Z Zodde skrev:
Du rör dig på djupt vatten igen...

Nettoexporten har väl inte ökat? (mer än i värde förstås)
dec 2020-nov2021 25.7tWh
dec 2019-nov2020 25.3tWh

Redan 2015 var den på 22.6tWh...
Det är ju skillnad på årsbasis och under ett kvartal.

M
Låter troligt, jag tror att vi lovat att ca 70% av kapaciteten i nätet skall vara tillgänglig för elmarknaden. Jag tror att siffran man ser på SVK är stamnätet. Det finns nog en del brister i regionnätet också.

G Galten skrev:
Jag tänker mer på att effektbristen i SE4 (vi är inte självförsörjande) ofta förklaras med dålig överföringskapacitet från norr. Uppenbarligen klarar kablarna av att leverera långt mer än vi kan konsumera.

Men de klarar inte av av leverera all vår konsumtion och full kräm i alla exportkablar..

K karlmb skrev:
Det är ju skillnad på årsbasis och under ett kvartal.
Vilket kvartal syftar du på?
Under 2021 var högst nettoexport i april... INNAN prisrallyt startade

Redigerat:
C cpalm skrev:
Det intressanta energipolitiska dilemmat här är ju sedan om staten (via SVK) skall använda miljardregnet för att biffa upp överföringskapaciteten eller om man skall låta prisdifferensen bestå för att upprätthålla incitamentet för marknaden att etablera mer produktion i SE4 och SE3.

Min spaning är att det finns många anledningar att gå på det senare alternativet. Och då blir ju flaskhalspengen i princip en bonus-malus-skatt.
Då kommer också frågan om det planeras fler kablar söderut? För varje kabel i vattnet som kommer till kommer all ny produktion/bättre överföringskapacitet från norr bara att gå till ännu mer export (och samma tyska priser i SE4)?

Själva prissättningen är också väldigt oklar för mej (ursäkta min naivitet här). Men om vi jämför med en hamburgerrestaurang: Vi tillverkar 100 hamburgare och vi kan vi sälja dessa till hungriga tyskar för 300 kr styck. Men båten tar bara 10 hamburgare. Då skall vi ändå betala 300 kr för de hamburgare som stannar kvar?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vilket kvartal syftar du på?
Under 2021 var högst nettoexport i april... INNAN prisrallyt startade
Vi kan väl jämföra Q4 2021 med tidigare år.

Har du siffror på Q4? SCB har inte publicerat nåt än...
Nån KRAFTIGT ÖKAD export rör det sig öht inte om då april var månaden i 2021 med högst export

Nov20 och Nov21 var i stort sett samma siffra... Väntar på dina siffror :)

Redigerat:
Stapeldiagram visar jämförelse av importerad och exporterad energi under december månad från 2000 till 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
K karlmb skrev:
Vi kan väl jämföra Q4 2021 med tidigare år.
Visa bilaga 584083

Vår klippa Harka visar här att december 2021 INTE skiljde ut sig med "krafigt ökad export", November var också lika jmf 2020, VAR ÄR DINA SIFFROR som visar motsatsen???

Om det finns någon med svar på min hamburgerfråga så vore jag en glad amatör!

A
Z Zodde skrev:
[bild]
[media]

Vår klippa Harka visar här att december 2021 INTE skiljde ut sig med "krafigt ökad export", November var också lika jmf 2020, VAR ÄR DINA SIFFROR som visar motsatsen???
Nja jag håller inte med alls.
Det är en åsikt.
Detta skall fastställas det med innan jag ens orkar läsa in mer än jag gjorde igår..

samt att det ej är varken logiskt eller förklarande.

Men det stöder isåfall alla de med konspirationsteorier om elpriset...

M
Det skulle behövas en elhandlare som hjälper till med svar. Först sätts i alla fall ett systempris för ett större område. Därefter justeras det till områdespris där man kompenserar för om det är underskott på produktion i området och överföringskapacitet.

Man skall också tänka på att NordPool som styr våra priser har utvecklats. Från början handlade man norsk el. När Sverige avreglerade elmarknaden 1996 bildades NoordPool. Därefter har övriga Norden gått med och 2019 kom ett antal länder i Europa
Frankrike,Tyskland Luxemburg , Belgien, Österike och Nederländerna. Dessa länder har stora effektunderskott som påverkar nordens priser.
Elmarknaden ser alltså inte likadan ut som när vi avreglerade i Norden. Bara i närområdet har vi fått tex Finland och Litauen som ständigt importerar el.

Någon som är mer insatt i elhandel får korrigera!

G Galten skrev:
Om det finns någon med svar på min hamburgerfråga så vore jag en glad amatör!

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Nu tog du inte med december i 2021 års graf.
uppdatering!

[diskussionen gällde oron över att Sverige med all vindkraft numera måste importera el eller släcka ner om det inte blåser, statistik från 2004 jämfört med 2021 januari-november visade dock på att import av el inte är ett nytt fenomen – snarare det motsatta]

december månad fanns inte med i grafen eftersom statistiken inte var släppt när jag gjorde mitt inlägg – men nu finns decembersiffror och då ser helåret 2021 ut så här (och med 2004 bredvid som jämförelse):

Grafer som visar Sveriges elimport och export per timme för åren 2021 och 2004 med kumulativ fördelning.
Sverige exporterade el under 95.7% av årets alla timmar, och importerade el under 4.3% av timmarna

under 2004 importerade vi el 47.7% av timmarna

som bonus kan vi även titta på import och export timme för timme under december månad för 2021 (vänstra grafen):

Graf som visar timvisa export- och importdata av el i Sverige för december månaderna 2021, 2004 och 2001, med gröna och röda staplar.

i mittengrafen syns samma historik för år 2004

till saken hör att december 2021 var ovanligt kall, betydligt kallare än december 2004 (i Stockholm i alla fall – ja, jag vet, landet är större än så)

om vi då backar till 2001 (högra grafen) så hittar vi en december som var nästan lika kall som förra månaden, december 2021

jag påstår fortfarande att vi måste importera el till Sverige är ett problem som är betydligt mindre idag än det varit historiskt

(för referens och hjälp att förstå graferna kan vi väl också nämna att Ringhals 1 och 2 genererade ungefär 1.7 GW när båda var i full drift)

C cpalm skrev:
Det intressanta energipolitiska dilemmat här är ju sedan om staten (via SVK) skall använda miljardregnet för att biffa upp överföringskapaciteten eller om man skall låta prisdifferensen bestå för att upprätthålla incitamentet för marknaden att etablera mer produktion i SE4 och SE3.

Min spaning är att det finns många anledningar att gå på det senare alternativet. Och då blir ju flaskhalspengen i princip en bonus-malus-skatt.
Skönt att se att fler än jag funderar över det du precis skrev.

harka harka skrev:
uppdatering!

[diskussionen gällde oron över att Sverige med all vindkraft numera måste importera el eller släcka ner om det inte blåser, statistik från 2004 jämfört med 2021 januari-november visade dock på att import av el inte är ett nytt fenomen – snarare det motsatta]

december månad fanns inte med i grafen eftersom statistiken inte var släppt när jag gjorde mitt inlägg – men nu finns decembersiffror och då ser helåret 2021 ut så här (och med 2004 bredvid som jämförelse):

[bild]
Sverige exporterade el under 95.7% av årets alla timmar, och importerade el under 4.3% av timmarna

under 2004 importerade vi el 47.7% av timmarna

som bonus kan vi även titta på import och export timme för timme under december månad för 2021 (vänstra grafen):

[bild]

i mittengrafen syns samma historik för år 2004

till saken hör att december 2021 var ovanligt kall, betydligt kallare än december 2004 (i Stockholm i alla fall – ja, jag vet, landet är större än så)

om vi då backar till 2001 (högra grafen) så hittar vi en december som var nästan lika kall som förra månaden, december 2021

jag påstår fortfarande att vi måste importera el till Sverige är ett problem som är betydligt mindre idag än det varit historiskt

(för referens och hjälp att förstå graferna kan vi väl också nämna att Ringhals 1 och 2 genererade ungefär 1.7 GW när båda var i full drift)
Nu går det ju dock inte längre att lita på någonting du postar eftersom du gjort dig känd att posta oärliga propagandabilder som inte visar hela sanningen.

• Gilla
  • Haha
videopac och 1 till
  • Laddar…
jag håller helt med dig!

det är mycket bättre att övergå till att bara slänga ur sig saker utan att ha några belägg för vad man skriver på nätet

A
V vik_tor skrev:
Nu går det ju dock inte längre att lita på någonting du postar eftersom du gjort dig känd att posta oärliga propagandabilder som inte visar hela sanningen.
När då?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.