888 815 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Eftersom det är helikopterpengar där allt det handlar om är att summan man får beräknas på hur mycket el du förbrukat.T Titagurgi skrev:
Man vill låtsas som att man gör något, men vill inte dra på sig alltför stora administrativa kostnader för att pytsa ut pengarna...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Att företeg skulle basera sina planer och utföranden av underhåll på vilka regeringar som kommer och går är ju helt barockt.MaxHugo skrev:Okej, så allt negativt nu kan vi skylla på vänster blocken? Så länge gör man det (med din logik)?
Under borgliga regeringen gjordes flera underhåll på kärnkraften i Sverige, tex:
Ringhals 1 bytte lågtrycksturbin 2012,
högtrycksturbin 2008 generator 2015.
Ringhals 2 bytte lågtrycksturbin 2015, högtrycksturbin 2008
För att sossarna skulle klara av att bilda regering, så krävde miljöpartiet att få stängt kärnkraften.
Edit* Även fast dom blev varnade av Svenska kraftnäts:
"En enkel analys grundad på Svenska kraftnäts årliga kraftbalansrapport indikerar att en stängning av Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2 markant skulle öka risken för effektbrist i södra Sverige (elområde 3 och 4)"
Eller i så fall har inte just de företageninte lyssnat på nyheter och läst partierna valprogram och förstått att regeringsbildning de senaste 20 åren kan o kunde gått hur som helst. Det är i så fall inkompetens så till den milda grad.
Eller är det kanske så att underhåll görs p.g.a behov inte vem som sitter vid makten
Du pekade på den borgerliga skattehöjningen och drog en närmast rak linje mellan den och beslutet om nerläggning, att det skett ytterligare en höjning antyddes endast med en bisats.J jawen skrev:
Lite komiskt, förra gången jag diskuterade denna skatt här fick jag mothugg när jag ansåg att vi inte skulle bortse från de borgerliga regeringarnas agerande.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
MaxHugo skrev:Okej, så allt negativt nu kan vi skylla på vänster blocken? Så länge gör man det (med din logik)?
Under borgliga regeringen gjordes flera underhåll på kärnkraften i Sverige, tex:
Ringhals 1 bytte lågtrycksturbin 2012,
högtrycksturbin 2008 generator 2015.
Ringhals 2 bytte lågtrycksturbin 2015, högtrycksturbin 2008
För att sossarna skulle klara av att bilda regering, så krävde miljöpartiet att få stängt kärnkraften.
Edit* Även fast dom blev varnade av Svenska kraftnäts:
"En enkel analys grundad på Svenska kraftnäts årliga kraftbalansrapport indikerar att en stängning av Oskarshamn 1 och 2 samt Ringhals 1 och 2 markant skulle öka risken för effektbrist i södra Sverige (elområde 3 och 4)"
Du är ytterligare en person som inte läst det som diskuterades, innan du har massa åsikter.
Aaake37 sa att dom som röstat på S+C+MP+V skulle inte gnälla på elpriserna, för att dom "skapat" det själva genom sin röstning.
Då bemötte jag honom med information & frågade hur man skulle ha röstat för att inte kärnkraftsreaktorer skulle lags ned.( som det nu gjorts)
Vad tycker du själv MaxHugo man skulle ha röstat på för att undvika nedläggningen av reaktorer?
Läste det också samt hörde Svenska Kraftnäts svar på uppgifterna, och tydligen ville ägarna av Öresundsverket då diskussionen fördes 2016-2019 ha 4-5 ggr mer betalt inskrivet i avtalet än vad elpriserna varit då runt perioden.Dan_Johansson skrev:
Vet inte exakt vad som är sant, men vi hade ju låga elpriser vid tiden, och "dom" verkar ju inte sett "problemet" komma.
Jag ville bara med min information "säga" att det nog inte spelat någon roll hur man röstat, då flertalet som röstar borgligt tydligen uppriktigt tror på att det är sossarnas fel!A alfista skrev:Du pekade på den borgerliga skattehöjningen och drog en närmast rak linje mellan den och beslutet om nerläggning, att det skett ytterligare en höjning antyddes endast med en bisats.
Lite komiskt, förra gången jag diskuterade denna skatt här fick jag mothugg när jag ansåg att vi inte skulle bortse från de borgerliga regeringarnas agerande
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 3 316 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 3 316 inlägg
Definiera "helikopterpengar". Det är inte så vanligt att svenska hushåll äger en helikopter och ännu mindre vanligt med en elhelikopter (för persontransport).Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 107 inlägg
Tänk dig Pablo Escobar som sitter i en helikopter och kastar ut dollarsedlar åt den svältande befolkningen han flyger över...Magnus E K skrev:
Byt ut Pablo mot Ulf Kristersson (eller varför inte Magdalena Andersson om du är lagd åt det hållet) bara, så förstår du.
Det är helt enkelt när staten strösslar pengar över befolkningen.
Om jag förstår rätt nu?
Egentligen lider vi inte brist på el, vi har så vi klarar oss ett tag till.
Det som händer om vi bygger nya kärnkraftsverk är att EU kan roffa åt sig mer el av oss och då sjunker våra priser.
Så mao. är det varken sossarnas eller moderaternas fel att elpriserna är höga, det är folkets fel som röstade ja till EU som nu ska ha el av oss, för så har nån bestämt.
Så varför ska vi bygga kärnkraft för att andra länder har ont om energi, det kan de väl göra själva.
Jäkla Tyskland som satte sig i knät på Putin.
Egentligen lider vi inte brist på el, vi har så vi klarar oss ett tag till.
Det som händer om vi bygger nya kärnkraftsverk är att EU kan roffa åt sig mer el av oss och då sjunker våra priser.
Så mao. är det varken sossarnas eller moderaternas fel att elpriserna är höga, det är folkets fel som röstade ja till EU som nu ska ha el av oss, för så har nån bestämt.
Så varför ska vi bygga kärnkraft för att andra länder har ont om energi, det kan de väl göra själva.
Jäkla Tyskland som satte sig i knät på Putin.