Det gäller först att kunna räkna eller ta fram korrekta fakta och sedan spara in där det gör skillnad, ofta blir det pannkaka.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
A Aussiegrit skrev:
Kollade fördelning vp/tillskott och det låg på 96% vp och 4% elpatron.
Första dagen utan golvvärmen i badrummet och dygnsförbrukningen gick ner från 65 kwh dagen innan. till 45 kwh(dygnet utan golvvärmen)

Utetemp har varit relativt lika men verkar onekligen som att elgolvärmen dragit mer än jag trott..
Har man marginal i sin hushållsbudget kan det kanske vara värt ca 30 kr dygnet för golvvärme i badrummet, det blir knappt en tusing per månad vintertid.

Effekten på golvvärmen är i detta fall ca 800W.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
B Bengt65 skrev:
Är det ingen vinning med att ha värmen på i ftx aggregatet? Min är sönder men har alltid haft en tanke att man då pumpar in extra kall luft i huset. bara en fråga ifrån en okunnig i ämnet.
Om det blir kallt pga av det kanske du ventilerar för mycket. Dålig rörisolerong mm. Vad har du för FTX, dessa är så det inte blir fukt och kondens i aggregatet. Dyrt sett att värma luften in. Hade ett gammalt RDDA FTX innan med 1,8kW värmare som började gå när temp var under +4 grader. Tjänade ca 2500 kWh per år när jag bytte till ett modernt HERU. Var dags ändå.

T
E errakareby skrev:
under 24 grader får jag panik. Men komfort kostar deg just nu.Går alltid runt i shorts eller kallingar hemma,( får stödelda i kaminen lite på kvällarna)ser besvikelsen direkt i frugans ögon när det blir för kallt i huset
För mig är det verklighetsfrämmande att gå runt i kallingarna under eldningssäsong, varför? Enklare att ha ett par lager som långfillingar och mjukisbrallor, ett t-shirt och och en långärmad tröja så man kan ta av sig tröjan när man städar etc lite fysiskt. Se över tillskottet i FTX:n och värmepumpen och kika över om borrhål och värmepump är optimala. Shuntningstemperaturen låter lite extrem också. En duktig VVS-tekniker kan va läge att anlita för översyn

• Gilla
Mattias_Jo1 och 2 till
  • Laddar…
F Filip David Bjurling skrev:
* Elgolvvärmen i badrummet - har badrummet yttervägg och fönster? Är elvärmen den enda värmekällan? Isf kan det dra riktigt mycket. Om du har en radiator, se till att dra upp den så att du får runt 23 grader i rummet av den och ställ golvvärmen på 23 eller max 24 grader. Med endast 1 grad drivande kraft går nästan ingenting till elvärme.

* FTX - Jag tycker att man kan dra ned fläkthastigheten minst ett snäpp på vintern, från 4 till 3 eller liknande (om du inte har radon eller fuktproblem). Då brukar man också kunna stänga ned eller minska elvärmen till ftxen utan att uppleva obehaglig. På vintern med noll behov av kyla, kallare temperatur inne och torrare luft är det ofta rent bra att ha lägre flöde. Vad har du för verkningsgrad på växlaren nu enligt panelen? Har du koll på temperaturen på tilluften och frånluften före och efter växlaren?

* Härnäst kan man byta fönster till treglas och efter det tilläggsisolera.

* Kan också vara klena radiatorer som gör att värmepumpen behöver skicka fram hög temp. Då blir effektiviteten på värmepumpen sämre. Billigast är att sätta fläktar på elementen. Eller nya dimensionerande för 50/40 eller 50/35 skulle isf göra mycket. Brukar du få varningar för retur hög/pressostat hög?

Cirka 5000 kWh går säkert till hushållsel så 7500 till värme och varmvatten. Men kan ofta ställa ned temperaturen på varmvattnet så drar det mindre el men se till att legionellaavdödning funkar som det ska isf. Man borde kunna komma ned till max 5000 kWh/år till vs o vv utan massa ingrepp.
Tveksamt om det ger någon märkbart minskad energiförbrukning genom att ställa ned varvattentempersturen.
Om du vill ha ca 40 grader i duschen styr du med duschblandaren som automatisk blandar i kallvatten till önskad temperatur, således förbrukas det mer varmvatten från beredaren om temperaturen är lägre och mindre mängd varmvatten om temperaturen är högre. Skillnad i värmeförlust från en välisolerade beredare torde vara minimal vid jämförelse mellan högre och lägre temperatur i beredaren.
Däremot att duscha snabbt och så kallt man "vågar" kan ge en relativt stor inbesparing.
Asketer kan komma undan med lägre energiförbrukning
Det viktiga är att hålla en legionellafri temperatur. Minst 50 grader vid tappstället.

• Gilla
Eraf
  • Laddar…
T Träkåk skrev:
För mig är det verklighetsfrämmande att gå runt i kallingarna under eldningssäsong, varför? Enklare att ha ett par lager som långfillingar och mjukisbrallor, ett t-shirt och och en långärmad tröja så man kan ta av sig tröjan när man städar etc lite fysiskt. Se över tillskottet i FTX:n och värmepumpen och kika över om borrhål och värmepump är optimala. Shuntningstemperaturen låter lite extrem också. En duktig VVS-tekniker kan va läge att anlita för översyn[/QUOTE

frugan vill ha mig sådan så då får det bli så, happy wife happy life, kör även dodge med 5,7 liter bensin, lika korkat det kanske? , men det är så jag vill ha det. O då får det kosta en slant extra, men jag har faktiskt inte hittat en annan bil som lever upp till dom kriterierna som jag behöver ha, och då ligger jag på 6000 mil per år. Känns som att miljöpolitiken inte går åt samma håll som jag vill direkt,

F Frax69 skrev:
Vi snittar ca 10000kwh om året. Eldar med pellets så enda elen som går åt är att tända pannan 1ggr varannan timme samt driva cirkulationspumpen.
Den el vi använder är då typ endast konsumtionsel vilket gör att vi även ligger på relativt lika kwh varje månad oavsett vilken årstid det är.
Kan starkt rekommendera pelletseldning istället för andra energislukande apparater.
Vad lägger ni på pellets per år? Hur stort är huset, var?

B Bernt Ö97 skrev:
Tveksamt om det ger någon märkbart minskad energiförbrukning genom att ställa ned varvattentempersturen.
Om du vill ha ca 40 grader i duschen styr du med duschblandaren som automatisk blandar i kallvatten till önskad temperatur, således förbrukas det mer varmvatten från beredaren om temperaturen är lägre och mindre mängd varmvatten om temperaturen är högre. Skillnad i värmeförlust från en välisolerade beredare torde vara minimal vid jämförelse mellan högre och lägre temperatur i beredaren.
Däremot att duscha snabbt och så kallt man "vågar" kan ge en relativt stor inbesparing.
Asketer kan komma undan med lägre energiförbrukning
Det viktiga är att hålla en legionellafri temperatur. Minst 50 grader vid tappstället.
Om du inte vet så fråga istället värför istället? Jag förklarar gärna. Om man har en ren elvärmd varmvattenberedare så blir det minimal skillnad på 40 mot 60 grader (vilket är det spann man kan ställa in mina föräldrars bvp mellan) men med en värmepump så blir det stor skillnad. Ju mindre skillnad det är på den varma och den kalla sidan i en värmepump, desto högre COP får värmepumpen. COP är en värmepumps "verkningsgrad". Om man har 0 grader på den kalla sidan och 65 grader på den varma så får man ett COP på cirka 3 (dvs en del el ger tre delar värme). Om man istället har den varma sidan på 45 grader så blir cop:t cirka 4. Alltså cirka 25 procent mindre el till samma mängd varmvatten.

K karlmb skrev:
Vad lägger ni på pellets per år? Hur stort är huset, var?
Huset ligger i SE3 och är på ca 120kvm.
Vi gör av med ca 6pall pellets per år då vintrarna är kalla ner mot -20. Mildare vintrar ca 5pall/år.
Enligt mina beräkningar så landar priset på ca 0.36:-/kwh då det på påsen står >4,8kwh/kg.
Dock värmer säckarna flera gånger om då de lastas på butik och sen ner i källaren, så mera jobb med pellets självklart men det tuffar på med egenbyggd övervakning :)

JimmyA6 JimmyA6 skrev:
Tycker inte det är någon vidare förbrukning med 3600 kwh över 2 månader på ett hus på ca 100 kvm.. Snarare riktigt dåligt elavtal. Så antar att du har rörligt avtal o då har du ”tjänat” de pengarna på tidigare månader/år när det varit billigare med rörligt.

Alla med rörliga avtal idag gnäller något fruktansvärt för att priserna är dyra just nu. Ni har ju betalat billigare tidigare när det varit låga rörliga priser. Jag kör alltid fast avtal då vet man vilken summa man har att vänta sig.
Fick räkning på 4600:- för december. Förbrukning 3200 kwh. Nästan lika mkt som du hade på 2 månader.
Har ett hus 180 kvm. Jag har lampor på, varmt o skönt hemma o behöver inte bry mig. Precis köpt spabad osv så lär gå upp lite till. Men som sagt har FAST avtal o kan sitta lugnt i båten. Så mitt tips bind på fast med så låg kwh som du har så spelar inte 10 öre hit eller dit någon roll. Men däremot 2-5 kr kwh svider det fattar jag o det ser man på din räkning.
Ha de / Jimmy
Just nu är väl kanske inte bäst tillfälle att binda? Men visst, man borde förstås ha förutsett att när S/MP sitter vid makten och förstör så skulle elförsörjningen balla ur till sist som med allt annat de rör vid. Men att elpriserna skulle skjuta i höjden som i december var ju ändå svårt att tro.

T Träkåk skrev:
För mig är det verklighetsfrämmande att gå runt i kallingarna under eldningssäsong, varför? Enklare att ha ett par lager som långfillingar och mjukisbrallor, ett t-shirt och och en långärmad tröja så man kan ta av sig tröjan när man städar etc lite fysiskt. Se över tillskottet i FTX:n och värmepumpen och kika över om borrhål och värmepump är optimala. Shuntningstemperaturen låter lite extrem också. En duktig VVS-tekniker kan va läge att anlita för översyn
Låter omänskligt att gå runt med 18 grader och dubbla lager kläder. Inomhus. Då hade jag hellre bott i ett militärtält i skogen. Vi har mellan 22-24 grader i rummen och det är grymt skönt att glida runt i shorts och t-shirt när man är hemma.

När elen kostar skjortan som den gör nu kan jag förstå alla försök till att få ner förbrukningen för nu blir det mycket pengar, men ärligt talat när elen ligger på runt 30-40öre/KwH som det brukar göra i område 3 och 4 i december måste man vara bra snål om man går omkring och fryser för max ett par hundralappar.

T
K Kekistan skrev:
Låter omänskligt att gå runt med 18 grader och dubbla lager kläder. Inomhus. Då hade jag hellre bott i ett militärtält i skogen. Vi har mellan 22-24 grader i rummen och det är grymt skönt att glida runt i shorts och t-shirt när man är hemma.

När elen kostar skjortan som den gör nu kan jag förstå alla försök till att få ner förbrukningen för nu blir det mycket pengar, men ärligt talat när elen ligger på runt 30-40öre/KwH som det brukar göra i område 3 och 4 i december måste man vara bra snål om man går omkring och fryser för max ett par hundralappar.
Tält i skogen....Vi går inte runt och fryser! Enbart om jag slänger mig i soffan för att kika på en film och är stillasittande i timmar som jag vill ha typ 22-24°, och då eldar jag i kaminen så att det blir det där och då. På sommarn vänjer jag mig vid värme och har inga problem med varmt inne. Aldrig funnit behov att dra igång AC på VP. Det är inte snålhet, bara en anpassningsförmåga och acceptans att temperaturen skiljer vid olika årstider. Varför slösa energi för att hålla exakt samma temp inne sommar som vinter när jag inte har några problem att det varierar liksom. Lider inte det minsta av att ha olika mycket kläder på mig vinter/sommar inomhus. Smaken är som baken delad helt enkelt.

K Kekistan skrev:
Just nu är väl kanske inte bäst tillfälle att binda? Men visst, man borde förstås ha förutsett att när S/MP sitter vid makten och förstör så skulle elförsörjningen balla ur till sist som med allt annat de rör vid. Men att elpriserna skulle skjuta i höjden som i december var ju ändå svårt att tro.
Har jag sagt att de ska binda nu? Svar nej.. Men däremot kanske ett fast avtal är att rekommendera i framtiden. Alla med rörligt kan inte komma o gnälla i efterhand när de betalat lågt rörligt tidigare mot de som bundit fast. Vi som binder fasta avtal ska vi gnälla så fort rörliga priset är bra mkt billigare än fast per kwh? Nej det gör vi inte. Men det är skönt med säkerheten vad det kommer att kosta när just detta händer. Så alla med rörligt pris sluta gnäll o kör fast istället nästa gång!!

F Frax69 skrev:
Huset ligger i SE3 och är på ca 120kvm.
Vi gör av med ca 6pall pellets per år då vintrarna är kalla ner mot -20. Mildare vintrar ca 5pall/år.
Enligt mina beräkningar så landar priset på ca 0.36:-/kwh då det på påsen står >4,8kwh/kg.
Dock värmer säckarna flera gånger om då de lastas på butik och sen ner i källaren, så mera jobb med pellets självklart men det tuffar på med egenbyggd övervakning :)
Du får räkna med att ca 75% av energin i pelletsen blir värme i huset.
Jag har ingen jättekoll på aktuellt pelletspris, men 6 pall kostar väl nånstans runt 15 000:-?
Pellets för 15 000 plus 10 000 kWh tycker inte jag låter särskilt billigt. Vad har ni för prylar som drar så mycket el?

Det är förstås bra att brata om åtgärder för att minska elförbrukningen, men är det inte elavtalet som har större inverkan vad gäller kostnaden i det här fallet?

Vi har ett lika stort hus, två barn, bergvärme sen 2020, tilläggsisolering och bra fönster. Har också vattenburen golvvärme och handukstork i badrummet samt torktumlare med värmepump. Bor i Sörmland också, vår förbrukning var 1700 kWh (varav 170 till vår elbil förvisso).

Vår elräkning? 2500 kr för december. Vi har elavtal med fast pris 49,4 öre/kWh...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.