S JockeEinarson skrev:
Greger, jag är rätt säker på att inget av elhandelsbolagen inte köpte motsvarande mängd el på termin med exakt samma löptid. Att de inte såg den extrapolering av elmarknaden komma som är drivet av kriget kan jag förstå, men att priset skulle gå upp visste ALLA.
Och de förstod säkerligen vad 2 nya sjökablar för tidigare instängd vattenkraft i Norge skulle innebära under hösten 2021.
 
K karlmb skrev:
Bara om det går lätt att se att de träffar mkt.
Det är ju tex omöjligt att kontrollera att profilkostnaden har beräknats korrekt.
Likaså hur mkt av elen bolaget säljer som är upphandlat på termin men som ändå säljs som spot till slutkund. Allt detta påverkar elbolagens lönsamhet.
Förbrukningsprofilerna finns på https://mimer.svk.se/ConsumptionProfile/ConsumptionProfileIndex så det är inte omöjligt att kontrollera. Frågan gällde sedan inte elbolagens lönsamhet - men det låter som att det du menar är att konkurrensen på elhandel i Sverige inte fungerar idag och att elhandelsbolagen gör övervinster på att elkunder inte byter till ett billigare elbolag trots att de skulle kunna? Och att detta i sin tur beror på att det är för svårt att ta reda på vilket elbolag som är billigast? Eller missar jag något?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Förbrukningsprofilerna finns på [länk] så det är inte omöjligt att kontrollera. Frågan gällde sedan inte elbolagens lönsamhet - men det låter som att det du menar är att konkurrensen på elhandel i Sverige inte fungerar idag och att elhandelsbolagen gör övervinster på att elkunder inte byter till ett billigare elbolag trots att de skulle kunna? Och att detta i sin tur beror på att det är för svårt att ta reda på vilket elbolag som är billigast? Eller missar jag något?
Tack för länken! Väldigt intressant.
Jag jämförde två områden, Södertälje och Skellefteå.
Telge Energi brukar ligga i topp med profilpåslag medan Skelleftekraft brukar ha de lägre påslagen.
I november var kostnaden ca 30 miljoner för Södertälje medan Skellefteå hade 53 miljoner.
Så vilket bolag vill man ha?
Det är inte självklart att dessa bolag har lika många kunder med samma förbrukning så hur vet man vilket som redovisar profilpåslaget korrekt?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du ska inte upp till jobbet imorgon hoppas jag? I så fall bör du nog byta till vatten nu..
Om du antyder att jag skulle ha druckit så kan jag tyvärr inte drick alkohol.
Jag vet så fort det inverkar på bekvämlighetszonen då skiter det sig. Miljömupparna vill aldrig ta i det här med luftkonditionering men det är extremt energikrävande
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tack för länken! Väldigt intressant.
Jag jämförde två områden, Södertälje och Skellefteå.
Telge Energi brukar ligga i topp med profilpåslag medan Skelleftekraft brukar ha de lägre påslagen.
I november var kostnaden ca 30 miljoner för Södertälje medan Skellefteå hade 53 miljoner.
Så vilket bolag vill man ha?
Det är inte självklart att dessa bolag har lika många kunder med samma förbrukning så hur vet man vilket som redovisar profilpåslaget korrekt?
Förbrukningsprofilen gäller för kunderna i ett visst nätområde (https://nätområden.se). I Södertäljes fall är det i ungefär samma sak som kommunerna Södertälje och Nykvarn. Denna förbrukningsprofil gäller för alla med månadspris och som bor i det geografiska området, oavsett om de har Telge Energi, Skellefteå Kraft eller någon annan som elhandelsbolag. På elhandelsbolagens hemsida redovisas normalt ett pris per elprisområde, men om det är praxis att också summera till den nivån på fakturan, eller fakturera profilpåslaget mer exakt på nätområde för nätområde vet jag inte. Men det är oavsett samma förbrukningsprofil i grunden.

Sedan skiljer det andra saker mellan Telge Energi och Skellefteå Kraft, bland annat att all el från Telge Energi också inkluderar en kostnad för Bra miljöval, vilket inte ligger i elpriset hos Skellefteå Kraft.

Men vad är det för siffror på 30 resp 53 miljoner du har hittat?
 
M Mikael 81 skrev:
Förbrukningsprofilen gäller för kunderna i ett visst nätområde ([länk]). I Södertäljes fall är det i ungefär samma sak som kommunerna Södertälje och Nykvarn. Denna förbrukningsprofil gäller för alla med månadspris och som bor i det geografiska området, oavsett om de har Telge Energi, Skellefteå Kraft eller någon annan som elhandelsbolag. På elhandelsbolagens hemsida redovisas normalt ett pris per elprisområde, men om det är praxis att också summera till den nivån på fakturan, eller fakturera profilpåslaget mer exakt på nätområde för nätområde vet jag inte. Men det är oavsett samma förbrukningsprofil i grunden.

Sedan skiljer det andra saker mellan Telge Energi och Skellefteå Kraft, bland annat att all el från Telge Energi också inkluderar en kostnad för Bra miljöval, vilket inte ligger i elpriset hos Skellefteå Kraft.

Men vad är det för siffror på 30 resp 53 miljoner du har hittat?
30 resp 50 miljoner är ju vad sidan ger som svar.
Om man inte kan få fram vilka bolagens kostnader är bättre än på kommunnivå så är det ju helt omöjligt att gissa bättre än jag gjorde, dvs att Telge är ett blufföretag som tar en massa extra för ingenting.
Skelleftekraft säljer bara vattenkraft så båda behöver ingen bra miljömärkning
Varför behöver Telge det och vem ställer ut den?
 
Redigerat:
Varför debatterar du ett ämne du saknar då fruktansvärt mycket kunskap om?
 
K karlmb skrev:
30 resp 50 miljoner är ju vad sidan ger som svar.
Om man inte kan få fram vilka bolagens kostnader är bättre än på kommunnivå så är det ju helt omöjligt att gissa bättre än jag gjorde, dvs att Telge är ett blufföretag som tar en massa extra för ingenting.
Skelleftekraft säljer bara vattenkraft så både behöver ingen bra miljömärkning
Varför behöver Telge det och vem ställer ut den?
Siffrorna hos SvK jag länkade till är en redovisning av hur många kWh som förbrukats en viss tidsperiod. Du har tagit fram totalsiffran för hela november månad för Södertälje och Skellefteå, 30 resp 50 miljoner kWh.

Det som är intressant att titta på vad gäller förbrukningsprofilen (och därmed profilpåslaget) är hur förbrukningen är fördelat timme för timme under hela månaden. Om det är många som förbrukar el när den är dyr blir elen dyrare för elhandelsbolaget att köpa in än om det är många som förbrukar elen när den är dyr.

För den som vill går det att gräva ner sig väldigt långt i elhandelsbolagens kostnader, och många elbolag verkar också vara behjälpliga att svara på vilka delar av elpriset som avser vad. Däremot tror jag du är fel ute om du menar att det är elbolagens skyldighet att detaljspecificera sina kostnader. Är du bara ute efter att se deras vinstmarginal kan du hitta det i deras (offentliga) årsredovisningar.

Varför Telge Energi har valt att ha Bra Miljöval-märkning och Skellefteå kraft valt att inte ha det får du nog fråga dem. Däremot handlar Bra Miljöval om betydligt mer än bara elens ursprung. Min gissning är att båda har gjort en bedömning av vad kunderna i den målgrupp de vill rikta sig till är beredda att betala för. Om du tycker att Telge Energi är för dyrt står det dig fritt att välja ett annat elhandelsbolag. Att de skulle vara ett blufföretag lär du inte kunna övertyga mig om utan mer konkreta argument. :)
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
M Mikael 81 skrev:
Siffrorna hos SvK jag länkade till är en redovisning av hur många kWh som förbrukats en viss tidsperiod. Du har tagit fram totalsiffran för hela november månad för Södertälje och Skellefteå, 30 resp 50 miljoner kWh.
Ok, nu läste jag allt, tack...
M Mikael 81 skrev:
Däremot tror jag du är fel ute om du menar att det är elbolagens skyldighet att detaljspecificera sina kostnader.
Nej, jag vet att det är affärshemligheter vilka kunder man har och hur de köper el.
Därmed blir det nästan omöjligt att kontrollera att deras profilpåslag beräknas korrekt.
Det är min poäng här.
Tack för att du låter mig välja bort Telge pga jag ser att de generellt har ett högre profilpåslag än konkurrenter på marknaden, men som jag skrev så är det inte det lättaste att klura ut det som konsument.
Det är ju helt otillräckligt att förlita sig på elpriskollen tex.
 
S JockeEinarson skrev:
Vänta nu, ska normalbegåvade vara med och subventionera de som inte öppnat vare sig ögonen eller en tidning de senaste åren?!!!
Om du för två år sedan funderat i en minut vad som kan komma att påverka din ekonomi framåt så var det räntan (den kunde helt inte bli lägre, bara högre) och när det stängs kärnreaktorer samtidigt som allt mer ska drivas av el (eller bara det faktum att stål ska framställas med hjälp av el) så blir det dyrare. Att fossila bränslen skulle bli dyrare är en väldigt naturlig del av den gröna omställningen, el likaså.
Jag har haft rörlig el i hela mitt liv fram tills det började stängas ner reaktorer, då var det dags att binda. Gissa om jag tyckte det var dyrt att binda i fem år på 52 öre/kWh när det rörliga låg på runt 20 öre (så mer än dubbla priset var försäkringspremien år 1)??
Lån är jag för gammal för att ha, men den som inte amorterade när räntan var 1% ska nog snarast skylla sig själv. Ska jag då vara med och betala för dumstrutarna och själv inte få något??
Hur går det för dig om ca 3 år?
 
K karlmb skrev:
Nej, jag vet att det är affärshemligheter vilka kunder man har och hur de köper el.
Därmed blir det nästan omöjligt att kontrollera att deras profilpåslag beräknas korrekt.
Det är min poäng här.
Tack för att du låter mig välja bort Telge pga jag ser att de generellt har ett högre profilpåslag än konkurrenter på marknaden, men som jag skrev så är det inte det lättaste att klura ut det som konsument.
Det är ju helt otillräckligt att förlita sig på elpriskollen tex.
Så länge vi pratar om profilpåslaget är det inte i närheten av omöjligt att räkna ut. Det är en enkel matematisk viktning av det genomsnittliga elpriset som tar hänsyn ojämn förbrukning över dygnet och månaden.

Vad det är du tycker inte fungerar med elpriskollen.se vet jag inte.
 
M Mikael 81 skrev:
Så länge vi pratar om profilpåslaget är det inte i närheten av omöjligt att räkna ut. Det är en enkel matematisk viktning av det genomsnittliga elpriset som tar hänsyn ojämn förbrukning över dygnet och månaden.

Vad det är du tycker inte fungerar med elpriskollen.se vet jag inte.
Hur ska jag göra för att räkna ut Telges profilpåslag när jag inte vet vilka kunder de har?
Jag skrev vad som är fel med elpriskollen.
 
K karlmb skrev:
Hur ska jag göra för att räkna ut Telges profilpåslag när jag inte vet vilka kunder de har?
Profilpåslaget bygger på förbrukningsprofilen som är samma för alla elhandelsbolag. Och förbrukningsprofilen kommer från din elnätsleverantör så den påverkas inte av ditt val av elhandelsbolag. (Förbrukningsprofilen handlar alltså om alla månadskunder i hela nätområdet oavsett elhandelsbolag.) Men din fråga gäller kanske inte profilpåslaget utan allt i det elpris du betalar som inte ligger i månadsspotpriset på Nordpool. Och i så fall har vi väl redan tagit det i den andra tråden.

K karlmb skrev:
Jag skrev vad som är fel med elpriskollen.
I den andra tråden ja - men ok. (y)
 
J jawen skrev:
Du använder ordet "hamstra"
Definitionen för ordet Hamstra är enbart att "Bygga upp ett lager för framtida förbrukning" ( speciellt när man förväntar sig brist på varan)

I mitt exempel om att köpa in "stora mängder av fruktansvärt många olika saker & varor.", så talar vi om att göra en "investering" (förväntad ekonomisk vinst) vilket är en helt annan sak.
I investeringar så "spekulerar" man att satsade pengar ska bli mera värda "med tiden", dvs föröka sig.

Och om du nu dagligen använder för exempel diesel för att ta dig till jobbet eller plöja din åker, så hade en investering om 10 kubik diesel okt 2020 gett dig ett mervärde om 130.000 kr (dvs ca 100% avkastning)

Hade du köpt ved så cirka 150%, Bensin 40%, Kaffe 35% o.s.v

Detta hade inte varit att hamstra, det hade varit att investera

Mitt bundna elavtal är inte en investering, det är en försäkring.

Jag gav mig in i diskussionen för att du skrev

J jawen skrev:
Varför i all världen skulle man vilja binda elen 5 år 2021 när snittpriser varit endast 40 öre kWh genom tiderna ?
Finns ingen logik alls i det.
Jag inser att min pedagogiska förmåga inte räcker till för att förklara för dig att det visst kan vara logiskt att binda elpriset. Som tur är för mig spelar det ju ingen roll, jag är bara glad att jag inte delar hushåll med dig.
 
  • Gilla
SkåJocke och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om du antyder att jag skulle ha druckit så kan jag tyvärr inte drick alkohol.
Jag vet så fort det inverkar på bekvämlighetszonen då skiter det sig. Miljömupparna vill aldrig ta i det här med luftkonditionering men det är extremt energikrävande
Jag läste om ditt inlägg med något mer förlåtande glasögon än dem jag brukar ha på mig, och det kanske går att få ut någon form av sammanhängande mening i det.

Du siktade på bekvämligheter i allmänhet, och det kan jag väl hålla med om.. Cykeln är ju väldigt energieffektiv, så den kan vi nog fortsätta med... Kyla luft på de här breddgraderna känns onödigt, förutom för de utsatta i samhället. Man brukar prata om vissa äldre, men det kanske finns fler grupper...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.