A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Tänker att ugn som man snabbvärmer, många och långa bad/duschar, torktumlare, hårfön, motorvärmare, det är saker som drar upp elförbrukningen.

Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Köp en bättre termostat styrning till badrummet varför skall du ha varma golv i badrummet 8-10h av dygnet?? Har själv 22 grader fram till 23 sedan 18 fram till 6.
Fungerar det verkligen att variera temperaturen som du gör? Är inte golvet ganska trögt när det gäller temperaturen? Hur snabbt går det ner till 18 och hur lång tid tar det att höja igen? Hur mycket extra el behövs för uppvärmingen?

Har själv tre elektriska golv som står på jämt, utom det vid entrén som bara används under det kalla halvåret.

A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Du bör nog se över elavtalet istället för förbrukningen, jag förbrukade 5500kwh och det kostade mig 10 300kr för nov-dec. Boende i Nacka. En kombination av rörligt och fast då.

T torkelb skrev:
Fungerar det verkligen att variera temperaturen som du gör? Är inte golvet ganska trögt när det gäller temperaturen? Hur snabbt går det ner till 18 och hur lång tid tar det att höja igen? Hur mycket extra el behövs för uppvärmingen?

Har själv tre elektriska golv som står på jämt, utom det vid entrén som bara används under det kalla halvåret.
Bor man i hus ska man inte stänga av golvvärmen. Den ska vara på även på sommaren men kan då sänkas till 16 förslagsvis istället för 22-24 som man har på vintern. Den ska vara på för att hålla bort ev markfukt.

Bra tips här kommer fler:
Har 70 tals villa suterränghus på 200kvm, gamla fönster och isolering. Gör av med 12000 kwh per år där värmen bara står för 7000.
Har ivt ht7 från 2005 har elpatron avstängd och 22 grader på inomhus sensorn. När det blir kallt går pumpen dygnet runt men då sjunker temp några grader i huset några dagar bara. ventilation tilluft elpatron avstängd och fläkten på min när det är kallt ute. Elgolvvärme av om det går dvs om du har gamla element eller vattenburen handdukstork, annars termostat som går automatiskt ned 5 grader på natten och 7-16 vardagar. Under elgolvvärmen på betonggolvet lade jag en special Ebeco isolering platta på 3mm. Lufttorkar tvätt en gång per dygn Max i bastun där jag satt snygga runda träpinnar för tvätthäng i taket. Installerat solceller 15kw 2019 med 30% bidrag som ger 12500kwh per år. Intjänat på 8år. Tecknade 2019 fast elpris i 5år för 37 öre. 2019 och 2020 ingen vinst men 2021 stor vinst. Borrhål ivt pump extra djupt 2005 gjorde 140m istället för kravet på 120m. Riktig Ventilation med luftvärmeväxlare pollenfilter och tilluft i alla rum och frånluft i kök och wc. Får in 18gradig luft när det är 0 grader ute. Timer på fönsterlampor. I princip gratis el utan att slösa om man bortser från investeringskostnad på värmepump intjänad på 5år och solcellerna./Stefan

Redigerat:
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
R
S surfarn skrev:
off topic men vid 22 grader inomhus skulle jag få springa runt i kallingarna jämt, hehe. Frugan och de stora barnen klagar lite på våra 19-20 men de sitter mest och läser/kollar mobilen, men treåringen ochjag trivs! Sen gillar jag svala sovrum och varma täcken. Torktumlaren kör jag bara i nödfall om torklinorna är fulla. När man hängtorkar får man på köpet lite motion och en tillfälligt behagligare luftfuktighet.
Hängtork och luftavfuktare är grejen. Alltid torrt över natten. Slät tvätt, bara att vika ihop. Med avfuktare får man dessutom bort all ev källarlukt som finns i gamla hus.

X
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Bor man i hus ska man inte stänga av golvvärmen. Den ska vara på även på sommaren men kan då sänkas till 16 förslagsvis istället för 22-24 som man har på vintern. Den ska vara på för att hålla bort ev markfukt.
Sätter du golvvärmen på 16 på sommaren så är den av...

X Xanthopteryx skrev:
Sätter du golvvärmen på 16 på sommaren så är den av...
Kommer det kall markfukt så är den ju inte av iaf den behöver trycka bort det..

X
Termostaten sitter ju i rummet. Där är över 16 sommartid. Alltså är golvvärmen avstängd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Termostaten sitter ju i rummet. Där är över 16 sommartid. Alltså är golvvärmen avstängd.
Nej termostaten sitter i golvet på våran. (Kan välja i rummet oxå) Känns ju dumt att ha i rummet när det är golvet du ska mäta.

En miljard bra svar här redan men känner ändå att jag kanske kan bidra med faktisk kostnad för elgolvvärme.

I vårt 6 kvm badrum har vi elgolvvärme som maximalt förbrukar 600 W. I december 2021 har den förbrukat 208 kWh. Då har vi den ganska lågt ställd med svagt ljummet golv och 20-21 grader i luften. Vi har också badrumsdörren öppen så mycket som möjligt för att få in värme från luftluftvärmepumpen. Hade vi brassat på golvvärmen för fullt hade den som max förbrukat runt 450 kWh/mån.

Så... summasumarum, er elgolvvärme kan säkert stå för uppåt 400 kWh om ni har den såpass högt ställd, vilket ju är en ganska stor del av de totala 1900 kWh.

• Gilla
linneac
  • Laddar…
Förbrukningen är inte helt orimlig men som exempel har vi en förbrukning på 2000kWh i december för 260kvm uppvärmd yta och golvvärme i 3 rum. Det är med hushållsel och 4 personer i hushållet. Huset byggt 1964, nya fönster och dörrar och tillägsisolerat i tak.

Däremot inget ftx... Men tvekar inte på att vi kan få det att gå upp med 1000kWh genom att duscha varje dag och tvätta onödigt mycket samt körs torktumlaren jämt

X
JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Nej termostaten sitter i golvet på våran. (Kan välja i rummet oxå) Känns ju dumt att ha i rummet när det är golvet du ska mäta.
Det är ju tempen i rummet som är mest intressant i slutänden.
I sommarstugan har vi golvvärme i badrum och hall. Där sitter givaren i rummet. När rummet når x grader stängs golvet av. Elvärme.

16 grader, får du ens så kalla golv sommartid?

X Xanthopteryx skrev:
Det är ju tempen i rummet som är mest intressant i slutänden.
I sommarstugan har vi golvvärme i badrum och hall. Där sitter givaren i rummet. När rummet når x grader stängs golvet av. Elvärme.

16 grader, får du ens så kalla golv sommartid?
Hur kan tempen i rummet vara mest intressant? Har jag 22 grader i hallen så är det ju kallare vid golvet då vill jag gärna ha det skönt för fötterna. Plus att allt slask i hall o duschvatten i badrum ska torka. Blir väldigt varmt i ett badrum när man duschar. Ska golvvärmen stänga av då? Klinkers blir kallt o inte alls skönt att gå på.

Ev Markfukt underifrån som tränger upp vill iaf jag trycka bort. O nej blir inte golven kalla sommartid så är ju golvvärmen av på 16 grader. Men kommer det kall markfukt underifrån så sätts den på o torkar ur.

JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Måste bara fråga hur du orkar tänka på allt detta för att spara några hundra i månaden?
Jag lever livet o njuter. Bor i stort hus fick 4600 i räkning dec med fast avtal. Hade jag gjort allt du skriver kanske jag hade landat på 4000 istället. Men orkar inte bry mig för jag vill inte frysa jag vill se tv o jag vill inte gå runt i mörker. Jag vill ha extra kylskåp i garaget med kall öl. Vill ha 15 grader i garaget för att motorcykeln ska ha det skönt osv. Värt 600-800 kr alla dagar i vecka istället för att gå runt stressad o tänka på el hela dagarna.
Ha de / Jimmy
Instämmer, om man måste sänka temperaturen och tänka på allt möjligt för att snåla så kanske man ska fundera på att flytta till lägenhet och varför inte sälja bilen och gå till jobbet och alla andra aktiviteter.

Ett en vettigare lösning är att se över sin avtal el försäkring m.m.

• Gilla
JimmyA6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.