P paralun skrev:
Jo men sedan har vi även "transitel" som Norge vill föra över via svenska kraftledningar och sedan ner till kontinenten (inget ont om Norge) som ställer till det. Sen är det för mig fortfarande ett stort frågetecken hur SE1 samt SE2 kan få tysklandspriser....
Är det konstigare än att SE3 eller SE4 kan få det? Sedan händer det förstås inte lika ofta...
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant. Hur beräknar man den verkliga kostnaden när man har ett vattenmagasin vars värde beror av både framtida väder och andra marknadshändelser? Det är ju uppenbart om man kollar utbudskurvan för Norge att större delen av vattenkraften inte lägger bud nära noll.
I Tyskland handlar det nog inte om vattenkraft.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
J jawen skrev:
Låter alldeles för lågt med 17.000 kr för 33.000 kWh, men man kan ju förstå att folk börjar fiffla.

[länk]
Är inte de17000kr vad nätägaren förlorat på 33 000kWh?
Elleverantören och staten har nog större förluster...
 
Vem tror du står för el som försvinner i lokalnätet?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är inte de17000kr vad nätägaren förlorat på 33 000kWh?
Elleverantören och staten har nog större förluster...
Men "straffbeloppet" var ju bara 12.000 kr eller vad det nu var, 36 öre per kWh totalt är ju perfekt!
Man kanske skulle ut å kolla i elskåpet ;)
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Det som förstört elmarknaden dom senaste 10åren är den kraftiga utbyggnaden av vindkraft som när det blåser orsakar att elpriset störtdyker till olönsamma nivåer för alla aktörer. Dock har vindkrafts ägarna inga avgifter för bränsle och dyl så dom kan leva med detta men det är värre för andra kraftslag som gör stora förluster när detta inträffar. Samtidigt får dom stå med den otacksamma uppgiften att backa upp nätet när det inte blåser 70% av tiden!
Det här systemet måste göras om i grunden för att elmarknaden skall fungera.
Våra gamla kärnkraftverk producerar el för ca 35öre när dom inte får betala en massa extra avgifter.
Nordpool handelssystem måste göras om där man köper el utifrån dom olika systemens förutsättningar bla vad dom tillför för nättjänster som tex balanskraft mm.
 
  • Gilla
cotillion
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Det som förstört elmarknaden dom senaste 10åren är den kraftiga utbyggnaden av vindkraft som när det blåser orsakar att elpriset störtdyker till olönsamma nivåer för alla aktörer. Dock har vindkrafts ägarna inga avgifter för bränsle och dyl så dom kan leva med detta men det är värre för andra kraftslag som gör stora förluster när detta inträffar. Samtidigt får dom stå med den otacksamma uppgiften att backa upp nätet när det inte blåser 70% av tiden!
Det här systemet måste göras om i grunden för att elmarknaden skall fungera.
Våra gamla kärnkraftverk producerar el för ca 35öre när dom inte får betala en massa extra avgifter.
Nordpool handelssystem måste göras om där man köper el utifrån dom olika systemens förutsättningar bla vad dom tillför för nättjänster som tex balanskraft mm.
Det du beskriver skulle inte leda till högre priser. Om annan kraft producerar 70% av tiden behöver de visserligen något högre elpris. Men snittet skulle inte dra iväg.
 
D Daniel 109 skrev:
Det du beskriver skulle inte leda till
Det har jag inte heller antytt, det är nerläggning av stabil kärnkraft som orsakat dom höga elpriserna. Det tror jag nästan alla förstår!
 
  • Haha
Webgurun och 1 till
  • Laddar…
S spider22 skrev:
Nordpool handelssystem måste göras om där man köper el utifrån dom olika systemens förutsättningar bla vad dom tillför för nättjänster som tex balanskraft mm.
Vem är det som är "man" i "man köper"? Inte slutkunden hoppas jag - för det jobbet slipper jag gärna. ;)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag svårt att se att någon som spenderat mer än 15 minuter med att studera ekonomi skulle säga emot.

Ska man vara krass så är det ingen mänsklig rättighet att bo i kallare länder, det syns ju också på alla försök att etablera bosättningar längst norr- eller söderut, de har fallit sönder så fort hemmanationen slutar subventionera dem. En modern livsstil kostar helt enkelt för mycket, och det är ju såklart inte svart eller vitt.. Någonstans mellan Malmö och Arktis går ju gränsen för var det är ekonomiskt försvarbart att hålla igång en civilisation...

Det är heller ingen mänsklig rättighet att förflytta sig ensam i en 2 ton tung plåtlåda, och för att förstå att drivmedel överutnyttjas behöver du bara titta dig omkring när du står vid ett rödljus på morgonen påväg till jobbet. Kan garantera dig att majoriteten av bilarna du ser har en person i.
Det är ingen mänsklig rättighet att ens förflytta sig på cykel.
Men det blir lite svårt när fru bonde inte har råd att åka in till stan och underhålla luftkonditioneringen på era kontor som faktiskt är helt onödig, den drar för övrigt otroligt mycket mer per capita än några mil med bil.
För övrigt drar väl traktorn 20l/h.
För övrigt så alla köpcentrum behöver ingen luftkonditionering. Och på med kallingarna och sänk temperaturen till 18 gr på vintern.
 
M Mikael 81 skrev:
Vem är det som är "man" i "man köper"? Inte slutkunden hoppas jag - för det jobbet slipper jag gärna. ;)
Spelar det någon roll för vad du får betala ifall du handlar eller någon mellanhand?
 
M Mikael 81 skrev:
Elnätsbolagen ja - Energimarknadsinspektionen.
Elhandelsbolagen agerar på en fri marknad, så där skulle ett elhandelsbolag som tar för mycket betalt förlora sina kunder till andra elbolag.
Bara om det går lätt att se att de träffar mkt.
Det är ju tex omöjligt att kontrollera att profilkostnaden har beräknats korrekt.
Likaså hur mkt av elen bolaget säljer som är upphandlat på termin men som ändå säljs som spot till slutkund. Allt detta påverkar elbolagens lönsamhet.
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Spelar det någon roll för vad du får betala ifall du handlar eller någon mellanhand?
Jag förstår inte din fråga. Jag slipper gärna jobbet att ta ställning till hur mycket balanskraft eller svängmassa jag vill ha i mitt elavtal, och räknar med att @spider22 inte heller menade det så. Men jag lyssnar gärna på argument kring hur marknadsprissättningen på Nordpool kan användas för att styra mot en välfungerande elmix.
 
K kortis skrev:
Det är ingen mänsklig rättighet att ens förflytta sig på cykel.
Men det blir lite svårt när fru bonde inte har råd att åka in till stan och underhålla luftkonditioneringen på era kontor som faktiskt är helt onödig, den drar för övrigt otroligt mycket mer per capita än några mil med bil.
För övrigt drar väl traktorn 20l/h.
För övrigt så alla köpcentrum behöver ingen luftkonditionering. Och på med kallingarna och sänk temperaturen till 18 gr på vintern.
Du ska inte upp till jobbet imorgon hoppas jag? I så fall bör du nog byta till vatten nu..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.