887 986 läst · 10 396 svar
888k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Nej.A ajn82 skrev:I alla de här trådarna som för eller senare slutar i att handla om export reglerna känns det som att samma fundamentala missförstånd föreligger. Det pratas om "vår" el, vilka är "vi" i den meningen?
El produceras och säljs av företag, vi som folk äger inte någon el. 70% regeln säger att vi inte får begränsa dessa företags möjlighet att sälja sin produkt mer än så. Det är ingen som tvingar dem att sälja för att fylla kablarna till 70%, det är företagen som vill det, och med en fri marknad får vi inte tvinga privata företag att sälja till oss om de hellre säljer någon annanstans.
Vissa företag är såklart indirekt ägda av svenska folket, vattenfall tex. Man skulle ju kunna argumentera att vattenfall ska sälja till svenska konsumenter för produktionskostnad istället för marknadspris, då konfiskerar man i alla fall inte privata företags pengar. Det är såklart långt ifrån gratis att göra så, för det är missade inkomster som i sin tur inte går vidare till statsbudgeten, så skillnaden mellan att låta vattenfall sälja till underpris och betala ut elstöd kanske inte så stor i slutändan.
Men kärnan i resonmanget ovan är att "vår" el inte går på export,. om du inte äger ett elproduktionsföretag är det inte din el, och äger du ett sådant företag är du välkommen att sälja det under marknadspris till svenska konsumenter om du så önskar.
Bekenmodellen innebär oförändrad export.
Dels är det definitivt något som påverkar exporten. Dels hindrar det producenter att sälja till marknadspris. Modellen fungerar inte.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 090 inlägg
Jag har ju sagt till dig att inte komma med dina kommentarer då jag IGNORERAR dig.D Daniel 109 skrev:
Detta är ett undantag då jag blev nyfiken på hur du kunde ha en kommentar.
Men som vanligt kan man se att det bara är tomt trams.
Over and out.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 090 inlägg
Tja, jag har nog diskuterat elpriset i verkligheten med något 10-tal personer i alla fall... Och det har inte varit något problem...K karlmb skrev:
Att bensin och diesel borde kosta dubbelt så mycket har jag sagt i 20 år, det brukar få folk att höja på ögonbrynen, men de flesta brukar fatta när man förklarar att alla kostnader inte är inräknade. Sen väljer de flesta i alla fall att låta någon annan betala, men jag lägger som sagt ingen värdering i det. Har man gjort ett informerat val får man bara tugga i sig resultatet.
G OMathson skrev:
Varför just dubbelt så mycket?Dan_Johansson skrev:Tja, jag har nog diskuterat elpriset i verkligheten med något 10-tal personer i alla fall... Och det har inte varit något problem...
Att bensin och diesel borde kosta dubbelt så mycket har jag sagt i 20 år, det brukar få folk att höja på ögonbrynen, men de flesta brukar fatta när man förklarar att alla kostnader inte är inräknade. Sen väljer de flesta i alla fall att låta någon annan betala, men jag lägger som sagt ingen värdering i det. Har man gjort ett informerat val får man bara tugga i sig resultatet.
Haha, dubbelt så mkt för 20 år sen hade ju varit rätt OK. Vakna...Dan_Johansson skrev:Tja, jag har nog diskuterat elpriset i verkligheten med något 10-tal personer i alla fall... Och det har inte varit något problem...
Din önskan är uppfylld för länge sedan, i alla energislag.
Vad blev bättre tycker du?
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 090 inlägg
Tja, vad än @karlmb tror så höjde folk på ögonbrynen åt det för 20 år sen med. Det är alltså ingen direkt vetenskap bakom, även om jag är övertygad om att man skulle kunna räkna ut vad miljöpåverkan kostar hyfsat noggrant .. Huvudsaken är att ens handlingar har kostnader som man inte alltid kan se konsekvenserna av.F fiskarn87 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 090 inlägg
Syftet är ju att minska användningen, såklart. Pengarna går till exakt samma ställen som idag, och det kanske betyder att Mohammad Bin Salman inte kan köpa två nya Ferrari i sekunden, bara en, men jag tror han överlever ...G OMathson skrev:
Du ser ju att användningen inte har minskat speciellt mkt. Så det fungerar inte.Dan_Johansson skrev:
Och idag är det inte Mohammad som kan köpa ny Ferrari, oljepriserna har rasat under hösten.
Utan det är (ofta utländska) ägare av svensk vatten- och kärnkraft, som inte bara fått ynka fördubbling av inkomsterna och snarare 4-5 ggr åtminstone.
Det kommer inte heller att leda till speciellt minskad förbrukning annat än nu i höst när det är enkelt för folk att ta på en extra tröja eller elda lite i öppna spisen. Till vintern lär det se ut som vanligt.
Utom i plånböckerna.
Detta är alltså inte pengarna till SVK jag pratar om, de 100 miljarder som de redan "motvilligt" fått in årligen, kommer ovanpå detta, samt moms.
Men det är väl helt OK ändå enligt dig.
Det är jag övertygad om att folk gjorde. Jag ser mig inte som speciellt gammal.. men det kanske jag är men minns när folk sa "De här miljöpartisterna vill att bensinen ska kosta 10!!!! kr/l, de är fan inte kloka"Dan_Johansson skrev:Tja, vad än @karlmb tror så höjde folk på ögonbrynen åt det för 20 år sen med. Det är alltså ingen direkt vetenskap bakom, även om jag är övertygad om att man skulle kunna räkna ut vad miljöpåverkan kostar hyfsat noggrant .. Huvudsaken är att ens handlingar har kostnader som man inte alltid kan se konsekvenserna av.
Jag tror tvärtemot att det är väldigt svårt att räkna ut. Fossila bränslen "kostar inte vad de borde" osv. De kanske de inte gör men tror nog de i viss mån bidrar till välståndet.
Det har de gjort och kommer fortsatt att göra. Men det är inget fel på alternativen, som tex svensk el. Om priset är rimligt. Som det var före de nya kablarna från sydnorge togs i bruk.F fiskarn87 skrev:Det är jag övertygad om att folk gjorde. Jag ser mig inte som speciellt gammal.. men det kanske jag är men minns när folk sa "De här miljöpartisterna vill att bensinen ska kosta 10!!!! kr/l, de är fan inte kloka"
Jag tror tvärtemot att det är väldigt svårt att räkna ut. Fossila bränslen "kostar inte vad de borde" osv. De kanske de inte gör men tror nog de i viss mån bidrar till välståndet.
För fordon finns även alternativa bränslen som av någon anledning slaviskt verkar följa priset på fossilalternativet numera.
Konstigt att folk blir förbannade när de inte ser någon möjlgihet alls att göra rätt?
Men grönmaffian vill ju ha det så, man ska alltid känna ångest, om det så är ta bilen till jobbet eller att ha över 18 grader inomhus.
De enda som kommer undan är folk i centrum, med jobb där, inga barn och i lägenhet (som ju inte går att göra mkt åt när det gäller min miljöpåverkan)... Kanske att man kan duscha på andra tider....?