engs engs skrev:
Ja, kanske nån modell där alla som kopplar på sig som leverantör måste kunna garantera en viss stabilitet. Antingen genom att köpa in sig i stabil kraftproduktion som kan leverera när det t.ex. inte blåser. Eller energilagring. Annars får man "böta" / betala extra avgift till svenska kraftnät eller liknande.

Eller att man löser det ekonomiskt, dvs nån bonus / malus modell för stabilitet.
Har man en leveranssäkerhet på typ minst X% effekt av max verket kan leverera (om behov finns) under minst Y% av tiden, så får man bonus. Har man under det så får man pröjsa malus till systemet.

Malus delas upp mot bonus rakt av, så det inte blir några skattepengar som behöver gå mellan som med elbilarna. Och ju fler som klarar leverera stabil kraft, desto mer sjunker bonusen automatiskt. Samt vice versa, så man får marknadskrafterna med sig.
Jag tror faktiskt att el "handlas" ungefär så. Men priset till slutkonsument styrs av denna "elbörs" som Daniel09 så envist försvarar som den enda rätta prissättningen och bättre fungerande än all annan marknadsprissättning. Och där tycker jag tvärtom.

Men helt klart är att stabil el är för billig. Och när elen inte räcker blir den alldeles för dyr.

Den andra vägen runt detta, om vi inte KAN få en stabil elproduktion, är ju att vi på konsumtionssidan lyckas få de flesta förbrukare uppkopplade så att faktiskt värme, belysning osv kan stänga ned enligt en fördefinierad prioritering så att det kanske blir lite svalare när det finns ont om el men att vattenpumpen, datorn och TVn inte lägger av. Att vi som människor ska reagera och styra vår förbrukning efter priset funkar inte i praktiken. Folk kan inte stå i pannrummet och styra sin värme i realtid.

Jag ser dock det inte som omöjligt att de största energiförbrukarna faktiskt som standard kommer styras av elpris framöver, tekniken finns ju redan men inte med nåt standardiserat gränssnitt.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
engs
D Daniel 109 skrev:
Det låter som ett förslag som skulle slå hårt mot solceller.
Ja... man kan ju tänka sig nån friskrivning mot privatpersoner, om de inte levererar ut mer än de förbrukar på årsbasis eller så. Dvs så man inte sätter upp solceller på en hel äng som privatperson för att undkomma det.

Eller så skulle det uppmuntra batterilagring lokalt också, för att utjämna produktion/förbrukning.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Det låter som ett förslag som skulle slå hårt mot solceller.
Ja och det är väl rätt bra?
I vissa lägen kan solceller och vindkraft komplettera varandra men inte när det är vinter och i synnerhet inte ha högtryck på vintern, då funkar varken solceller eller vindkraft.
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
G
engs engs skrev:
Ja... man kan ju tänka sig nån friskrivning mot privatpersoner, om de inte levererar ut mer än de förbrukar på årsbasis eller så. Dvs så man inte sätter upp solceller på en hel äng som privatperson för att undkomma det.

Eller så skulle det uppmuntra batterilagring lokalt också, för att utjämna produktion/förbrukning.
Batteri? Mja kostar en del, 8000kr/kWh börjar det på, sen är det väl inte helt miljövänlig och håller inte jätte många år.
Till en "normal villa" skulle ett batteri alltså kosta kring 50 000 000kr för att spar solel så det täcker vintermånaderna. Bytas vart tioende år?
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
engs
G OMathson skrev:
Batteri? Mja kostar en del, 8000kr/kWh börjar det på, sen är det väl inte helt miljövänlig och håller inte jätte många år.
Till en "normal villa" skulle ett batteri alltså kosta kring 50 000 000kr för att spar solel så det täcker vintermånaderna. Bytas vart tioende år?
Nu tänkte jag mer utjämning under dygnet, inte året. Lagra när man har överskott istället för att skicka ut det på elnätet, för att förbruka när man inte längre har produktion som täcker vad de producerar momentant.
 
Ett problem är väl att näten inte är byggda för "lokal produktion" eller de variationer som kommer kunna uppträda.

Jag är mycket positiv till solpaneler (jag har dock inga själv) men på nåt sätt måste ju helheten i elsystemet hålla i hop. Jag tycker också att Tibbers "smarta laddning" som är tänkt att avlasta elsystemet är en bra ide.

Jag har en känsla att politikerna petat för mycket i hur sol och vind ska få kopplas in och hur det prissätts. Hade man "byggt" systemet med detta i åtanke från början tror jag det hade gått bättre att få ett fungerande, rätt balanserat och dimensionerat elnät och förbrukare som kunde ta hänsyn till och styras så att de lokalt använde tillgänglig billig energi när den fanns och backade av när det var ont om el i stamnätet.
 
engs engs skrev:
Nu tänkte jag mer utjämning under dygnet, inte året. Lagra när man har överskott istället för att skicka ut det på elnätet, för att förbruka när man inte längre har produktion som täcker vad de producerar momentant.
En stor tank med varmvatten är ju, vintertid och för oss som gör av med mycket energi på värme, ett sätt att lagra energi med ett "batteri" som är jättebilligt. Går inte att lagra länge men är superenkelt att koppla in.

Jag tror mer på smarta förbrukare än lokala batterier. Batterierna är ännu inte billiga nog, produktionskapacitet och material räcker inte till både bilar och hus. Stora förbrukare (tex vvb) är inte lämpliga att driva på batteri.
 
G
engs engs skrev:
Nu tänkte jag mer utjämning under dygnet, inte året. Lagra när man har överskott istället för att skicka ut det på elnätet, för att förbruka när man inte längre har produktion som täcker vad de producerar momentant.
Ja, men det är fortfarande så att vi behöver mest energi för värme och då är det inte soligt.
 
  • Gilla
Jamtstårsa
  • Laddar…
engs engs skrev:
Nu tänkte jag mer utjämning under dygnet, inte året. Lagra när man har överskott istället för att skicka ut det på elnätet, för att förbruka när man inte längre har produktion som täcker vad de producerar momentant.
Om man önskar utjämning under dygnet de dagar solen ger nått som räcker att lagra till senare måste det vara mycket smartare att välja ett fordon med V2L än att ha ett separat batteri

Vill man lagra energin som ev blir över en solig dag måste det vara enklare och billigare att lagra den i vatten om man har värme eller varmvattenbehov.
 
G
J JohanLun skrev:
En stor tank med varmvatten är ju, vintertid och för oss som gör av med mycket energi på värme, ett sätt att lagra energi med ett "batteri" som är jättebilligt. Går inte att lagra länge men är superenkelt att koppla in.

Jag tror mer på smarta förbrukare än lokala batterier. Batterierna är ännu inte billiga nog, produktionskapacitet och material räcker inte till både bilar och hus. Stora förbrukare (tex vvb) är inte lämpliga att driva på batteri.
Vattentank kan absolut vara ett bra och billigt alternativ för dygnsutjämning, kan få en högre ekonomisk verkningsgrad än en värmepump om elpriset diffar mycket per dygn. Problemet är att man då måste använda mycket högre effekt, kör man tex elpatroner en tredjedel av dygnet på lågt elpris så drar elpatronerna tre gånger så mycket effekt, kan behöva säkra upp fastigheten och det blir ju mer och mer effekttariffer.
 
engs
"det är bara ett exempel, Helge!"

Ja alltså, oavsett hur, var bara ett exempel på hur man kan undvika skicka ut el på nätet vid överskott.

Sen ser jag en viss skillnad på att producera på sitt eget tak för sitt eget hus räkning. Eller för att också skicka ut det på elnätet och även bli producent. Relaterat till tidigare inlägg om hela elnätets stabilitet när man har allt större andel ej reglerbar kraftproduktion.

I det första fallet är det samma resultat som om man skulle vara extremt sparsam och dra ner på förbrukningen delar av året. Man köper mindre bara. Att reglera mot det vore extremt konstigt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jawen skrev:
Två månader efter sista höjningen meddelade OKG den 14 oktober 2015 beslut om nedläggning av kärnkraftsreaktorerna O1 och O2 i Oskarshamn. Dagen efter 15 oktober 2015 kom avvecklingsbeslutet av reaktorerna R1 och R2 vid Ringhals
Det du lustigt nog utelämnar när det gäller den sista höjningen är att det var regeringen Löfven som genomförde den.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
...fast har det inte återigen med prismodellen att göra... om man får lika mkt betalt för kärnkraft som för vindkraft en blåsig dag så går kärnkraften med förlust. Men om man värderar att kärnkraften kan leverera oavsett väder så har det ett värde.

Vind och solkraft är jättebra i lagom omfattning, det verkar ju vara billigare än kärnkraft när det blåser eller solen strålar. Men på nåt sätt måste prismodellen belöna stabil och alltid levererande kraft. Även när det blåser.

Att sol och vind ska få jättemycket per kwh när de kan leverera väldigt lite, det känns galet.

Jag har inte lösningen, men det kan ju inte vara bra för producenterna att slumpa bort elen när det blåser för mycket. Systemet har blivit för instabilt, för stor del har blivit icke styrbar vilket gör priserna för volatila.

Alternativet är väl att man bygger lokala energilager och buffrar energi, men det verkar inte ännu vara lönsamt. För egen del har jag min varmvattenberedare, att höja tempen i huset och att ladda bilens batteri. Att skaffa mer lager än det tror jag inte lönar sig. Den dag jag behöver byta värmepump ska jag nog försöka skaffa en mycket större varmvattenberedare.
J JohanLun skrev:
...fast har det inte återigen med prismodellen att göra... om man får lika mkt betalt för kärnkraft som för vindkraft en blåsig dag så går kärnkraften med förlust. Men om man värderar att kärnkraften kan leverera oavsett väder så har det ett värde.

Vind och solkraft är jättebra i lagom omfattning, det verkar ju vara billigare än kärnkraft när det blåser eller solen strålar. Men på nåt sätt måste prismodellen belöna stabil och alltid levererande kraft. Även när det blåser.

Att sol och vind ska få jättemycket per kwh när de kan leverera väldigt lite, det känns galet.

Jag har inte lösningen, men det kan ju inte vara bra för producenterna att slumpa bort elen när det blåser för mycket. Systemet har blivit för instabilt, för stor del har blivit icke styrbar vilket gör priserna för volatila.

Alternativet är väl att man bygger lokala energilager och buffrar energi, men det verkar inte ännu vara lönsamt. För egen del har jag min varmvattenberedare, att höja tempen i huset och att ladda bilens batteri. Att skaffa mer lager än det tror jag inte lönar sig. Den dag jag behöver byta värmepump ska jag nog försöka skaffa en mycket större varmvattenberedare.
Hitintills så har ju energibolagen klarat av sina prismodeller för de är ju några av landets mest lönsamma företag och har varit det länge nu.
De sitter säkert just nu och funderar på hur de ska kunna hålla priset uppe för tydligen har vi råd med iaf ett par kr/Kw
 
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
du menar att när man har en långsiktig, vikande efterfrågan på marknaden och sjunkande pris på produkten – då är det ett lysande tillfälle att gå in och satsa på mer produktion?
Satsa är väl fel ord, men man skulle underhållit och bibehållit effekten man hade att tillgå.

Det går redan från slutet av 80-talet att se & läsa "experters" analyser om elbehov framtiden, och alla varnings-flaggor dom haft i sina rapporter.
Det stora problemet är nog våra politikers brist på kunskap, sunt förnuft & lyhördhet från expertis, dom har likt en "seriefigur" i en tecknad film verkligen trott att vindkraft & solkraft ger el hela tiden.

Och när man för ex har politiker som Ebba Busch, som hellre syns med influensers i snygga kläder & frisyrer likt en "dockis-såpa-värld"....Annie Lööf som jagar följare från gymmet, tweetandes om "hur stark" hon blivit & hur bra hon mår....och Kristersson som ENBART har haft en egen agenda att visa för sig själv att han kan få MAKT genom att bli stadsminister.......pga komplex han troligtvis haft från barndomen.

Jaa, då ser framtiden mörk ut
Och hur fan ska politiker som "nu för tiden" tjänar 160.000 kr/mån, PÅ RIKTIGT kunna få svenskarna i Sverige att fungera när snittlönen är 30-35.000 kr/mån....Politikerna lever i en drömvärld!
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
A alfista skrev:
Det du lustigt nog utelämnar när det gäller den sista höjningen är att det var regeringen Löfven som genomförde den
Det var väl rätt irrelevant angående det ämnet som diskuterades, att Socialdemokraterna höjde kärnkraftsskatten med 1,1 öre 2015 eller?

Eller du kanske inte ens läste Aaake37 påstående och mina svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.