D Daniel 109 skrev:
Kul att kunna roa er.

Ja naturgas är fossil till skillnad från biogas.
Det blev ett dumt skrivfel tidigare.
Naturgas är nog lite av ett översättningsfel. Den heter natural gas på engelska, det borde nog översättas naturlig gas i stället för naturgas. Att den heter så beror på att den finns naturligt till skillnad från den syntetiska kolgas som användes innan naturgasen kom.

Att mitt tidigare inlägg blev fel beror helt på att jag klantade till det när jag skrev.

Det är lite komiskt hur upprymda ni blir av ett fel i ett av mina inlägg.
Uppskattar din pudling och att du tagit bort det självgoda 'Allvetare'
 
G GA Anderson skrev:
Nu är Polen kablen igång och kör för fullt igen :sweat:
Då böjer vi oss framåt.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om jag tittar på de pensionärer som bor grannar med mig i mitt kvarter (helt vanligt i en mindre småstad) så har de allihopa nyare (+2015 typ) bilar, åker utomlands titt som tätt och någon har tom en ganska fin veteranbil.. En har precis sålt sitt eget hus och tagit över det de bor i från karlns mamma som dog nyligen. Alltså en obelånad kåk värd runt 2-3 miljoner.. Jag kan inte se att någon av de här är särskilt fattiga, eller inte har möjlighet att omdisponera sina pengar.. Jag pratar ju med dem ibland, och ingen av dem har sagt ett ord om elpriserna sen i somras..

Så utifrån min bild av pensionärer så är de inte speciellt utsatta som grupp. Ska man dessutom vara krass så har de ju alla möjligheter att få en lägenhet, de bör ju ha hur mycket kötid som helst i de kommunala bostadsköerna, och att sälja en villa är ju inte överdrivet svårt idag...

Jag är ju "ganska röd" utifrån ett politiskt perspektiv, men jag kan inte förstå att man ropar på att staten ska strössla helikopterpengar över alla.. Det är ju totalt vansinnigt...
Dina grannar är långt ifrån representativ för pensionärskollektivet. Övervägande delen har det inte så väl förspänt som dina grannar.
Jag känner pensionärer som vältrar sig i pengar därför att dom bodde på tätt ställe (läs storstad) och köpte hus billigt på 80 talet och som stigit i fiktivt värde långt över sitt verkliga värde.
Men titta ut över kanten och se hela landet så är bilden en annan.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Då böjer vi oss framåt.
Ja det är bara att vresa upp. Inte tusan kommer Sverige att proklamera likt Tyskland att exporten kommer att stängas om nödvändighet uppstår.
 
  • Arg
karlmb
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Dina grannar är långt ifrån representativ för pensionärskollektivet. Övervägande delen har det inte så väl förspänt som dina grannar.
Jag känner pensionärer som vältrar sig i pengar därför att dom bodde på tätt ställe (läs storstad) och köpte hus billigt på 80 talet och som stigit i fiktivt värde långt över sitt verkliga värde.
Men titta ut över kanten och se hela landet så är bilden en annan.
Även utanför storstäder är det vanligt att pensionärer äger vilor utan eller med mycket små lån. Även om de inte är värda lika många miljoner som i stockholm är de inte direkt fattiga.
 
  • Haha
karlmb
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även utanför storstäder är det vanligt att pensionärer äger villor utan eller med mycket små lån. Även om de inte är värda lika många miljoner som i stockholm är de inte direkt fattiga.
Jasså. Det faktum att du äger en kåk gör dig inte rik.
Det är först när den realiseras som du blir rik , kanske. Det finns många pensionärer i den grupp du nämner som definitivt har svårt att få ihop det trots att kåken är värd ett par miljoner. Det betalar inte deras räkningar. Alternativet är inte så lockande heller. Flytta till en hyresrätt och få lika hög eller högre kostnad? Elkostnad går ner med hyran äter ju lätt upp skillnaden. Köpa lägenhet? Då går vinsten från kåken åt och dom är i samma läge som i kåken. Rika utan löst kapital och dyra räkningar. Ekorrhjulet är tyvärr runt.
 
  • Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Absolut INGET kommer gynna koldioxidutsläppen, om Europas länder går in i recession & långvarig lågkonjunktur, med kraftigt minskad BNP-tillväxt som följd & minskade investeringar och stigande arbetslöshetstal.
Fel - det är precis vad som händer vid sjunkande konjunktur, under t.ex. pandemin minskade utsläppen mycket tydligt.

Mindre utsläpp i lågkonjunkturens spår - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

Lågkonjunkturen drar ner utsläppen | SvD

Svenska utsläpp minskade med ett ton per person under pandemin (scb.se)
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Dina grannar är långt ifrån representativ för pensionärskollektivet. Övervägande delen har det inte så väl förspänt som dina grannar.
Jag känner pensionärer som vältrar sig i pengar därför att dom bodde på tätt ställe (läs storstad) och köpte hus billigt på 80 talet och som stigit i fiktivt värde långt över sitt verkliga värde.
Men titta ut över kanten och se hela landet så är bilden en annan.
Jo, jag vet. Jag svarade på ett inlägg om att alla pensionärer var utfattiga, och ville nyansera bilden lite grann. Men tack för att du nyanserar min nyanserade bild!
 
J jawen skrev:
Absolut INGET kommer gynna koldioxidutsläppen, om Europas länder går in i recession & långvarig lågkonjunktur, med kraftigt minskad BNP-tillväxt som följd & minskade investeringar och stigande arbetslöshetstal.
Nä om befolkningen minskar, standarden och antalet uppvärmda m2 minskar, vi slutar tillverka, exportera, importera, resa, äta osv gynnas inte koldioxidutsläppen eller för den delen den västliga levnadsstilen utan vi hamnar i en nedåtgående spiral som riskerar att utrota människan.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
F fribygg skrev:
gynnas inte koldioxidutsläppen eller för den delen den västliga levnadsstilen utan vi hamnar i en nedåtgående spiral som riskerar att utrota människan.
Och alternativet är ???
 
A Abies koreana skrev:
Och alternativet är ???
Forskning, tillväxt, utveckling.
Byggande och tillverkning av fosilfria eller klimatneutralta bränslen och sätt att producera energi.

Att avveckla såväl kärnkraft som delar av befintlig vattenkraft till förmån för slumpkraft och fossila bränslen är inte en bra väg att gå om man vill undvika "Elräkning på 16 000kr för december"
 
  • Gilla
Kekistan och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Även utanför storstäder är det vanligt att pensionärer äger vilor utan eller med mycket små lån. Även om de inte är värda lika många miljoner som i stockholm är de inte direkt fattiga.
Du tycker de ska öka på huslånen för att klara vintern pga dina udda marknadsideer?
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
17 minuter efter att du skrev detta gick Polen-kabeln sönder igen (även om de tror att den ska vara igång igen på tisdag):

[länk]
Ojdå. Kanske nån i Moskva som är inblandad.
 
engs
Påverkas priset i efterhand om oförutsedda händelser som en trasig export- / importkabel går sönder när auktionen för nästa dygn är klar. Eller kör man på med samma priser på båda sidor om denna ändå?

Dvs om auktionen har förutsatt att kabeln fungerar, Sverige beräknas ha exporterat hela dygnet, blir det då billigare här och dyrare i polen eller ej om kabeln havererar efter auktionen satt priserna?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.