895 479 läst · 10 396 svar
895k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Den där elkraftsprofessorn, varför tas hon som expert på frihandel i EU?J jawen skrev:
Pinsamt. Men förutsägbart.
Vi ska "inte tänka så"...Detta är bra för Sverige, vi får ju massor av exportinkomster.
Så sålde man säkert in oljeutvinning i Nigera också en gång.
Vad fan har Thairesor med detta att göra?H Heby78 skrev:
Varför ska basala utgifter för uppvärmning i 3 länder flerdubblas över en natt bara för att några investerare lägger ett par kablar till mot kontinenten?
Men det har ju sakta växt fram under 120+ år och "hela vägen" varit med i ekvationen i att bygga det samhälle vi nu levt i, & mat hade vi utan problem kunna odlat/skapat själva inom landet.D Daniel 109 skrev:
Ska man "hård-dra det" så är det heller ingen som dör utan bensin & diesel, och hade bensin/diesel priserna varit "skyhöga" på vägen till samhälle, så hade inte dessa bränslen används i den grad den gör idag kan jag lova.
Och om man ens skulle jämföra.
Hur skulle det gå om bensin & dieseln kostade 65-80 kr liter tror du, d.v.s samma uppgång som elen ?
Tänkte inte på deJ jawen skrev:Men det har ju sakta växt fram under 120+ år och "hela vägen" varit med i ekvationen i att bygga det samhälle vi nu levt i, & mat hade vi utan problem kunna odlat/skapat själva inom landet.
Ska man "hård-dra det" så är det heller ingen som dör utan bensin & diesel, och hade bensin/diesel priserna varit "skyhöga" på vägen till samhälle, så hade inte dessa bränslen används i den grad den gör idag kan jag lova.
Hur skulle det gå om bensin & dieseln kostade 65-80 kr liter tror du, d.v.s samma uppgång som elen ?
Saken är den att vi har gått om el. Anledningen till att den blir dyr är inte att vi inte kan få fram el så att det räcker till en acceptabel nivå. Utan att vi är beredda att betala dessa summor för att ha en hög levnadsstandard.J jawen skrev:Men det har ju sakta växt fram under 120+ år och "hela vägen" varit med i ekvationen i att bygga det samhälle vi nu levt i, & mat hade vi utan problem kunna odlat/skapat själva inom landet.
Skulle dieseln gå upp till de nivåerna så skulle sannolikt samåkning öka och cyklarna komma fram i större grad.
Lägg av!D Daniel 109 skrev:
Folk hade bara inte börjat samåka lite mera och cykla till jobbet, det hade löpt som en "pest" igenom olika sektorer & efter kort tid hade samhället rasat ihop i kaos.
Och vi hade väl lika hög levnadsstandard innan elpriserna "kukade" ur nyligen.
Ibland skriver du att vi har gott om el, men om någon då säger att då finns inget som hindrar att man inför ett pristak på el, DÅ blir det plötsligt ett problem, för då verkar du tro att vi skulle konsumera mycket mer el helt plötsligt, så att vi skulle få brist.D Daniel 109 skrev:Saken är den att vi har gått om el. Anledningen till att den blir dyr är inte att vi inte kan få fram el så att det räcker till en acceptabel nivå. Utan att vi är beredda att betala dessa summor för att ha en hög levnadsstandard.
Skulle dieseln gå upp till de nivåerna så skulle sannolikt samåkning öka och cyklarna komma fram i större grad.
Mitt hus drar vad det drar. Vad tror du, att jag skulle starta ett aluminiumsmältverk i källaren?
För övrigt skulle jag inte börja köra 5000 mil om året med bilen heller, om bensinpriset halverades.
Spot on. Priselasticitet. Man kan skruva -lite- på sin elförbrukning, men då värme är en stor del är det svårt. Man blir inte lycklig av att ha 35 grader inne och det är rätt okul att ha 15 grader.B b8q skrev:Ibland skriver du att vi har gott om el, men om någon då säger att då finns inget som hindrar att man inför ett pristak på el, DÅ blir det plötsligt ett problem, för då verkar du tro att vi skulle konsumera mycket mer el helt plötsligt, så att vi skulle få brist.
Mitt hus drar vad det drar. Vad tror du, att jag skulle starta ett aluminiumsmältverk i källaren?
För övrigt skulle jag inte börja köra 5000 mil om året med bilen heller, om bensinpriset halverades.
På sikt tror jag dock vi kan hitta en ny lägre (eller högre) förbrukning i det att man jobbar med isolering och värmepumpar.
Och varenda åkeri skulle gå omkull och ingen skulle vilja betala vad det kostar att transportera saker? Det är svårt att ersätta lokala leveranse med tex. tåg. Det kan ju fungera om ändringen sker under 10-15 år och det samtidigt finns alternativ såsom ellastbilar. Finns inga alternativ så skiter det sig ju.D Daniel 109 skrev:
Nej, varenda åkeri skulle inte gå omkull. Men det skulle bli dyrare att transportera saker.
Ja, vi har gott om el. Vi både konsumerar och exporterar. Det räcker till alla som vill köpa. Elen har aldrig någonsin stängts av på grund av brist.B b8q skrev:Ibland skriver du att vi har gott om el, men om någon då säger att då finns inget som hindrar att man inför ett pristak på el, DÅ blir det plötsligt ett problem, för då verkar du tro att vi skulle konsumera mycket mer el helt plötsligt, så att vi skulle få brist.