useless useless skrev:
Du får räkna med att ca 75% av energin i pelletsen blir värme i huset.
Jag har ingen jättekoll på aktuellt pelletspris, men 6 pall kostar väl nånstans runt 15 000:-?
Pellets för 15 000 plus 10 000 kWh tycker inte jag låter särskilt billigt. Vad har ni för prylar som drar så mycket el?
Nej 10000kwh för ren konsumtion är inte det absolut roligaste. Men vi har 4st barn varav 3st tonåringar som har datorer eller tv igång typ dygnet runt. På det rullar tvättmaskin, torktumlare några gånger per dag. Diskmaskin, kameror på tomten med server som spelar in. Belysning är LED. På sommaren tuffar en poolpump på 1.5hk vilket drar upp kostnaden under den perioden.

A Aussiegrit skrev:
jorå den är igång provade stänga av den helt men fick direkt klagomål från frugan om att hon tyckte sig känna att det blåser kallt på henne men har iaf sänkt tempen så den brukar ligga på 10-30 % av sin kapacitet
Du kan ha Tempen på 22 grader på din FTX så jobbar återvinningen maximalt men det finns en liten elvärmare som skall ta dom sista graderna. I manualen så kan du hitta hur du stänger av enbart elvärmaren. Då får du bra ventilation och återvinner värmen i huset. Jag har gjort så och tilluften blir bara lite kallare men det värmer ju bergvärmen upp i rummet. Byt även filter om du inte gjort det. Påverkar också energiförbrukningen.

• Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Nissens
V Villaägarenr1 skrev:
Jag skulle då inte vilja påstå att dem har för varmt.

Vi bor i 128 kvadrat villa. Med bergvärme. 21.5 -22 grader. Stora element, låg kurva.
Spabad som står och värmer. Utebelysning. Barn som duschar mycket. Elgolvvärme i ena badrummet på 22 grader. Mm förbrukning december 2400 kWh.

Ts har något annat som är fel.

Vilken galning vill bo i 18 grader inne
Det låter som att du har väldigt hög förbrukning, du borde ha typ 50-60% av det…

Nissens Nissens skrev:
Det låter som att du har väldigt hög förbrukning, du borde ha typ 50-60% av det…
Fast i detta ingår väl hushålls elen så vad som VPn ger ser du inte. Men som referens min VP i Dec var, 1253 KWh mot 940 i fjol. Totalt Dec 2120 kWh med hushålls el inräknat 2021. I min profil ser ni mina förutsättningar med många tjejer i hushållet (mkt varmvatten:rofl:)

Något är strul, Men elgolvvärmen är säkert boven vad drar den? Om 1 kw effekt.. dygnet runt 2 månader.. 1440kwh

ta min före detta elpatron i vatten tank,
3k/kwh nov, 4k kwh/dec, 75kwm+75 källare värmer 25-40 kwm av källaren fullt ut.
enbart med patron (ny systemet förra veckan +14k el för dec)
Låter tokigt att du har halva av en 20-40 år gammal värmepatron.
Tegelhus, otäta fönster,2 glas och snöfritt&isfritt 30cm från källarens väggar.
Om inte golv värmen är boven så är det din el patron som kör så fort de blir under -10 grader?

Fast pumpen börjar närma sej slutet av sin effektivitets livs längd.
Kan vara lite för lite borrat så fanns inte nog med värme för så här kallt.
Kollade på bergvärme skulle borra 180-200meter då, fick bli lvvp istället.

Llvp har gått från 1.5-3 till 4-5.5 i effekt grad senare åren (vissa modeler)

Skulle nog komplementera med en mindre fast effektiv luftluftpump (16-20k) öka någon grad inomhus o stänga av golv värmen.

Hum köp 3st 140-200kr st elmätare, koppla en till tork & tvätt sen sista för små kolla annat.

https://www.biltema.se/bygg/el/energimatare/multifunktionell-energimatare-2000037639

A Aussiegrit skrev:
Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.

Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.

villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.

grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.

P
Några saker att tänka på..

Det många har väldigt svårt att förstå är ju det faktum att när inte bergvärmen räcker så går elpatron in och hjälper till och då har man ju precis som ett element faktor 1 till 1 mellan ström in och värme ut på den delen som elpatronen värmer..

Stäng inte av elpatronerna i era bergvärmepumpar helt då dom ofta behövs för att få bort legionella i varmvattnet , få värmepumpar klarar det utan tillskottsel via elpatron , och dom få som ska klara det så gäller det att man har ett hål som orkar hela vintern,

Tar man ut för mycket effekt ur ett för grund eller dåligt hål så kan man få hålet att frysa och att det aldrig hinner tina upp utan det blir permafrost runt hålet och kallare och kallare i hålet..

Det är ju även vanligt att man dimensionerat lite snålt med för grund borrhål och eller för liten värmepump. allra helst för kunder som bara jämför pris på anläggningen och tar den som var xx xxx kr billigare utan att bry sig om att driftkostnaderna kommer äta upp det där man sparade väldigt fort på ren elvärme mycket tidigare än grannen med den större pumpen

Sen har vi det med vanor temperatur hur mycket luft som byts via ventilation och om det märks beror ju såklart delvis på antalet personer kontra kvadratmeter. vissa vädrar ofta andra aldrig. Även golvvärme och mängd element har stor skillnad på vilken framledningstemperatur som krävs för att klara en viss utetemperatur.

Allt ovan samverkar och ger att den ena kåken så startar ren elvärme via elpatron vid -7 grader och allt kallare så har man egentligen ren elvärme hemma och nästa hus till synes lika gammalt men med allt bättre djupare borrhål , storlek större värmepump . mindre ventilation osv så klarar dom -18 grader innan det behövs tillskott via elpatron..

Det kommer såklart leda till att den ena har 100 dagar med ren elvärme hemma och den andra har kanske 30 och med dagens elpriser så kan vi snabbt konstatera att det blir stor skillnad ekonomiskt

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Gusten87 Gusten87 skrev:
Har också FTX med värmeåtervinning men på vintern så sänker vi luftflödet just för att den ska klara av att höja temperaturen på uteluften som är påväg in och det har gjort mycket med innertemperaturen. Märkte också att luften blev kallare vid bortkoppling av värmeelementet, men vi har under hösten ordnat med vattenbatteri på röret från aggregatet och in i huset som ska kopplas på det vattenburna värmesystemet så nästa år, då jäklar :)
Dock har vi möjlighet att öka flödet under 1, 2 eller 3 timmar om det tex är många som duschar samtidigt och man vill få ut fuktig luft.
Har oxå fundering på vatten värmning av tilluften.
Vad är det för värmare gärna länk...
Funderar också på kyla från borrhålet på sommaren i en till med dropplåt på sammma rör.
//robban

V
Nissens Nissens skrev:
Helt ärligt tror jag inte du vet vad du pratar om.

Vill jag leva i 17 grader. Mörker. Neka ungarna duscha. Stängs poolen. Ingen tv. Ingen skrivbords lampa. Ja du fattar, ja då kanske... jag glömde all utebelysning.

Nissens
V Villaägarenr1 skrev:
Helt ärligt tror jag inte du vet vad du pratar om.

Vill jag leva i 17 grader. Mörker. Neka ungarna duscha. Stängs poolen. Ingen tv. Ingen skrivbords lampa. Ja du fattar, ja då kanske... jag glömde all utebelysning.
Öööh, jag har betydligt större hus än du, hade två döttrar hemma i många år som duschade ofta och länge… som mest drog elen 14000 kWh per år… och 22+ grader inne.
Så nog vet jag vad jag pratar om…

V
Nissens Nissens skrev:
Öööh, jag har betydligt större hus än du, hade två döttrar hemma i många år som duschade ofta och länge… som mest drog elen 14000 kWh per år… och 22+ grader inne.
Så nog vet jag vad jag pratar om…
Du fattar väl att du inte kan jämföra husen rakt av.
Så nej jag tror inte du vet vad du pratar om.
Har du tex en pool som stått å mysvärmt 39 grader för att kunna båda hela december utomhus.
Så snälla lägg bara ner, jag har full koll på min förbrukning o min pump (y)

M
Hej!
Har du räknat som jämförelse med elkostnader med skatt mm, då stämmer det nog fint med 36 öre. Annars är väl den verkliga kostnaden ca 85 öre/kWh. Man slipper ju även effektavgiften och höglastavgiften som finns hos de nätbolag som inte debiterar utifrån säkringsstorlek. pellets kommer nog att bli mer intressant framöver jämfört med de senaste åren

F Frax69 skrev:
Huset ligger i SE3 och är på ca 120kvm.
Vi gör av med ca 6pall pellets per år då vintrarna är kalla ner mot -20. Mildare vintrar ca 5pall/år.
Enligt mina beräkningar så landar priset på ca 0.36:-/kwh då det på påsen står >4,8kwh/kg.
Dock värmer säckarna flera gånger om då de lastas på butik och sen ner i källaren, så mera jobb med pellets självklart men det tuffar på med egenbyggd övervakning :)

Nissens
V Villaägarenr1 skrev:
Du fattar väl att du inte kan jämföra husen rakt av.
Så nej jag tror inte du vet vad du pratar om.
Har du tex en pool som stått å mysvärmt 39 grader för att kunna båda hela december utomhus.
Så snälla lägg bara ner, jag har full koll på min förbrukning o min pump (y)
Låter mer som att du inte har koll på vad jag har. Men det är ju bra att du är nöjd med din förbrukning. :)

P polaris78 skrev:
Några saker att tänka på..

Det många har väldigt svårt att förstå är ju det faktum att när inte bergvärmen räcker så går elpatron in och hjälper till och då har man ju precis som ett element faktor 1 till 1 mellan ström in och värme ut på den delen som elpatronen värmer..

Stäng inte av elpatronerna i era bergvärmepumpar helt då dom ofta behövs för att få bort legionella i varmvattnet , få värmepumpar klarar det utan tillskottsel via elpatron , och dom få som ska klara det så gäller det att man har ett hål som orkar hela vintern,

Tar man ut för mycket effekt ur ett för grund eller dåligt hål så kan man få hålet att frysa och att det aldrig hinner tina upp utan det blir permafrost runt hålet och kallare och kallare i hålet..

Det är ju även vanligt att man dimensionerat lite snålt med för grund borrhål och eller för liten värmepump. allra helst för kunder som bara jämför pris på anläggningen och tar den som var xx xxx kr billigare utan att bry sig om att driftkostnaderna kommer äta upp det där man sparade väldigt fort på ren elvärme mycket tidigare än grannen med den större pumpen

Sen har vi det med vanor temperatur hur mycket luft som byts via ventilation och om det märks beror ju såklart delvis på antalet personer kontra kvadratmeter. vissa vädrar ofta andra aldrig. Även golvvärme och mängd element har stor skillnad på vilken framledningstemperatur som krävs för att klara en viss utetemperatur.

Allt ovan samverkar och ger att den ena kåken så startar ren elvärme via elpatron vid -7 grader och allt kallare så har man egentligen ren elvärme hemma och nästa hus till synes lika gammalt men med allt bättre djupare borrhål , storlek större värmepump . mindre ventilation osv så klarar dom -18 grader innan det behövs tillskott via elpatron..

Det kommer såklart leda till att den ena har 100 dagar med ren elvärme hemma och den andra har kanske 30 och med dagens elpriser så kan vi snabbt konstatera att det blir stor skillnad ekonomiskt
Ren elvärme har man ju inte för det. Tillskottet man behöver skjuta till i ditt exempel ovan är skillnaden i den värme som som behövs för att värma om det är -18 grader ute jämfört med -7.

En värmepump som klarar 50 procent av maxeffekten som behövs står för cirka 90 procent av energin.

F Frax69 skrev:
Huset ligger i SE3 och är på ca 120kvm.
Vi gör av med ca 6pall pellets per år då vintrarna är kalla ner mot -20. Mildare vintrar ca 5pall/år.
Enligt mina beräkningar så landar priset på ca 0.36:-/kwh då det på påsen står >4,8kwh/kg.
Dock värmer säckarna flera gånger om då de lastas på butik och sen ner i källaren, så mera jobb med pellets självklart men det tuffar på med egenbyggd övervakning :)
Fast 50% åker väl upp i skorstenen..

R robbannordlund skrev:
Har oxå fundering på vatten värmning av tilluften.
Vad är det för värmare gärna länk...
Funderar också på kyla från borrhålet på sommaren i en till med dropplåt på sammma rör.
//robban
https://www.luftbutiken.se/tillbeho...yDYUSXDRIk63L8tyfKI1NR1Pf67hqMtxoClGIQAvD_BwE

Har ett ganska stort Flexit aggregat så stor skillnad mellan högsta och lägsta flöde men en arduinolösning är på G för att enkelt kunna välja fläktens olika effektlägen men oavsett ville vi värma luften med vatten eftersom vi ändå har vattenburen värme.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.