137 452 läst · 270 svar
137k läst
270 svar
Elräkning 10600 kr trots bergvärme
Inte när alla andra vill ha el och det är kallt..F Filip David Bjurling skrev:
Hålla en utomhus pool konstant varm vintertid, jag saknar verkligen förståelse för sådana böjelser och det måste ju ändå vara särdeles ovanligt om man inte driver en spaanläggning där man mjölkar duktigt betalt och har bra med kundgenomströmning eller?V Villaägarenr1 skrev:
Hmm, låter extremt mycket. Har själv ställt in min bergvärme pump IVT på 18 grader, har 22 grader inne, bra isolerat hus från 1946, förbrukade ca 3300kr i dec inklusive allt, värme och hushållsel.A Aussiegrit skrev:Fick elräkning på 10600 kr för november och december total förbrukning på 3600 kwh bor i Södermanland. Bergvärme installerat 2005. IVT greenline ht plus c6.
Är det för hög förbrukning med mina förutsättningar eller kan jag göra något åt detta? Förbrukat totalt 12500 kWh år 2021.
villa på 99m2 från 1969. Ställt in pumpen så jag har 22-22,5 grader inne. Elgolvärme i badrummet. Småbarn så tvätt och torktumlare går frekvent. Alla vitvaror är 3-4 år gamla. Har FTX med värmeåtervinning.
grannen som har likadan vila installerade luftvärmepump inför i år och förbrukade i december 1000 kwh jämfört mot mina 1900 kwh.
CCPusher skrev:
Jag antar att det var elvärmen han stängde av. Om den är avstängd spelar det ingen roll om man har tempen inställd på 22 eller 18 grader på vintern. Växlaren kommer ändå inte att värma upp luften mer. Om det är 0 grader ute, 22 inne och man har en verkningsgrad på 80 procent så kommer tilluften att bli 17,6 grader efter växlarna. Det kan upplevas som kallt om man har bra blås på tilluften. Ställer man ned fläkten så borde man inte störa sig på det dock. Själv har jag fönsterventiler. Luften som kommer in är samma temp som ute. Går bra ändå.B Bob M skrev:Du kan ha Tempen på 22 grader på din FTX så jobbar återvinningen maximalt men det finns en liten elvärmare som skall ta dom sista graderna. I manualen så kan du hitta hur du stänger av enbart elvärmaren. Då får du bra ventilation och återvinner värmen i huset. Jag har gjort så och tilluften blir bara lite kallare men det värmer ju bergvärmen upp i rummet. Byt även filter om du inte gjort det. Påverkar också energiförbrukningen.
Om du ska berätta hur mycket du förbrukade så är det hundra gånger bättre att ange antalet kilowattimmar. Jag tror inte någon på forumet vet du betalar per kWh.N Nordsjö skrev:
Finns väl en annan aspekt att väga in om man tillåter alltför kall luft att passera in i rörsystemt, kondensrisk eller? Om det uppstår kondens i ventrör etc kommer otrevligheter såsom mögel med automatik kan tänkas. Vet inte vilken tempdiff i/utanför rör som är safe, eller vad man går på, men värt att kolla upp tänker jag. Läste en gång om den smarta lösningen att gräva ned tilluftskanal till frostfritt en sträcka i trädgården så att luften in i princip året om låg på ca 10° eller snarlik, alltså förvärmd på vintern och förkyld på sommaren. Det opraktiska va att det utan tvekan bildades mögel i den kanalen i mark....F Filip David Bjurling skrev:Jag antar att det var elvärmen han stängde av. Om den är avstängd spelar det ingen roll om man har tempen inställd på 22 eller 18 grader på vintern. Växlaren kommer ändå inte att värma upp luften mer. Om det är 0 grader ute, 22 inne och man har en verkningsgrad på 80 procent så kommer tilluften att bli 17,6 grader efter växlarna. Det kan upplevas som kallt om man har bra blås på tilluften. Ställer man ned fläkten så borde man inte störa sig på det dock. Själv har jag fönsterventiler. Luften som kommer in är samma temp som ute. Går bra ändå.
Jajo, mitt inlägg kanske va orelevant och OT i denna tråd. Vid inluftskanal som är nedgrävd i mark, uppstår kondens inuti röret sommartid, så pass att man får förlägga det som ett V med dränering. I ett sådant bildas mögel iallafall. Finns mycket läsning om detta. Vinsten med metoden är gratis kyla sommartid men unken lukt på kuppen då..useless skrev:
du menar om jag var den på 20 grader så återvinner den mindre än om jag har den på 22? Jag har i appen att jag kan stänga av elvärmaren men har den på och lagt 20 grader. Kanske ska prova då lägga 22 och stänga av elvärmaren(den har maxeffekt 500w)B Bob M skrev:Du kan ha Tempen på 22 grader på din FTX så jobbar återvinningen maximalt men det finns en liten elvärmare som skall ta dom sista graderna. I manualen så kan du hitta hur du stänger av enbart elvärmaren. Då får du bra ventilation och återvinner värmen i huset. Jag har gjort så och tilluften blir bara lite kallare men det värmer ju bergvärmen upp i rummet. Byt även filter om du inte gjort det. Påverkar också energiförbrukningen.