Fairlane Fairlane skrev:
Blir det bättre då, eller är det bara en generell önskan att straffa någon?

Säg att någon tar chansen att köpa sig en luft/luft-värmepump för pengarna de ny får tillbaka, är det inte bra? Är det bättre att de lägger pengarna på elräkningarna och du får pengarna som de har betalt i ökad elkostnad?
Jag missunnar av princip inte fattiga människor hjälp i svåra tider, jag missunnar folk hjälp som spenderar sina pengar på thailandsresor istället för energieffektivisering. Jag skulle ha varit tydligare där men ja, folk borde i större utsträckning försöka se längre än till tredje veckan in i löningen. Att staten ska betala värmepumpar är jag helt emot. Jag är också emot rot, rut, grönt avdrag och andra riktade subventioner trots att jag utnyttjat dem (inte rut) till max de senaste två åren, det är för jävligt att hyresrättsinnehavare ska vara med och bekosta mina solceller och byggprojekt via skattsedeln. Dessutom kostar en luft-luft-värmepump 20k, Har man villa och inte råd att köpa en sån kanske man ska se över sin bostadssituation, det är en piss i Mississippi i en kåk för 3 miljoner eller egentligen oavsett pris.

F.ö. får jag säkert också del av elstödet fast jag inte behöver det (fast pris 55 öre t.o.m 202405) men det får väl gå till den där Thailandsresan -- med gott samvete och ekonomi, i mars blir det nog. Fotoperationen däremot får vänta -- för att regeringen ska bekosta min thailandsresa.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Du kommer antagligen att få markant lägre elkostnader tack vare dessa investeringar. Annars hade du väl inte gjort dem?
Ja, om jag slutar snusa får jag lägre snuskostnader men om jag började röka för att få ner snuskostnaden så blir den totala kostnaden kanske inte lägre. Drog den för att jag tänkte att den var enkel att först.

Jag har ingen rik onkel som gillar att finansiera mina byggnationer här hemma så då måste jag göra det själv, det påverkar totalkostnaden för hushållet som kanske uppgår till samma kostnad som innan dessa projekt påbörjades. Låt oss också säga att de är betalda inom tio år så då blir det billigare efter 10 år. Hänger du med? Bor du i hyresrätt? En bergvärmepump, 200k, en solcellsanläggning 200k, byta fasad tilläggsisolera och byta fönster 500k. Tror du (jag vet att du skrev elkostnader och om du menade just det är jag förvånad att du skrev över huvud taget) att investeringarna ovan inte påverkar min ekonomi. Att det blir markant mer pengar över till annat de närmsta decennierna? Jag skrev inte att jag satt in en luft-luft-värmepump för 20k

Låt säga att anläggningarna är betalda inom 10 år, då börjar jag gå plus efter det. Oavsett om jag lånat, sparat, ärvt eller vunnit på miljonlotteriet. Varje icke förbrukad kWh blir en återbetalning på investeringen

A Avarell_Dalton skrev:
Ja, om jag slutar snusa får jag lägre snuskostnader men om jag började röka för att få ner snuskostnaden så blir den totala kostnaden kanske inte lägre. Drog den för att jag tänkte att den var enkel att först.

Jag har ingen rik onkel som gillar att finansiera mina byggnationer här hemma så då måste jag göra det själv, det påverkar totalkostnaden för hushållet som kanske uppgår till samma kostnad som innan dessa projekt påbörjades. Låt oss också säga att de är betalda inom tio år så då blir det billigare efter 10 år. Hänger du med? Bor du i hyresrätt? En bergvärmepump, 200k, en solcellsanläggning 200k, byta fasad tilläggsisolera och byta fönster 500k. Tror du (jag vet att du skrev elkostnader och om du menade just det är jag förvånad att du skrev över huvud taget) att investeringarna ovan inte påverkar min ekonomi. Att det blir markant mer pengar över till annat de närmsta decennierna? Jag skrev inte att jag satt in en luft-luft-värmepump för 20k

Låt säga att anläggningarna är betalda inom 10 år, då börjar jag gå plus efter det. Oavsett om jag lånat, sparat, ärvt eller vunnit på miljonlotteriet. Varje icke förbrukad kWh blir en återbetalning på investeringen
Jag bor i villa och har själv gjort ett flertal av åtgärderna du nämner, så jag tror att jag vet vad jag talar om.

Det blir möjligen orättvist om du gjorde dessa investeringar för mer än ett år sedan, och således redan hade låga elkostnader under det år ersättningen baseras på, men om du gjorde dem under det året blir ju du en vinnare på elprisstödet. Du får stöd OCH har låga elkostnader.

Fairlane
A Avarell_Dalton skrev:
Fotoperationen däremot får vänta -- för att regeringen ska bekosta min thailandsresa.
De pengar som betalas ut pengar som elkunderna betalat in i form av extra flaskhalsavgifter. Förstår inte helt kopplingen till regionens ekonomi.

Fairlane Fairlane skrev:
De pengar som betalas ut pengar som elkunderna betalat in i form av extra flaskhalsavgifter. Förstår inte helt kopplingen till regionens ekonomi.
Precis. Flaskhalsavgifterna är det alla i SE3 och SE4 som betalat in till Svenska kraftnät för att just bygga bort flaskhalsarna. Bara det att det nu är sådana enorma summor som SvK inte kan sätta sprätt på även om de hade velat det.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Förstår inte helt kopplingen till regionens ekonomi.
Det var alltså det du lyckades kommentera av allt jag skrev? Ja men då så, samförstånd i det mesta alltså, det måste ha svidit att komma till den insikten

A Avarell_Dalton skrev:
Det var alltså det du lyckades kommentera av allt jag skrev? Ja men då så, samförstånd i det mesta alltså, det måste ha svidit att komma till den insikten
Vilken tråkig och konfrontativ ton du har. Jag håller med om att det är svårt att förstå vad du försöker säga.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
E EB2 skrev:
Jag bor i villa och har själv gjort ett flertal av åtgärderna du nämner, så jag tror att jag vet vad jag talar om.

Det blir möjligen orättvist om du gjorde dessa investeringar för mer än ett år sedan, och således redan hade låga elkostnader under det år ersättningen baseras på, men om du gjorde dem under det året blir ju du en vinnare på elprisstödet. Du får stöd OCH har låga elkostnader.
Allt för 1-2 år sen förutom solcellerna, februari i år Och jo, 55 öre/kWh som vi haft sen maj 2021 så låga räkningar sen dess med dagens mått mätt. Och jag tycker stödet borde vara inkomstberoende

E EB2 skrev:
Vilken tråkig och konfrontativ ton du har. Jag håller med om att det är svårt att förstå vad du försöker säga.
Okej

• Gilla
EB2
  • Laddar…
Fairlane
A Avarell_Dalton skrev:
Inte alls, men resten var mest ett flum om resor till Thailand etc. Världen är inte svartvit, iallafall inte min värld.

Men det var kul att du lärde dig något om vården iallafall.

• Gilla
Avarell_Dalton och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Nu får man vara glad åt det lilla, Ulf lovade ett kostnadstak men sa inte hur högt taket skulle vara, ersättning för 2021/2022 är retroaktivt vad som sker 2022/2023 vet vi inte men politikerna brukar inte ha så långt minne (om det inte gäller motståndare)
Detta stöd ÄR det som sker för 22/23. Alla partier pratade om ett kostnadstak, detta är inget tak oavsett höjd. Jag gissar att ingen som var oroad innan detta presenterades är mindre oroad nu.

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Inte alls, men resten var mest ett flum om resor till Thailand etc. Världen är inte svartvit, iallafall inte min värld.

Men det var kul att du lärde dig något om vården iallafall.
Ja du ser vad en bipolär diagnos kan göra, många säger och skriver inte allt det man tänkt säga och skriva och säger och skriver sånt man inte tänkt säga och skriva, sen är det det där med minnet, man minns inte vad man sagt och skrivit eller vad man tänkt säga och skriva, det hör till. Skrev förresten om snus och cigaretter tidigare i tråden också men det minns jag. Jag får försöka bättra mig. Bra svar annars, ditt alltså, jag log

D dibb skrev:
Mitt förslag hade nog varit så här för privatpersoner. För elområde 3 i exemplet, och samma % i elområde 4.

1 - 15000 kWh får 100 % av 50 öre per kWh, vi kallar det ersättning nivå A.
15001 - 20000 kWh får 80 % av 50 öre = 40 öre per kWh, nivå B .
20001 - 25000 kWh får 60 % av 50 öre = 30 öre per kWh, nivå C.
25001 - 30000 kWh får 40 % av 50 öre = 20 öre per kWh, nivå D.
30001 - 35000 kWh får 20 % av 50 öre = 10 öre per kWh, nivå E.
Högre än 35000 kWh ger inget, nivå F

Så om det är en som förbrukat 40000 kWh, som nu får 40000 x 50 öre = 20000:-
Så blir det istället att , A = 7500:- , B = 2000:- , C = 1500:- , D = 1000:- , E = 500:- , F = 0:- = 12500:-
Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning för framtiden.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig.
Varför är det mer rättvist? Den som förbrukar mkt har ju sett en större kostnadsökning.

K karlmb skrev:
Varför är det mer rättvist? Den som förbrukar mkt har ju sett en större kostnadsökning.
Rättvist? Jag har inte skrivit ett ord om rättvist?
Du missar nog totalt vad jag menar. Om du läser igenom mitt inlägg till slutet.

" Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning för framtiden.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig. "

S Sehawid skrev:
Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare
Det tolkade jag som ett krav på rättvisa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.