D Daniel 109 skrev:
Nej. Varför skulle behöva förklara varför dina resonemang blir konstiga när du baserar dem på en felaktig uppfattning av hur elmarknaden fungerar?
Så länge du kör med "Allvetare" måste du ha svar även på andras konstiga resonemang även om de bygger på felaktiga uppfattningar.
Jag föreslår att du byter till fåkunnig ;)

• Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Den titeln finns tyvärr inte.
Men jag måste hålla med om att jag inte vet allt. Jag förstår exempelvis inte hur Karlmb resonerar. Så jag bör nog byta titel.

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men jag måste hålla med om att jag inte vet allt. Jag förstår exempelvis inte hur Karlmb resonerar. Så jag bör nog byta titel.
Medlem duger gott!

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte helt olika saker. Även om det naturligtvis finns skillnader.
Meningslöst att diskutera vad en fri marknad är med någon som inte förstår hur elmarknaden är reglerad politiskt.

D Daniel 109 skrev:
Tänk, jag känner mig som Einstein ofta måste ha känt sig.

• Haha
Toold
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de har tydligen fortfarande en reglerad konsumentmarknad.
Då det där med frihandel är tydligen bara för vissa inom EU.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Jag mer associationer till David Dunning och Justin Kruger.

• Haha
ajn82
  • Laddar…
Magnus E K
Jag visste inte att man själv kan välja titel. Trodde det var något man blev tilldelad.

K karlmb skrev:
Då det där med frihandel är tydligen bara för vissa inom EU.
Jo de mäktiga nationerna inom EU gör som det passar dem bäst. Medans naiva Sverige alltid skall vara duktiga flickan som niger framför magistern.

• Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
I hamnen i Wilhelmshaven Tyskland så bygger tyskarna en helt ny LNG anläggning som ska ta emot flytande naturgas, det som "sticker ut" här är att dom har kortat byggtiden från 5-6 år till endast 10 månader, vilket visar att det går att bygga komplicerade byggnader i rekordfart!

"CITAT"

Den byggs i rekordfart. Normalt tar en sådan här anläggning 5–6 år att få klar enligt energibolaget Unipers operative chef Holger Kreetz. Men genom att snabba på tillståndsprocessen och kapa ett antal byråkratiska led är förhoppningen att det ska ta mindre än tio månader.

"SLUT CITAT"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EQaJRo/blixtbygget-ska-radda-tyskland-i-vinter

Vilket påvisar att byråkratin & tillstånd är den faktorn som skapar mest "problem/tidsförlängande" allmänt & också i kärnkrafts byggen, MEN att den frågan KAN lösas om man bara vill.

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
I hamnen i Wilhelmshaven Tyskland så bygger tyskarna en helt ny LNG anläggning som ska ta emot flytande naturgas, det som "sticker ut" här är att dom har kortat byggtiden från 5-6 år till endast 10 månader, vilket visar att det går att bygga komplicerade byggnader i rekordfart!

"CITAT"

Den byggs i rekordfart. Normalt tar en sådan här anläggning 5–6 år att få klar enligt energibolaget Unipers operative chef Holger Kreetz. Men genom att snabba på tillståndsprocessen och kapa ett antal byråkratiska led är förhoppningen att det ska ta mindre än tio månader.

"SLUT CITAT"

[länk]

Vilket påvisar att byråkratin & tillstånd är den faktorn som skapar mest "problem/tidsförlängande" allmänt & också i kärnkrafts byggen, MEN att den frågan KAN lösas om man bara vill.
Du skönmålar precis som de tyska miljöpartisterna, det handlar om FOSILGAS.

• Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
Natur i naturgas är lite av en felöversättning.
Gasen är till skillnad från den syntetiska kolgasen som användes tidigare naturlig. Det har inget med biogas att göra.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Natur i naturgas är lite av en felöversättning.
Gasen är till skillnad från den syntetiska kolgasen som användes tidigare naturlig. Det har inget med biogas att göra.
Likafullt är det ett fosilt bränsle och snacket om att minska på koldioxidutsläppen var alltså bara ett tomt prat.

• Gilla
Kekistan och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Likafullt är det ett fosilt bränsle och snacket om att minska på koldioxidutsläppen var alltså bara ett tomt prat.
Jämfört med stenkol ger naturgas lägre koldioxidutsläpp.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Med den byråkratiska rädsla att ta beslut i Sverige skulle vi aldrig kunna göra som tyskarna, alla instanser/myndigheter som behöver godkänna ny kärnkraft kommer dra ut på det och vrida och vända så folket kommer tröttas ut..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.