Dom som har timpris och lyckas köra all elförbrukning på natten kan kanske ”tjäna” (dvs gå plus) på rabatten/återbäringen, men alla andra i elområde 3-4 har pröjsat långt mer än så för elen. Jag är snarast förnärmad att regeringen tror att 50 öre ska göra någon som helst skillnad när prognoserna är att elen kan kosta 500 öre eller mer i vinter.
 
Buford Buford skrev:
Jag har solceller som jag fått bidrag för, köpt en elbil som jag fått bidrag för, jag får bidrag per såld kWh på solceller och nu ska jag få elbidrag. Jag känner att jag i mångt och mycket fått/får en hel del bidrag från det allmäna. Är av naturen för bidrag till personer som behöver det, men håller med, det är inte det minsta synd om mig eller andra i liknande situation, som egentligen inte behöver bidraget...
Mycket klokt skrivet.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det enda jag kan se som rimligt är att administrera stödet via det redan existerande ekonomiska skyddsnätet vi har i Sverige, nämligen ekonomiskt bistånd.
Det man behöver göra är ett undantag i socialtjänstlagen som gör det möjligt att äga fastigheter och annan typ av egendom (eller kanske bara göra en tillfällig förlängning av den rådrumstid som redan idag finns för att avyttra egendom).

Sedan kan man överlåta till den som ansöker om ekonomiskt el-bistånd att fylla i ett formulär med information om hushållet, inkomster, utgifter, elförbrukning, typ av elavtal etc. etc. etc. (här kan man ju lägga in vad som helst) för att sedan skriva under med BankID på heder och samvete (som man idag redan gör för bostadsbidrag tex.) När man fyllt i ansökan bokar kommunen in ett personligt möte där man går igenom ansökan och fattar sedan beslut om ett stöd som gäller i framtiden, kanske 6 månader. Kommunen betalar ut pengarna månadsvis via sitt eget system och ersätts sedan för kostnaderna av Svenska kraftnät som tydligen hade pengar över...

Fördelar med systemet är att man får en tröskel till systemet, dvs. det man måste göra en aktiv handling för att få stödet. Man kan även sortera ut de som tjänar så pass mycket pengar att de faktiskt inte behöver stödet, men man kan också enkelt göra ett progressivt system. En annan fördel är att det troligen skulle kunna skapa en del arbetstillfällen i kommunerna och staten kan enkelt ersätta hela lönekostnaden för personerna via system som redan finns på plats på Arbetsförmedlingen.
Undrar bara hur lång tid det skulle ta att rekrytera personal med rätt kompetens i alla kommuner. :thinking:
 
M Mikael 81 skrev:
Undrar bara hur lång tid det skulle ta att rekrytera personal med rätt kompetens i alla kommuner. :thinking:
Om man sätter kraven på en rimlig nivå (dvs inte kräver godkänt i svenska på gymnasienivå som de flesta kommuner kräver på de flesta positioner idag) så skulle man kunna skaka fram personer i de flesta av Sveriges kommuner på ungefär två veckor. Anställda och klara på en månad ungefär, kort internutbildning på två veckor, så de skulle kunna vara i full produktion på två månader.
 
hsd
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Lätt att sitta å klaga ,hur det än görs finns röster på än det ena och än det andra,

Vid en pressträff på torsdagseftermiddagen presenterade generaldirektören Lotta Medelius-Bredhe den modell som myndigheten ser framför sig för utbetalning av stödet.


Det är inte klart ännu;
Som exempel tog Lotta Medelius-Bredhe att en villa som har en årsförbrukning på 20Det ska vara enkelt. Många kunder är prövade av höga elpriser. Det ska gå snabbt. Det ska vara rättssäkert, med en möjlighet att få sin sak prövad om man tycker man har fått för låg ersättning, sa hon inledningsvis. 20000 kWh skulle kunna få 16 000 kronor i stöd.

Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) välkomnade Svenska Kraftnäts förslag, som nu ska prövas av Energimarknadsinspektionen innan det kan bli verklighet.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Fan vi sänkte oss rejält efter en gammal elpanna är utbytt mot 2 st llvp och ny varmvattenberedare. Inomhus temp på ca 24 har vi vån 1&2 villa på 90 kvm.
 
  • Elanvändning i oktober med jämförelse av år, sänkt förbrukning efter byte av elpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Deduhej och 1 till
  • Laddar…
M
Så om elen kostar 136 öre/kWh (månadsmedelpriset för rörligt avtal) hittills 2022, +moms, +70öre i överföringsavgift så tjänar man alltså på att vara en storförbrukare? Du menar att om man betalar 240öre/kWh för sin el och får 50 eller 79öre/kWh i elprisstöd så skulle det vara ett incitament till att öka förbrukningen? Du får gärna förklara den ekvationen!

Med tanke på vad som kommer denna vinter så skulle jag nog säga att detta elprisstöd (jag skulle få ca. 10,000) är en piss i havet i paritet mot kommande kostnader mot en "normalvinter"!
 
  • Gilla
guggen och 12 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Så om elen kostar 136 öre/kWh (månadsmedelpriset för rörligt avtal) hittills 2022, +moms, +70öre i överföringsavgift så tjänar man alltså på att vara en storförbrukare? Du menar att om man betalar 240öre/kWh för sin el och får 50 eller 79öre/kWh i elprisstöd så skulle det vara ett incitament till att öka förbrukningen? Du får gärna förklara den ekvationen!

Med tanke på vad som kommer denna vinter så skulle jag nog säga att detta elprisstöd (jag skulle få ca. 10,000) är en piss i havet i paritet mot kommande kostnader mot en "normalvinter"!
TACK bäste broder! Jag har väntat på detta inlägg, du får nobelpriset i ekonomi av mig! Folk borde lära sig tänka och räkna innan dom öppnar kakhålet! Trevlig helg.
 
  • Gilla
guggen och 6 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
TACK bäste broder! Jag har väntat på detta inlägg, du får nobelpriset i ekonomi av mig! Folk borde lära sig tänka och räkna innan dom öppnar kakhålet! Trevlig helg.
Hur borde markarbetaren ha räknat då, innan han öppnade kakhålet?

Jag själv tog förra vinterns skyhöga decemberräkning som ett incitament att minska min elförbrukning och på så vis även minska summan att betala. Och det var inte så att jag tog det som ett incitament att börja slösa när vi i våras fick kompensation för höga elpriser.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hur borde markarbetaren ha räknat då, innan han öppnade kakhålet?

Jag själv tog förra vinterns skyhöga decemberräkning som ett incitament att minska min elförbrukning och på så vis även minska summan att betala. Och det var inte så att jag började slösa när vi i våras fick kompensation för höga elpriser.
Du missförstod nog. Markarbetaren gjorde en komplett konsekvensanalys
 
  • Gilla
Keiller
  • Laddar…
hsd
Nu får man vara glad åt det lilla, Ulf lovade ett kostnadstak men sa inte hur högt taket skulle vara, ersättning för 2021/2022 är retroaktivt vad som sker 2022/2023 vet vi inte men politikerna brukar inte ha så långt minne (om det inte gäller motståndare)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du missförstod nog. Markarbetaren gjorde en komplett konsekvensanalys
Aha, jag missförstod. Sånt som händer. Bra att du förtydligade.
 
H Husärlivet skrev:
Fan vi sänkte oss rejält efter en gammal elpanna är utbytt mot 2 st llvp och ny varmvattenberedare. Inomhus temp på ca 24 har vi vån 1&2 villa på 90 kvm.
Såna investeringar ska det ges bidrag till... En svensk som inte gnäller i första taget :)
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Såna investeringar ska det ges bidrag till... En svensk som inte gnäller i första taget :)
tackar för den! Nej man gör vad man man kan och har kapital för. Sen ville vi säkra oss att vi har ny maskinerier i vårt gamla hus som vi kan lita på fungerar. Den gamla pannan va en värmebaronen från -92. Fungerade men vi tänkte att den brakar säkert ihop i vinter å då vill vi ej stå där o tänka fan va dumt att vi ej köpte nytt
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Varför inte 35 miljoner? Eller två miljarder? Eller 19 tusen?

Hur kom du fram till din siffra?
30 mille baseras på antalet företag som haft förbrukning över 6 MWh (Megawatt) under perioden som stödet avser. Så lägger man sig under 6 MWh så kommer stödet som budgeterats till 55 miljarder räcka till nästa prisstöd som kommer nästa år.
Man måste tänka framåt.

Edit:
6 MWh =6,000,000 kWh = 30 miljoner i stöd.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Haha
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.