A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
Haha det är kallt först vid ca 10gr när man går upp ju
 
A Aussiegrit skrev:
Ja det har varit på tapeten, vi ska börja lufttorka. Två barn 2 och 4 år men 20 grader det vettifanken alltså kommer ju frysa röven av mig när jag går upp på morgonen när man är van vid 22, 22,5 Men det kanske man får göra nu med tanke på elpriserna.
22 grader på nätterna låter svettigt. Denna kalla vinter har vi förbrukat 2500 kWh med luft/vattenpump trots att vi haft mellan 14-18 grader inne. Utegivaren ryker vid nästa pumpbyte.
 
Bor i ett hus på 200kvm med golvvärme på hälften, värmer även ett garage så de är frostfritt. Julbelysning lyst dygnet runt och någon bastukväll blir de. Ingen ventilation eller direkt el, vi kör allt på en Bosch 3-12kw med 220m borrhål. Förbrukade 1491kw under december, och får väl tillägga att vi bor i Norrland och har ett tegelhus från -64

Ang FTX och inblåsningstemperatur så ska man hålla en temp på 3-4 grader under rumstemperatur. Det för att den friska luften ska kännas frisk och för att luftblandningen ska fungera korrekt inomhus.
så återvinner ett aggregat 80-84 % som tillverkare lovar så behöver inte batteriet gå mycket med lägre inblåsningstemp.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Mattias_Jo1 Mattias_Jo1 skrev:
Köp en bättre termostat styrning till badrummet varför skall du ha varma golv i badrummet 8-10h av dygnet?? Har själv 22 grader fram till 23 sedan 18 fram till 6.
Håller med.
Vi har ett 800 W elgolv i badrummet och kör upp tempen på golvet till 25 grader på morgonen inför duschen och sätter ned tempen till 15 resten av dygnet. Det håller sig runt 21 grader hela dagen och känns inte kallt.
Det finns bra termostater för det. Vi hade tidigare en med veckoprogram men har nu bytt till en med Z-wave styrning och programmerat så att den inte går alls när vi är i fritidshuset. Jag ska även sätta en switch på ventilationen så den stoppas också när vi inte är hemma. Värmaren drar en hel del när det går under 0:an.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Markisen af Ängon Markisen af Ängon skrev:
Problemet är att ni skulle ha tatt fast elpris. Vi som var med vid finanskrisen 94 tar aldrig rörligt pris på något. Det går bra ända tills det skiter sig och där sitter ni med skägget i brevlådan. Mitt råd till alla är att binda el och ränta på ett år, då får man samma pris som rörligt men undviker med största sannolikhet toppen som den som var nu.
Fascinerande att det bara är ett par svar av alla som tar upp frågan om bundet elavtal. Just nu känner jag mig urduktig som har bundet, och band på 4 år med 46 öre/kWh för 1,5 år sen.
 
  • Gilla
pappel och 3 till
  • Laddar…
Kallson Kallson skrev:
Vet du hur djupt borrhålet är? Kan ju kyla ned berget om det inte är nog djupt men det borde väl komma senare på säsongen kanske. Sen tror jag inte på att din granne förbrukat 1000 kwh i december. Jag ligger en bit under 2000 kwh med LVP + direktel men huset är lite mindre, nybyggt och välisolerat. Då eldar vi en hel del i kaminen också.
Vi har luft/luft värmepump från 2013 och får stötta med elelement i 3 rum. Huset är rektangulära byggmoduler från 93 och det blåser in kallt i skarvarna så att en ljuslåga fladdrar. Torpargrund, har 19/20 grader inne. Två små barn, tvättmaskin från stenåldern, tumlare från 20 och kyl och frys från 21. Vi brukar förbruka 1000kwh under vintermånaderna, december i år låg på 1200kwh.
 
A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
Dina 1 900 kWh är antagligen inte orimligt men din granne som har 1 000 kWh har antagligen rätt kallt och/eller mycket liten bostad om man räknar med en hushållsförbrukning på ca 400 kWh/mån

Jag har ett 1900-tals hus värmer ca 190 m² /ca 22°C i norra Hälsingland förbrukade 1 623 kWh i november, december 2 284kWh, har en prognos på 2 197 kWh för januari.
 
Massamareng Massamareng skrev:
Vi har luft/luft värmepump från 2013 och får stötta med elelement i 3 rum. Huset är rektangulära byggmoduler från 93 och det blåser in kallt i skarvarna så att en ljuslåga fladdrar. Torpargrund, har 19/20 grader inne. Två små barn, tvättmaskin från stenåldern, tumlare från 20 och kyl och frys från 21. Vi brukar förbruka 1000kwh under vintermånaderna, december i år låg på 1200kwh.
Huset är på 95 kvm pluss ett uppvärmt förråd på 5kvm i samma byggnad.
 
X
Börja med att sänka tempen inne.
Ja, det kan kännas kyligt innan man är van men, man vänjer sig. Och i värsta fall finns det tröjor och mysiga tofflor.
Vi har 20,5 på cirka 1,5 meters höjd. Bor i förening så nu står föreningen för värmen men jag installerade själv digitala termostater på elementen vilket gör att vi fick mycket jämnare värme inne i stället för som innan som svajjade upp och ner och svårt att få att hamna konstant.
Ibland kan jag känna mig lite frusen men då en tjocktröja och/eller kopp te. Men händer inte så ofta. Sovrumet 17 grader.

Sedan så är ju frågan vad du har för elavtal?
Vi kör timmätning. Tvättmaskin och diskmaskin kör vi nattetid (de har fördröjd start som funktion). Undviker att baka och laga storkok och liknande när elen är dyr utan väntar då någon dag eller några dagar, eller anpassar under dagen (elen är dyrast på morgon och kväll, lite billigare mitt på dagen och billigast nattetid).

Har ni massor av lampor tända?
Torktumlare, är det frånluftsvariant eller får ni tillbaka värmen in i huset? SKickar den ut luften i ventilation, så kör inte torktumlare om inte verkligen måste (vi torkar all tvätt på ställning, ja även då barnet var liten och vi hade tygblöjor! men vid kräksjuka en gång gick tumlaren för lakan och handdukar så hängtorkade vi kläderna).
Kommer värmen tillbaka in i huset, alltså inte med frånluft på tumlaren?
Undvik att tumla ändå, och när ni gör det, se till att ni vädrar ut luften i resten av huset så ni nyttjar spillvärmen.

Och som sagt var, se över elavtalet ni har. Tänk långsiktigt nu! Tillsvidarepris är typ alltid en dålig idé. Timpris, särskilt när man engagerar sig lite i när man lägger större förbrukning, är generellt sett mest lönsamt. Bundet är såklart bra då man vet vad man betalar varje månad, men i längden är det oftast dyrare.

Fundera även på hur det ser ut med isolering på vinden. Även väggar såklart. Läcker fönstertätningar? Dörrtätningar? Och så vidare. Kan vara värt att, nu när det är kallt, investera i ett besök av nisse med värmekamera som kan filma och hitta läckorna. Inifrån såväl som utifrån.

Många bäckar små, är den klassiska harangen. Och att Veta var elen tar vägen. Vi har exempelvis onormalt hög förbrukning efter vårat lilla boende men jag vet också varför: Bland annat akvarium med värme och 120 W lysrörsbelysning (då ej inräknat all ström reaktorerna drar för de fyra rören) samt papegoja med särskild belysning. BÅda dessa är på 12h varje dag. Nu får vi förvisso värmen av dessa men värmen ingår ju i hyran i föreningen så vi förlorar på det (men föreningen vinner...).

Sedan har vi ju småsaker men ändå viktiga för livslängd (och livslängd = pengar): Dammsug rent kondensorn på kylskåpet (baksidan) och frosta av frysen regelbundet så det inte blir för mycket is. Elförbrukning generellt på kyl och frys i dag är små, men ändå kan man spara lite här och var, plus som sagt minska belastningen på kompressor så det håller längre.

Laga storkok. Skall ugnen på för till exempel en stek? Passa på att baka samtidigt? Och köra lite lasagne? När den ändå är uppvärmd. Vattenkokare i stället för kastrull för att koka tevatten (har du induktionshäll är det lite hugget som stucket vilket man väljer). Vädra effektivt (stormvädra snabbt i stället för ett fönster på glänt i flera timmar).

Kolla även elleverantörens hemsida. Ni borde kunna se er timförbrukning där. Hitta topparna. Fundera på vad ni gör då. Och stäng av TV och släck belysning med mera när elen är som dyrast och mys med sällskapsspel, högläs böcker och så vidare.
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Tror att det är hushållsströmen som gör skillnaden. Tvätt, torktumlare, diskmaskin och varmvatten är stora förbrukare
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Börja med att sänka tempen inne.
Ja, det kan kännas kyligt innan man är van men, man vänjer sig. Och i värsta fall finns det tröjor och mysiga tofflor.
Vi har 20,5 på cirka 1,5 meters höjd. Bor i förening så nu står föreningen för värmen men jag installerade själv digitala termostater på elementen vilket gör att vi fick mycket jämnare värme inne i stället för som innan som svajjade upp och ner och svårt att få att hamna konstant.
Ibland kan jag känna mig lite frusen men då en tjocktröja och/eller kopp te. Men händer inte så ofta. Sovrumet 17 grader.

Sedan så är ju frågan vad du har för elavtal?
Vi kör timmätning. Tvättmaskin och diskmaskin kör vi nattetid (de har fördröjd start som funktion). Undviker att baka och laga storkok och liknande när elen är dyr utan väntar då någon dag eller några dagar, eller anpassar under dagen (elen är dyrast på morgon och kväll, lite billigare mitt på dagen och billigast nattetid).

Har ni massor av lampor tända?
Torktumlare, är det frånluftsvariant eller får ni tillbaka värmen in i huset? SKickar den ut luften i ventilation, så kör inte torktumlare om inte verkligen måste (vi torkar all tvätt på ställning, ja även då barnet var liten och vi hade tygblöjor! men vid kräksjuka en gång gick tumlaren för lakan och handdukar så hängtorkade vi kläderna).
Kommer värmen tillbaka in i huset, alltså inte med frånluft på tumlaren?
Undvik att tumla ändå, och när ni gör det, se till att ni vädrar ut luften i resten av huset så ni nyttjar spillvärmen.

Och som sagt var, se över elavtalet ni har. Tänk långsiktigt nu! Tillsvidarepris är typ alltid en dålig idé. Timpris, särskilt när man engagerar sig lite i när man lägger större förbrukning, är generellt sett mest lönsamt. Bundet är såklart bra då man vet vad man betalar varje månad, men i längden är det oftast dyrare.

Fundera även på hur det ser ut med isolering på vinden. Även väggar såklart. Läcker fönstertätningar? Dörrtätningar? Och så vidare. Kan vara värt att, nu när det är kallt, investera i ett besök av nisse med värmekamera som kan filma och hitta läckorna. Inifrån såväl som utifrån.

Många bäckar små, är den klassiska harangen. Och att Veta var elen tar vägen. Vi har exempelvis onormalt hög förbrukning efter vårat lilla boende men jag vet också varför: Bland annat akvarium med värme och 120 W lysrörsbelysning (då ej inräknat all ström reaktorerna drar för de fyra rören) samt papegoja med särskild belysning. BÅda dessa är på 12h varje dag. Nu får vi förvisso värmen av dessa men värmen ingår ju i hyran i föreningen så vi förlorar på det (men föreningen vinner...).

Sedan har vi ju småsaker men ändå viktiga för livslängd (och livslängd = pengar): Dammsug rent kondensorn på kylskåpet (baksidan) och frosta av frysen regelbundet så det inte blir för mycket is. Elförbrukning generellt på kyl och frys i dag är små, men ändå kan man spara lite här och var, plus som sagt minska belastningen på kompressor så det håller längre.

Laga storkok. Skall ugnen på för till exempel en stek? Passa på att baka samtidigt? Och köra lite lasagne? När den ändå är uppvärmd. Vattenkokare i stället för kastrull för att koka tevatten (har du induktionshäll är det lite hugget som stucket vilket man väljer). Vädra effektivt (stormvädra snabbt i stället för ett fönster på glänt i flera timmar).

Kolla även elleverantörens hemsida. Ni borde kunna se er timförbrukning där. Hitta topparna. Fundera på vad ni gör då. Och stäng av TV och släck belysning med mera när elen är som dyrast och mys med sällskapsspel, högläs böcker och så vidare.
Måste bara fråga hur du orkar tänka på allt detta för att spara några hundra i månaden?
Jag lever livet o njuter. Bor i stort hus fick 4600 i räkning dec med fast avtal. Hade jag gjort allt du skriver kanske jag hade landat på 4000 istället. Men orkar inte bry mig för jag vill inte frysa jag vill se tv o jag vill inte gå runt i mörker. Jag vill ha extra kylskåp i garaget med kall öl. Vill ha 15 grader i garaget för att motorcykeln ska ha det skönt osv. Värt 600-800 kr alla dagar i vecka istället för att gå runt stressad o tänka på el hela dagarna.
Ha de / Jimmy
 
  • Gilla
  • Älska
RalleB och 6 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Börja med att sänka tempen inne.
Ja, det kan kännas kyligt innan man är van men, man vänjer sig. Och i värsta fall finns det tröjor och mysiga tofflor.
Vi har 20,5 på cirka 1,5 meters höjd. Bor i förening så nu står föreningen för värmen men jag installerade själv digitala termostater på elementen vilket gör att vi fick mycket jämnare värme inne i stället för som innan som svajjade upp och ner och svårt att få att hamna konstant.
Ibland kan jag känna mig lite frusen men då en tjocktröja och/eller kopp te. Men händer inte så ofta. Sovrumet 17 grader.

Sedan så är ju frågan vad du har för elavtal?
Vi kör timmätning. Tvättmaskin och diskmaskin kör vi nattetid (de har fördröjd start som funktion). Undviker att baka och laga storkok och liknande när elen är dyr utan väntar då någon dag eller några dagar, eller anpassar under dagen (elen är dyrast på morgon och kväll, lite billigare mitt på dagen och billigast nattetid).

Har ni massor av lampor tända?
Torktumlare, är det frånluftsvariant eller får ni tillbaka värmen in i huset? SKickar den ut luften i ventilation, så kör inte torktumlare om inte verkligen måste (vi torkar all tvätt på ställning, ja även då barnet var liten och vi hade tygblöjor! men vid kräksjuka en gång gick tumlaren för lakan och handdukar så hängtorkade vi kläderna).
Kommer värmen tillbaka in i huset, alltså inte med frånluft på tumlaren?
Undvik att tumla ändå, och när ni gör det, se till att ni vädrar ut luften i resten av huset så ni nyttjar spillvärmen.

Och som sagt var, se över elavtalet ni har. Tänk långsiktigt nu! Tillsvidarepris är typ alltid en dålig idé. Timpris, särskilt när man engagerar sig lite i när man lägger större förbrukning, är generellt sett mest lönsamt. Bundet är såklart bra då man vet vad man betalar varje månad, men i längden är det oftast dyrare.

Fundera även på hur det ser ut med isolering på vinden. Även väggar såklart. Läcker fönstertätningar? Dörrtätningar? Och så vidare. Kan vara värt att, nu när det är kallt, investera i ett besök av nisse med värmekamera som kan filma och hitta läckorna. Inifrån såväl som utifrån.

Många bäckar små, är den klassiska harangen. Och att Veta var elen tar vägen. Vi har exempelvis onormalt hög förbrukning efter vårat lilla boende men jag vet också varför: Bland annat akvarium med värme och 120 W lysrörsbelysning (då ej inräknat all ström reaktorerna drar för de fyra rören) samt papegoja med särskild belysning. BÅda dessa är på 12h varje dag. Nu får vi förvisso värmen av dessa men värmen ingår ju i hyran i föreningen så vi förlorar på det (men föreningen vinner...).

Sedan har vi ju småsaker men ändå viktiga för livslängd (och livslängd = pengar): Dammsug rent kondensorn på kylskåpet (baksidan) och frosta av frysen regelbundet så det inte blir för mycket is. Elförbrukning generellt på kyl och frys i dag är små, men ändå kan man spara lite här och var, plus som sagt minska belastningen på kompressor så det håller längre.

Laga storkok. Skall ugnen på för till exempel en stek? Passa på att baka samtidigt? Och köra lite lasagne? När den ändå är uppvärmd. Vattenkokare i stället för kastrull för att koka tevatten (har du induktionshäll är det lite hugget som stucket vilket man väljer). Vädra effektivt (stormvädra snabbt i stället för ett fönster på glänt i flera timmar).

Kolla även elleverantörens hemsida. Ni borde kunna se er timförbrukning där. Hitta topparna. Fundera på vad ni gör då. Och stäng av TV och släck belysning med mera när elen är som dyrast och mys med sällskapsspel, högläs böcker och så vidare.
Blir du lyckligare av att frysa och spara några hundra under vintermånaderna? Spara/snåla kan man göra på annat, köp färre flaskor vin, whiskey eller öl , billigare mat tex, cykla istället för att ta bilen…
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
när man är van vid 22, 22,5 .
22-22.5 C+ Huganamej, då hade jag badat i svett, termometern i hallen visar idag 20C+, någon grad lägre i sovrummet så jag kan sova om nätterna med mitt tjocka täcke (2-rumlägenhet, värme ingår i hyran)
 
X
Missade ni att vi inte fryser? Enstaka gånger är ju knappast konstigt, det gör jula de flesta.
Är det stort jobb jag gör?
Inte det minsta. Klockan ett varje dag vet jag vad elen kostar i morgon.
Varför måste lampan lysa där man inte befinner sig?
Varför frostar man inte av sin frys?
Hänga tvätt gör de flesta. Inget konstigt med det.
Spela spel är ju kul, hur kan man inte gilla det?
Vad gör ni när elen inte räcker till och det blir svart? Hur länge klarar ni er? Hur gör ni när ni får effektavgift? Kommer ni acceptera att betala flera tusen extra?
Var går er gräns?
Är det kul att jobba för att slösa bort pengarna eller är det trevligare att jobba mindre och få mer tid över till fritid och familj?

Känns som att jag trampade på en öm tå... Skäms ni inför era 'onödiga' vanor?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
X
A a128 skrev:
22-22.5 C+ Huganamej, då hade jag badat i svett, termometern i hallen visar idag 20C+, någon grad lägre i sovrummet så jag kan sova om nätterna med mitt tjocka täcke (2-rumlägenhet, värme ingår i hyran)
Haha, eller hur!
Värdelöst på jobbet. Alltid så himla varmt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.