Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Stämmer.
Stämmer faktiskt, S3 (Göteborg).
Det är ju fantastiskt prisvärt, 10-årsavtal!
Samma avtal här i S4 kostar ~140 öre.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
starta upp kärnkraftverken? Planera nya byggen av dessa ?
Tror du att det bara är att trycka på startknappen. Uppstartstiden är flera år om det ens är möjligt. Att bygga nytt är en investering på mellan 45 och 50 miljarder. Produktionskostnaden hamna över 1kr/kWh. Leder detta till länge priser för oss konsumenter?
 
  • Gilla
Nymölla och 6 till
  • Laddar…
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.
Usch vilken syn du har på andra. Du skriver att du bor i Norrbotten och har då det lägsta priset, trots det är du stor i truten. Mig veterligen har jag överallt läst mig till att rörligt är billigast över tid. Vid kännedom att det skulle bli såna här fantasipriser på el skulle naturligtvis ha lett till att alla hade bundit elpriset. För mig fanns det inte på världskartan att elpriserna skulle bli så här.
 
  • Gilla
Kenta Jarl och 12 till
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Tror du att det bara är att trycka på startknappen. Uppstartstiden är flera år om det ens är möjligt. Att bygga nytt är en investering på mellan 45 och 50 miljarder. Produktionskostnaden hamna över 1kr/kWh. Leder detta till länge priser för oss konsumenter?
Ja, det gör det.
 
  • Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Just de som har obelånade mångmilion villor är kanske inte den grupp jag skulle peka ut som hårt drabbade.
De som har toppbelånade villor skulle jag vilja peka ut som hårt drabbade. Vem har obelånade miljonvillor? Jag vet ingen sådan.
 
Hmm, inte fått min räkning ännu. Appen säger att jag förbrukade 1470 i december. Bor i Halland, vette satan vilken zone jag bor i. Men många på jobbet var sura idag, många som fått över 6000 kr. Inget i skillnad mot vissa här..
 
  • Gilla
kallstrom_74
  • Laddar…
Man måste ändå förstå att det viktiga är att vi bygger mer överföringskapacitet så att alla får lida exakt lika mycket. Producera skiten kan någon annan få göra. En lösning kan kanske vara att alla flyttar till bostadsrätter på Södermalm där värme ingår i avgiften?

Priserna på fastprisavtal i SE3/SE4 kommer förmodligen se väldigt annorlunda ut i framtiden.
 
  • Gilla
HenFre och 2 till
  • Laddar…
S Susanne -68 skrev:
De som har toppbelånade villor skulle jag vilja peka ut som hårt drabbade. Vem har obelånade miljonvillor? Jag vet ingen sådan.
En hel del pensionärer som köpte på -80talet. Inflationen och ränteavdraget har betalat lånen för länge sedan. Sedan finns det naturligtvis de som konsumerat upp värdeökningen och har stora lån ändå. Men det är inte ovanligt med obefintliga eller små lån i den gruppen.
 
  • Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
D Dinjo skrev:
Jag lider inte med någon. Det går att " försäkra" sig mot flukturerande elpriser. Det stavas "fastpris". I somras under vissa tider var elen gratis. Vad tyckte ni om det?

Vi har aldrig någonsin haft fast pris på el vilket vi ärligt aldrig ens tänkt på.

Absolut att vintrarna har varit mer kännbara men rimligt kännbara. Priserna som är nu är inte rimliga för fem öre.

att ett hushåll för en elräkning på 16 000kr är många människors hela lön nästan. Det är inte rimligt,
 
  • Gilla
Melody81 och 6 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Tycker du dessa priser är mycket rimliga att binda upp sig på din apa? Du kan inte jämnföra andra år när de kanske skilt sig några 1000kr mellan fast och rörligt.

December:


Fast elpris 1 år 230.00 (287.50) öre/kWh


Fast elpris 2 år 170.00 (212.50) öre/kWh


Fast elpris 3 år 149.00 (186.25) öre/kWh


Rörligt elpris 201.70 (252.13) öre/kWh (december)
Apor är trevliga och fina djur, skulle gärna vilja ha en som husdjur
Otrevliga och hjärnslöa fyllesvin gillar jag däremot inte. Jag bor utanför Göteborg och fick nyss 79 öre/ kw nä jag sökte på fast elavtal på elskling. se som är väldigt bra.
Ha en go kväll och misshandla nu inte dina nära och kära! Det finns en vardag efter fylletöcknet.
Mvh Feskargobben
 
  • Gilla
Niklas Andersson och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Men när dom som gör stora förtjänster pga risker dom tagit på olika sätt, då gapar istället dom som inte tar några risker att risktagarna ska minsann dela med sig :p
Hur skall vi göra med de elbolag som går in konkurs på för låga fastpris?

Ska deras konsumenterna ta smällen, eller vem?
 
F F_GRIBERG skrev:
Ni som är miljöpartister i tråden kanske inte ska klaga.... :)
FINNS det ens fastighetsägare som är det?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
hsd
Det är ganska meningslöst att gnälla på de olika partierna, alla var överens när elmarknaden släpptes fri för 25 år sedan och alla har dragit sina strån till stacken med import/export-ledningar ,alla har glatt belagt elinfrastukturen med olika avgifter och skatter
Om nu någon klandrar den ena politiska sidan så tänk efter varför den andra inte gjort något
 
  • Gilla
  • Älska
SusoDus och 10 till
  • Laddar…
SE4 5416:- 1500kwh.
Hade bundet men det löpte ut i höstas och pga "tekniskt fel" fick vi ingen info. Planerar att sätta solceller till sommaren och förhoppningsvis dra ner kostnaderna.
 
J
S Screew skrev:
Det är ju helt galet, pengar som kan mata en normalstor familj med bra mat i 4 månader, kul att lägga det på el...
Kan du mata en normalstor familj för 4K/mån? I vilket land då? Knappast i Sverige….
 
  • Gilla
RalleB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.