jag postade nyss, där världens 10 rikaste hade fördubblar sin rikedom.....tror du på tillfällighet?
 
K Klacken skrev:
Hajar inte sambandet med den"stora konspirationen"
Om du nu tycker mitt inlägg är "stora konspirationen", så får du gärna kommentera dom 3 länkar jag nyss postade.
Tror du allt är en tillfällighet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.