harka harka skrev:
jag förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg (och varför du citerar mig)

men två kommentarer:

1) om du med "12 reaktorer" menar de 12 som är/var i drift i Sverige så är 10 TWh en överskattning eftersom de nedlagda var av mindre sort – de sex reaktorer som är i drift genererar nuförtiden i snitt 1150 MW, medan de sex reaktorer som lagts ner snittade 675 MW

så om du med "tolv" menar Sveriges reaktorflotta så skulle de en bra månad (med alla i drift) teoretiskt producera 8.1 TWh, men
– produktionsrekordet för den svenska kärnkraften under en månad är 7.375 TWh
– produktionen översteg 7 TWh under 16 månader av de 175 månader som alla tolv reaktorerna var i drift
– hälften av månaderna underskred produktionen 5.9 TWh

2) du räknar ut energin från ett vindkraftverk på 300 kW i en månad, och med det vill du säga?

du missade kanske någon nolla – det är lätt hänt? men
– generatorstorleken för de vindkraftverk som installeras i år ligger normal runt 4-6 MW
– i år är planen att driftsätta cirka 2500 MW vindkraft (ungefär samma som i fjol)
Jag bara utvecklade dina siffror. Tack för rättelserna men när det gäller vindkraften räknade jag inte med installerad effekt utan totala produktionen delat med antalet kraftverk i drift. Det blåser ju inte alltid lagom.
 
M
Så fungerar det inte. Förnybara energikällor får 1 elcertifikat för 1 MWh producerad el. Senaste värdet var 1,5öre/kWh. Sen är kvotplikten bara 26% för de som säljer el från icke förnybar produktion.
Det andra systemet du beskriver finns inte.

C cbrolin skrev:
Närmaste bestämt 9,9 öre/kWh. För varje kWh oavsett hur den produceras; vattenkraft, kärnkraft, kol, olja, vind, eller sol. Allt detta samlas ihop och går mestadels som bidrag till vindkraften. Eftersom vindkraften står för en i sammanhanget liten del av produktionen blir det många gånger mer än de där 9,9 örena.
C cbrolin skrev:
Närmaste bestämt 9,9 öre/kWh. För varje kWh oavsett hur den produceras; vattenkraft, kärnkraft, kol, olja, vind, eller sol. Allt detta samlas ihop och går mestadels som bidrag till vindkraften. Eftersom vindkraften står för en i sammanhanget liten del av produktionen blir det många gånger mer än de där 9,9 örena.
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Jag bara utvecklade dina siffror. Tack för rättelserna men när det gäller vindkraften räknade jag inte med installerad effekt utan totala produktionen delat med antalet kraftverk i drift. Det blåser ju inte alltid lagom.
jag förstår inte hur du räknar :thinking:

för kärnkraften tar du en fiktiv elproduktion från 12 reaktorer i drift under en månad, för vindkraften delar du <vadförnågot?> med antalet vindkraftverk???

under den senaste månaden producerades det preliminärt ca 7.3 TWh vattenkraft, 5 TWh kärnkraft, 3 TWh vindkraft och 1.3 TWh värmekraft i landet
 
M mnils skrev:
Vad är det för märklig ide att varje land måste producera precis så mycket el som de själva behöver? Är det någon annan som har el att sälja billigare än vad man själv kan tillverka den och det går att transportera den så är det klart att man köper!

Skall detta resonemang gälla alla varor, skall vi producera allt vin, alla bananer, olja och all elektronik som konsumeras själva också?
för att el inte är bananer
el kan inte lagras (GW)
när det behövs mycket el så behöver alla mycket el
är man med i ett samarbete där tanken är att länderna skall balansera varandra så kan inte vissa stänga sin baskraft och kräva att de andra föder dem, då rasar systemet och vi får 4x priser

att vara med i ett el balanserings samarbete är som att vara med i euro samarbetet
när italien gick med så var det krav på deras ekonomi men nu tynger de resten av eu
nu tynger tyskland el samarbetet
där måste finnas krav på att länderna har baskraft precis som det finns krav på länders ekonomi
 
  • Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad är din definition på ”hela Nordpool ” Blir goddag yxskaft igen…
Nordpool är en gång för alla en börs och inget annat.
Det är Sveriges export vi diskuterar…
Försöker du slingra dig igen när du inser att du har fel?

Återigen, publicera lite siffror själv istället för att komma med ”exporten har ökat kraftigt iår ” utan belägg
Visste du skulle komma dragandes med din jävla börs igen.
Du och de flesta andra vet precis vad jag avser.
Och du vet precis vilka länders elsystem vi sedan 100 år sitter ihop med till största delen.
Men dessa vill du Inte nämna.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
M masseman33 skrev:
för att el inte är bananer
el kan inte lagras (GW)
när det behövs mycket el så behöver alla mycket el
är man med i ett samarbete där tanken är att länderna skall balansera varandra så kan inte vissa stänga sin baskraft och kräva att de andra föder dem, då rasar systemet och vi får 4x priser

att vara med i ett el balanserings samarbete är som att vara med i euro samarbetet
när italien gick med så var det krav på deras ekonomi men nu tynger de resten av eu
nu tynger tyskland el samarbetet
där måste finnas krav på att länderna har baskraft precis som det finns krav på länders ekonomi
Väl talat.
 
C cbrolin skrev:
Vindkraften finansieras med certifikat. Andra energislag bekostar vindkraften så den är inte beroende av att sälja till högt pris.
Vet du hur mkt pengar certifikatet ger per kWh?
 
K karlmb skrev:
Visste du skulle komma dragandes med din jävla börs igen.
Du och de flesta andra vet precis vad jag avser.
Och du vet precis vilka länders elsystem vi sedan 100 år sitter ihop med till största delen.
Men dessa vill du Inte nämna.
Det är du som nämner börsen (Nordpool) inte jag.
Varför lär du dig inte att skriva det du menar (avser för att använda ditt eget ord) Blir lättare för alla att förstå då.
Jag upprepar mig då jag inte får svar…
Siffror! Facts! På att elexporten ökat kraftigt iår lr Q4-21!
Hur svårt kan det vara ?
 
M mecklarn skrev:
Så fungerar det inte. Förnybara energikällor får 1 elcertifikat för 1 MWh producerad el. Senaste värdet var 1,5öre/kWh. Sen är kvotplikten bara 26% för de som säljer el från icke förnybar produktion.
Det andra systemet du beskriver finns inte.
Jag betalar i alla fall, 9,9 öre/kWh. Dessutom desto mindre förnybart som produceras desto högre bidrag.
 
C cbrolin skrev:
Jag betalar i alla fall, 9,9 öre/kWh. Dessutom desto mindre förnybart som produceras desto högre bidrag.
Du har nog blivit lurad

”. Kostnaden du betalar för elcertifikatet beror på till vilket pris företaget har köpt elcertifikaten, årets kvot samt vilken typ av elavtal du har valt.”
 
Z Zodde skrev:
Det är du som nämner börsen (Nordpool) inte jag.
Varför lär du dig inte att skriva det du menar (avser för att använda ditt eget ord) Blir lättare för alla att förstå då.
Jag upprepar mig då jag inte får svar…
Siffror! Facts! På att elexporten ökat kraftigt iår lr Q4-21!
Hur svårt kan det vara ?
Alla fattar som vill fatta.
Det var du som skulle visa att exporten Q4 var helt normal. När du inte klarar det så ska jag göra det åt dig.
 
harka harka skrev:
jag förstår inte hur du räknar :thinking:

för kärnkraften tar du en fiktiv elproduktion från 12 reaktorer i drift under en månad, för vindkraften delar du <vadförnågot?> med antalet vindkraftverk???

under den senaste månaden producerades det preliminärt ca 7.3 TWh vattenkraft, 5 TWh kärnkraft, 3 TWh vindkraft och 1.3 TWh värmekraft i landet
Angående kärnkraften använde jag din siffra. Visste inte att den var fiktiv.

Då blir det 0,00067 TWh per vindsnurran den månaden eller 0,00052 TWh/månad i genomsnitt 2021.
 
Redigerat:
C cbrolin skrev:
Jag betalar i alla fall, 9,9 öre/kWh. Dessutom desto mindre förnybart som produceras desto högre bidrag.
1.5 öre är inte mkt till subvention.
Det var nån krona för 10 år sedan. Och tyvärr gick mkt till några som skar guld.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Alla fattar som vill fatta.
Det var du som skulle visa att exporten Q4 var helt normal. När du inte klarar det så ska jag göra det åt dig.
Om du inte läst så slarvigt hade du sett mina siffror men väntar spänt på dina!’
 
Z Zodde skrev:
Om du inte läst så slarvigt hade du sett mina siffror men väntar spänt på dina!’
Jag pratar fortfarande inte om Sverige utan om Nordpool området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.