M mecklarn skrev:
Här kan intresserade läsa om Finlands sorgliga energiläge.
[länk]
Ja, men när det nya kärnkraftverket är i full drift kommer de inte vara import beroende längre till skillnad mot Svärje..
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Öh, det är Sverige som står för det mesta av den Finska importen. Sverige har inte brist på el.
 
C cbrolin skrev:
Hade vi haft kvar hela elproduktionen i södra Sverige hade vi kunna fylla exportkablarna och därmed få ett betydligt lägre elpris. Vi hade inte behövt köra Karlshamnsverket mitt i sommaren och inte behövt köpa naturgas till Rya kraftverk.
Jo, de nya kablarna från Norge är tillsammans med våra egna större än de där reaktorerna.
 
K karlmb skrev:
Jo, de nya kablarna från Norge är tillsammans med våra egna större än de där reaktorerna.
Kablarna byggdes väl för att Norge insåg att vi kommer behöva mer ström?

Men det är fel att räkna in kablarna från Norge i Sveriges export. Sverige kan bara exportera så mycket som Sveriges exportkablar tillåter. Och de går väl inte precis tomma nu? De 5 GW kärnkraft som vi har lagt ner känns tillräckliga. Hur mycket effekt fattas det egentligen för att vi ska kunna mätta kablarna och stänga ner den dyra fossilproduktionen? Karlshamnsverket är på 0,66 GW men körs så vitt jag hört bara på halvfart, 0,33 GW. Och varför det, om nu kablarna inte är mättade? Vill tyskarna inte köpa mer el av oss?
 
  • Gilla
Carrick
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Kärnkraften behövdes egentligen även före sommaren 2021. Varför? Jo för att Putin grundlurat hela europa över en lång tidsperiod genom att dumpa ut billig gas på marknaden. Det har möjliggjort alla "gröna omställningar" med nedlagd kärnkraft i både Tyskland och Sverige.

Hur man kan kalla det grön omställning är för mig ett totalt mysterium, bränna gas istället för att köra kärnkraft. Det är som att miljörörelsen egentligen totalt struntar i koldioxidmål och har som egentligt syfte att nedmontera kärnkraft.

Och nu står vi där vi står. Tyskland kommer bränna mer kol och olja än någonsin tidigare för att klara sin gröna omställning utan kärnkraft. Helt otroligt. Grattis planeten.
vet inte hur du fått in i ditt huvud att det skulle vara en grön omställning att elda fosilgas från Ryssland det är inget som räknas som grön omställning. Grön omställning är när energi är förnyelsebar ex sol vind vågkraft vattenkraft osv.
 
C cbrolin skrev:
Kablarna byggdes väl för att Norge insåg att vi kommer behöva mer ström?

Men det är fel att räkna in kablarna från Norge i Sveriges export. Sverige kan bara exportera så mycket som Sveriges exportkablar tillåter. Och de går väl inte precis tomma nu? De 5 GW kärnkraft som vi har lagt ner känns tillräckliga. Hur mycket effekt fattas det egentligen för att vi ska kunna mätta kablarna och stänga ner den dyra fossilproduktionen? Karlshamnsverket är på 0,66 GW men körs så vitt jag hört bara på halvfart, 0,33 GW. Och varför det, om nu kablarna inte är mättade? Vill tyskarna inte köpa mer el av oss?
Elen som Norge förut sålde till oss eller iaf lät passera SE3 och 4 mot kontinenten hjälpte till bra att mätta våra kablar mot kontinenten.
Så visst ska de norska kablarna räknas in.
 
B b50gud skrev:
vet inte hur du fått in i ditt huvud att det skulle vara en grön omställning att elda fosilgas från Ryssland det är inget som räknas som grön omställning. Grön omställning är när energi är förnyelsebar ex sol vind vågkraft vattenkraft osv.
Tokigt, men sådan är tydligen verkligheten: https://svenska.yle.fi/a/7-10012380

Sol, vind och vatten är förnybar, men inte själva anläggningarna som utvinner deras energin. Tex vindkraftens kolfiberblad går inte att återanvända till annat än fylle.

Om du nu mot förmodan orkat läsa ända hit, så kanske jag får föreslå att du läser hela inläggen som du svarar på. Det var ju visserligen inte mitt inlägg, men jag fick uppfattningen att dess författare inte alls tycker att naturgas är grön.
 
K karlmb skrev:
Elen som Norge förut sålde till oss eller iaf lät passera SE3 och 4 mot kontinenten hjälpte till bra att mätta våra kablar mot kontinenten.
Så visst ska de norska kablarna räknas in.
Sverige kan inte exportera mer än vad de exportkablar som är anslutna till Sverige klarar.
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
M
Nja, de kommer bättre i balans än idag, men ligger fortfarande back rejält. De får bygga fler kärnkraftverk till för att komma upp i Sveriges export. Men det blir betydligt bättre.

J Jeppson skrev:
Ja, men när det nya kärnkraftverket är i full drift kommer de inte vara import beroende längre till skillnad mot Svärje..
 
B b50gud skrev:
vet inte hur du fått in i ditt huvud att det skulle vara en grön omställning att elda fosilgas från Ryssland det är inget som räknas som grön omställning .
Tyvärr räknas väl gasen som hållbar enligt EU taxonomin som väntas gälla från 1jan 2023, det är ett fullt förklarligt skäl att man som privatperson utan speciell utbildning i ämnet tänker att det är 'grön omställning'

Greenpeace säljer dessutom fosilgas 'VindProGas Vegan Plus' det är ju lätt att förledas att tro att det är 'grön omställning'.
Det är ju bara gammal freds och miljörörelse som bildat bolag och börjar profitera /göra business när de nu lyckats lura både tyskar och svenskar att lägga ner fullt fungerande fosilfri elproduktion för att istället elda fosilgas.
Grön omställning är nog att anse som en bluff oavsett om det fosila bränslet kommer från Ryssland eller nått annat håll och nu är det väl 4,5 år sedan Therese Uddenfelt både på SVT och Youtube försökte uppmärksamma allmänheten på att den gröna omställningen är en bluff.
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 3 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Frågan är varför dessa miljöpartister då röstar på Miljöpartiet.
Tja du kan ju fråga Take Aanstoot han är vettig och kandiderade till riksdagen för Miljöpartiet. På twitter skriver han som @storklompen och i rikstäckande tidningar skriver han under sitt eget namn.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Som en vän av kaos så tänker jag mig att vi får se det enda positiva i det hela.. människor, inte bara i Sverige, kommer förhoppningsvis släppa en del av den klämchecka solidariteten som västvärlden har anammat senaste åren och börja bry sig lite mer om sitt egna när frukostkaffet bottenfryser i koppen. Jag drömmer nästan om att arga frusna själar sliter ut miljöhycklande politiker ur sina podier och låter dem bekänna färg fastlåsta vid skampålar på offentliga torg sen. Agenda 2030 och dess apostlar kan uppriktigt sagt dra åt h**vete om du frågar mig.
Men visst är du väl med på vart åt det barkar med klimatförändringarna om vi fortsätter som business as usual? Antar att alla vet, men blev lite osäker på sättet du utryckte dig :)
 
M mecklarn skrev:
Nja, de kommer bättre i balans än idag, men ligger fortfarande back rejält. De får bygga fler kärnkraftverk till för att komma upp i Sveriges export. Men det blir betydligt bättre.
Det jag syftade på är att när nya kärnkraftverket är i full drift som planen ser ut 2023 ska Finland vara självförsörjande på el. I dagsläget är de import beroende av Sverige och andra länder..
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
M
Det blir absolut bättre när Olkiluoto-3 kommer igång men räcker inte fullt ut. Finland ligger nästan alltid på 2-3000 MW import under vintern och O3 är bara 1600MW. Ryska importen har legat på 1300MW och har stoppats. Det planerade verket i Hanhikivi skulle bli på 1200MW men stoppades pga ryskt ägande. Det dröjer nog tills Finland är självförsörjande.
J Jeppson skrev:
Det jag syftade på är att när nya kärnkraftverket är i full drift som planen ser ut 2023 ska Finland vara självförsörjande på el. I dagsläget är de import beroende av Sverige och andra länder..
Det blir
J Jeppson skrev:
Det jag syftade på är att när nya kärnkraftverket är i full drift som planen ser ut 2023 ska Finland vara självförsörjande på el. I dagsläget är de import beroende av Sverige och andra länder..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.