J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Hej, min kommentar är att det har väl inte undgått någon att vi har ett mycket instabilt läge med okunniga politiker som sitter på beslutande positioner i allt, och i synnerhet energiberedskapen. Man kan när som helst binda sitt elavtal till ett mycket rimligt elpris. Om man tex binder 3 år blir det ca 70 öre/ kwh. Är man inte nöjd med avtalet kan man bryta det och betala en väldigt blygsam straffavgift.
Så sluta gnäll och bind era elavtal tills det politiska läget är stabilt.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Oklart vad räkningen landa på, blir så arg varje gång jag kollar genom elräkningen och inser hur stor del de fasta kostnaderna är.. Men hoppas på lite högre elpriser så kanske man slipper bli lika arg på de fasta kostnaderna. Nä ska nog lägga i någon extra vedpinne och shunta ut lite extra värme till grannens hönshus :cool:
K kstenstrom skrev:
Ja helt sjukt, fick idag min räkning för sista kvartalet och nu är jag 12.500:- fattigare
Bor i en enplans villa 120 kvm byggt 92 med luft/luft värme. Samma period förra året knappt 4.200:-

Orimligt i mina ögon är rådande situation!

Vi förbrukade 553 kWh i dec, total räkning på 883kr i se4. Golvvärme via fjärrvärme så all el plus nätavgifterna samt värme landade på
3200kr för dec. Dyrare absolut, Men inte så märkbart på sista raden.
 
  • Gilla
Jerker K
  • Laddar…
B Björn Johannesson skrev:
Hej, min kommentar är att det har väl inte undgått någon att vi har ett mycket instabilt läge med okunniga politiker som sitter på beslutande positioner i allt, och i synnerhet energiberedskapen. Man kan när som helst binda sitt elavtal till ett mycket rimligt elpris. Om man tex binder 3 år blir det ca 70 öre/ kwh. Är man inte nöjd med avtalet kan man bryta det och betala en väldigt blygsam straffavgift.
Så sluta gnäll och bind era elavtal tills det politiska läget är stabilt.

Dom som beklagar sig bor nog främst i elområde 3 och 4. 1 och 2 har låga priser. Finns inga avtal för 70öre i elområde 4
 
  • Gilla
BellaF och 1 till
  • Laddar…
Jag har en villa på 119 nov gjorde jag av med 1463 kWh landade på 1259kr så helt okej. Jag har dalakraft (Dala elfond)
 
2123kWh 3443kr
SE3
Bundet elavtal @ 77,25 öre/kWh 1år från oktober 2021. Kul att man för en gångs skull lyckas pricka in att låsa i rätt tid!
Hus 1930-tal. Bergvärme 1,5-plan med uppvärmd oisolerad källare.
 
Man får tacka alla som röstade fram dessa pappskallar !!!

Sverige hade 97% fosilfri el i stort överskott när Mp ivrigt påhejade av S & C lade ner 4 kärnkraftverk och stoppade småskalig vattenkraft för att subventionera vindkraft som levererar 25% av tiden, därav har vi höga priser i södra sverige. Att vi dessutom inte längre kan köpa billig el från andra länder gör ju inte saken bättre.
 
  • Gilla
sysmali och 12 till
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Du har inte funderat på fast elpris ? (Det är det förnuftiga alternativet om man inte vill spekulera i elpriset...) Det kan man köpa för runt 70 öre/KWh (kolla elskling.se) (kanske inte lika billigt i alla elområden).
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Pff… samma här. 8856:- för ca 2600kwh i december 2021.
November 4110:-
Oktober 2552:-

hus+garage 1947
300+40kvm
bergvärme + myskamin-värme

Vi ska seriöst börja sondera solcellsbranschen
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Vi förbrukade 869 Kvh i december 96öre inkl moms/ Kvh vi har braskamin, luftvärmepump. Tillkommer distribution. Hus på 80kvm ,bil i motorvärmare värme i förråd med värme och två frysar. Timmerhus 120 mm tilläggsisolerad140 mm träfiberskiva,400 mm i tak cellulosaisolering,240 mm i golv 3 glas fönster. Känns hyggligt.
 
  • Gilla
Mats3
  • Laddar…
M Marerl skrev:
Helt galet lider med dig.

våran förbrukning låg på ca 1600kwh för december landade på ca 4200kr
Jag lider inte med någon. Det går att " försäkra" sig mot flukturerande elpriser. Det stavas "fastpris". I somras under vissa tider var elen gratis. Vad tyckte ni om det?
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
341kwh förbrukning i december, kostade 1431:- eller 4.11 kr/kWh
Se3, Eon nätägare.
 
bubbe23
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
SE3
Bergvärme
Rörligt på Tibber
Tvåplansvilla 260 kvm + 55 kvm garage
Förbrukning dec: 2298 kWh
Kostnad: 4 888 kr

J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
P pnilz1 skrev:
50-tals hus i SE3
Eldar ved så har inte jättekoll på förbrukningen men typ 700kr allt som allt blev det.
 
J jlinxx skrev:
Hej,

Fick en smärre chock när elräkningen för december damp ner. 15700 kr!!!

Förbrukning 4826 kwh

Oktober 3500 kr
November 7500 kr (chock nr. 1)
December 15700 kr

Bor i tvåvåningshus på ca 140 kvm från 1912 med elvärme och 2st luftvärmepumpar.

Hur ser era elräkningar ut?

Man börjar ju oroa sig för januari om det går ytterligare 100% upp på elpriset då blir det 32.000kr

Mvh // J
Jag hade fått dödsångest om jag fick den elräkningen. Hoppas det ordnar sig och inte försätter er i någon obehaglig ekonomisk situation. Vi får hoppas på förändring snart!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte... Har man så små marginaler måste man ju ha fast pris...[/QUOTE

Ja det är bara att gratulera till dig då som har såna marginaler. Du verkar ha bundit priset och hade koll på de kommande prisökningarna. De som inte bundit och inte har de marginalerna, som inte visste om sådana här kommande prisökningar, de skiter vi i eller? Du då som hade koll på denna ökning, hur fick du den infon?
 
Elpriserna skenar och även dieselpriset. Vem är ansvarig om inte regeringen som inte kan hantera denna energikris som drabbar hela svenska folket. Rödgrönt styre har skapat detta kaos. Dags att protestera mot detta vansinne!
 
  • Gilla
sysmali och 19 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.