A
mnils skrev:
Varför?
självförsörjning.
Och slippa globaliseringen.
denna är bara en prishöjande faktor..
Jag ser helst att så lite som möjligt importeras.

MultiMan
Maskintok skrev:
självförsörjning.
Och slippa globaliseringen.
denna är bara en prishöjande faktor..
Jag ser helst att så lite som möjligt importeras.
Det är mycket jag kan säga emot globaliseringen men det gäller inte som prishöjande. Effekten har varit tvärtom. Maximalt utnyttjande av billigare arbetare i andra länder. Men, det har främst lett till att mellanhänderna blivit ännu rikare, men en del av det har ändå lett till prispress även mot slutkonsument.

Dock finns otaliga exempel på konsumenter som låter sig luras (eller vilket ord ni vill använda) och köpa en produkt som kostar mycket mer trots att de egentligen inte behöver det och det drar upp priserna, se t ex Apple. Men, globaliseringen gör att man idag kan handla en nära likvärdig telefon för 1/5 av priset, men många har så mycket pengar att det är enklare att köpa något dyrt och bra, än något billigt och bra eftersom det kräver mer av konsumenten för att hitta just den varan. Varumärkesbyggandet har nått nya höjder. Köper man inte rätt märke hamnar många unga lätt i ett upplevt utanförskap.

Ett sunt handelsutbyte med främst våra grannländer ser jag enbart som en god sak. Rovdrift på tredje världen är dåligt.

• Gilla
Zodde och 1 till
  • Laddar…
A
MultiMan MultiMan skrev:
Det är mycket jag kan säga emot globaliseringen men det gäller inte som prishöjande. Effekten har varit tvärtom. Maximalt utnyttjande av billigare arbetare i andra länder. Men, det har främst lett till att mellanhänderna blivit ännu rikare, men en del av det har ändå lett till prispress även mot slutkonsument.

Dock finns otaliga exempel på konsumenter som låter sig luras (eller vilket ord ni vill använda) och köpa en produkt som kostar mycket mer trots att de egentligen inte behöver det och det drar upp priserna, se t ex Apple. Men, globaliseringen gör att man idag kan handla en nära likvärdig telefon för 1/5 av priset, men många har så mycket pengar att det är enklare att köpa något dyrt och bra, än något billigt och bra eftersom det kräver mer av konsumenten för att hitta just den varan.

Ett sunt handelsutbyte med främst våra grannländer ser jag enbart som en god sak. Rovdrift på tredje världen är dåligt.
Nja globaliseringen har orsakat tillsammans med dåligt skatteklimat att vår industri har flytt landet..
Hade vi fått haft våra industrier kvar så hade mycket sett annorlunda ut.

Men jag kan inte säga att globaliseringen har sänkt priserna.
Och vi gör oss beroende av andra länder.. det skall vi passa oss för.
speciellt när man ser Europa nära sig av gas från Ryssland.. Och när den inte finns så måste andra sälja el istället dit...visst kan vi exportera men då ska inte den inhemska marknaden vara kopplad till prisbilden för exporten..

MultiMan
Ja, industrier har flyttat pga prispress och billigare produktion i andra länder. Det är dåligt för svenska arbetare och Sverige i längden men har kortsiktigt gett lägre priser på de importerade varorna. Det vill jag påstå är ett faktum. Sedan händer en massa andra saker som drar upp priserna varav jag berörde blott ett i mitt inlägg. Nu har ju t ex exploderande fraktpriser lett och kommer leda till tämligen massiva prisökningar eftersom ingen globaliseringseffekt på varor utan billig frakt. De går hand i hand.

A
MultiMan MultiMan skrev:
Ja, industrier har flyttat pga prispress och billigare produktion i andra länder. Det är dåligt för svenska arbetare och Sverige i längden men har kortsiktigt gett lägre priser på de importerade varorna. Det vill jag påstå är ett faktum. Sedan händer en massa andra saker som drar upp priserna varav jag berörde blott ett i mitt inlägg. Nu har ju t ex exploderande fraktpriser lett och kommer leda till tämligen massiva prisökningar eftersom ingen globaliseringseffekt på varor utan billig frakt. De går hand i hand.
som jag ser det så har globaliseringen lett oss till att utnyttja andra människor för vårt behov... medans vi kan köpa liknande varor här men dyrare.. jag väljer oftast dyrare då de är svenska..
Men låga priser på varor kommer oftast ifrån att lönen är låg och levnadsvillkoren dåliga..
Detta är för mig helt oacceptabelt..

Samma med våran industri.. Där hade vi haft ett väldigt rikt land nu om de stannat eller inte gått i kk..
skatter är ett sätt att döda marknader på..

ta bara matproduktion... Där svälter nu svensken om leverans ute blir..
Nä detta går åt fel håll..

Maskintok skrev:
Hade vi fått haft våra industrier kvar så hade mycket sett annorlunda ut.
Ja, vi hade inte köpt tonvis med billiga prylar från Amazon. Tyvärr är det ju så att våran levnadsstandard är beroende av att någon annan tillverkar våra prylar mycket billigare än vi själva. Cyniskt? Javisst.

A
useless useless skrev:
Ja, vi hade inte köpt tonvis med billiga prylar från Amazon. Tyvärr är det ju så att våran levnadsstandard är beroende av att någon annan tillverkar våra prylar mycket billigare än vi själva. Cyniskt? Javisst.
absolut.
Men skulle jag köpa såna grejer och förklara för kunderna..
-jo du vet att dessa delar är billigare för att ett barn har troligen suttit och gjutit dessa i Asien..
Sedan skickas de med allt annat än bra medel och säkert med tveksamma villkor för de anställda... tills de når Europa..
Då blir chaufförerna som kör lastbilen piskade så hårt att de mer eller mindre svälter trots 12 timmar i arbete..knappt pisspaus..

Sedan hamnar de här hos mig och jag tar 440 kr exkl moms per timme för att montera och testa... Då är jag 100 på att 99% skulle säga,,,

-du har inga svenska delar?
dyrare går bra...

G Galten skrev:
Lite off-topic men ändå inte

Elektricitet för oss i ett land runt polcirkeln tillhör basen i Maslows behovstriangel (om ni minns den). Säkerhet, värme och mat. Energi för att överleva i ett kallt klimat. Överleva.

Mina gamla föräldrar (80 år) har slutat värma upp sitt hus eftersom de insåg att räkningen för januari/februari skulle landa på runt 10.000 per månad, med två magra pensioner. Så de bor hos i syrrans övernattningslägenhet i Malmö nu. Och deras hus är kulturskyddat så någon stor isoleringskampanj är utesluten.

Jag skall köpa en värmepump till dem iaf till våren. Det jag vill säga är att detta är inte någon fråga om småsaker som elcyklar och bokbussar. Detta är saker som gör ont på riktigt för väldigt många. Vi måste ta kontroll över det mest basala i samhället.
[/QUOTE]
Bind elpriset på sommaren.

Maskintok skrev:
absolut.
Men skulle jag köpa såna grejer och förklara för kunderna..
-jo du vet att dessa delar är billigare för att ett barn har troligen suttit och gjutit dessa i Asien..
Sedan skickas de med allt annat än bra medel och säkert med tveksamma villkor för de anställda... tills de når Europa..
Då blir chaufförerna som kör lastbilen piskade så hårt att de mer eller mindre svälter trots 12 timmar i arbete..knappt pisspaus..

Sedan hamnar de här hos mig och jag tar 440 kr exkl moms per timme för att montera och testa... Då är jag 100 på att 99% skulle säga,,,

-du har inga svenska delar?
dyrare går bra...

Hur ofta finns det ett svensktillverkat alternativ (eller iallafall tillverkat i ett civiliserat land under mänskliga förhållanden)?
Det är ju lätt att beklaga sig, men svårt att göra något i praktiken när inget av det vi konsumerar (förutom mat) produceras nån annan stans än i Asien.
Det är såklart vårat eget fel, men att vända tillbaks skutan kommer att ta många decennier och kräver att alla konsumenter är beredda att betala vad inhemsk produktion kostar.

A
useless useless skrev:
Hur ofta finns det ett svensktillverkat alternativ (eller iallafall tillverkat i ett civiliserat land under mänskliga förhållanden)?
Det är ju lätt att beklaga sig, men svårt att göra något i praktiken när inget av det vi konsumerar (förutom mat) produceras nån annan stans än i Asien.
Det är såklart vårat eget fel, men att vända tillbaks skutan kommer att ta många decennier och kräver att alla konsumenter är beredda att betala vad inhemsk produktion kostar.
beror på vad det gäller.
Men det finns delar som inte är tillverkade i låglöneländer med dåliga villkor.. dock kostar de därefter.

Men detta vill inte marknaden ha.. den vill ha billigt.. Och fort..
Jag vill ha hållbart..

MultiMan
Globalisering är en jättestor diskussion som egentligen behöver egen tråd, för de som orkar och vill. Inledde dagen med att titta/lyssna på Amanpour på Youtube (började väl på CNN som jag minns det, väldigt duktig oavsett). Det var ett avsnitt angående en bok om Amazon och dess påverkan. Ett av exemplen var en man som jobbat i över 30 år i Betlehem i det stålverk som fanns där innan (amerikanska Betlehem). Han mådde då bra, jättebra kamrater och ok lön.

Trots att USA använder mer stål än någonsin så lades stålverket ner och på samma plats byggdes Amazon. Istället för att tillverka stål för det inhemska behovet, så finns där nu ett lager med stor del kinesiska varor, alltför för många helt onödiga. USA hade dessutom istället för det egentillverkade stålet börjat importera billigt kinesiskt stål (tror inte det nämndes, utan det är mitt tillägg). Mannen fick arbete där, till halva lönen. Han var tvungen eftersom pensionen från stålverket hade upphört och han kunde inte få något annat. Efter bara ett par år var han helt slutkörd, deprimerad och tvingades dessutom förnedra sig genom att behöva smita iväg med sin truck till ett dolt hörn för att kunna kissa. Han fick inte den tid han behövde till grundläggande behov för en nu medelålders man.

För mig är detta en tydlig spegling av globaliseringens effekter. Det beror både på aningslösa politiker och alltför många konsumenter som bara handlar utan att tänka efter före.

Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
som jag ser det så har globaliseringen lett oss till att utnyttja andra människor för vårt behov... medans vi kan köpa liknande varor här men dyrare.. jag väljer oftast dyrare då de är svenska..
Men låga priser på varor kommer oftast ifrån att lönen är låg och levnadsvillkoren dåliga..
Detta är för mig helt oacceptabelt..
Jag har svårt att se att vi utnyttjar folk genom att köpa varor de producerar så att de kan försörja sig. Vore mycket värre om ingen köpte något alls av dem, då hade de haft det etter värre.

• Gilla
Karl Olssvan
  • Laddar…
A
mnils skrev:
Jag har svårt att se att vi utnyttjar folk genom att köpa varor de producerar så att de kan försörja sig. Vore mycket värre om ingen köpte något alls av dem, då hade de haft det etter värre.
Ja jo.. Men de kan iallafall få bättre villkor...
Och köper ingen pga dåliga villkor för de anställda så bör det bli bättre.. Eller hur?

Snailman
MultiMan MultiMan skrev:
Globalisering är en jättestor diskussion som egentligen behöver egen tråd, för de som orkar och vill. Inledde dagen med att titta/lyssna på Amanpour på Youtube (började väl på CNN som jag minns det, väldigt duktig oavsett). Det var ett avsnitt angående en bok om Amazon och dess påverkan. Ett av exemplen var en man som jobbat i över 30 år i Betlehem i det stålverk som fanns där innan (amerikanska Betlehem). Han mådde då bra, jättebra kamrater och ok lön.

Trots att USA använder mer stål än någonsin så lades stålverket ner och på samma plats byggdes Amazon. Istället för att tillverka stål för det inhemska behovet, så finns där nu ett lager med stor del kinesiska varor, alltför för många helt onödiga. USA hade dessutom istället för det egentillverkade stålet börjat importera billigt kinesiskt stål (tror inte det nämndes, utan det är mitt tillägg). Mannen fick arbete där, till halva lönen. Han var tvungen eftersom pensionen från stålverket hade upphört och han kunde inte få något annat. Efter bara ett par år var han helt slutkörd, deprimerad och tvingades dessutom förnedra sig genom att behöva smita iväg med sin truck till ett dolt hörn för att kunna kissa. Han fick inte den tid han behövde till grundläggande behov för en nu medelålders man.

För mig är detta en tydlig spegling av globaliseringens effekter. Det beror både på aningslösa politiker och alltför många konsumenter som bara handlar utan att tänka efter före.
Trump gjorde ju en del angående stålverken och Kina, men det verkar ju många ha ogillat (han fick fler röster nu senast när Biden valdes, än när Trump valdes till president, så det var nog en hel del som röstade på Bilden för att slippa Trump, inte för att de ville ha Biden)

Globaliseringen har ju många storföretag nytta av, vad jag vet finns det inga globala fungerande konkurrenslagar, som det tex finns inom EU, innan företag får köpas upp tittar man på om det sammanslagna företaget får för stor marknadsandel, då ger man inte tillstånd.

Så de mycket stora företagen kan försöka få monopol i hela världen och om någon börjar konkurrera i något mindre land, så kan man sänka priserna där under tillverkningskostnaden tills företaget går omkull och man fått tillbaka monopolet.

I USA har man chaffisar som kör containrar från hamnarna några mil till nästa ställe, de fick före Corona kanske vänta fem timmar i kö vid hamnen innan det var hans tur att lasta. Efter Corona har kötiden ökat till 12 timmar för en container, men han får fast pris per transport, så med den ökade väntetiden så går denne back på transporten, så det är ingen idé att jobba alls.

Bilprovningen har ju konkurrensutsatta, men två aktörer har ju fått indragna tillstånd, så här i stan fanns det tidigare tre olika att välja på, men nu finns det bara en kvar (den som var dyrast och som jag aldrig besiktigat hos)

Jag tycker att det inte heller har gått något vidare med elen, om nätägaren är dyr och inneffektiv så är det inget att göra, det finns ju regleringar de måste följa, det finns en gräns hur mycket betalt de får ta, men verkar ju inte fungera särskilt bra.

M mecklarn skrev:
Elcertifikaten är väl bara värda några öre/kWh så alla är nog beroende att få bra betalt för den producerade elen.
Närmaste bestämt 9,9 öre/kWh. För varje kWh oavsett hur den produceras; vattenkraft, kärnkraft, kol, olja, vind, eller sol. Allt detta samlas ihop och går mestadels som bidrag till vindkraften. Eftersom vindkraften står för en i sammanhanget liten del av produktionen blir det många gånger mer än de där 9,9 örena.

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.