891 928 läst · 10 396 svar
892k läst
10,4k svar
Elräkning på 16000 kr för december
Nu var det ju inte det mitt inlägg hade focus på, utan jag ville uppmärksamma att byråkratin & tillstånd är den faktorn som skapar mest problem/tidsförlängande i "komplicerade byggen".F fribygg skrev:
Sedan om vi ska snacka om koldioxidutsläppen, så måste ju ändå det grundläggande vara att lösa nu akuta problem som Europa har.
Absolut INGET kommer gynna koldioxidutsläppen, om Europas länder går in i recession & långvarig lågkonjunktur, med kraftigt minskad BNP-tillväxt som följd & minskade investeringar och stigande arbetslöshetstal.
Nja, konsumtion är orsak till mycket av utsläppen. Så det skulle nog inte vara så illa.
Om du inte vill att läsaren ska förlora fokus får du kalla saker för vad de är.J jawen skrev:Nu var det ju inte det mitt inlägg hade focus på, utan jag ville uppmärksamma att byråkratin & tillstånd är den faktorn som skapar mest problem/tidsförlängande i "komplicerade byggen".
Sedan om vi ska snacka om koldioxidutsläppen, så måste ju ändå det grundläggande vara att lösa nu akuta problem som Europa har.
Absolut INGET kommer gynna koldioxidutsläppen, om Europas länder går in i recession & långvarig lågkonjunktur, med kraftigt minskad BNP-tillväxt som följd & minskade investeringar och stigande arbetslöshetstal.
Eftersom nu EU kommer att godkänna kärnkraft som hållbart vid årsskiftet 22/23 och vi vad det verkar har grannar i söder som kan snabba på byråkratin i sitt land så vore det dåligt om inte vi i Sverige kunde bygga nya reaktorer och drifta dem innan 1/1-28, tills dess får vi värma vad som går med biobränsle, snåla och acceptera såväl högre el och oljepris och sämre komfort än vad vi varit vana vid under de årtionden då vi haft tillräckligt med prisvärd baskraft.
Den som tror på 'de gröna' må värma sig med vegansk gas, även detta bränsle kommer ju klassas som hållbart...
Jag tror mer på torr blandved och fortsätter att bära in och elda i en vedkorg nästa varenda dag, biobränsle är koldioxidneutralt och jag drar mitt strå till stacken och följer oavsiktligt myndighetspåbuden om att varje kWh räknas genom min vana att ej använda el till bostadsuppvärmning.
Jag vänder mig mot din skönmålning härovan där du @jawen kallar ett fosilt bränsle för naturgas, har du intressen i Greenpeace Energy eller varför betonar du inte att det är ett fosilt bränsle som används då man lagt ner fullt fungerande kärnkraft i Tyskland?J jawen skrev:
Därför att gasen heter naturgas. Till skillnad från biogas som inte är fossil.
Edit: La till ett missat ”inte”
Edit: La till ett missat ”inte”
Redigerat:
Nu är Polen kablen igång och kör för fullt igen
@Daniel 109 ska du passa på att pudla nu på en gång om biogasen eller väntar du tills titeln 'Ovetande' kommer och infogar det i din profi?D Daniel 109 skrev:
Men fortfarande så HETER gasen naturgas, & det är bara det jag skrivit, jag har inte förskönat något!R RalleB skrev:
Men det är tydligen fel att använda ordet som saker heter här enligt @frbygg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Naturgas
Kul att kunna roa er.F fribygg skrev:
Ja naturgas är fossil till skillnad från biogas.
Det blev ett dumt skrivfel tidigare.
Naturgas är nog lite av ett översättningsfel. Den heter natural gas på engelska, det borde nog översättas naturlig gas i stället för naturgas. Att den heter så beror på att den finns naturligt till skillnad från den syntetiska kolgas som användes innan naturgasen kom.
Att mitt tidigare inlägg blev fel beror helt på att jag klantade till det när jag skrev.
Det är lite komiskt hur upprymda ni blir av ett fel i ett av mina inlägg.
Ja, det stora problemet är precis som vanligt att vi har korkade inkompetenta politiker som inte bryr sig om folkets bästa.J Jeppson skrev:
Det klart att det skulle gå att lösa om bara viljan fanns.