889 118 läst · 10 396 svar
889k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
årets augusti var visserligen Sveriges mest vindproducerande augustimånad någonsin, fast det blåste lite i SE4 (som har 15% av den installerade svenska vindkrafteffekten), men framför allt glömde du nämna att gaspriset i augusti var rekordhögt och orsakade historiska elprisrekord i massor med länder i Europa – men det berodde kanske på att det inte blåste i Skåne?Aaake37 skrev:Att vinden inte blåser ganska ofta?
Vi har inte "sparat" några pengar att tala om för att stänga ned fullt fungerande kärnkraftverk i förtid. Däremot har vi tagit kål på södra Sveriges möjligheter till att få billi el när det inte blåser. Det var otroligt dyrt i augusti då vinden inte behagade blåsa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
...När vi inte har el i söder minskar dessutom överföringskapaciteten från vattenkraften i norr. Den kräver en viss effekt som är konstant. Kontentan är att när det inte blåser kan vi inte nyttja vattenkraften i norr i södra Sverige...
nej, det stämmer inte, jag tror du blandar ihop det med avsaknad av reaktiv effekt, det har inte med att göra om det blåser eller inte
du menar att när man har en långsiktig, vikande efterfrågan på marknaden och sjunkande pris på produkten – då är det ett lysande tillfälle att gå in och satsa på mer produktion?GlennB skrev:Att förbrukningen I LANDET tillfälligt minskade betyder ju knappast att vi inte skulle haft avsättning för kraften långsiktigt sett.
Elkraft är något som är mycket långsiktigt, vi skulle knappast ha haft det extremt välbalanserade och fungerande elnätet vi hade (innan politikerna förstörde allt) om inte dåtidens politiker hade analyserat problemet och tagit kostnaderna DÅ för att det skulle bli bra långsiktigt.
Det gäller givetvis både vattenkraften och kärnkraften, men även systemet med spetskraft.
Du menar inte att vi skulle ha nytta av det idag ? eller om 5 år ?
Och vaddå dyr, vad är billigare menar du ? rysk gas ? saudiarabisk olja ? trampgeneratorer ?
Och nu menar jag RIKTIG kraft, sådan som fungerar dygnet runt oavsett väder.
Fast nu är väl förvisso tanken att man skulle bygga nya effektivare för att ersätta de gamla mindre effektiva och på så sätt få både lägre driftskostnader och högre effekt.
Dessutom vill man ju ha ett rejält överskott så att man kan både ställa reaktorer för underhåll OCH ta höjd för problem, precis som det var tänkt med vårat sinnrikt uträknade system vi en gång hade.
Då tror vi olika, men vi får väl se hur det blir.
Vi har ju om inte annat ett exempel att titta på i östra rikshalvan, visserligen har man ju gjort väldigt många fel där så att budgeten överskridits rejält och även tidsramen, men det blir intressant att se hur länge det dröjer innan det är betalt och sedan ger ren vinst till ägarna.
(F.ö är det ett mycket intressant system med ägarskap på OL3, ett system jag gärna skulle se i sverige med, jag är GÄRNA med och chippar in pengar mot att få köpa energi till produktionskostnad sedan)
Vi har även lite andra exempel som vi kommer att få se i närtid, jag tänker mest på Polen och Frankrike, men även kanada är intressant.
Verkar det ha varit ett problem med att sälja med vinst det senaste året tycker du ?
Tror du att omställningen i industrin ("grönt" stål tex) och att fler fordon drivs på el kommer att försämra den kalkylen ?
Och jag tror inte du verkligen tror att en nybyggd reaktor skulle gå med förlust under hela sin livstid ?
hade man gjort det så vore det, så vore ett skäl att starta ett krig för att få upp efterfrågan/priset...
om nu inte halva byggkostnaden för Olkiluoto 3 hade bekostas av franska skattebetalare – som aldrig någonsin kommer få tillbaka sina pengar från den framtida driften av Olkiluoto 3 – så skulle kostnaden för dess el ligga någonstans runt 105-135 öre/kWh
och man skulle ha ett överflöd av reaktorer, lite slapp stående för att garantera driften och tillåta akuta reparationer? enligt mina beräkningar så skulle varje månad extra som Olkiluoto 3 står stilla ett normalt driftår, driva upp produktionspriset med 10 öre/kWh
en fluga gör ingen sommar – ett par år med höga elpriser påverkar inte långtidsprognosen för ett kärnkraftverk särdeles mycket, och ett lågt elpris – inte minst i relation till produktionspriset i omgivande länder är en viktig konkurrensfördel
el från markbaserad vindkraft i Sverige kan erbjudas för i storleksordningen halva priset – tror du det är intressant för företag, för deras lönsamhet och konkurrenskraft att betala det dubbla för att få "riktig el"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bor i SE3 och har Tibber. Månadssnittet Oktober blev 67öre exkl. moms och avgifter och November ser ut att bli billigare enligt prognosen för innevarande månad.
Vore fantastiskt om hela vintern kunde se ut såhär…
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Poängen var alltså att de höga priserna vi ser nu inte är ett svenskt problem, utan det är illa på andra ställen också. Det är alltså orimligt att skylla på de som röstade på av dig utsedda syndabockspartier.Aaake37 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Ja, jag vet inte hur mycket spanjorer och italienare gör av med per år, men från vad jag hör i mediebruset så verkar de inte vara så himla nöjda med sina elpriser de heller.B b8q skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 298 inlägg
Det handlade om de som år efter år haft rörliga avtal, i akt och mening att spara några hundralappar per år, och alltså låtit bli att försäkra sig mot höga elpriser. Jag menar att de har mindre rätt att gnälla nu än de som röstat på Aaake37:s politiska motståndare.K karlmb skrev:
De som år efter år har haft bundna avtal, men som nu löper ut i detta läget sitter mer oförskyllt illa till.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Känner ni med rörligt avtal er mer hoppfulla nu när elpriset tycks ha lugnat ner sig några kronor..?
Och ni som har fast, börjar det kännas tveksamt kring om det var värt att teckna avtal i elfte timmen..?
Och ni som har fast, börjar det kännas tveksamt kring om det var värt att teckna avtal i elfte timmen..?
Redigerat:
Att det inte är lönsamt med kärnkraft är väl klarlagt, för att det ska bli lönsamt så kräver elbolagen bidrag som nuvarande regering som bidragsgivare de är glatt upp på. Massor med bidrag för att om 10 år komma fram till att det är nog inte lönsamt nu hellerharka skrev:du menar att när man har en långsiktig, vikande efterfrågan på marknaden och sjunkande pris på produkten – då är det ett lysande tillfälle att gå in och satsa på mer produktion?
hade man gjort det så vore det, så vore ett skäl att starta ett krig för att få upp efterfrågan/priset...
om nu inte halva byggkostnaden för Olkiluoto 3 hade bekostas av franska skattebetalare – som aldrig någonsin kommer få tillbaka sina pengar från den framtida driften av Olkiluoto 3 – så skulle kostnaden för dess el ligga någonstans runt 105-135 öre/kWh
och man skulle ha ett överflöd av reaktorer, lite slapp stående för att garantera driften och tillåta akuta reparationer? enligt mina beräkningar så skulle varje månad extra som Olkiluoto 3 står stilla ett normalt driftår, driva upp produktionspriset med 10 öre/kWh
en fluga gör ingen sommar – ett par år med höga elpriser påverkar inte långtidsprognosen för ett kärnkraftverk särdeles mycket, och ett lågt elpris – inte minst i relation till produktionspriset i omgivande länder är en viktig konkurrensfördel
el från markbaserad vindkraft i Sverige kan erbjudas för i storleksordningen halva priset – tror du det är intressant för företag, för deras lönsamhet och konkurrenskraft att betala det dubbla för att få "riktig el"?
Kärnkraften behöver stabila förutsättningar. Något de tyvärr inte kan få.
...fast har det inte återigen med prismodellen att göra... om man får lika mkt betalt för kärnkraft som för vindkraft en blåsig dag så går kärnkraften med förlust. Men om man värderar att kärnkraften kan leverera oavsett väder så har det ett värde.K kortis skrev:
Vind och solkraft är jättebra i lagom omfattning, det verkar ju vara billigare än kärnkraft när det blåser eller solen strålar. Men på nåt sätt måste prismodellen belöna stabil och alltid levererande kraft. Även när det blåser.
Att sol och vind ska få jättemycket per kwh när de kan leverera väldigt lite, det känns galet.
Jag har inte lösningen, men det kan ju inte vara bra för producenterna att slumpa bort elen när det blåser för mycket. Systemet har blivit för instabilt, för stor del har blivit icke styrbar vilket gör priserna för volatila.
Alternativet är väl att man bygger lokala energilager och buffrar energi, men det verkar inte ännu vara lönsamt. För egen del har jag min varmvattenberedare, att höja tempen i huset och att ladda bilens batteri. Att skaffa mer lager än det tror jag inte lönar sig. Den dag jag behöver byta värmepump ska jag nog försöka skaffa en mycket större varmvattenberedare.
Ja, kanske nån modell där alla som kopplar på sig som leverantör måste kunna garantera en viss stabilitet. Antingen genom att köpa in sig i stabil kraftproduktion som kan leverera när det t.ex. inte blåser. Eller energilagring. Annars får man "böta" / betala extra avgift till svenska kraftnät eller liknande.J JohanLun skrev:...fast har det inte återigen med prismodellen att göra... om man får lika mkt betalt för kärnkraft som för vindkraft en blåsig dag så går kärnkraften med förlust. Men om man värderar att kärnkraften kan leverera oavsett väder så har det ett värde.
Vind och solkraft är jättebra i lagom omfattning, det verkar ju vara billigare än kärnkraft när det blåser eller solen strålar. Men på nåt sätt måste prismodellen belöna stabil och alltid levererande kraft. Även när det blåser.
Att sol och vind ska få jättemycket per kwh när de kan leverera väldigt lite, det känns galet.
Jag har inte lösningen, men det kan ju inte vara bra för producenterna att slumpa bort elen när det blåser för mycket. Systemet har blivit för instabilt, för stor del har blivit icke styrbar vilket gör priserna för volatila.
Alternativet är väl att man bygger lokala energilager och buffrar energi, men det verkar inte ännu vara lönsamt. För egen del har jag min varmvattenberedare, att höja tempen i huset och att ladda bilens batteri. Att skaffa mer lager än det tror jag inte lönar sig. Den dag jag behöver byta värmepump ska jag nog försöka skaffa en mycket större varmvattenberedare.
Eller att man löser det ekonomiskt, dvs nån bonus / malus modell för stabilitet.
Har man en leveranssäkerhet på typ minst X% effekt av max verket kan leverera (om behov finns) under minst Y% av tiden, så får man bonus. Har man under det så får man pröjsa malus till systemet.
Malus delas upp mot bonus rakt av, så det inte blir några skattepengar som behöver gå mellan som med elbilarna. Och ju fler som klarar leverera stabil kraft, desto mer sjunker bonusen automatiskt. Samt vice versa, så man får marknadskrafterna med sig.
Det låter som ett förslag som skulle slå hårt mot solceller.engs skrev:Ja, kanske nån modell där alla som kopplar på sig som leverantör måste kunna garantera en viss stabilitet. Antingen genom att köpa in sig i stabil kraftproduktion som kan leverera när det t.ex. inte blåser. Eller energilagring. Annars får man "böta" / betala extra avgift till svenska kraftnät eller liknande.
Eller att man löser det ekonomiskt, dvs nån bonus / malus modell för stabilitet.
Har man en leveranssäkerhet på typ minst X% effekt av max verket kan leverera (om behov finns) under minst Y% av tiden, så får man bonus. Har man under det så får man pröjsa malus till systemet.
Malus delas upp mot bonus rakt av, så det inte blir några skattepengar som behöver gå mellan som med elbilarna. Och ju fler som klarar leverera stabil kraft, desto mer sjunker bonusen automatiskt. Samt vice versa, så man får marknadskrafterna med sig.