J jawen skrev:
Huvet på spiken det den sista (vad han nu heter) sade,

Stora felet/problematiken är ju att man betraktar en samhällsviktig produkt som el som vilken vara som helst!....Det är problemet.

[bild]

Precis så ser jag det!
Den där elkraftsprofessorn, varför tas hon som expert på frihandel i EU?
Pinsamt. Men förutsägbart.
Vi ska "inte tänka så"...Detta är bra för Sverige, vi får ju massor av exportinkomster.
Så sålde man säkert in oljeutvinning i Nigera också en gång.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
B b50gud skrev:
Det går uppenbarligen för dom så varför skulle inte Sverige kunna ha ett likadant system vi är med i samma klubb EU och Nordpool
Ironi går fram dåligt i forat, sorry!

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Vill man titta lite på tv om 25 minuter så blir det Agenda special om energiutmaningen...
Vilken jävla föreställning!

D Daniel 109 skrev:
Det finns en hel massa produkter som är väldigt viktiga.
Utveckla....Vilka menar du ?

H Heby78 skrev:
våran el i sverige är billig och vi svenskar är bortskämda! Vi klagar på el och matutgifter, men åka dyra bilar och på semester ses som en rättighet vi gärna betalar för. Har du inte råd, se om ditt boende.
Vad fan har Thairesor med detta att göra?
Varför ska basala utgifter för uppvärmning i 3 länder flerdubblas över en natt bara för att några investerare lägger ett par kablar till mot kontinenten?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Utveckla....Vilka menar du ?
Mat, bensin, diesel för att jag a några exempel. Det är dessutom saker där vi har ett mycket stort importberoende.

D Daniel 109 skrev:
Mat, bensin, diesel för att jag a några exempel. Det är dessutom saker där vi har ett mycket stort importberoende.
Men det har ju sakta växt fram under 120+ år och "hela vägen" varit med i ekvationen i att bygga det samhälle vi nu levt i, & mat hade vi utan problem kunna odlat/skapat själva inom landet.

Ska man "hård-dra det" så är det heller ingen som dör utan bensin & diesel, och hade bensin/diesel priserna varit "skyhöga" på vägen till samhälle, så hade inte dessa bränslen används i den grad den gör idag kan jag lova.

Och om man ens skulle jämföra.
Hur skulle det gå om bensin & dieseln kostade 65-80 kr liter tror du, d.v.s samma uppgång som elen ?

• Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Men det har ju sakta växt fram under 120+ år och "hela vägen" varit med i ekvationen i att bygga det samhälle vi nu levt i, & mat hade vi utan problem kunna odlat/skapat själva inom landet.

Ska man "hård-dra det" så är det heller ingen som dör utan bensin & diesel, och hade bensin/diesel priserna varit "skyhöga" på vägen till samhälle, så hade inte dessa bränslen används i den grad den gör idag kan jag lova.

Hur skulle det gå om bensin & dieseln kostade 65-80 kr liter tror du, d.v.s samma uppgång som elen ?
Tänkte inte på de

J jawen skrev:

Saken är den att vi har gått om el. Anledningen till att den blir dyr är inte att vi inte kan få fram el så att det räcker till en acceptabel nivå. Utan att vi är beredda att betala dessa summor för att ha en hög levnadsstandard.

Skulle dieseln gå upp till de nivåerna så skulle sannolikt samåkning öka och cyklarna komma fram i större grad.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Utan att vi är beredda att betala dessa summor för att ha en hög levnadsstandard.

Skulle dieseln gå upp till de nivåerna så skulle sannolikt samåkning öka och cyklarna komma fram i större grad.
Lägg av!

Folk hade bara inte börjat samåka lite mera och cykla till jobbet, det hade löpt som en "pest" igenom olika sektorer & efter kort tid hade samhället rasat ihop i kaos.

Och vi hade väl lika hög levnadsstandard innan elpriserna "kukade" ur nyligen.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Saken är den att vi har gått om el. Anledningen till att den blir dyr är inte att vi inte kan få fram el så att det räcker till en acceptabel nivå. Utan att vi är beredda att betala dessa summor för att ha en hög levnadsstandard.

Ibland skriver du att vi har gott om el, men om någon då säger att då finns inget som hindrar att man inför ett pristak på el, DÅ blir det plötsligt ett problem, för då verkar du tro att vi skulle konsumera mycket mer el helt plötsligt, så att vi skulle få brist.

Mitt hus drar vad det drar. Vad tror du, att jag skulle starta ett aluminiumsmältverk i källaren?

För övrigt skulle jag inte börja köra 5000 mil om året med bilen heller, om bensinpriset halverades.

• Gilla
  • Haha
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Ibland skriver du att vi har gott om el, men om någon då säger att då finns inget som hindrar att man inför ett pristak på el, DÅ blir det plötsligt ett problem, för då verkar du tro att vi skulle konsumera mycket mer el helt plötsligt, så att vi skulle få brist.

Mitt hus drar vad det drar. Vad tror du, att jag skulle starta ett aluminiumsmältverk i källaren?

För övrigt skulle jag inte börja köra 5000 mil om året med bilen heller, om bensinpriset halverades.
Spot on. Priselasticitet. Man kan skruva -lite- på sin elförbrukning, men då värme är en stor del är det svårt. Man blir inte lycklig av att ha 35 grader inne och det är rätt okul att ha 15 grader.

På sikt tror jag dock vi kan hitta en ny lägre (eller högre) förbrukning i det att man jobbar med isolering och värmepumpar.

D Daniel 109 skrev:
Och varenda åkeri skulle gå omkull och ingen skulle vilja betala vad det kostar att transportera saker? Det är svårt att ersätta lokala leveranse med tex. tåg. Det kan ju fungera om ändringen sker under 10-15 år och det samtidigt finns alternativ såsom ellastbilar. Finns inga alternativ så skiter det sig ju.

• Gilla
Jamtstårsa och 2 till
  • Laddar…
Nej, varenda åkeri skulle inte gå omkull. Men det skulle bli dyrare att transportera saker.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
B b8q skrev:

Ja, vi har gott om el. Vi både konsumerar och exporterar. Det räcker till alla som vill köpa. Elen har aldrig någonsin stängts av på grund av brist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.