Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
"Hoppas alla som klagar härinne inte har rörligt elpris. Då har ni aktivt valt de höga elpriserna och borde betala utan gnäll!"

There. I fixed it for you.
Varför då? Alla måste ju teckna om även fasta avtal förr eller senare. Tror du de gillar läget när det är dags ?
 
J jawen skrev:
Att ens kalla det en "försäkring" när man pratar om dom stora bolagen är i mina öror HELT fel, dessa stora elslukande företag har pressat elpriset maximalt redan i sina avtal, och betalar ofta bara en "spottstyver".
Vissa avtal löper dessutom ofta på väldigt många år, och deras prissättning är baserat på just detta!

Dessutom har stora elleverantörer försäkringar mot "priset", så att dom inte "kan gå" i konkurs, om priserna skulle understiga produktionskostnaden.

Privatpersoner däremot tycker jag gärna kan få del av bidraget ( även om det inte är helt optimalt), för dom har i alla fall "försäkrat sig" för att få veta sitt elpris och i och med det kunna planera sina räkningar.

Men det går inte att likställa elslukande företag som genererar stora vinster på sitt "elpris", med vanliga konsumenter som värmer sitt småhus höst/vinter/vår.
Det där är bara dina förutfattade meningar om hur det fungerar. Eller hur.


J jawen skrev:
Anledningen till de skenande elpriserna är en dysfunktionalitet i prissättningsmekanismen av elen på Nordpool, där de ökade exportvolymerna till andra länder i Europa plötsligt blir prissättande för elen i södra Sverige. Man benämner det med att vi importerar högkostnadsländernas elpriser när vi exporterar el från SE4 (södra elområdet).

[länk]
Nej, det är inte dysfunktionellt. Det är så det ska fungera.


Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det råder ju tvivel om beken-modellen går att genomföra, men resten av analysen är nog korrekt.. Man vill inte slakta kon helt enkelt...
Det är inte tveksamt. Det går inte att göra så.
 
J jawen skrev:
Hur menar du att S+V+MP+C har avgjort dom höga elpriserna?

Lite fakta på det skulle jag vilja ha
Samtliga partier som låtit Nordpool utvecklas och ha marginslprissättning utan några hämningar ssmt låtit aktörer bygga förbindelser mot kontinenten har ett tungt ansvar för dagens haveri på elmarknaden.
 
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Planekonomi på elområdet skulle inte vara bättre.
 
D Daniel 109 skrev:
Planekonomi på elområdet skulle inte vara bättre.
jo
 
  • Gilla
nissebrun
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Samtliga partier som låtit Nordpool utvecklas och ha marginslprissättning utan några hämningar ssmt låtit aktörer bygga förbindelser mot kontinenten har ett tungt ansvar för dagens haveri på elmarknaden.

Nordpool´s ursprungstanke & kontrollerande, och hur det har blivit verkar minst sagt komplicerat.

Denna från 2018

https://second-opinion.se/nord-pool-forberett-for-delforsaljning/
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Aaake37 skrev:
Helt annan fråga. Du kan inte räkna med att folk bor i samma bostad med låst elpris hela livet.
Skulle ett bundet elpris hindra att man flyttar menar du? Det är inte min erfarenhet.
 
Redigerat:
B b8q skrev:
Även fasta avtal löper ut. Du kan ju försöka teckna dig på ett nytt femårsavtal idag och meddela vad du får för pris?
Du har en poäng. De som haft bundet pris i långa perioder men nu tvingas teckna om är en grupp som hamnat illa till.

Men mitt inlägg handlar inte om de som har/haft bundet pris. Så varför citerar du mig?
 
GlennB GlennB skrev:
Jag antar att du bara trollar, men du kanske kan föreslå nåt bra företag där det är billigt att låsa sitt avtal idag ? för två månader sen ? i våras ?

När går ditt eget (förmodat låsta) avtal ut ? kommer du att skratta då ?
Mitt inlägg var ett svar till Aaake37:s i mitt tycke vansinniga åsikt att rätten att gnälla beror av vilket parti man röstat på.

Jag ser bundet pris som en försäkring mot höga elpriser. Försäkringar förväntas i regel tecknas INNAN det hemska som man försäkrar sig mot inträffat. Se även mitt inlägg #5093.

Mitt avtal går ut fem år efter att jag tecknat det. Jag kommer förmodligen inte att skratta då, men jag skrattar inte nu heller.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Varför då? Alla måste ju teckna om även fasta avtal förr eller senare. Tror du de gillar läget när det är dags ?
Du får hänga med på mitt inlägg #5093
 
R
K kortis skrev:
Om ryssen velat slå ut mycket el så är det väl bara att fälla några väl valda stolpar. Inte krypa in i en snurrande turbin.
Och nä är ingen ryssvän, ryssen är farlig fick jag lära mig i lumpen för hundra år sedan
Du kollade inte ens på min länk va?
Eller ens förstod/vet vad Stuxnet eller NotPetya är?
Så att försöka göra sig lustig över något man inte har en aning om är ganska korkat.

Det är bara du här som snackat om att krypa in i en snurrande turbin. Inte jag…
 
R RalleB skrev:
Du kollade inte ens på min länk va?
Eller ens förstod/vet vad Stuxnet eller NotPetya är?
Så att försöka göra sig lustig över något man inte har en aning om är ganska korkat.

Det är bara du här som snackat om att krypa in i en snurrande turbin. Inte jag…
Även om man känner till de attackerna så är dina teorier något komiska. Det finns inget som tyder på den typen av attacker.
Det är som sagt klart lättare att slå ut elnätet på andra sätt än de du insinuerar.
 
R
Ok ”experten”
Naturligtvis kan du avgöra att inget tyder på det…:rolleyes:
Den enda som är komisk här är du med såna bombsäkra uttalanden.

Nej, det kan du naturligtvis inte avgöra även om din självbild av dig själv tror det.

Jag sa aldrig att det var så i detta fallet, jag sa bara att turbin haveri i en pågående energikris på 2 kärnkraftverk får mig att tänka på Stuxnet.

Sen gällandes slå ut kraftverk, ja för om man verkligen ville göra det så skulle man ju naturligtvis göra det så det verkligen syns att det är sabotage:rolleyes:
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Nu har det ju inte ens varit turbinhaveri på någon reaktor….
 
R RalleB skrev:
Du kollade inte ens på min länk va?
Eller ens förstod/vet vad Stuxnet eller NotPetya är?
Så att försöka göra sig lustig över något man inte har en aning om är ganska korkat.

Det är bara du här som snackat om att krypa in i en snurrande turbin. Inte jag…
Jo
Och nu har de ju ingen urananrikning.
Och nu var det ju ett ev fel påmaskinell utrustning.
Och Ryssarna är i dagsläget kapabla till vad som helst.
Men det finns oxå hur många stolliga konspirationsteorier och teoretiker som helst och många verkar oxå hålla på med allt och allt hänger samman
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.