13 247 läst · 119 svar
13k läst
119 svar
Elrabatten hjälper bara storförbrukare
Jodå, det finns de som tjänar på detta idiotiska förslag på riktigt. Jag har fast elavtal på 3 år med ett pris på 46 öre/kWh inkl skatt och moms, i SE3. Elnätsavgiften tillkommer. Så bortsett från elnätsavgiften så kommer jag att tjäna 4 öre/kWh. Och jag tror inte att jag är unik. Det finns säkert de som har ännu lägre kwh-pris! Jag är övertygad om dessa pengar hade kunnat användas på ett bättre sätt. Jag är ingen expert men exempelförslaget nedan hade haft mycket bättre träffsäkerhet:S Sehawid skrev:Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Elpris på över 1,5 kr/kwh kompenseras fullt ut upp till 1200 kwh/månad. Den del av fakturan som avser förbrukning över 1200 kwh/månad får ingen kompensation! Då har konsumenter fortfarande haft incitament att spara el med sikte på hamna under 1200 kwh/månad. Nivåerna i förslaget kan diskuteras men någonstans på de nivåerna.
Förslaget hade inneburit att jag inte får någon kompensation men jag tänker att de pengarna kan användas bättre ur kollektivt perspektiv. Exempelvis att påskynda utbyggnaden av överföringskapaciteten från norr till söder.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
D dibb skrev:Mitt förslag hade nog varit så här för privatpersoner. För elområde 3 i exemplet, och samma % i elområde 4.
1 - 15000 kWh får 100 % av 50 öre per kWh, vi kallar det ersättning nivå A.
15001 - 20000 kWh får 80 % av 50 öre = 40 öre per kWh, nivå B .
20001 - 25000 kWh får 60 % av 50 öre = 30 öre per kWh, nivå C.
25001 - 30000 kWh får 40 % av 50 öre = 20 öre per kWh, nivå D.
30001 - 35000 kWh får 20 % av 50 öre = 10 öre per kWh, nivå E.
Högre än 35000 kWh ger inget, nivå F
Så om det är en som förbrukat 40000 kWh, som nu får 40000 x 50 öre = 20000:-
Så blir det istället att , A = 7500:- , B = 2000:- , C = 1500:- , D = 1000:- , E = 500:- , F = 0:- = 12500:-
Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning för framtiden.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig.
Det finns lika många förslag som det finns människor, jag tycker inte ditt förslag är bra, av den enkla anledningen att de som har det sämst ställt straffas hårdast.
Mitt förslag är att de som redan tagit del av bidrag för "grön teknik" typ solceller inte får något elbidrag över huvud taget, de har redan fått hjälp att spekulera på elmarknaden med skattepengar, det borde räcka så kan jag tycka.
Jag kan ha fått allt om bakfoten men är det inte så att detta är inget bidrag, utan det är pengar vi i s3 och s4 får tillbaka för vi betalat detta i flaskhalsavgifter? Och det är därför s1 och s2 inte får ta del av detta.
Skulle jag bara se det som bidrag så är det ju sämre än tidigare bidrag från förra regeringen. En vintermånad är 2000kwh inget konstigt för min del. Då får jag tillbaka 1500kr (0,75x2000), alltså 500kr mindre än sossarnas bidrag förra året.
än så länge är jag riktigt besviken på hur den nya regeringen börjar infria det som de vunnit valet på. #valfläsk
Skulle jag bara se det som bidrag så är det ju sämre än tidigare bidrag från förra regeringen. En vintermånad är 2000kwh inget konstigt för min del. Då får jag tillbaka 1500kr (0,75x2000), alltså 500kr mindre än sossarnas bidrag förra året.
än så länge är jag riktigt besviken på hur den nya regeringen börjar infria det som de vunnit valet på. #valfläsk
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 423 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 423 inlägg
Några nollor för mycketM Matte Bygg skrev:30 mille baseras på antalet företag som haft förbrukning över 6 MWh (Megawatt) under perioden som stödet avser. Så lägger man sig under 6 MWh så kommer stödet som budgeterats till 55 miljarder räcka till nästa prisstöd som kommer nästa år.
Man måste tänka framåt.
Edit:
6 MWh =6,000,000 kWh = 30 miljoner i stöd.
Inte för att säga att du inte har koll på din egen räkning, men har du verkligen koll på din egen räkning?Z Zzoomm skrev:Jodå, det finns de som tjänar på detta idiotiska förslag på riktigt. Jag har fast elavtal på 3 år med ett pris på 46 öre/kWh inkl skatt och moms, i SE3. Elnätsavgiften tillkommer. Så bortsett från elnätsavgiften så kommer jag att tjäna 4 öre/kWh. Och jag tror inte att jag är unik. Det finns säkert de som har ännu lägre kwh-pris!
Bara energiskatten är 2022 45öre/kWh så det skulle alltså innebära att du har 1öre/kWh i elpris inkl moms om dina 46öre ska inkludera skatt, det verka osannolikt för ett bundet avtal. Men grattis till dig om det skulle stämma.
Men sen påstår du att det skulle finnas folk som har ännu lägre pris, och det är ju helt omöjligt med tanke på att de då skulle ha 0öre/kWh i elpris…
Sen blir det också märkligt att inte räkna in elöverföringen. Den kostar ju dig pengar oavsett om du vill eller inte.
På det stora hela så tycker jag det är mycket märkligt räknande i denna tråden. Många som påstår att det skulle finnas ett incitament att förbruka mer el. Men det här är ju en rabatt, det är inte så att man tjänar pengar, man får inte mer pengar på kontot i slutändan…
Om du har 46 öre inkl. Moms så måste du tecknat ditt 3års avtal vår/sommaren 2020, vilket betyder att det går ut om några månader. Då är du välkommen till rörliga klubben eftersom ett 3års avtal kommer vara helt förkastligt att nyteckna för 6-700 öre fram i vår. Ska bli intressant att höra din ståndpunkt då.Z Zzoomm skrev:Jodå, det finns de som tjänar på detta idiotiska förslag på riktigt. Jag har fast elavtal på 3 år med ett pris på 46 öre/kWh inkl skatt och moms, i SE3. Elnätsavgiften tillkommer. Så bortsett från elnätsavgiften så kommer jag att tjäna 4 öre/kWh. Och jag tror inte att jag är unik. Det finns säkert de som har ännu lägre kwh-pris! Jag är övertygad om dessa pengar hade kunnat användas på ett bättre sätt. Jag är ingen expert men exempelförslaget nedan hade haft mycket bättre träffsäkerhet:
Elpris på över 1,5 kr/kwh kompenseras fullt ut upp till 1200 kwh/månad. Den del av fakturan som avser förbrukning över 1200 kwh/månad får ingen kompensation! Då har konsumenter fortfarande haft incitament att spara el med sikte på hamna under 1200 kwh/månad. Nivåerna i förslaget kan diskuteras men någonstans på de nivåerna.
Förslaget hade inneburit att jag inte får någon kompensation men jag tänker att de pengarna kan användas bättre ur kollektivt perspektiv. Exempelvis att påskynda utbyggnaden av överföringskapaciteten från norr till söder.
Jag skulle nog tacksamt ta emot denna återbäring och sätta in den på buffertkontot för några 46 öre inkl. allt lär vi aldrig se igen. En nolla bakom 46 kommer nog snarare bli det nya normala
"De som har det sämst ställt straffas hårdast."S SueCia skrev:Det finns lika många förslag som det finns människor, jag tycker inte ditt förslag är bra, av den enkla anledningen att de som har det sämst ställt straffas hårdast.
Mitt förslag är att de som redan tagit del av bidrag för "grön teknik" typ solceller inte får något elbidrag över huvud taget, de har redan fått hjälp att spekulera på elmarknaden med skattepengar, det borde räcka så kan jag tycka.
De som har det sämst bor inte i en villa med spa och pool, som drar 40000 kWh per år!
De hyr sitt boende, oftast en lägenhet och har då kanske 2000 - 3000 kWh per år i hushållsförbrukning.
Vad får de tillbaka? 1000 - 1500:- i elområde 3. Villan som förbrukar 40000 kWh får 20000:-
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 146 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 146 inlägg
Du är så verklighetsfrånvänd att det knappt är lönt att diskutera.D dibb skrev:"De som har det sämst ställt straffas hårdast."
De som har det sämst bor inte i en villa med spa och pool, som drar 40000 kWh per år!
De hyr sitt boende, oftast en lägenhet och har då kanske 2000 - 3000 kWh per år i hushållsförbrukning.
Vad får de tillbaka? 1000 - 1500:- i elområde 3. Villan som förbrukar 40000 kWh får 20000:-
Skulle säga att 15000 kw/h är betydligt mer normal förbrukning hos medelklassen och uppåt, de som har det sämre ställt har ofta förbrukningar kring 20-30 000 kw/h helt utan spabad, just för att de inte har råd att tilläggsisolera, installera bergvärme eller solceller (Även med statens stöd till de som spekulerar på energimarknaden).
Jag tänker låtsas som att du inte ens började prata om lägenheter eftersom whataboutism är så 2020 och avleder bara fokus från det man pratar om.
Jovisst! Men energiskatten ligger ju på elnätsfakturan - och den skulle han ju bortse från.O oscarthorn skrev:nte för att säga att du inte har koll på din egen räkning, men har du verkligen koll på din egen räkning?
Bara energiskatten är 2022 45öre/kWh så det skulle alltså innebära att du har 1öre/kWh i elpris inkl moms om dina 46öre ska inkludera skatt, det verka osannolikt för ett bundet avtal. Men grattis till dig om det skulle stämma.
Sorry, @Zzoomm - kunde inte låta bli.
Nu hänger jag inte med riktigt, skulle de som bor i lägenhet få tillbaka mer än en villaägare enbart för att du tror att de är fattiga.D dibb skrev:"De som har det sämst ställt straffas hårdast."
Ojoj. Att du inte kan omvandla megawatt till kilowatt, eller multiplicera 6 miljoner med 0.5 säger väl det mesta om hur stort allvar du bör tas påM Matte Bygg skrev:30 mille baseras på antalet företag som haft förbrukning över 6 MWh (Megawatt) under perioden som stödet avser. Så lägger man sig under 6 MWh så kommer stödet som budgeterats till 55 miljarder räcka till nästa prisstöd som kommer nästa år.
Man måste tänka framåt.
Edit:
6 MWh =6,000,000 kWh = 30 miljoner i stöd.
Han enbart trollar. Nappa inte på dumheterna.
Kontentan i mitt inlägg var att vissa får en ganska stor rabatt på sin kwh-pris. Jag hade gärna sett ett förslag som ger stor rabatt/kompensation till en begränsad förbrukning. Exempelvis ge kompensation upp till en viss förbrukning enligt nedan:M Mikael 81 skrev:
Se4 får kompensation upp till 1000 kwh/mån.
Se3 får kompensation upp till 1200 kwh/mån.
Se2 får kompensation upp till 1500 kwh/mån
Se1 får kompensation upp till 1800 kwh/mån.
Då hade de sk "storbrukarna" haft incitament att få ner sin förbrukning.