895 397 läst · 10 396 svar
895k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Japp, samma marknad MEN olika regler, skatter, förutsättningar, behov, politiker osvU uplj skrev:Förlåt om jag var otydlig. Men Tyskland och Sverige (och många andra länder) är samma marknad. Tanken var nog precis så (min gissning jag var inte med i förhandlingarna). På detta vis kan vi kompensera för varje lands ”till korta kommande” avseende eltillverkning/förbrukning. Har du bättre källor hoppas jag att du delar med dig.
Låter man det ske på elen i Sverige så att man ska konkurrera med länder som har MYCKET större ekonomier, så blir det Sveriges snabba väg till fattigdom & eländeU uplj skrev:
De tre största ekonomierna Tyskland, Frankrike och Italien stod tillsammans för nästan 55 procent av EU:s samlade BNP . Sverige med 3,5 procent av EU:s BNP kom på sjunde plats i storleksordningen.
Lite som att spela Monopol....Till slut vinner den med hotell på Vasagatan/Kungsgatan/Stureplan...Diplomatstaden/Drottninggatan/Gustav Adolfs torg... Norrmanstorg & Centrum.....Och det handlar inte om tur.
Avseende dieselpriset: har du tagit hänsyn till skatter/bidrag när du jämför priser?G OMathson skrev:Diesel kostar från ca 0,11kr till ca 30kr i olika delar av värden. I Sverige kostar diesel ca 23,8kr, i Tyskland ca 19,6kr och det med omräkning från sek till Euro där sek tappat ca 30%, så man kan säga att en medel tysk betalar ca 14kr/l.
El är "lätt att transportera" i kablar som vi i Sverige ofta betalat men vi medborgare och företag verkar inte direkt tjäna på exportkablarna.
Vad tror ni om Hansa Powerbridge? Nått som kommer färdigställas?
Står nått pk på deras hemsida ang "tekniska kraven"...
Hansa Powerbridge upphandlingen är pausad pga 50 Hz (tyska motparten) inte kände att de skulle klara av ett sådant projekt.
Vi är med i EU och då är det fri rörlighet av varor som gäller.J jawen skrev:Låter man det ske på elen i Sverige så att man ska konkurrera med länder som har MYCKET större ekonomier, så blir det Sveriges snabba väg till fattigdom & elände
De tre största ekonomierna Tyskland, Frankrike och Italien stod tillsammans för nästan 55 procent av EU:s samlade BNP . Sverige med 3,5 procent av EU:s BNP kom på sjunde plats i storleksordningen.
Lite som att spela Monopol....Till slut vinner den med hotell på Vasagatan/Kungsgatan/Stureplan...Diplomatstaden/Drottninggatan/Gustav Adolfs torg... Norrmanstorg & Centrum.....Och det handlar inte om tur.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Vilka skatter/bidrag menar du ang diesel?U uplj skrev:
Jag jämför bara vad det kostar vid pumpen Tyskland/Sverige för mej/medel tysk.
De andra länderna är ju väldigt olika i många fall, Iran till Hongkong.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 914 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 914 inlägg
Du skrev ”Diesel kostar från ca 0,11kr till ca 30kr i olika delar av värden. I Sverige” Jag tog för givet att ett pris på 0,11 kr/liter innefattade subventionerG OMathson skrev:
U uplj skrev:
Begränsningar i den fria rörligheten för varor får göras i enlighet med artikel 36 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Bestämmelsen tillåter bland annat begränsningar med hänsyn till allmän moral, allmän ordning eller allmän säkerhet eller intresset att skydda människors och djurs hälsa och liv, att bevara växter, att skydda nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller arkeologiskt värde eller att skydda industriell och kommersiell äganderätt.
Bra. Om det håller i ”rätten” kan vi (Sverige) driva det mot EU kommissionen. Annars är det som det är.J jawen skrev:Begränsningar i den fria rörligheten för varor får göras i enlighet med artikel 36 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt. Bestämmelsen tillåter bland annat begränsningar med hänsyn till allmän moral, allmän ordning eller allmän säkerhet eller intresset att skydda människors och djurs hälsa och liv, att bevara växter, att skydda nationella skatter av konstnärligt, historiskt eller arkeologiskt värde eller att skydda industriell och kommersiell äganderätt.
Nej. Däremot är det sammankopplade marknader.U uplj skrev:Förlåt om jag var otydlig. Men Tyskland och Sverige (och många andra länder) är samma marknad. Tanken var nog precis så (min gissning jag var inte med i förhandlingarna). På detta vis kan vi kompensera för varje lands ”till korta kommande” avseende eltillverkning/förbrukning. Har du bättre källor hoppas jag att du delar med dig.
Pga begränsningar i förbindelserna över gränserna är det fortfarande olika marknader.
Liksom vi har 4 olika i Sverige bara.